TQ 13 mei - paard lauw op de hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

TQ 13 mei - paard lauw op de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:35

Dus als ik het goed begrijp uit het topic van sm is dit de bedoeling.

Ik rijd een paardje die erg lauw aan de hulpen is. Ik rijd veel overgangen, ben zeer consequent met drijven, bij geen reactie schopje en bij nog geen reactie spoor. Pas als hij een oplawaai met de zweep krijgt weet hij ineens weer dat hij reageren moet en gaat het een tijdje goed.
Ook overgangen terug moeten altijd eerst "hard" gevraagd worden voor hij ineens wel weer weet hoe hij moet stoppen als je gaat zitten.
Hoe krijg ik hem nu zover dat niet elke keer dat ik erop ga zitten hem eerst flink op zijn donder moet geven voor hij doet wat ik wil?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:45

Oei, da's een moeilijke.....
Hoe reageert hij als je een keertje iets heel anders doet, zoals trail of andere niet dagelijkse dingen?
Als daar wel genoeg reactie uit voortkomt dan zou het verveling kunnen zijn.

Maar je schrijft ook net dat je paard spat heeft (dit is toch dezelfde?).
Dan kan het ook pijn zijn en als je pas echt boos wordt wil hij wel voor je door de pijn heenlopen.
Vaak verwarren mensen pijn en angst voor onwilligheid en flegmatiek gedrag. ik zou dit wel eerst goed uitsluiten voor jezelf

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:53

Is een ander paard hoor!
Ik rijd heel allround dus verveling zou niet moeten kunnen.
Het gaat puur om de eerste 10 minuten van het losrijden. Dan moet ik hem een paar keer heel hard laten zien wie de baas is en dat hij echt moet doen wat ik vraag.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:22

Pff, hoe oud is dat paardje en hoe is het getraind? Ik neem aan dat er western mee wordt gereden, dus daar kan ik (nog) niet echt over meepraten, maar ik neem aan dat de hulpen niet zo heel veel verschillen als de engelse dressuurmatige hulpen?
Ik heb nl hetzelfde vroeger gehad met mijn (dress) paard. Deze was inmiddels al wat ouder en in de M begon het feest. Tot ik bij een duitse trainster kwam die mij duidelijk maakte dat ik teveel op het been reed en het paard er lui van werd. Ik moest wat meer mijn kuit er vanaf houden, tenzij de kuit pas nodig was (en niet constant drijven). Bij de eerste keer niet reageren, kuithulpen en daarna direct de kuit er weer vanaf en direct een tik achter de kuit er achteraan. Dit hielp op de langere termijn en veel oefenen wel. Ze werd wat sneller voor het been en bleef toch achterhand gebruiken, ondanks dat ik minder minder been gebruikte (wel veel "op de zit"). Misschien heb je hier wat aan?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:47

Neem je ruim voldoende tijd om je paard eerst warm te rijden?
Het valt me wel vaker op hoe snel sommige mensen beginnen met draven en dan meteen galoperen en allerlij oefeningen doen...
Ik begin altijd met lekker los stappen... lange teugel, wel hoofd naar beneden vragen, maar nog niet buigen o.i.d. maar lekker ruim voorwaards stappen. Gewoon langs de hoefslag en af en toe een grote volte. Als dat lekker en vooral 'vanzelf' gaat, draaf ik een poosje aan een relatief lange teugel, ook weer hoofdje laag maar verder niet veel, alleen lekker ruime voorwaardse draf. Pas als het paard lekker los en warm gelopen is, ga ik weer terug naar de stap en begin van daaruit te gymnastiseren en eventueel oefenen wat ik wil doen.
Als je als mens gaat sporten moet je ook eerst opwarmen en dan rek en strek oefeningen doen...da's voor je paard net zo.
Je kunt niet verwachten dat je paard na 10 minuten al een strakke verzamelde stop of overgang maakt als z'n spieren nog koud zijn en hij met z'n kop nog bij z'n wei of stal is (bij wijze van spreke... ook een paard moet even 'bij de les' gehaald worden als'ie net uit z'n plekkie in de zon geplukt is om te werken...)
Neem eens wat extra tijd om op te warmen en daarna buig en gymnastiseer oefeningen te doen, misschien dat dat helpt...
Succes!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:09

Francis, je bent te laat *LOL* Knipoog

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:19

Niettus! SM had gezegd dat deze door zou lopen tot morgen omdat we laat begonnen waren...

Sugarmiss schreef:
...omdat het vandaag nog kort dag is , loopt hij voor 1x morgen ook nog door.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

smooch
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: As, Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:16

Ik wil eerste zeggen " sorry for my bad Dutch, but I will try!!". Iederen had heel goede idean over het problem van een lui paard. Als ik leest het problem, het is niet alleen voorwaarts maar ook naar beneden komen, lope naar jog. Dit zegt naar mij dat jouw paard heeft weining respect. Het maakt niet uit als je net op him zijn hij moet 100% van de tijd dat je bezijg met him zijn leusteren. Okay, who doen wij dat?

Controleer dat jouw benen zijn alleen aan de paard als je wil him iets vragen, Als je moet spur gebruiken doe het in een "nieuw manneer" Role the rowel on his side instead of poking him, Dit heeft mij veel geholpen met lui paarden het is een "new gevoel" voor hun. Controleer dat je heb "enough spur" mischein een klein verandering in spur en bit kan helpen, Geeft jou paard " a job". Ga niet alleen een recht lijn rijden op de hoefslag, saai saai saii!!! " Make him think and work!!" Doe veel ricting veranderen, ga over trail poles, doe veel stops als hij niet terugkomt onmidelijk achteruit. Maar voornaamst GIVE HIM A JOB.


I hope this helps!! Once again sorry for my terrible Dutch, perhaps it will get better!

Eron Dampier

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 07:34

Eron, welkom op Bokt! Alle begin is moeilijk en nederlands al helemaal. Dus blijf vooral lekker veel schrijven want oefening baart kunst (practice makes perfect).

Ik zit ook met zo'n probleem. Ik probeer zonder spoor te rijden (daar vind ik mijzelf niet geschikt voor), maar moet soms zo verschrikkelijk mijn been gebruiken Scheve mond Deze tips zal ik zeker gaan proberen! OK dan!

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:27

Ik probeer mijn van nature luie pony ook actief te houden.. dat valt nog niet mee op sommige dagen en ik loop sosm rood aan als ik hem met de teugels even wakker moet `schudden`( slaan) Als ie dan aan het werk gaat zie je gewoon verschil. Hij legt zijn energie dan in werk en niet in geklier...
Het blijft moeilijk, soms pak ik er een ( engels) spoortje bij en soms rol ik mijn hak zonder spoor..Dit helpt wel..is idd even wat nieuws.

Mijn grootste strubbeling is een vlotte voorwaartse stap en een vlotte achterwaarts. ( op wedstrijden en op vreemd terrein ineens geen probleem meer) die hulpen blijven `lauw`op wat voor een manier dan ook...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers