op de voorhand lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingrid21
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-01-02
Woonplaats: Noord Brabant

op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 18:50

mijn paard loopt erg op de voorhand en als ik hem dan achter actiever maak en hem dan voor opvang gaat hij in de teugels hangen. Dan drijf ik hem nog wat bij maar dan is hij zo pissig dat er weinig mee te beginnen is.
Heeft iemand tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:57

alleen maar meer drijven is geen oplossing, daar was je zelf ook al achter gekomen. De bedoeling is dat hij meer gewicht gaat overnemen met zijn achterhand.

Rijd veel, heel duidelijke, overgangen en tempowisselingen. Denk er daarbij goed aan, dat hij niet lang en traag wordt achter, maar korte, snelle passen blijft maken.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 22:41

Je kunt dit soort oefeningen ook aan de longeerlijn doen. Dan gewoon bijzetten (ik weet niet wat je gebruikt, ik neem altijd een elastiek) en veel overgangen op je stem laten maken. het gaat vooral om overgangen naar een sneller tempo. Zorg dat je met je stem en longeerzweep zijn achterbeen activeert. Het moet zijn drrrraf en hup weg, je kunt zo heel goed zien hoe hij "vertrekt". Zet hij dus af met zijn achterbenen, zakt de staartaanzet omlaag, dan zet hij zijn achterhand eronder.

Met rijden kun je zoals Zep zei ook veel overgangen rijden, en schijnovergangen zijn ook goed. Daarbij maak je bijv net geen overgang naar de stap, maar draaf je langzamer en dan geef je weer been en draaf je vlot weg. Hier wordt de achterhand ook actiever van.
Succes!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 00:43

Mijn tip: neem prive lessen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:38

ingrid21 schreef:
mijn paard loopt erg op de voorhand en als ik hem dan achter actiever maak en hem dan voor opvang gaat hij in de teugels hangen. Dan drijf ik hem nog wat bij maar dan is hij zo pissig dat er weinig mee te beginnen is.
Heeft iemand tips??


Zo snel hij op de voorhand begint de hangen steek je af en toe je hand naar voren zodat hij niks heeft om aan te hangen want een paard kan pas zwaar op de voorhand worden en gaan hangen als jij hem daar de tegendruk voor geeft met je handen, probeer hem als je voelt aankomen dat hij wilt gaan hangen iets te liften met je handen (je handen iets hoger dan normaal en als hij dan weer iets loslaat doe jij dat ook d.m.v. je hanfden weer lager te doen, laat hij niet los dan doe je je hand naar voren en pak je hem weer opnieuw op). Dit gewoon volhouden en longeren met bijzetteugels helpt ook want dan kan hij daar in hangen en dan wordt hij het ook weleens zat.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 21:29

Prima schreef:
Mijn tip: neem prive lessen.


Misschien heeft ze die ook wel, maar wou ze ook gewoon ff de mening van een aantal bokkers!!!!??? Frusty

En bovendien, niet iedereen heeft de (financiele) mogelijkheden om privéles te nemen. Dus niet te snel met zulke opmerkingen klaar staan aub!!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 15:49

Inderdaad overgangen, zowel in tempo, maar ook bivoorbeeld wanneer je draaft, je hem daarin ook tempo's laat lopen. Dus soms hou je hem in door je lang te maken, en diep in het zadel te zitten. Dat even volhouden, en dan laat je hem weer harder draven. Ook bijv. in stap en galop kun je dit heel goed uitoefenen.
En blijf vooral uit zijn mond, geef hem af en toe ruimte, maar ga niet als het ware terughangen, dit werkt averechts.

Overgangen blijven dezelfde optie, en zorg dat hij goed voorwaarts aan het been is.

Succes ermee. Lachen