Geen veulenprik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Geen veulenprik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:28

de eigenaren van oilily hebben gebeld naar de dierenarts..
deze heeft gezegd dat het veulentje geen veulenprik hoeft, omdat oilily zelf met carnaval geent is.. en hij moest wel 2 weken in de stal blijven staan enzo blabla..

nu kwam ik net thuis en vertelde mijn vader (heeft er ook verstand van) dat er op zijn werk vandeweek 2 dode veulens zijn afgeleverd die dus geen veulenprik gehad hebben..

ik weet niet hoe ik dit tegen de eigenaren moet zeggen, want ze denken toch alles beter te weten..

het komt erop neer dat er niemand bij het veulen mag komen, want dan zou ze ook een bacterie kunnen krijgen..

mij lijkt een veulenprik dus altijd logisch.. het is maar voor 1 keer dus waarom niet?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:29

jee wat raar, gewoon aandringen, en zelf de VA/DA bij halen!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:44

Ik heb pas ook een veulentje gehad en deze heeft geen veulen prik gehad.
Veel mensen denken dat een veulen prik een vactinatie is maar dit is dus niet het geval. een veulen prik is gewoon een shot antibiotica of een vitamine spuit.
Het is eigenlijk helemaal niet nodig als alles gezond is en de bevalling goed is verlopen. het is veel belangrijker dat een veulen op de negende of tiende dag een worme kuurtje krijgt. verder krijgt ie alles al binnen via de biest..
Het "veulenspuitje is eigenlijk een boeren gebruik maar na onderzoek is gebleken dat het veulen er niet bij gebaat is. Alleen is het voor veel mensen moeilijk om van dit gebruik af te stappen.

Erika3

Berichten: 363
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:05

Wij gaan het vanaf dit jaar ook niet meer doen. We deden het wel altijd maar inderdaad wat hierboven is gezegd: het is alleen een vitamine spuit vaak. Daarbij komt dat als je de moeder gewoon netjes op tijd heb ingeent het veulen dat gewoon "meekrijgt". Ik denk dus ook dat het niet perse nodig is.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 20:27

oke.. dus niet percé nodig?
maar die vitamine die er dan wel inzitten? die heeft oilily dus met de enting al mee gekregen??

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:35

ja ze krijgen via de navelstreng alles binnen en na de geboorte via de biest. en dat het veulen twee weken op stal moet blijven vind ik een beetje onzin. mijn veulen is met 2 dagen het land op gegaan en loopt gewoon tussen de koeien.. Als je een veulen op jonge leeftijd te veel beschermt heb je daar later alleen maar last van. hij is nu jong en sterk en kan veel antistoffen aanmaken waar ie de rest van z'n leven op kan teren

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:16

Als het goed is bestaat een "veulenprik" uit drie injecties. Antibiotica, vitamine, en anti-tetanus. Geen overbodige luxe.

Chanswa

Berichten: 14
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:25

ahjaa.. da's wel ff iets anders als dat annelies zei! ik zou het gewoon eerst even tegen willem zeggen, die gelooft jou toch wel.. en gewoon eerlijk tegen annelies zeggen, want ik wil niet dat het veulentje dood gaat.. Succes hè!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:26

Lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. En ik vindt het ook raar dat het veulen nu 2 weken binnen moet blijven. Ook dat is voor zo'n jong veulen helemaal niet goed. Het beste is om ze zodra het kan naar buiten te doen. De meeste ongelukken gebeuren met veulens die eerst een hele tijd binnen hebben gestaan en dan de wei in gaan.
Ik ben in ieder geval wel blij dat mijn veulen de prik wel heeft gehad. Ze is vrijdag geopereerd aan een navel-lek en heeft dus een paar daagjes in de kliniek moeten staan waar allerlei andere zieke paarden staan terwijl ze nog geen twee weken oud is. Door de prik heeft ze toch weer extra bescherming meegekregen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:49

ophrah schreef:
Ik heb pas ook een veulentje gehad en deze heeft geen veulen prik gehad.
Veel mensen denken dat een veulen prik een vactinatie is maar dit is dus niet het geval. een veulen prik is gewoon een shot antibiotica of een vitamine spuit.
Het is eigenlijk helemaal niet nodig als alles gezond is en de bevalling goed is verlopen. het is veel belangrijker dat een veulen op de negende of tiende dag een worme kuurtje krijgt. verder krijgt ie alles al binnen via de biest..
Het "veulenspuitje is eigenlijk een boeren gebruik maar na onderzoek is gebleken dat het veulen er niet bij gebaat is. Alleen is het voor veel mensen moeilijk om van dit gebruik af te stappen.

Zo heb ik het ook van mijn dierenarts te horen gekregen. Mijn veulen heeft dus ook geen veulenprikje gehad en hij is nooit ziek geweest. Overigens zei mijn DA ook dat het alleen antibiotica is ... en dat een gezond en sterk veulen dat niet nodig heeft. Het is meer een soort van voorzorgsmaatregel.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:07

Bij ons krijgen ze geen veulenprik. De moeders worden 4 tot 6 weken voor de uitrekendatum rhino/influenza/tetanus geënt en indien het veulen dus binnen 4 tot max. 6 weken na de enting geboren word krijgen ze de antistoffen (en dus ook voor tetanus) via de biest. Als de merrie's overtijd gaan en buiten de 6 weken komen krijgen de veulens wel een extra prikje... Rhino moet in de 3e, 6e en 9e maand, influenza+T voor het laatst in de 10e maand en op zijn vroegst halverwege de 9e maand (6 weken vóór dus). Wij enten de rhino en influenza+T tegelijk aan het eind van de 9e maand.. Wormenkuur krijgen ze 6 weken voor en 10 dagen nadat het veulen geboren is (veulen krijgt dan ook). Dan voor de veulens op 6 maanden oud beginnen met de basisentingen (zowel rhino als influenza+T). In princiepe hoef je Tetanus maar 1x per 2 jaar te geven, maar bij dragende merrie's is het verstandig dit sowieso te geven volgens bevonstaand schema. Als je zoals ons 2x per jaar influenza geeft hoef je degene +/- halverwege de dracht niet persé met tetanus te geven. Deze enting kun je meestal combineren met de rhino op 3 maanden dracht.
Bron: eigen ervaring als DA assistente + overleg met collega DA's

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 06:20

Chanswa schreef:
ahjaa.. da's wel ff iets anders als dat annelies zei! ik zou het gewoon eerst even tegen willem zeggen, die gelooft jou toch wel.. en gewoon eerlijk tegen annelies zeggen, want ik wil niet dat het veulentje dood gaat.. Succes hè!



chantal, je was er gisteren niet bij...maar gister heeft joyce dus een sms naar WILLEM gestuurd en werd daarover door TON gebeld..dus wat je zegt klopt niet helemaal..alles word daar gewoon aan elkaar verteld hoor..

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:31

Wat ShamalArabs zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Ik hanteer precies hetzelfde schema, alleen krijgen mijn veulens wel altijd de veulenprik (de drievoudige dus), en krijgen ze hun eerste influenza-enting als ze 6 weken zijn. Dat ben ik gaan doen omdat ik ieder jaar weer van die snotveulens had, en sinds ik ze op 6 weken een influenzaprik geef, ben ik daar helemaal vanaf. Geen gekuch, geen snot, niks. De basisentingen begin ik dan ook gewoon op 6 maanden, die "6-weken-prik" is gewoon extra en bevalt mij prima, maar is niet gangbaar.
Ik geef mijn veulens liever WEL een veulenprik en de influenza op 6 weken dan NIET, ik weet wel dat ze ook wel zonder kunnen, maar een beetje extra bescherming kan geen kwaad, en mij scheelt het een hoop dierenartskosten en snotneuzen. Beter voorkomen dan genezen.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 12:25

ja door de bacterien enzo zou het veulen 2 weken ofzo in stal moeten blijven (molly en oilily's stal is een inloopstal dus ze staan toch wel buiten..
ik zou mijn eigen veulen ook gewoon een prik geven voor de zekerheid..
maar ik lees nu dat het niet perce nodig is dus moeten ze het zelf weten..

marfries

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: bij Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:33

We hebben vanaf 1986 met regelmaat een of meerdere veulens gehad. In het begin kregen die altijd een veulenprik, waarvan ik dacht dat het vooral om de tetanus (kramp) injectie ging. Maar na overleg met de dierenarts zijn we een paar jaren geleden ermee gestopt, en ik heb geen verschil in de veulengezondheid gemerkt.

Nu is het wel zo dat onze paarden eigenlijk alleen op de jaarlijke keuring met andere paarden in contact komen, verder lopen ze op een weide zonder contact met anderen. En bij dekking gaan ze wel naar de hengstenhouder toe. ij het werpen hebben ze altijd een schone stal dat verlaagt ook de kans op infecties.

Het lijkt er op dat een veulenprik dus niet noodzakelijk is.

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:12

onze d.a. zegt, dat een veulen prik eigenlijk alleen nodig is waneer de merrie al ruim voor de geboorte biest laat lopen. Het veulen krijgt dan in de 1e melk die hij drinkt niet meer genoeg anti stoffen mee die normaal gesproken dus in die (weg gelekte) biest zat.
Ook als je merrie niet regelmatig is geent raad hij het aan.
Anders vind hij het niet noodzakelijk, maar het kan uiteraard geen kwaad, hem wel te geven.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:47

ShamalArabs schreef:
Bij ons krijgen ze geen veulenprik.


Vannacht is S.A. Asiyah geboren, 17 dagen te vroeg. In dit geval heb ik gekozen voor een veulenprik als extra ondersteuning doordat het een prematuur veulen betreft die eigenlijk nog niet helemaal klaar was voor de geboorte en nog erg korte haartjes heeft. In dit geval is het dan weer verstandig ze extra bescherming te geven Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:03

Bij ons op stal worden geen veulenprikken gegeven omdat het veulen genoeg bescherming krijgt via de moedermelk (daar zitten ook antistoffen in)
Wel wordt er na een dag de antistoftiter in het bloed bepaald om te kijken of het veulen de eerste uren na de geboorte ook voldoende biest heeft gekregen (daar zitten ook antistoffen in die het veulen via zijn darm de eerste uren na de geboorte kan opnemen) , en indien dit niet het gevolg is volgt er een infuus met serum van een volwassen paard.

Onze DA zegt dat er meer veulens ziek worden door de veulenprik dan dat het helpt.

De dode veulens op het werk van de vader van de TS hoeven echt niet gekomen te zijn omdat er geen veulenprik gegeven is.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:32

Vanaf volgend jaar beginnen wij ook met de handelswijze zoals Cassidy heeft omschreven.
We hebben 1 x veulenziekte en 1 x bijna veulenziekte gehad en dat willen we nu proberen te voorkomen.

Wij blijven wel gebruik maken van de veulenspuit, we nemen het zekere voor het onzekere.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:21

Wij geven ook geen veulenprik, alleen als het in een vieze stal geboren is. En over 2 weken binnen blijven vind ik helemaal onzin, een veulen moet bewegen!

We hebben nu een merrie met een veulen (2 weken oud) op stal staan voor te dekken, en dat veulen was niet buiten geweest sinds zijn geboorte... Merrie natuurlijk heel fel buiten Veulen er achter aan aan het rennen, helemaal dood op. Maar ja, kon niet weten dat ze niet buiten hadden gestaan en ik moest ze buiten zetten van de eigenaresse Scheve mond Veulen is in die paar dagen flink veranderd en verbeterd Lachen

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:03

En het lijkt wel of iedereen iets anders zegt. Er is mij ooit eens door een dierenarts van een bekende entstoffenfabrikant verteld dat alle entingen cq ab spuiten, voor een maand of vier, nutteloos zijn omdat de biest alles afbreekt. Dit was omdat ik als baliemiep op een kliniek vragen van klanten hierover moest beantwoorden.
Het gaat hier om gezonde merries met veulens.
Sindsdien geven wij onze veulens geen veulenspuitje meer en tot nu toe merken we geen verschil.
Zoveel mensen, zoveel zinnen zullen we maar denken.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:47

Wij krijgen gemiddeld 6 tot 8 veulens per jaar en sinds 8 jaar geven wij de veulens 5 dagen lang TSO oral doser. Dit op advies van DA, nl. de veulenspuit schijnt een antibioticum te hebben welke 3 dgn werkt,maar het navelstompje blijft 5dgn open tot op heden hebben wij geen klagen.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:49

PS; voordeel : veulens worden gelijk mak en je hoeft geen DA te laten komen plus geen enge naalden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:01

De DA moet toch komen om de merrie dicht te zetten, dan laat ik die spuit gelijk meegeven.
Itt Cassidy hoor ik juist alleen maar dat indien het veulen er geen baat bij heeft, het ook geen kwaad kan.
Ik vind het iig prettig te weten dat mijn veulen al een booster gehad heeft zodat hij bij onverhoopte ellende net wat meer weerstand heeft.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:46

Mijn veulen heeft ook een veulenprik gekregen, onze dierenarts raad dit ook absoluut aan ter verkoming van veulenziekte.