hoe weet je hoe groot het zadel moet zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

hoe weet je hoe groot het zadel moet zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:11

zoals sommigen wel weten ben ik opzoek naar een nieuw zadel voor pharaon naar aanleiding van dit topic: [met spoed] wat te doen tegen vooruitschuivent zadel?

pharaon is een welshje van 1.16m
(als fotos handig zijn zie profiel)
ik zou willen weten hoe je meet hoe groot je zadel moet zijn
of hoe je ziet hoe groot een zadel is

ik weet niet of jullie het van fotos kunnen zien (waarschijnlijk niet maar een nee heb ik en een ja kan ik krijgen)
maar weten jullie welke maat ik eens moet 'proberen'...ja hoe moet ik het zeggen
naar welk maatje ik ongeveer moet uitkijken

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:26

je kan een zadelmaker bij je pony laten komen die weten het zo en bij een vooruitschuivend zadel kan je ook een staartriem omdoen. suc6

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:29

De grootte van een zadel heeft met je eigen kont te maken, niet met je paard..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:30

ow leuk dat ik dat ook weer weet Tong uitsteken
nou ik heb maar een klein kontje dus Tong uitsteken
een groot zadel moet ik niet hebben voor mijn krengetje

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:32

Aramat: niet alleen met je kont, gewoon met je hele lijf. Maar dat is dus de inch-maat (jou maat).

De boommaat gaat over jou paard. Dat is de breedte van het stuk dat boven de schoft ligt zeg maar.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:33

Wat is een klein kontje Knipoog Welke maat broek heb je meestal?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:34

maat 152 Tong uitsteken
en ik ben 1.50 m klein

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:49

Gewoon een 17" zadel nemen, kan je het makkelijkste mee vooruit.
Als ie naar voren schuif..inderdaad een staartriem of een geheel ander model zadel. Eentje die meteen vast ligt op de rug, dus niet meer gemakkelijk schuift. Zou dan aan wat bredere kussens denken.
Zitvlak meten, van voorzijde midden zitvlak vlak over zit naar achteren en daar het midden. Is begin de 42 cm? een " is ong 2,5 cm.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:51

nou dan zit ik met dat ringetje wat mijn zadel dus niet heeft
en ik zou niet weten hoe ik dat er op moet zetten

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:54

Branca, ik denk dat ze dat beter in de winkel kunnen bekijken. Mij lijkt 17 inch nogal groot. Mijn zusje (1,72 en rond de 60 kg) (oh oh, nu krijg ik ruzie Haha!), heeft een zadel van 17 inch. Ik ben 1,73 en wat kilo's zwaarder en heb een 17,5 inch. Een inch is dan wel niet zoveel, maar toch genoeg.

Ik durf zo verder ook niet te zeggen welke maat je precies nodig zal hebben. Dat zien de verkopers dan wel.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:01

Je hebt speciale bevestiging voor staartriem aan zadel..
(neem aan dat je dat bedoelt)

Ik noem een 17", omdat die gebruikt wordt door slanke mensen en meer doorgaans zijn. Ook makkelijker weer te verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:01

Bij welke maat (kont Haha!/broek) heb je dan welke grootte (qua inches) nodig? (Ik hoop niet dat dat te erg offtopic is...) Heb je daar een schatting van?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 23:03

ik weet niet wat voor vestiging ik heb...heb gewoon aan de achterkant van het zadel niet zon ringetje...en ik zie dat bij de meeste zadels wel
ik heb wel vanvoor aan de zijkanten twee ringetjes!
maar of dat veel helpt ivm die staartriem betwijfel ik ten zeerste

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:03

Branca schreef:
Ik noem een 17", omdat die gebruikt wordt door slanke mensen en meer doorgaans zijn. Ook makkelijker weer te verkopen.


Dat is ook zeker wel een standaard maat (alhoewel ik denk dat 17,5 meer standaard is). Maar ik denk niet dat je daarom die maat perse moet kopen. Je koopt dat zadel immers niet om het weer makkelijk te kunnen verkopen. Je moet er lekker in zitten. De een zit liever wat ruimer, de ander wat meer opgesloten.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 06:26

Ik denk dat het verstandig is om een goede zadelmaker te laten komen kijken, die ziet wel wat voor maten het beste bij jou en de pony passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 07:41


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:53

Branca schreef:
Je hebt speciale bevestiging voor staartriem aan zadel..
(neem aan dat je dat bedoelt)


Ik bedoel... dat je er eentje kan kopen die op een zadel te bevestigen is zonder dat je een ring hebt zitten.. Cool

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:33

Branca"]
[quote="Branca schreef:
Je hebt speciale bevestiging voor staartriem aan zadel..
(neem aan dat je dat bedoelt)


Ik bedoel... dat je er eentje kan kopen die op een zadel te bevestigen is zonder dat je een ring hebt zitten.. Cool
[/quote]

Klopt, een leren "flapje" wat je tussen de kussens schuift. Gebruik het al jaren, vind het ideaal.

Kan hem op de divoza site helaas niet vinden, maar het is een soort van T vormig leren dingetje (duidelijk he Haha!)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 16:10

stef"]
[quote="Branca"][quote="Branca schreef:
Je hebt speciale bevestiging voor staartriem aan zadel..
(neem aan dat je dat bedoelt)


Ik bedoel... dat je er eentje kan kopen die op een zadel te bevestigen is zonder dat je een ring hebt zitten.. Cool
[/quote]

Klopt, een leren "flapje" wat je tussen de kussens schuift. Gebruik het al jaren, vind het ideaal.

Kan hem op de divoza site helaas niet vinden, maar het is een soort van T vormig leren dingetje (duidelijk he Haha!)
[/quote]

ja nog al ja Verward Scheve mond
ik zal eens kijken of ik via google geen fotos vind daarvan...
als dat zou kunnen helpen!
is een stuk goedkoper en ik moet mijn mooie o zo goed zittende zadeltje niet weg doen Haha!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:35

Daarmee los je het probleem van een slecht passend zadel niet op Clown
Denk je niet dat het verstandiger is om er een goede zadelmaker naar te laten kijken?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:00

ben het trouwens wel met Ann eens...

Maar anyway, even mijn teken kunsten de vrije loop gelaten, en dit is dus wat ik bedoel.

Afbeelding

De flappen waar een 1 in staat schuif je tussen de kussens van het zadel. De flap waar een 2 onder staat haal je de staartriem door.
Ding kost een paar euro

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 06:35

Ehm, als ik het goed heb gelezen gaat het hier om een Welshje van 1.16m.
Ik heb er 2 van die maat en geloof mij, een 17" zadel (of 17.5") mag dan wel de zitmaat zijn maar dit diertje gaat daaronder verzuipen
Het is voor een Welshje best moeilijk een passend zadel te vinden, ik heb ook het ene drama na het andere, ik rij zelf niet op mijn Welshjes met mijn 1.75m en 90kg want dat zou wel heel erg zijn Haha! maar er rijden af en toe nog wel eens meisjes op mijn kleintjes en die zijn ook rond de 1.50m. Ik heb een 16" zadeltje maar ook op mijn Welshjes ligt deze niet goed, voor de meiden die rijden zou het zelfs nog wel een 15" kunnen zijn maar ja, ze groeien nog wel.
Enige optie om een goed passend zadel te vinden is idd. een zadelmaker te laten kijken maar ik heb de ervaring dat deze vrij snel zeggen dat er voor zo'n ukkie niets passends te vinden is en dan adviseren ze je er 1 op maat te laten maken.... Geld, geld! en daar moet je nou maar net het geld voor hebben he (heb ik dus niet)
Het 16" zadeltje is voor mijn merrie (is wat breder) redelijk (en dan bedoel ik qua grootte, of het past even in het midden gelaten) maar voor mijn hengstje is dit zadel veel te groot, is werkelijk geen gezicht, mijn hengstje is veel fragieler dan mijn merrie en hij is ook nog eens van een korter model dus ik denk dat hij weer beter een 15" kan hebben maar dan passen de meiden daar op den duur weer niet in.
Heel lastig om een goed passend zadel te vinden voor een Welsh A

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:44

een zadelmaker kan je daarbij echt perfect helpen. maar wat ik nog vanniemand heb gelzen is dat je ook een voorsingel kunt gebruiken. iedereen heeft het over een staartriem, maar daar verhelp je het schuiveniet mee.
alsje een voorsingel gebruikt(die kan de zadelmaker voor je in je zadel bouwen, kwestie van een singelstoot verplaatsen en doortrekken) singel je die gewoon aan net als je andere stoot. en die kan je strak aansingelen en over het algemeen blijft het zadel dannetjes liggen.
maar de zadelmaker kan dat allemaal vertellen.. want ik weet als geen ander hoe het is als je paard een rotrug heeft en reken maar dat je pony je dankbaar is als je er een goed iemand naar laat kijken.