Keuze van dekhengst, waar kijken jullie naar????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Keuze van dekhengst, waar kijken jullie naar????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 11:33

Waar selecteren jullie een dekhengst op?
Graag zou ik jullie redenen willen lezen voor het kiezen van de dekhengst voor jullie merrie(s). Wat voor een merrie jullie hebben en wat voor een nakomeling jullie eruit proberen te fokken....
Een voorbeeldje:
Ik heb een Paint- merrie, puur halter gefokt, dus kort, zeer zwaar en redelijk stijf in haar lijf. Ik heb haar laten dekken door een Quarter- hengst, extreem soepel in het lijf, allround gereden en met een overvriendelijk karakter. Het veulen wat eruit is gekomen is tot op heden een veulen wat precies aan onze verwachtingen voldoet; prachtig bont (joepie!!), zeer soepel in het lijf, maar ook goed gebouwd om in de halterklasses te verschijnen en met een heerlijk karakter......
Over rijkwaliteiten kan ik natuurlijk nog niets zeggen....

Jullie????
Lachen

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 16:49

Dit wordt een verhaal.

Ten eerste zal ik niet vergeten dat mij is verteld dat 60 tot 70 procent van de merrie wordt doorgegeven. Dus je moet blij zijn met de merrie die je hebt en daar wat van willen doorvererven.

Kijk naar je merrie, wat zijn haar sterke punten, wat zijn haar zwakke punten en probeer een hengst te vinden die de zwakke punten compenseerd.
Bedenk vervolgens goed wat je met het veulen zou willen doen (qua discipline).
Kijk dan naar haar bloedlijnen en probeer hengsten te vinden die daar een mooie combinatie mee kunnen vormen.
(Bijvoorbeeld, de bekende succesvolle combinatie is Hollywood Jac 86 x Great Pine, zo zijn er meerdere succescombinaties bekend.) Heeft je merrie zo'n soort bloedlijn, probeer hier op in te spelen door een bijpassende hengst te zoeken.

Probeer ook zo dicht mogelijk bij de 'bron' te komen. "In mijn paard zit King" is veel gehoord maar als over-over-overgrootvader zal dat niet zoveel invloed meer hebben. Zoekend op een bepaalde bloedlijn, probeer zo dicht mogelijk bij de overleden voorouder te komen. Bijvoorbeeld, Hollywood Jac 86 is dood, maar er is vast wel een zoon van hem in Europa of Amerika.
(Dit dus in plaats van "de zoon van de zoon van de zoon van" te nemen.

Groetjes, Gisela

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:53

Leuke vraag!! Toevallig dat ik straks in maart mijn merrie ga laten dekken en dat ik dus voor hetzelfde euvel heb gestaan. Alhoewel de toekomstige 'man' ( *LOL* ) van mijn merrie gauw gevonden was. Ik kijk toch wel naar verschillende factoren. Naar het gehele beeld dus Haha! Ik vind een hengst met flink wat 'foundation' toch wel het belangrijkste. Daarnaast kijk ik of de hengst enige 'sence' heeft en als derde kijk ik pas naar het karakter. Kleur...??? Kijk ik niet specifiek naar. Het is toch altijd maar weer afwachten wat voor kleur eruit komt.
Toen ik bij die hengst ging kijken was ik meteen verkocht. Wat een kanjer!!! Hij is ontzettend mooi gebouwd. Hij wordt dagelijks bereden en heeft flink wat 'sence' tussen z'n oren zitten. Hij is grijs en 'on top of all' heeft ie ook nog een heel lief karakter. Wat wil je nog meer!! Knipoog
Nadat ik de hengst heb bekeken, heb ik zijn nakomelingen gezien van groot tot klein. De zoons van die man rijden ook op nakomelingen van die hengst en ik heb ze bezig gezien. Nadat ik dit alles gezien had, heb ik mijn beslissing genomen. Dit wordt 'm dus Lachen Nu is het alleen nog een kwestie van een medische keuring voor mijn merrie en afwachten. En dan hoop ik volgend jaar een kleine spring-in-het-veld rond te hebben huppelen.
Oja, nog even over die merrie van mij... Ik zou op zich niet veel willen veranderen aan haar. Qua karakter en 'sence' zit ze goed in elkaar. Qua bouw zit ze ook wel goed in elkaar, maar ik zou iets meer foundation erin willen hebben. En met deze hengst hoop ik dat te kunnen doen.
groetjes.
Laatst bijgewerkt door Caballo op 15-01-02 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:05

Nou word ik wel nieuwsgierig welke hengst je dan hebt gekozen?? Hoe is hij gefokt??
Ik zal vooral kijken hoe de hengst is gefokt. de lijnen moeten bij elkaar passen. Welke kruisingen zijn bewezen qua prestatie. Welke disipline je wilt rijden. Wat ook zeer belangrijk is is welke lijn er bij jezelf past. Veel goede bloedlijnen zijn moeilijk te rijden voor de doorsnee ruiter. Zelf ga ik voor de peppy san badger lijn. Zeer lichte paarden en fijn om te rijden, niet gauw heet maar ook niet beroerd om te werken. Ze zijn wel eenkennig maar dat is meer een qh eigen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:16

Ik heb een fjordenmerrie en heb voor hetzelfde probleem gestaan (ben er nu uit). Ik heb de afgelopen 2 jaar de nakomelingen bekeken op de keuringen van de hengsten die ik op het oog had. Hierdoor zijn er al aardig wat afgevallen. Verder ben ik gaan kijken naar de sterke en zwakke punten van mijn merrie en die van de hengst. Wat vererft hij door en wat heeft zij van moeders kant meegekregen (ze lijkt sprekend op dr oma).
Ze hangt qua type tussen een ouderwetse en nieuwerwetse fjord in, dus best moeilijk kiezen. Ik ga toch richting het ouderwetse fokken omdat dat in mijn ogen toch nog steeds een echte fjord is.
Op de keuring wordt je op foktechnische aspecten beoordeeld, dus ik weet wat er nog aan de nakomelingen verbeterd kan worden en dat is het beenwerk en de gangen.
Ik heb nu een hengst uitgezocht die supergangen heeft, super beenwerk en uit het zelfde type komt als Tjo. Dit type geeft hij ook goed door op verschillende merrielijnen dus ik ben benieuwd wat het volgend jaar gaat worden als ze drachtig raakt.
Het eerste veulen houdt ik voor de opfok om te kijken hoe zijzelf vererft zodat ik daar bij mijn volgende hengstenkeuze rekening mee kan houden.

Succes met zoeken naar een leuke paps!
Viv

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:23

De bloedlijn van de hengst is de King-bloedlijn (ja, ja Gisela Knipoog ) en de bloedlijn van mij merrie is Doc Bar. Ze is een achter-kleindochter van Doc Bar. Kleindochter van Doc's Gold Mine.
Dit veulentje zal voor mijn man worden zodat zijn paard met pensioen kan. Dit veulentje zal vooral gebruikt worden om koeien te 'pennen' en daarnaast natuurlijk ook voor plezier. De reden dat ik een hengst heb gekozen van de King-bloedlijn is voor de foundation. En van wat ik gezien heb bij zijn nakomelingen is dat ie dat wel degelijk vererft. Zo had een vriend van ons een merrie waar je geen stuiver (bij wijze van he) voor zou geven, maar de 2 veulens (waarvan de oudste alweer bijna 3 is) die zij wierp waren flinke jongens (en nog steeds *LOL* ).
Wat betreft de combinatie van de 2 bloedlijnen... We zien wel wat het wordt *LOL* Er zal bij ons niet prestatie gericht worden gereden (nouja, we moeten het natuurlijk wel presteren om die koeien in de pen te krijgen *LOL* ).
groetjes.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:32

Hmmm ... nu we het daar toch over hebben: welke combinaties van bloedlijnen zijn succesvol gebleken en welke juist niet? En waarom wel/niet? Interessant! Wie kan er meer voorbeelden geven??

Sweety_
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:20

ik heb ook net een begonnen aan een rondje NL om hengsten te kijken. 9 van de 10 keer als ik een hengst mooi vind is het een zoon van Hollywood Dun It.
Mijn merrie is een kleindochter van Hollywood Jac '86 en ligt dus dicht in de bloedlijn, volgens de AQHA is dit geen punt. weten jullie wat van het karakter van deze bloedlijn?
SR Rooster bij Braam vond ik trouwens ook erg mooi. Ik let dan niet op kleur maar op de gehele bouw. wat wordt er trouwens bedoeld met 'foundation'?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:53

Jackpot schreef:
wat wordt er trouwens bedoeld met 'foundation'?


Foundation is het stamboek waar alleen quarters in komen die een bepaald percentage 'oud' bloed dragen, dus zo weinig mogelijk 'race' bloed, oftewel volboed. Nu is dit een beetje een wassen neus want 99% van de quarters stammen af van volboeden en sommigen daarvan zijn als 100% quarter opgenomen in het foundationboek omdat ze zo veel betekend hebben voor de quarterindustrie.

Nu zijn er meerdere foundationstamboeken die elk hun eigen percentage handhaven, die één is 92% de ander 88%.

De achtergrond van het foundation gefokte paard is dat het een allround paard moet zijn dat stevig op de benen staat en qua bouw in balans is.
Dus niet gefokt in één richting, zoals opgeblazen spierballen op spillebeentjes voor de halter en bewust gefokte overbouwde paarden(sorry guys JMHO *LOL* )

Voor de foundation worden ook speciale wedstrijden gehouden, waarbij het show-element 'not-done' is en zilver zelfs verboden. Het gaat hier puur om het werkelement en de geschiktheid hiervoor. Aan de halter mogen ook alleen paarden meedoen die geplaatst zijn in de werkonderdelen, want die hebben blijk gegeven goede fokprodukten te zijn, waardoor goede doorfok gewaarborgd blijft.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:32

Hoi,
flying high & gisela,
Ik sluit me volledig bij jullie aan.
Ik zou het niet aandurven om bijv. een zeer grof gebouwde merrie met een soortgelijke hengs te combineren... ook een té groot verschil in stokmaat zou ik niet zo gauw wagen....
We hebben een aantal veulens gefokt uit een merrie waar Te'n Te, conclusive enzo in zit. Deze merrie hebben we laten dekken door o.a. Brio en Just A Tad Rad. Dit waren hele goeie combinaties. De merrie ziet er vrij "gewoontjes" uit, maar geeft haar bloedlijn dus goed door.
De "brio's" blijven wat kleiner, maar wel zeer goed gebouwd (beiden al futuritys gewonnen) en de "tadjes" zijn ook zeer goed gebouwd, maar dan dus groter en ook al gewonnen.
Verder hebben we nog een merrie (de donkere merrie die ook op onze website staat) die we graag eens wilden laten dekken... we wisten dat ze in Canada al een veulen heeft gehad en aangezien het zo'n ongelooflijke lieve merrie is, gingen we op zoek...
De bloedlijnen zijn canadees van deze merrie, dus zal jullie misschien niet zoveel zeggen (behalve Cassidy Haha! )
Wel is duidelijk dat er behoorlijk wat "bloed" inzit....
Onze 1e keus viel eigenlijk op Whiz 'n Vanna, maar door omstandigheden kon dit niet....
Aangezien deze merrie vrij grof is, wilde ik zoeken naar een "coole" hengst met "katachtige bewegingen"....
Helaas ging dit niet....verder nog wat hengsten bekeken bij Burgmeyer, maar de meeste zijn dus vrij grof gebouwd en dit durfde ik niet aan... (nog niet, voor de 1e keer).
Ze is op dit moment drachtig van Waitin On Dun It, leuke hengst, goed gebouwd én lief... (en een leuk papier erachter...)
Ook hebben we nakomelingen bekeken, dit gaf zeker de doorslag !!!
Als we zelf toch nog wat twijfelen over het één of ander, gaan we dus ook zoveel mogelijk nakomelingen (en uiteraard ook hun moeders) bekijken...
Dus.....wordt het spannend.... wat gaat er uitkomen....
Ik kijk dus zelf naar verschillende dingen; bouw, karakter en wat ze doorgeven aan hun nakomelingen.
Kleur is meegenomen, maar niet het belangrijkste...
ik zeg maar zo.... "volg je gevoel"...
Groetjes Knipoog

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

bekende combinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 11:21

In de reining zijn een aantal bekende combinaties:

Hollywood Jac 86 x Great Pine
Deze bloedlijnen schijnen goed op elkaar aan te passen en hebben een aantal beroemde paarden voortgebracht. (Denk aan Footworks Finest van Tim McQuay, maar zo zijn er dus nog vele anderen, deze komt nu bij mij boven borrelen.)

Topsail Whiz x Kaliman
Ook deze combinatie bracht vele winnaars in de showring.

Zo zijn er nog wel een paar, kan mij ook iets over een Reminic combinatie herinneren maar de naam komt niet bij me op.

Van de halter/pleasure heb ik geen idee.

Groetjes, Gisela

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 13:35

Mmmmm......ik heb een BH Enterprise X Brennas Kid gefokt vorig jaar...ben benieuw over een aantal jaren wat ie gaat doen onder het zadel. Wel een erg mooi veulen met een erg prettig karakter. Nu mooi gebouwd om in de halterklasses rond te wandelen en hopelijk straks een allrounder, wat mijn voorkeur geniet. Ook qua kleur ben ik erg happy, Dun. Niet de zwarte variant, maar zijn manen en staart zijn heel donkerbruin en zijn lijf mooi creme.