Hoofdstel soepel maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Hoofdstel soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 20:18

Wat moet je doen om het hoofdstel soepel te maken? Iemand zei dat je dan moest olieen ofzo? Is dat waar? En mijn gespjes gaan roesten, kan je daar ook een middel tegen kopen?

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:25

Tegen roestende gespjes is niet echt iets te doen. Goed poetsen helpt een beetje, maar ze blijven roesten. Om een hoofdstel soepel te maken moet je het een paar keer goed insmeren met olie, dat is het beste.
Overigens zijn roestende gespjes een teken van onzorgvulgige materiaalkeuze, dat zegt mogelijk wel wat over de kwaliteit van het hoofdstel. Dit soort hoofdstelletjes blijven best lang goed, mits je ze heel goed onderhoud, anders zijn ze in no-time stuk.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Hoofdstel soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:33

Evy schreef:
Wat moet je doen om het hoofdstel soepel te maken? Iemand zei dat je dan moest olieen ofzo? Is dat waar? En mijn gespjes gaan roesten, kan je daar ook een middel tegen kopen?
ik heb van dat soapspray voor leer inspuiten uitpoetsen [dan merk je het al dat het soepel wordt en dan invetten Schijnheilig

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:38

Als je een nieuw hoofdstel koopt:
leerolie in een emmertje doen, hoofdstel erin, 5 minuutjes laten staan.
Dan ophangen en een paar daagjes met rust laten. Dan de olie die er nog opzit uitpoetsen met een doekje. En klaar is je hoofdstel.
Zo doet Jennie Zoer het ook, en die zal t toch wel weten hoop ik Verward

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:07

neeeeeeeeee, geen olie......... Daar wordt het TE soepel van. Ik oliede mijn hoofdstel eerst ook in, nou is het zo: als ik er maar een beetje vet op mijn hoofdstel doe, is ie gewoon te soepel, niet fijn in gebruik.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:22

Piaffe schreef:
neeeeeeeeee, geen olie......... Daar wordt het TE soepel van. Ik oliede mijn hoofdstel eerst ook in, nou is het zo: als ik er maar een beetje vet op mijn hoofdstel doe, is ie gewoon te soepel, niet fijn in gebruik.


jep dan krijg je het probleem dat je je riempjes niet meer in die lusjes kan doen doordat het zo slap word en dan krijg je allemaal van die uitstekende riempjes (lekker duidelijk he)

gewoon invetten met lederVET nachtje in laten trekken en veel gebruiken daar worden ze ook soepel van, je kunt niet van een nieuw hoofdstel verwachten dat het gelijk soepel is (of je moet er een van f300 nemen)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:39

Je moet m ook niet elke keer in de olie zetten, gewoo 1 x als je em nieuw hebt Gaaaap

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:26

Concorde schreef:
Je moet m ook niet elke keer in de olie zetten, gewoo 1 x als je em nieuw hebt

Zo doe ik het ook, dan doe ik er alleen nog maar "lederpflege" van B&E op.Dit is absoluut niet vet en werkt prima!
Alleen als het hoofdstel een keer hard geworden is van de regen, olie ik het nog eens in.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:20

ik heb mijn nieuwe hoofdstel (absoluut geen dure ofzo!) en keer flink ingevet en nu is het al een stuk soepeler... ik denk dat het nog 1x echt zo dik moet en dan gewoon netjes bijhouden!
Lachen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:23

ik heb een zwart doosje zadelzeep van Harrys Horse en daar maak ik altijd mijn hoofdstel mee schoon. Als ik dat heb gedaan is het altijd weer helemaal soepel. Van olie wordt het niet alleen soepel maar ook erg glad en dat vind ik niet fijn om mee te werken. Eens in de zoveel tijd doe ik er na het zadelzepen een laagje van een of andere balsem overheen. Weet niet of dat van een merk is Verward ... geen olie in ieder geval.


claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 11:47

Concorde schreef:
Als je een nieuw hoofdstel koopt:
leerolie in een emmertje doen, hoofdstel erin, 5 minuutjes laten staan.
Dan ophangen en een paar daagjes met rust laten. Dan de olie die er nog opzit uitpoetsen met een doekje. En klaar is je hoofdstel.
Zo doet Jennie Zoer het ook, en die zal t toch wel weten hoop ik Verward


Dit werkt echt perfect!!! Sluit me hier helemaal bij aan!!

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 12:30

Als je maar niet die Glossy-troep gebruikt. Da's pas funest voor je hoofdstel. Ja, het gaat er heel mooi door glanzen, maar over een half jaar kun je heel je hoofdstel weggooien, omdat het het leer verstopt en evt. vet of zeep er niet meer in kan trekken. Dan ben je mooi je hoofdstel kwijt.

Toos paardloos

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 19:50

Toen ik mijn nieuwe hoofstel had heb ik die hele avond er mee gespeeld terwijl ik tv aan het kijken was, wedden dat hij dan soepel wordt??!!
Een nieuw hoofdstel heeft een soort laklaagje erover heen, waardoor de olie of vet niet goed intrekt.
Als je er mee gaat spelen (in allerlei bochten buigen) "breekt" de laklaag waardoor het vetten veel makkelijker intrekt.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers