Wat moet ik doen... (ivm 'verwaarloosde' pony)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Wat moet ik doen... (ivm 'verwaarloosde' pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 14:42

Ik zit zo n beetje met een probleem. vroeger waar ik reed bij een vriendin van mij stonden 4 ponys die van een eigenaar waren. Het waren trouwens mooie beestjes en ik ben er altijd gek van geweest. tot de dag dat die eigenaar besliste dat ze weg moesten. De oudste hebben die mensen gekocht waarbij ik reed en die heb ik ingereden en volledig geleerd, de andere drie werden aan een handelaar verkocht. kort daarna was de pony een jaar jonger dan de mijne verkocht aan mensen bij ons op de manege. het veulen is er gebleven, en de merrie is geslacht. nu hoorde ik laatst dat het 'veulen'er nog steeds staat, te koop is en nu drie jaar is. alle andere ponys en de merrie waren heel goed zowel in springen en dressuur. dus deze zal wel niet veel slechter zijn denk ik want het is een volle broer van de andere twee. die man waar hij nu bij staat geeft hem praktisch weg zeg maar, alleen er is 1 probleem. vorige zomer is er iemand bij gaan kijken om hem te kopen en die zei dat hij te mager was, mank liep en waarschijlijk ook wormen. de andere ponys die erbij stonden net hetzelfde.
aangezien ik deze zomer eigelijk van plann was een driejaars te kopen om opnieuw in te rijden zou ik het zeker niet erg vinden als het het broertje is van mn vorige pony. maar zou ik dat wel doen. ik bedoel hoe erg kan het zijn met een paardje die al mss meer dan een jaar wormen heeft, ev kreupel geweest is. ik zal iig wel eens gaan kijken denk ik. en zeker niets beslissen zonder op proef te nemen ofzo. maar toch is het wel een risico denk ik.
heeft er hier iemand ervaring mee of wat zouden jullie doen.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:47

Ik zou het niet doen, een paard wat een ernstige wormenbesmetting heeft gehad kan daar zijn hele leven heel gevoelig op de darmen op blijven, met veelvuldige kolieken en eventuele operaties...en de nodige kosten die daar aan verbonden zijn.

Als je niets met die paardjes hebt, behalve dat je ze kende dat ze veulen waren, zou ik ze gewoon laten staan en op zoek gaan naar een paard waar zijn hele leven goed voor is gezorgd en dat gezond is van lijf en leden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-05-04 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:47

Je zou misschien de dierenarts mee kunnen nemen om het paardje te bekijken. Die kan je dan een goed advies geven.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 14:59

ik zou zeker bloed laten nemen enzo, daarmee weet je toch al welke wormen hij heeft. en idd door de dierenarts laten bekijken.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:00

Ik dnek dat je een volwassen iemand er beter kunt naar laten kijken.
Iemand iedergeval die er verstand van heeft. En hem iedergeval een tijdje op proef nemen en door de dierenarts laen keuren. Tja dat mager gaat wel over dnek ik. Wormen kun je weg halen, maarjah dat kreupel tja meschien heeft ie iets wat niet verholpen kan worden. Ik zal het ook wel leuk vinden als het familie was van je paardjuh

Nog steeds dyslecties

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:04

De schade die door wormen wordt veroorzaakt is niet te repareren. Ernstige wormenbesmetting kan tot littekenweefsel in de darmen leiden en vaker koliek. Wormen die door de darmwand heen in de bloedbaan belanden kunnen wanden van aders aanvreten waardoor die zo dun en beschadigd kunnen worden dat een aneurysma en een geknapte ader voor grote problemen of een dood paard kunnen zorgen.
Wormen kunnen je paard van binnen opvreten....ook als je ze weghaalt zijn de gevolgen soms dodelijk.

Je suis Charlie.

8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:07

tjee ik wist niet dat wormen zoveel schade konden veroorzaken zeg. Vreselijk !!

Nog steeds dyslecties

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:08

Daarom is het regelmatig ontwormen van paarden en pony's zo ontzettend belangrijk. Een wormbesmetting moet je heel serieus nemen, het is geen verkoudheid die je oploopt en die over gaat zonder gevolgen.
Geen paard is echt wormvrij te krijgen, maar de besmetting is wel te controleren. Onderhoud van weides en het collectief regelmatig ontwormen zijn vooral bij veulens zo ontzettend belangrijk!

Je suis Charlie.

8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:14

Ja dat snap ik wel ja , veulens zijn toch al wat meer vatbaar voor ziektes enz.

Nog steeds dyslecties

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:15

ja voornamelijk dus over die wormen zit ik in. dat kreupel lopen zal wel komen door niet op tijd bekappen ofzo nuja ik zie wel

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:18

Iwan_Fjord schreef:
Ik dnek dat je een volwassen iemand er beter kunt naar laten kijken.


Haha! Ik ben twintig dus al een beetje volwassen dus. nu goed ik begrijp wel wat je bedoelt. Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:19

Kreupelheden bij een jong paard kunnen verschillende oorzaken hebben, maar ook daar zou ik niet zo lichtjes over denken. Paarden kunnen last hebben van groeipijnen, maar ook op hele jonge leeftijd lijden aan Artrose, OCD of HKO. Op driejarige leeftijd kun je foto's laten maken of daar wat op te zien valt.
Kijk, als ik een jong paard zou zien die mager is, dan zou ik het proberen.
Als ik een jong paard zou zien dat kreupel is, dan zou ik daar toch meer mijn bedenkingen mee hebben.
En een combinatie van de twee....

Je suis Charlie.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:22

ik heb hem niet gezien enkel gehoord erover, als ik ga kijken en het is nog steeds zo of hij loopt ook maar ietsje onregelmatig dan wordt het niks

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

8Eveline

Berichten: 3200
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:25

Tja iemand die er veel van af weet zal het vast en zeker kunnen zien. En anders maak zoals Cassidy zegt foto van de benen via de dieranarts.

Nog steeds dyslecties

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:40

Cassidy schreef:
De schade die door wormen wordt veroorzaakt is niet te repareren. Ernstige wormenbesmetting kan tot littekenweefsel in de darmen leiden en vaker koliek. Wormen die door de darmwand heen in de bloedbaan belanden kunnen wanden van aders aanvreten waardoor die zo dun en beschadigd kunnen worden dat een aneurysma en een geknapte ader voor grote problemen of een dood paard kunnen zorgen.
Wormen kunnen je paard van binnen opvreten....ook als je ze weghaalt zijn de gevolgen soms dodelijk.


Dit is helaas waar èn een onderkend probleem.
Maar waarom ga je niet gewoon kijken en vel je je eigen oordeel? De informatie die je hebt gekregen heb je immers niet uit eerste hand.
Als het paardje je wat lijkt dan kun je het uitgebreid laten keuren.

En daarbij ben ik nog zo sentimenteel dat ik een dier nooit als een miskoop beschouw.

There is no reality, only perception.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:44

Ik zou iig zelf gaan kijken met een DA of iemand met extra verstand van dit soort dingen erbij.

Van horen zeggen is nooit 100% zeker, de ene keer is het erger, de andere keer valt het hardstikke mee, en soms spreken ze nog echt de waarheid ook Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:21

Ja, of ze fiesten langs, en zien van een afstand hoe alles eruit ziet zeker,
Ik zou zeggen
eerst zien dan gelofen!

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 16:23

dat dacht ik zo ook. nu ik zal eens bellen van zodra ik zn nr heb en dan eens gaan zien.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: billy3105, YandexBot en 45 bezoekers