Paard staat Niet stil!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Paard staat Niet stil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 12:19

Een kennis van mijn heeft een quarter en die staat niet stil.
Wel bij het op stappen wel als ze klaar is met rijden en ook als hij gewoon maar mag kijken waar hij wil> Knipoog Oftewel het paard kan het wel maar heeft er geen zin in!!! *LOL*
Van de week zat ik even na haar en het paard te kijken toen ze aan het rijden was.... Ik werdt er helemaal nerveus van(z'n draai kont)
Maar goed ze vroeg aan mijn wat ze fout deedt... na mijn menig stak ze haar benen af ook al stond ze al een heletijd stil en vroeg het paard ook niet in het frame.
Hebben jullie hier ervaring mee??? zo, ja hoe hebbenjullie dat op gelost? Ach gut


14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:05

elke keer als het paard een stap opzij zet weer corigeren keer op keer tot hij het door heeft?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 13:20

ja corigeren dat snap ik....hihihi maar op welke manier???
Als hij b.v naar links draait met zijn kont linker been eraan maar vervolgens vliegt hij dat kijk snel naar rechts (ook al heb je je rechterbeen dan goed aan)

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:24

1 manier:
Steeds wéér terugzetten op de plaats waar je begon. Niet boos worden, gewoon vasthoudend zijn. Veel oefenen en met kleine stapjes tegelijk de tijd dat ie stilstaat opbouwen.

2de manier en voor mijzelf en mn paard het best gebleken:
Na een moeilijke oefening (bijvoorbeeld een kleine cirkel met veel buiging) stilzetten als beloning.
Als ie niet stilstaat, meteen weer met die oefening doorgaan.
Na een poosje op die cirkel, wéer stilzetten als beloning. En steeds als ie niet stil wil staan, direct weer aan het werk zetten. Na een paar keer (ligt eraan hoe vastberaden je paard is en hoe vastbesloten de ruiter Lachen ) zal het dier begrijpen dat stilstaan juist fijn is.
Het is wel belangrijk dat de oefening echt fanatiek gedaan wordt, zodat je paard echt zo ongeveer met een zucht stilstaat. En het stilstaan moet ook echt belonend stilstaan zijn, dus geen bumpen met je benen of vragen aan zijn hoofd, maar echt RUST. Behalve als je paard zelf geen rust néemt, dan dírect weer op die cirkel en aan het werk met hem.

SUCCES!!!!!

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN


14cecile14

Berichten: 2726
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:26

Manier 1 is wat ik bedoelde. Maar manier 2 is ook zeker een goede oplossing.

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 13:34

Manier 1 is al geprobeerd werkt NIET (hihihi) bij dit paardje.
Misschien wel voor dit probleem maar je gaat er een ander probleem mee oproepen... als je stil wil gaan staan vlieft hij meteen in z'n achter uit en wil ook niet meer spinnen....

Manier 2 ben ik erg voor maar is ook al gedaan maar dan vliegt hij elke keer in de spin........
Laatst bijgewerkt door bleuberta op 14-05-04 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:46

Misschien is het dan een idee om het vanaf de grond te gaan oplossen.
Eerst aan de hand leren stilstaan en dan pas onder het zadel en hem steeds actief en enthousiast belonen voor elke seconde dat hij stilstaat.
En als een paard zo "in een spin vliegt" lijkt het me ook een probleem wat misschien bij de ruiter ligt. Misschien moet de ruiter wel veel bewuster stil gaan zitten en niks van haar paard vragen.
Misschien geeft ze wel teveel hulp of is het paard te heftig aan de hulp getraind.
OF misschien moet ze dit met een andere oefening proberen. Schouder binnenwaarts of iets anders wat niet met een cirkeltje te maken heeft... Er zijn legio oefeningen die je moeilijk kunt maken natuurlijk.


Edit: nog wat toegevoegd

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:43

rustig doorgaan.. gaat niet over 1 nacht ijs dit soort dingen. Let er als ruiter goed op dat je niet teveel commando's geeft. Het is soms erg moeilijk om niets te doen.

grondwerk is altijd een heel erg goed idee. En vergeet niet te belonen voor de 'rust'

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 15:06

Ook al gaat het elke dag maar 1 % beter dan heb je nog maar 100 dagen nodig Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers