Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:26

lageveld schreef:
Hier een paar foto's van de hengst om een indruk te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Lijkt idd een tuiger ook qa type. Alhoewel de nieuwe types erg rond zijn en bijna niet meer te herkennen zijn.

Voor de kar kan je er wel wat mee maar niet voor de show. Ik kan best begrijpen dat de eigenaar er vanaf wil en de makkelijkste manier is slecht. Als het paard naar de markt gaat komt hij op dezelfde plek terecht. Het is niet leuk maar wat heeft dit paard voor een toekomst?.

Als er iemand idd de slachtprijs wil bieden is het prima maar vergeet niet dat het paard onverkoopbaar blijft dus je moet wel de ruimte en toekomst hebben voor hem.

Succes aan de eigenaar.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:35

En we moeten niet vergeten dat de eigenaar een echte "boerenhandelaar" is. Als hij meer aan dit paard kan verdienen dan de slachtprijs zal hij het wel willen verkopen denk ik.
De handelaar komt eraan, doordat hij een goed paard heeft geruild met deze en daarbij geld toe kreeg. Ik betwijfel of hij deze hengst al langer dan een week in bezit heeft.
Een ding weet ik wel, hij wacht geen jaar met dit paard! Hij ziet er geen heil in om aan de slag te gaan met deze hengst...en Prisca, je hebt gelijk. Een eigenaar van dit paard moet geduld, geld en ruimte hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:38

mm als ie m dus gerolen heeft tegen een ander, dan zal t idd ook in het echt niet veel zijn
zo heb ik veel mensen met rotte beestjes zien komen , en met een ander paard van die handelaar zien gaan
kromme bokken, een met n hernia, gedragsproblemen, niet te rijden, of gewoon helemaal niets kunnen ..
ik denk zelf dat t beestje bij de slacht beter af is, wie wil aan dit beest nu meer betalen als de slachtprijs?? en wat heeft zo'n beest eraan om nog n tijdlang doorverhandeld te worden ??

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:37

Klopt wat je zegt Cassidy. De lijntjes waren ook meer bedoeld voor degene die zei dat als je een lijntje trok, het paard niet overbouwd was. Zo kan je wel zien dat hij dat toch wel is, maar als je wilt weten hoe erg het echt zul je een (goede)foto van opzijn moeten hebben. Overigens vind ik ook nog steeds dat het nu veel te vroeg is om hem af te maken. Dat het nooit helemaal goed zal komen is duidelijk, maar wie weet kan het verbeteren, en zo lang het paard er geen last van heeft, verdient hij nog een kans. Nou ja, nog een kans, EEN kans. Als ik niet op een pensionsstal stond zou ik hem wel voor de slachtprijs evt willen hebben. Maar op een pensionsstal is dat voor mij niet mogelijk.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:50

Dit is gewoon een doorgezakte rug, dit paard is niet overbouwd en over een jaar zie je dezelfde doorgezakte rug nog en ook over 2 jaar, trainen helpt echt niet. Ik ken een paard die het nog erger heeft en toch onder het zadel loopt sinds 6 maanden en dat gaat tot nu toe goed, maar ik verwacht wel dat ze er vroeg of laat last van krijgt. Als je verstandig bent neem je op tijd afscheid.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:20

negatief zijn jullie zeg..hij heeft een zadelrug, nou ja niet zoveel mis mee toch?
breng maar bij mij , ik vind hem gaaf, en die rug zo van de foto valt mij mee, ik heb wel veel en veel ergere dingen gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:03

valori schreef:
Dit is gewoon een doorgezakte rug, dit paard is niet overbouwd en over een jaar zie je dezelfde doorgezakte rug nog en ook over 2 jaar, trainen helpt echt niet. Ik ken een paard die het nog erger heeft en toch onder het zadel loopt sinds 6 maanden en dat gaat tot nu toe goed, maar ik verwacht wel dat ze er vroeg of laat last van krijgt. Als je verstandig bent neem je op tijd afscheid.


Met een goede training heeft een paard daar totaal geen last van, zoals ik al eerder zei, mijn paard heeft ook best een diepe rug (een badkuipje Haha!) en die is heel ontspannen en loopt heel goed over zijn rug. Je hoeft niet direct paarden met een wat diepere rug af te keuren, sterker nog de mijne is volledig goedgekeurd, en kan alle kanten die hij wilt inbuigen. Het is een kwestie van de rugspieren trainen en sterk maken (overigens bij elk paard alleen vergeten veel mensen dat) ach het plaatje is wat minder, maar met rijden (op de goede manier) zie je daar niks meer van !

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:10

Westernfreak schreef:
En we moeten niet vergeten dat de eigenaar een echte "boerenhandelaar" is. Als hij meer aan dit paard kan verdienen dan de slachtprijs zal hij het wel willen verkopen denk ik.


Dit is ook de reden waarom ik zelf ook niet snel aan zo'n paard zou beginnen... Ben opgegroeid op een boerderij Knipoog

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:29

heb er ook mijn hele leven rondgehuppeld. ook bij de boerenhandelaren ben ik wel geweest.
zo'n paardje moet je van dichtbij bekijken, en je kunt altijd nog een veearts er op los laten..

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:37

Ellepel, als je bij boerenhandelaren rondgehuppeld hebt dan weet je ook dat een dierenarts voor zoiets niet gebeld zal worden, al helemaal niet als het paard bestemd is voor de handen (of slacht).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:38

Zo'n dier zal ook nog gecastreerd moeten worden,
en wat moet een dierenarts er verder nou aan doen?
Net als jonge kinderen hem een jaar in een corset laten rondlopen?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:06

Sjuimpje schreef:
Zo'n dier zal ook nog gecastreerd moeten worden,
en wat moet een dierenarts er verder nou aan doen?
Net als jonge kinderen hem een jaar in een corset laten rondlopen?



dan zijn ze er wel te laat mee... een 3 jarige groeit niet zo heel erg lang meer door.. misschien als veulen zijnde dat ze er wat aan hadden kunnen doen?
maar waarschijnlijk is er in de veulentijd iets gruwelijk misgegaan... laatst toch ook nog zo'n veulen wat t erg slecht had gehad, die had ook al zo'n doorgezakte rug, heeft een aantal maanden geleden op bokt gestaan...
was dat ook niet door verkeerde voeding oid?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:17

Wat ik niet snap is dat er niemand opstaat om het dier een kans te geven. Manegepaarden die niet meer kunnen, kreupele paarden, overal wordt een plekje voor gezocht en meestal nog gevonden ook.
En met dit jonge paard is iedereen ermee akkoord dat hij naar de slager moet?

Ik heb helaas zelf niet de middelen om dit dier een kans te geven.

Maar ik denk wel dat als de TS de foto's op Paardenpraat zou zetten met de desbetreffende titel erboven, dat er wel een liefhebber voor gevonden wordt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:21

ik ben al gauw geneigd een paard naar de slager te brengen als het plezier aan het paard minder is als de kosten die t paard met zich meebrengt...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:49

Cassidy schreef:
Wat ik niet snap is dat er niemand opstaat om het dier een kans te geven. Manegepaarden die niet meer kunnen, kreupele paarden, overal wordt een plekje voor gezocht en meestal nog gevonden ook.


Van hoeveel van deze paarden weten we zeker dat ze ook op dat plekje blijven en het goed hebben?

Ik denk dat het heel vaak voorkomt dat zulke paarden toch weer doorverkocht worden, de handel ingaan en richting Italie.

Ik vind het lichtelijk naief om te denken dat de hele wereld zit te wachten op een krukkerig paardje als gezelschapspaard. In sommige gevallen lijkt het me beter om z'n dier die toekomstige ellende te besparen.

En waarom er niemand opstaat - misschien om dezelfde reden als jij?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:02

Ik iig vanwege de zelfde reden: geen plaats, geen tijd, en geen geld. Daarbij kan ik me helemaal vinden in wat ArwenLune zegt. Ik meende ook ooit een 5-jarige van de slacht gered te hebben... Heb zelfs met iemand anders de helft van de slachtprijs betaald (de nieuwe eignaresse de andere helft). Het paardje heeft zo goed als zeker geen 2 weken meer geleefd, is alsnog afgemaakt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:10

Ik steek mijn tijd, geld en energie liever in een dier wat een goede toekomst voor zich heeft.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:30

Cassidy"]
Wat ik niet snap is dat er niemand opstaat om het dier een kans te geven. Manegepaarden die niet meer kunnen, kreupele paarden, overal wordt een plekje voor gezocht en meestal nog gevonden ook.
En met dit jonge paard is iedereen ermee akkoord dat hij naar de slager moet?
[/quote]

Nee hoor, je bent zeker niet de enige die er zo over denkt. Er worden zat paarden die wèl pijn hebben in leven gehouden en dit dier wordt gewoon stilletjes door de achterdeur afgevoerd.

Tja, da's dan je lot als je als 'gebruiksdier' op de wereld wordt gezet. Ik heb er geen goed woord voor over.

[quote="Cassidy"]
Ik heb helaas zelf niet de middelen om dit dier een kans te geven.
[/quote]

Idem helaas.

[quote="Cassidy schreef:
Maar ik denk wel dat als de TS de foto's op Paardenpraat zou zetten met de desbetreffende titel erboven, dat er wel een liefhebber voor gevonden wordt.


Lijkt mij de moeite van het proberen waard. Maar de eigenaar zal het waarschijnlijk letterlijk een worst wezen wat er van dit dier wordt.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:30

crossmonster schreef:
ik ben al gauw geneigd een paard naar de slager te brengen als het plezier aan het paard minder is als de kosten die t paard met zich meebrengt...


Maar ja, jij zit dan ook wel heel dicht bij het vuur he? Cool

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:10

maar uhh..bertus (lageveld)
heeft dit gepost. en hij weet er denk ik wat meer vanaf omdat het dier bij hem op stal staat.

vraag me af wat hij er zelf van vind. ik vind van zo een foto wel erg moeilijk oordelen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:10

ellepel schreef:
kwam nog een stukje tegen op inet:

Een goede rug is gerelateerd aan de mogelijkheid tot flecteren. Hiermee wordt bedoeld dat een paard een bolle rug, zeg maar een kattenrug, moet kunnen vormen. Het flecteren bestaat uit een opwaartse en een zijdelingse beweeglijkheid. Paarden met een kortere rug hebben vaak meer opwaartse beweging, paarden met een wat langere rug kunnen makkelijk zijdelingse bewegingen (lengtebuiging) aan. In de hogere dressuursport kom je niet vaak een paard met een korte rug tegen. Een Duitse uitdrukking in deze is dat een paard 'ein Rib zu kurz' kan zijn, waarmee bedoeld wordt dat een langere rug gewenst zou zijn, teneinde in de oefingen waarbij zijdelingse buiging wordt gevraagd meer te kunnen buigen. Er zijn 2 extreme afwijkingen in de rug van een paard. Bij een karperrug is de rug extreem strak (bol), en een zadelrug geeft juist een hele weke (holle) rug. Beide afwijkingen zijn onwenselijk.


hm dus als ik dit lees is het juist goed om een lang paard te hebben. waarom zeurt iedereen dan dat mijn paard te lang is?

over dat paard op de foto, ik heb ook wel ergere gezien hoor. bij ons op stal staat een c ponytje en die heeft ook een enorme doorgezakte rug. de pony is nu 15 en loopt l2 dressuur en springt ook nog regelmatig. die heeft nergens last van hoor. dus zeg nooit nooit. ik zou hem eerst nog een jaartje de wei op gooien en dan door middel van longeren eerst zijn rug spieren een beetje gaan trainen en sterker maken denk ik dat er nog best een toekomst is voor dit beestje hoor.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 21:58

ellepel schreef:
maar uhh..bertus (lageveld)
heeft dit gepost. en hij weet er denk ik wat meer vanaf omdat het dier bij hem op stal staat.

vraag me af wat hij er zelf van vind. ik vind van zo een foto wel erg moeilijk oordelen.


Tja, dit verhaal krijgt zeker nog een staartje ! Het ging een week geleden dan ook wel heel erg snel. Komt iemand vragen of ik nog plaats heb voor twee hengsten, waarvan eentje na een week naar de slacht moet. Ik had de ruimte wel, prijs afgesproken, en een paar uur later staan de hengsten hier. Kopje koffie, en sindsdien heb ik ze tot op heden niet meer gezien. (Vader en dochter waren hier). Eigenlijik had het paard waar het over gaat nu al weg moeten zijn dus, maar hij wordt terwijl ik dit schrijf weer vrolijk op stal gezet door Mirjam. Beetje vreemd dus allemaal.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 22:01

Ik heb niet eens een telefoonnummer van de eigenaar, maar zojuist schoot me te binnen dat mijn hoefsmid het wel eens over hem gehad heeft. (met de nodige problemen.) Over een half uurtje kan ik die terugbellen omdat hij dan op een adres is van iemand die zijn telefoonnummer heeft. Kan ik in elk geval bellen om het een en ander te regelen Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 22:12

Over de hengst zelf: Ik heb nog wel wat foto's en kan er morgen ook nog wel wat maken. Ik heb zeker niet de indruk dat het paard pijn heeft. Hij is vrolijk, ligt af en toe lekker te rollen en is prima te hanteren.
De suggesties om hem lekker een jaar nog op de wei te laten zijn prima, en zou ik zelf wellicht ook doen, maar ja, het gaat over een paard van iemand anders. Ik kan moeilijk voor nop een paard van zo iemand gaan onderhouden toch ? Schijnt ook nog eens zo te zijn dat de eigenaar in ernstige financiële problemen zit. (Ik heb uiteraard wat rondgeïnformeerd de laatste week en ik vrees dat ik naar welke betaling dan ook kan fluiten als ik de berichten moet geloven).
Jaja, er gebeurt vanalles op Stal Lageveld *LOL*
Ik hou jullie op de hoogte !

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:22

Ach in het 'ergste' geval ben je 2 paarden 'rijker'. Daar is al juresprudentie over.