[AR]Mennen altijd met stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

[AR]Mennen altijd met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:29

Wij gaan binnenkort ons paard inspannen en vragen ons af of we echt zo'n stang moeten gebruiken of kan het ook met een gewone trens?

In Polen liep hij met z'n gewone hoofdstel, zonder oogkleppen zelfs.
Wie heeft er een tip voor ons voor we de verkeerde dingen kopen.
Uiteraard kunnen we het ook eerst proberen, maar hij gaat voor het eerst alleen voor de wagen, dus willen we niet dat hij een slechte ervaring opdoet.

Edit Jantina: [AR]


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:48

Het is 'normaal' dat er met mennen een stang word gebruikt. Omdat je daar simpelweg gewoon wat meer mee te vertellen hebt als met een trensje.
Maar als je paard niet lekker loopt op een stang, kan je wat anders proberen. David heeft al op 10 verschillende bitten gelopen, maar alles werkte maar voor korte tijd. Nu is hij ouder geworden en gaat het met een stangetje het beste.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:54

Je kan ook mennen met een vierringstrens. Maar als hij goed reageert op een ongebroken mondstuk kan je ook een liverpoolstang op het bovenste gat gebruiken. Dan werkt het niet zo heel scherp in, omdat er haast geen hefboomwerking is.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:15

eveline:
Als je een stangetje gaat gebruiken zet je hem in het begin toch meteen op het eerste gat? Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:29

Je hebt overigens ook gebroken liverpoolstangen, al hoewel ik er altijd een heel akelig gevoel bij krijg als ik er naar kijk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:37

klien schreef:
....paard inspannen en vragen ons af of we echt zo'n stang moeten gebruiken ......

Klinkt alsof je een stang een naar bit vindt.
Ik denk zelf dat een stangbit vriendelijker is. Het klemt niet, prikt niet en is heel duidelijk in de mond.
Mijn jonge paard heeft de eerste keren in de leidsels (zonder wagen) op een trens gelopen, simpelweg omdat ik toen nog geen geschikte stang had. Dat ging altijd slingerend, onzeker en onrustig.
Toen ik 1x de stang erin had, was dat voorbij. Lachen

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:51

De pony's die ik op dit moment beleer nemen een Liverpool stang makkelijker aan dan een trensje. Ik ben nu met nummer 3 dit jaar bezig en ze hebben het allemaal. Dus zo erg is een stang niet hoor.

Ik zou gewoon een stang gebruiken, op het bovenste gat met een zachte hand. Daar is niets mis mee en helemaal niet scherp.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:39

Het bit is net zo scherp als de ruiter zijn hand hem maakt

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:02

Wij hebben een pony die eerst op een trens voor de wagen liep, maar nu een liverpoolstang heeft Lachen

Ik rij alles met een liverpoolstang. Het makkelijkste menbit vind ik Lachen

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 07:19

jantina"]
[quote="klien schreef:
....paard inspannen en vragen ons af of we echt zo'n stang moeten gebruiken ......

Klinkt alsof je een stang een naar bit vindt.
Lachen
[/quote]

Het gaat er niet om dat we het een "naar" bit vinden, maar hij liep altijd met een gewoon hoofdstel, ook zonder oogkleppen. Ik heb begrepen dat dit niet mag in Nederland op de openbare weg. Hij loopt prima op een gebroken trens, dus als het niet nodig is, waarom dan een ander bit kopen.
Een stang geeft toch meer inwerking. Bij de vierspanpaarden die ik reed, merkte je duidelijk aan hun mond als ze een wedstrijdseizoen achter de rug hadden. Toch veel stugger, dat wil ik graag voorkomen.

Heb ondertussen een Liverpool gekocht, zal het daar mee proberen.
Bedankt voor de tips.

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:04

hej,
Ik men nu met me shetje gewoon met halster, maar dat is dan wel een shet he? Haha!
En met een andere shet, als IK ga mennen rijden we meestal met trens, en als de baas haar opzadelt of gaat mennen rijdt ie met stang..... en oogkleppen. Oogkleppen zijn wel heel makkelijk, hymne is daardoor erg rustig!!!

Haha! Lachen Lovers Bloos *LOL* Pling Vingers aflikken Haha! Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:43

fury_hymne schreef:
Ik men nu met me shetje gewoon met halster, maar dat is dan wel een shet he? Haha!


Veel te link, dat zou ik niemand aanraden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:17

klien schreef:
Het gaat er niet om dat we het een "naar" bit vinden, maar hij liep altijd met een gewoon hoofdstel, ook zonder oogkleppen.


Aha, dát had ik niet begrepen, hij liep voorheen ook voor de wagen met een trens.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 11:48

Ja, gelukkig is hij al beleerd, want wij moeten nog een hoop leren. Wel meegeweest met wedstrijden 4-span, maar als groom / bakkenist is het toch wel anders dan mennen van een enkelspan.

De beslissing is gevallen, tuig (toch weer duurder dan geplant, zucht) en bit is ondertussen geregeld. Koets is nu stap 2 en dan op naar de cursus Koetsiersbewijs. Hoop dat het dit jaar nog allemaal voor elkaar is.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:21

Tessebes"]
[quote="fury_hymne schreef:
Ik men nu met me shetje gewoon met halster, maar dat is dan wel een shet he? Haha!


Veel te link, dat zou ik niemand aanraden.
[/quote]

Ik weet niet of jij weet hoeveel ellende een shet aan kan richten. Maar dat wil je niet weten hoor!!!!!! Ook bij een shet rijd ik altijd met oogkleppen en stang, anders is het levens gevaarlijk. Zelfs met het grootste watje (zo als Dennis) kan je grote ongelukken krijgen.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met Tessebes eens.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:23

ff voor de duielijkheid, ik ga niet de weg op met die shet Knipoog Ik rij in een klein stukje, bovendien hebben we geen hoofdstel voor hun, en ze reageert super met halster........ het is gewoon een hoofdstel zonder bit voor haar Knipoog En als ik de weg wél op ga, dan doe ik een stroutouwtje door de mond, en dan reageert ze super hur!! En jah.... geloof het of niet..... Tong uitsteken
het is een super braaf paardje, nou weet ik wel dat er altijd een kans bestaat, maarjah......

sara_pepper

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:01

haiii
mennen hoeft niet altijd met stang, maar het is wel verstandig met ene jonger dier of eenw at minder goed luisterende, met eens tang heb je meer inwerking in de mond!!!

http://www.nansje.nl/nansjewebzelf/images/pepper/collage%20pepper1.jpg
op de foto hier boven staat mijn merrie waarmee ik men, 2 jaar, met liverpoolstang!!!!

url ipv img ivm te grote foto.
Mickey

mijn site http://www.nansje.nl is nu vol met pepper, http://groups.msn.com/peppertje alles over mijn ponys

[***]http://www.nansje.nl/nansjewebzelf/ganaar/fotomap02/foto0001.jpg[/***]

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:11

Is ze 2 jaar oud of rijd je al 2 jaar met liverpoolstang?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:17

Op haar site staat dat de pony pas 2 is. Maar dat kan niet, want dan mag je er absoluut nog niet zo mee aan het werk.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:21

Wij beleren op stal heel veel paarden en alles krijgt gewoon een liverpool in. Gewoon kinketting losjes, op het 1e gat en rijden maar.

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:04

pff! een stangbit erin? haha! waarom? Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, geen idee of een trensje gewoon mocht. Dus ik naar verzekering gebeld, bij politie geweest en stichting recreatieruiter opgebeld, en allen hetzelfde antwoord: Zolang je je paard volledig onder controle hebt, mag je alles erin hangen wat je zelf nodig vind. Dus voor de regels hoef je er echt geen stang in te hangen.
Verder ben ik het geheel niet eens met wat dennis zegt, dat je zonder stang en oogkleppen gevaarlijk bezig bent. Dat ligt er helemaal aan hoe je paard beleerd is! Dalijk ga je mij nog vertellen dat ik niks te vertellen heb als ik mijn paardje op een touwtje rijdt, terwijl hij daarmee beleerd is!! (en dus onder het zadel geen bit kent!) Daar zou ik dan met bit de straat mee opmoeten? Dát is pas gevaarlijk!
En dat geldt natuurlijk ook voor het mennne! als jij jou paard beleerd heb zonder bit, is het absosekerwetenluut NIET veiliger om met bit te gaan rijden, en zonder bit kan je écht goed mennen. (inmiddels spreek ik uit ervaring, zonder hoofdstel kan je ook geheel veilig mennen!)
Oogkleppen idem dito. Ik heb het wel geprobeerd hoor, met oogkleppen mennen... heb nog nooit een paard zo vreselijk in paniek gezien! Nee dat is lekker veilig.
Sorry, maar ik vind het heel kort door de bocht om maar te zeggen dat zonder stangbit en oogkleppen een combinatie per definitie "levensgevaarlijk bezig" is.
Om nog heel even terug te komen op de eerste vraag, als jouw paard bekend is met een trensje en zonder oogkleppen, ga dan maar niets veranderen, daar krijg je juist ongelukken van!
Succes, en laat even weten wat je gedaan hebt, en hoe het ging.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:59

Ik heb mijn pony ook met een trensje beleerd. Staat op enkel stemcomando stil. Kent een stang ook. Maar het is wel gruwelijk fout gegaan met een stang er in. Als een paard eenmaal gaat wil je erg graag dat je een stang er in heb hoor, wat de rede er ook maar voor is!!!!!
Als een paard echt gaat wil je echt heel graag dat je je stang er in had hangen hoor. Ik dacht ook altijd dat het niet zo'n vaart zou lopen. Maar ben nu meerdere keren met mn neus hard op de feiten gedrukt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:46

tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Maar goed, ik heb mijn pony ook iets anders beleerd dan de meesten hier. Als mijn pony ervandoorgaat en ik heb er een stangbit in hangen, dan is het eerste wat ik doe teugels/leidsels losgooien. En dan baal ik heel erg dat ik er een stang in heb hangen, en geen touw om zn nek heb. (tegenwoordig zie je mij dus ook altijd met een touwtje om zn nek, zowel met rijden als met mennen) Mijn pony heeft namelijk nooit geleerd dat hij op bithulpen stil moet staan of op "trekken" aan het bit om moet gaan. Bit is hooguit, áls je het al gebruikt, om een iets duidelijkere hulp te geven voor de houding van het hoofd (niet eens de hals dus!) niet om te vertragen/stoppen, niet om te sturen, niet om whatever je nog meer met een bit doet, enkel die hoofdhouding. En tja, als jij je paard zo beleerd hebt, dan heb je een gigantisch probleem als hij ervandoor gaat en jij heb alleen een stang in zn mond hangen. Dán heb ik dus echt niets meer te vertellen. Maar dat ligt geheel in de opvoeding van je paard.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:21

nee je bent tot niets verplicht.

met een liverpool stang is misschien wat handiger omdat je verder van je paard af zit en em zo makkelijker onder controle kan houden
maar een gewone trens mag ook. wat je zelf wil!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 14:51

Als je paard er vandoor gaat, dan houdt je hem toch niet. Hoe meer druk je uitoefend, hoe harder hij gaat trekken.
In het zadel moet je dat ook niet doen, maar terugkrijgen met je zit en eventueel stem. MinX doet het waarschijnlijk op de Parelli manier. Ik niet, maar er zitten heel veel leerzame punten in de methode van deze Parelli. Belangrijk is om een goede binding te hebben met je paard en wederzijds vertrouwen. Dat krijg je alleen als je zorgt dat je hem benaderd als een normaal paard in een kudde. Ben je eenmaal de baas en schaadt je dat vertrouwen niet, dan zal hij je overal in volgen.
Inderdaad kan je dan ook zonder hoofdstel naar buiten (wordt bij ons op stal ook gedaan). Met de koets wordt het helaas niet zo gedaan.
Ik weet wel dat hij met een stangbit wel beter te stoppen is, maar niet van harte en het is een enorm gevecht. Ik wil proberen om het leuk te houden.
Gelukkig is hij niet zo heet gebakerd en schrikt ook niet zo gauw, dat scheelt natuurlijk wel.

En ik wil hier geen mensen mee kwetsen die het op hun eigen manier doen, met of zonder bit of stang. Iedereen kent zijn eigen paard het beste en is gewend aan zijn of haar methode. Ik wilde alleen maar informeren of het verplicht is en / of verstandig.
Daar heb ik nu wel een goede indruk van gekregen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 5 bezoekers