[LO]pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

[LO]pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:24

wat zijn de voordelen en nadelen van een pessoa voor het longeren?? en hoe moet je beginnen want ik wil er een aanschaffen namelijk,ik bedoel het schema hoe je het moet opbouwen!!maakt het uit hoe poud het paard is want ze is 17 een nog nooit gelongeerd met een pessoa!!weleens geprobeerd toen vond ze het bondje eng,iof wennen ze daar vanzelf aan!!!want ze zit behoorlijk vast in de rug en nek is dan de pessoalongeertuig aan te raden??wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

[edit:Antoinette]Code voor titel[/edit]


Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:43

geen reactie jammer>>reageer please...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:47

Als je er zelf geen ervaring mee hebt, zou ik het wel onder begeiding doen...
er zijn ook wel wat boeken *weet zo even niet welke* die op deze manier van longeren in gaan.

enne niet zo ongeduldig he, mensen reageren van zelf wel Knipoog

Dag lieve mama...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 22:49

oh sorry hoor waterkippie,zo bedoelde ik het niet,zat alleen te wachten op antwoordt,en ik weet wel hoe het moet heb het vaker gedaan maar dan bij andere paarden..

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:39

Ik heb zelf een pessoa teugel vind het super om mee te longeren. Toen wij hem voor het eerst om deden bij mijn merrie hebben we eerst laten wennen enz... Toen lang en op de laagste stand en zo ben ik gaan opbouwen. Niet galloperen met een pessoa enkel stap en draf. Heb langzaam opgebouwd en niet te lang in het begin longeren meteen 10 min is dan al zat als ze het nog niet gewend is...
Ik heb met hulp erbij gedaan met 2 man zie je meer als 1 en weet je meer Knipoog


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:13

Ik heb er sinds kort ook een en ik vind het fijn werken. Mijn paard reageerde meteen al niet op het bontje, dus daar had ik geen last van. Ik denk wel dat je paard daar wel aan went als je het vaker doet.

Waar hij voor bedoeld is... vooral om zijn achterhand mee te laten werken. De meeste longeerhulpteugels (bijzet, slot, halsverlenger...) werken alleen met de voorhand. De Pessoa stimuleerd door het bontje de achterhand en daardoor dus ook het rug gebruik. Ik heb hiermee meer het idee dat je je paard van achteren naar voren longeert, net zoals je dat met rijden ook wil doen.

Wel inderdaad zoals Liekjuh zegt opbouwen. Ik doe de Passoa pas na het "loslongeren" om en voor het "uitlongeren" weer af.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:47

Zal het even verplaatsen naar UZ Lachen

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:30

Ik heb er ook een sinds een paar weken. Ik word begeleid door een meisje van stal die er zelf al ervaring mee heeft. We hebben haar 3 keer gelongeerd ermee, en ze vindt het bontje tegen haar kont nog heel erg eng. Maar dat is vooral in het begin, na even rennen met dr kont naar beneden wordt ze weer rustig. Gisteren liep ze op een gegeven moment mooi ontspannen. Ik zou zeggen, bouw het rustig op, doe niet teveel want het is een flinke aanslag op de spieren.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:33

Ik heb er ook eentje.
Noureyev accepteerde hem eigenlijk heel goed.
Alleen wil hij nu nog wel eens naar het bontje bokken en in volle galop gaan.
Maar ik zou niet anders meer willen.
Ik vind dubbellonge namelijk net iets teveel denk en gevoels werk.
Zo'n Pessoa hang je er omheen en klaar is kees.
Hij hij gebruikt zijn rug heel mooi en soepel ermee.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:39

heb er ook 1 en ben er zeer tevreden over.
gewoon rustig op gaan bouwen eerst in de lage stand en dat steed meer opbouwen.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 15:33

alvast bedankt allemaal !!!wie gbruikt het ook !!!

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:37

Ik gebruik hem ook en ik vind hem fantastisch werken. Kenya wil er ook wel eens naar bokken of slaan als hij nog fris is, maar verder stimuleert het de achterhand goed en daar gaat het mij om. Ik longeer ook wel eens met dubbele longe,maar dat is veel ingewikkelder, omdat je dan constant scherp moet zijn. Mijn paard gebruikt zijn achterhand veel beter met de Pessoa en ik zie longeren als een alternatief voor rijden, dus het moet idd wel van achteren naar voren werken en dat doet de Pessoa. Ik train hem met de Pessoa net zoals bij het rijden: eerst vwnw en dan wat hoger instellen. Aan het eind weer vwnw. Bij het uitstappen haal ik hem er weer af.

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers