Iemand ervaring met inspuiten van Ivermec?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Iemand ervaring met inspuiten van Ivermec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 21:26

Mijn paard heeft dus al een tijde behoorlijk last van mijt op zijn benen. De DA is er al 3x bij geweest en heeft kweekje genomen en bleek dus dat te zijn. Nou wassen met Sebacil (om de 5 dagen van op tot teen)en smeren met Panalog en verder antibiotica en ohja elke dag schone borstels etc... Nu heeft dat tot nu toe niet echt geholpen en de DA zei dat de volgende stap intraveneus (in de ader) inspuiten van Ivermec is, maar dat ze er niet echt een voorstander van is want het kan voorkomen dat je paard dood onder de naald neervalt.
Er zijn stallen die hun paarden altijd op deze manier ontwormen maar ik vraag me af of er mensen zijn die weleens gehoord hebben dat het fout af kan lopen (ik weet natuurlijk ook wel dat het vaker goed gaat dan dat het fout gaat) want ik ben er niet echt blij mee tot nu toe zeg maar....
Als het lukt zal ik binnenkort eens een paar foto's maken van zijn benen. Als je het ziet word je er niet blij van..... Misschien hebben jullie nog tips?


Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:51

Ongeveer 1 op de 10 paarden valt dood van de naald ! Ben je bereid zo'n risico te nemen? Verward Denk goed na voordat je het doet,mijt kan ook veroorzaakt worden door een verminderde weerstand.Als ik jou was zou ik een andere oplossing proberen te zoeken.


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:59

Heb je Imaverol al eens geprobeert? Dat werkt ook vaak goed.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:49

Iduna schreef:
Ongeveer 1 op de 10 paarden valt dood van de naald ! Ben je bereid zo'n risico te nemen? Verward Denk goed na voordat je het doet,mijt kan ook veroorzaakt worden door een verminderde weerstand.Als ik jou was zou ik een andere oplossing proberen te zoeken.


Bedoel je hiermee specifiek het inspuiten van ivermectine in de ader of intraveneuze injecties in het algemeen ?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:16

Wat een onzin, als paarden 1 op de 10 dood bleven op Ivermectine, dan was het paarden overschot in Nederland en Duitsland direct opgelost en stonden ze nu op de lijst van zeldzame huisdierrassen!
Ja, er is het risico op overgevoeligheid en omdat je het direct in de bloedbaan spuit, geeft dat een verhoogt risico. Maar paniek schoppen is ook een kunst. Half Nederland spuit al Ivermectine, al was het alleen maar om het kosten plaatje, wat vooral op grote stallen gigantisch aantikt.
Het grootste nadeel van regelmatig Ivermectine spuiten echter vind ik, dat de paarden extra gevoelig worden op lintworm en op den duur ook immuun worden op het spul zelf en dan heb je een groot probleem, want het is nog steeds het meest werkende middel tegen horzellarven. Op 1 x spuiten zoals in jouw geval, kan dat geen kwaad.
Mijn veearts heeft het ook een keer gebruikt op een van mijn merries met een chronische droge mok en het hielp super.
En als al het andere niet helpt, ja dan is het een overweging........
Vraag jou DA trouwens eens waar zij/hij Panalog vandaan haalt, door de heiliger dan heilig regeling hier in Nederland is het spul al een hele tijd uit de handel en ik doe er een moord voor.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:32

ik ken de situaties ook wel ja, dure veulens die na inspuiten idd overleden.
het gebeurt wel.
vraag me af: er is toch wel een andere oplossing voor jr paard zijn probleem?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:45

Citaat:
Ongeveer 1 op de 10 paarden valt dood van de naald


tjonge wat hebben wij dan gezonde paarden, sterk ras Norikers!
Wij laten altijd enten (ongeveer 100 paarden) en er is er nog nooit eentje doodgevallen van die enting!

Mijn eigen Noriker had schurft in maart, ook door verminderde weerstand vanwege de verharing en is toen ook gespoten in de bloedbaan.
Hij is niet neergevallen, maar wel hartstikke ataxtisch geworden, schijnt met de tijd weer over te gaan, maar voorlopig gaat ie liggen tijdens het rijden (doe ik ook amper meer), valt ie om zodra je een achtervoet op tilt (sorry smid) en als je de achterbenen voerkruist zet, blijft ie lekker staan.......

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:31

Sorry, maar dat kan ik even niet rijmen. Atactisch worden van een inspuiting in het bloed??????
Ik kan toch moeilijk aannemen dat je hem een ruggeprik hebt gegeven.
Sorry geintje.
Maar echt, vertel eens verder, ben hier toch wel nieuwsgierig naar.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:30

Iduna schreef:
Ongeveer 1 op de 10 paarden valt dood van de naald ! Ben je bereid zo'n risico te nemen? Verward Denk goed na voordat je het doet,mijt kan ook veroorzaakt worden door een verminderde weerstand.Als ik jou was zou ik een andere oplossing proberen te zoeken.


Waar komen die cijfers vandaan???? dit klopt echt niet.
Wij spuiten al jaren onze paarden, geiten, schapen, de enige complicatie die 1 paard bij ons heeft gehad is een etterende bult omdat er niet goed gespoten was.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 17:31

lageveld"]
[quote="Iduna schreef:
Ongeveer 1 op de 10 paarden valt dood van de naald ! Ben je bereid zo'n risico te nemen? Verward Denk goed na voordat je het doet,mijt kan ook veroorzaakt worden door een verminderde weerstand.Als ik jou was zou ik een andere oplossing proberen te zoeken.


Bedoel je hiermee specifiek het inspuiten van ivermectine in de ader of intraveneuze injecties in het algemeen ?
[/quote]


Ik bedoel ivermectine in de ader..

En bedankt iedereen voor de reactie maar weet het dus nog steeds niet echt. Aan de ene kant weet ik dat 1 op de 10 niet echt een vast gegeven kan zijn want mijn DA zei ook dat een enkel paard (het zal de jouwe maar zijn...) dood neer kan vallen en als ik deze reacties ook lees dan komt het dus best vaak voor. Aan Sils weerstand kan het niet echt liggen want verder gaat het super met hem qua gezondheid en in het werk met hem heb ik ook gee problemen (behalve puberen maar heeft er niks mee te maken Haha! )

Ik ben ook wel benieuwd naar jou verhaal smurf wat betreft dat je paard atactisch werd?!
En Kitten over die Panalog..Mijn DA is Maree in Honselersdijk.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:35

Als dit je tegenstaat en het reguliere circuit biedt geen andere oplossing, waarom raadpleeg je dan niet eens een homeopaat?

There is no reality, only perception.

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 17:49

Homeopathie zal zeker mijn 2e optie zijn maar dan wil ik het eerst via de reguliere weg geprobeerd hebben (al bijna helemaal bewandeld((

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:47

Citaat:
Ik ben ook wel benieuwd naar jou verhaal smurf wat betreft dat je paard atactisch werd?!


dat verhaal staat iets hogerop in dit topic.
Ik ken het ras Noriker, omdat ik 4 jaar op een stoeterij met Norikers gewerkt heb, ik weet hoe ze op bepaalde medicijnen kunnen reageren (niet standaard, maar sommigen hebben hele sterke reacties), ik weet wat mijn paard weegt en ik weet ook dat iedereen (ook de DA0 hem 200 kilo zwaarder inschat dan de weegbrug aangeeft.

Mijn DA had nog nooit van haar leven van Norikers gehoord, schatte hem op 800 kilo en stond wat sceptisch t.o, mijn bedenkingen tegen zo'n zware enting.
Inmiddels heeft ze contact gehad met de DA van de stoeterij (die in het begin ook dergelijke fouten heeft gemaakt) en weet ze tenminste iets van ras (en alle vergelijkbare rassen, maar er zijn maar heel weinig zware Duitse/Oostenrijkse trekpaarden in Nederlaand).

Ik hoop dat Morrie ooit weer beter gaat lopen en dat dat niet al te lang duurt.....

Katy
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-11-05

Re: Iemand ervaring met inspuiten van Ivermec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:17

Hoi,

Ik heb ook ervaring opgedaan met mijn Noriker en inspuiten. Het heeft geholpen, maar is niet echt aan te raden, het is te zwaar.
Later heb ik benen, manen gewassen met sebacil,(mag niet meer en is ook erg belastend).

Het beste is mij bevallen,paardenshampoo met tee tree oil, de benen zeker 2 weken achterelkaar wassen. Een flink karwij met al dat Noriker haar, maar het helpt heel goed.
Week na week wassen totdat het weg is, 2 á 3 keer is al voldoende.

Als het niet hoeft liever niet spuiten.

Katy

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Iemand ervaring met inspuiten van Ivermec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:24

Een vriendin van mij doet dit al een paar jaar, zij werkt met Belgen en Friezen (huifkartochten, bruiloften etc.) en dit was bij haar paarden ook een groot probleem. Zij heeft een stuk of 15 paarden, er is er nog niet een doodgevallen.

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: Iemand ervaring met inspuiten van Ivermec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:43

Het komt wel degelijk voor dat paarden kunnen omvallen na het spuiten van Ivermectine in de bloedbaan. Ik zou het daarom niet doen.

Wat zou ik wel doen: Toch iets van weerstand verhogend middelen geven. (goede is Haemolytan 400). Verder zou ik ook Imaverol is proberen

http://www.lavitaspictures.nl dierenfotografie!!" target="_blank

henkv
Berichten: 151
Geregistreerd: 11-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:07

Bravura schreef:
Heb je Imaverol al eens geprobeert? Dat werkt ook vaak goed.

Moet je liever niet doen. En als het wel werkt was het geen schurft...

Imaverol is namelijk een middel tegen schimmelinfecties (=ringworm of ringschurft), maar helpt absoluut niet tegen echte schurft (veroorzaakt door schurftmijten)! Jammer genoeg worden deze aandoeningen wel eens vaker door elkaar gehaald.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers