Paard alleen stallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Paard alleen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 17:10

Ik ben nu aan het kijken naar twee huizen met een stal aan huis. Dus dat zou betekenen dat Pablo aan huis zou kunnen staan. Echter, in beide gevallen is er maar een stal, niet dat ik van plan ben meerdere paarden te kopen, maar Pablo staat dus wel alleen. Morgen ga ik de huizen bezichtigen dus weet niet precies of in de nabije omgeving andere paarden staan die PAblo zou kunnen zien.

Uitgaande van dat Pablo dus alleen zou komen te staan, in de zomer althans want in de winter zou ik hem graag op een pension of manege stallen met binnenbak en in de zomer op land zetten overdag, kan dat?

Hebben jullie ervaringen met paarden die alleen staan maar overdag op land kunnen. Heeft iemand van jullie zo'n situatie van een stal aan huis?

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:16

Wietze staat ook alleen. 's Avonds en 's nachts op stal en dan overdag in het weiland/bak (alleen). Het gaat zo prima, heb er nog nooit iets van gemerkt dat hij echt een ander paard mist. Komt waarschijnlijk omdat hij altijd met eten bezig is *LOL*
We hebben een tijdje in het weiland er een ander paardje (ook een haflinger) bijgehad, maar daar gaf hij echt helemaal niks om! Hij negeerde haar gewoon compleet. Zij wou steeds aandacht van hem maar hij liep dan gewoon weg. Vraag me af of hij heeft gemerkt dat ze is weggegaan *LOL* Zou er zelf graag nog wel een shetje bij willen ofzo, maar dat gaat gewoon niet. We hebben het wel een keer geprobeerd een shetlander bij te zetten, maar Wietze joeg dat beest door het schrikdraad heen, hij was toen weer te enthousiast. Dus toen die ook gelijk terug naar z'n baas.
Ik heb wel mensen gehad die graag hun paardje bij ons in het weiland wilden zetten, maar vanwege slecht ervaringen met dat andere paardje denken mijn ouders er niet meer aan Huilen Dat paardje stond de hele dag in de wei, en we deden dan omstebeurt het weiland. Maar ze deed het vaak gewoon niet. Ook liep dat paardje een keer met een snee in haar been maar komen? Nee hoor, pas de volgende dag. Ook was dat paardje helemaal gek op aandacht, maar de eigenaresse kwam gewoon veel te weinig. Al kwam je dan in het weiland om uit te mesten ging ze je de hele tijd achtervolgen en tegen je aan staan duwen. Ik heb geprobeerd mijn ouders over te halen dat het vast beter zal gaan maar ze willen het gewoon niet meer... Echt zonde

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:33

Ik vind het niet goed om een paard alleen te zetten, ze hebben toch behoefte aan soortgenoten. Dat is ook de reden dat ik een tweede paard heb gekocht en het zijn ook dikke maatjes als is mijn ene paard op het oog een einzelganger

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:35

Pliva van mijn zus heeft ook een tijdje alleen gestaan en die werd er heel ongelukkig van. Het zal per paard verschillen maar misschien is een Shetje een oplossing zodat ze samen naar buiten kunnen? Die gewoon buiten kan blijven als je paard op stal staat? Of kunnen ze elkaar dan niet zien?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 17:49

Een paard is een kuddedier en hoort dus absoluut niet alleen te staan - is mijn bescheiden mening!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:23

Ik zo Tos ook thuis kunnen stallen, maar dan zou hij altijd alleen staan en alleen pony's op de ponyclub zien! Vind ik zielig!
Ik haal hem pas naar huis als ik me ouders zo ver heb er een ponietje voor Tos bij te kopen! *op een grote...* Haha!
Nou staat hij nooit alleen en dat is beter voor hem!

Ik ken ook iemand die zijn paard alleen thuis heeft staan, en das een einzelganger... En als ie dan een keer een ander paard ziet wordt hij gek en begint te bokken!

Dus als je Pablo bij huis zet zou een soortgenootje wel slim zijn! Of je kunt voor ee schaap of geit gaan ofzo...
Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:28

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:29

ja een paard is een kuddiedier ja..
Maar goed, ook alleen vermaakt ie zich wel, zolang de verveling maar niet optreedt, dus als hij wat te zien heeft, een weg of iets waar wat gebeurt of desnoods een geiten vriendje ofzo... dan kan het volgens mij echt geen kwaad hoor!
en als je paard bij huis staat krijgt hij ook meer aandacht van jou! das toch super!

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:35

Een paard is een kuddedier er heeft dus eigenlijk altijd gezelschap nodig. Het is natuurlijk erg lastig om in 1 stal 2 paarden te zetten maar je zou er wel een geit of een kat bij kunnen zetten voor het gezelschap. Succes, Marga.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 18:51

Sinds ik anderhalf jaar geleden mijn ruin verkocht heb, staat mijn hengst alleen.
Wat een heerlijkheid, voor mij althans. Mijn ruin was/is een paard met verlatingsangst en kon haast niet alleen achter blijven op stal.
Nu ben ik zo vrij als een vogel om Maestro mee te nemen.

Natuurlijk is het voor hem niet gezellig. Vroeger speelden ze vaak met z'n tweeen, nu staat hij vaak half te dutten in het zonnetje in de paddock.
Hij reageert niet abnormaal op paarden die langskomen of waar ik samen mee rij, maar hij is ook nooit zo afhankelijk van andere paarden geweest hoor, en dat scheelt per paard.

Ik weet dat paarden kuddedieren zijn, en dat meerdere paarden samen houden beter is. Maar ik ga het risico nu niet nemen om een nieuw maatje voor hem te zoeken (shet bijv.), straks zit ik weer met een dier wat niet achtergelaten wil worden, bovendien vind ik het niet eerlijk tegenover de nieuwe, waar ik niet genoeg tijd voor heb.

Ik laat het dus gewoon zo, met een iets minder vrolijke Maestro dan vroeger, toen hij nog een vecht/speelkameraad had. Misschien is er in de toekomst een andere oplossing mogelijk.
In ieder geval krijgt ie een optimale verzorging, staat ieder droog uurtje van de dag in de paddock en is dol op mijn vader die voor hem zorgt (hij staat bij m'n ouders).

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:37

mijn paardje heeft driekwart jaar alleen gestaan, maar dat zou ik haar nooit weer aandoen. ook al doen ze onderling wel eens in onze ogen naar tegen elkaar. gun je paard een soortgenoot als het even kan

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 01:58

Ik vind het ook niet goed om een paard alleen te zetten. E zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel maar een paard blijft een kuddedier. Een geit kan wel gezelschap bieden (ik heb er nog één in de aanbieding Haha! ). Het meest ideaal is toch een ander paard of pony als gezelschap. Mijn paarden hebben heel veel aan elkaar, ze rennen samen, schuren elkaar etc.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:45

Ik zou er ook niet voor kiezen om hem alleen te stallen. Sommige paarden kunnen er wel tegen, mits ze het gewend zijn, maar die paarden vind ik over het algemeen een stuk minder sociaal. Paarden hebben behoefte aan contact met soortgenoten, misschien een shet erbij?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 10:29

Nou, super als hij veel aandacht van jouw krijgt! En ja daar is hij dan heeeel blij mee (leuk voor het baasje) omdat hij de rest van de dag only-the-lonely is! Het is tegen zijn natuur in om hem alleen te houden!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 11:04

Mijn shetje staat nu ook bij mij thuis. alleen. En het gaat echt prima, hij wordt niet gek als hij andere paarden ziet tijdens het rijden of vanuit de paddock. In het weiland achter zij paddock staan koeien of schapen (hangt van het weer af) en hij vind het prima zo.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat hij het wel al was gewend om apart te staan. Hij ston altijd in een stal met hoge rand waar hij dus niet overheen kon kijken en ook niet met ander paarden kon snuffelen. als hij al naar buiten kwam, stond hij apart aan de ketting (!!) om dat hij onder de hekken doorkon en niet met alle paarden even goed kon opschieten.
Ik neem hem af en toe nog wel eens mee naar de pensionstal waar mijn merrie staat en dan mag ie soms even met ander paarden spelen ( mijn shetje en mijn merrie is niet zo'n goede combi dus gaat hij bij andere paarden)

Het hangt denk ik af van het karater van je paard en wat hij gewend is. mijn merrie kan absoluut niet zonder andere paarden, die is gewend in een kudde te staan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 13:09

6 jaar lang heeft mijn merrie alleen bij mij thuis gestaan. Ging op zich prima, maar ik doe het nooit weer. Nu staat ze al weer 1,5 jaar samen met een ander paard, en ze is zoveel vrolijker en ze is zelfs gezonder geworden! Maar ja, verschilt natuurlijk per paard...

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 16:46

Mazzel staat ook alleen, maar bij de buren van mijn oom waar m'n pony staat hebben ze 3 shetjes en 's zomers staan de 100 (of meer Lachen ) koeien van m'n oom buiten dus zich echt vervelen zal tie niet doen.
Maar als ik nog een paardje erbij mocht hebben als gezelschap zou ik dat zeker doen, want eigelijk is het wel goed.. een beetje gezelschap voor een pony

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:09

Eigenlijk verbaast het me dat dit uberhaupt een punt van discussie is...!!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

NOT!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 19:38

mijn bles hoef ik dus echt niet alleen te te stallen, behalve dat hij enorm in paniek raakt, heeft hij zijn soortgenoten erg nodig als paard zijnde
dat weten we omdat we op vakantie gingen naar veluwe. eerste 2 dagen nog 2 paardjes maar die gingen weg...zo zielig!!!!!
gelukkig stonden er wat schapen om aan te ruiken Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 22:09

Gail schreef:
Eigenlijk verbaast het me dat dit uberhaupt een punt van discussie is...!!


Als ze onze mening daar toch over wil weten.. waarom zou ze dat dan niet mogen vragen??
We kraken jou onderwerpen toch ook niet af..