Uitstraling of ????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Uitstraling of ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 16:09

Ok, vraagje wat vindt je belangrijk bij de aankoop van je paard en hoe koop je een paard.
Val je als een blok voor een dier dus koop je met je hart of blijft altijd je verstand de boventoon voeren.
Ik bv heb meerdere keren een paard aangeschaft en maar zelden kwam ik thuis met het paard wat ik voor ogen had koop dus met mijn hart (moet wel goedgekeurd worden tot zover speelt mijn verstand wel mee)
Tot nu toe zijn bijna al de paarden die ik gehad heb meer springericht dan dresuurgericht terwijl ik absoluut geen springer ben dus daarin speelt het type dat me aanstaat al een grote rol.

ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:26

het paard wat ik heb, kende ik al een paar jaar, en vanaf het eerste moment (ze was toen 2) was ik al helemaal verliefd Lachen en dat bleef, maar toen we haar wilden kopen had ik er nooit op gereden.dat heb ik toen dus wel een aantal keer gedaan, en ze is volledig gekeurd (incl rontgenfoto's enzo). als ze daarop was afgekeurd had ik haar niet gekocht, hoe gek ik ook van dr was (en nog steeds ben). dus verstand blijft bij mij wel boven het gevoel.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:32

Ik heb 4 weken geleden een nieuw paard gekocht heb hem eigelijk niet laten keuren..Had al op verschillende paarden gereden maarja had der niets mee totdat ik bij Shakir uitkwam. Ik werd gewoon verliefd op hem hoe die me aankeek het was een soort klik toen ik der op ging rijden had ik echt zoiets dit is gewoon mijn paard.
Me andere pony moest wel verkocht worden want wou de sport in..En hij was te sterk en durfde hem dus niet in te rijden..
Dus ik had zoiets van ik koop een ouder paard Maar toen ik vroeg hoe oud shakir was bleek dat ie nog geen eens een week onder het zadel was en dat ie over een paar dagen 3 moest worden.
En ik had zoiets van als ik shakir niet koop dan krijg ik er zo ontzettend spijt van!
En ik heb het toch gedaan Haha! en ben der super blij mee een echt droompaardje!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:34

Ik heb toch altijd het idee,dat je zelf geen paard uitkiest,maar dat het paard jou uitkiest....Zo heb ik dat toch ervaren..Ook zéker door haar lieve uitstraling..Het is mijn eerste en enige paard en was natuurlijk meteen verliefd...Ik had geen verstand meer hoor..Maar mijn ouders gelukkig nog wel Knipoog

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:38

Ik denk dat het wel een keus van bijde het moet gewoon liefde op het eerste gezicht zijn..Ik denk dat het zelfde geld bij het paard.. Het is gewoon niet uit te leggen het is gewoon een gevoel!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 16:49

KellyenXena schreef:
Ik heb toch altijd het idee,dat je zelf geen paard uitkiest,maar dat het paard jou uitkiest....Zo heb ik dat toch ervaren..Ook zéker door haar lieve uitstraling..Het is mijn eerste en enige paard en was natuurlijk meteen verliefd...Ik had geen verstand meer hoor..Maar mijn ouders gelukkig nog wel Knipoog


Dat gevoel ken ik moet zeggen na een paar keer een flinke miskoop te hebben gedaan kijk ik nu wel beter uit maar de merrie die ik nu heb past eigenlijk niet in het plaatje wat ik voor ogen had maar ben toch stapel op haar

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 16:53

Smurfie schreef:
Ik heb 4 weken geleden een nieuw paard gekocht heb hem eigelijk niet laten keuren..Had al op verschillende paarden gereden maarja had der niets mee totdat ik bij Shakir uitkwam. Ik werd gewoon verliefd op hem hoe die me aankeek het was een soort klik toen ik der op ging rijden had ik echt zoiets dit is gewoon mijn paard.
Me andere pony moest wel verkocht worden want wou de sport in..En hij was te sterk en durfde hem dus niet in te rijden..
Dus ik had zoiets van ik koop een ouder paard Maar toen ik vroeg hoe oud shakir was bleek dat ie nog geen eens een week onder het zadel was en dat ie over een paar dagen 3 moest worden.
En ik had zoiets van als ik shakir niet koop dan krijg ik er zo ontzettend spijt van!
En ik heb het toch gedaan Haha! en ben der super blij mee een echt droompaardje!


hoop dat je er veel plezier mee beleeft . Alleen koop ik nooit meer een paard zonder hem te laten keuren ,heb ik een hele slechte ervaring mee gehad en dat wil ik niet meer maken.
Wil zeker weten dat het paard goed is als ik hem koop je kan daarna al genoeg pech hebben. en jammer genoeg heb ik dat nu al meerdere keren ervaren

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:59

ik kocht mijn paardje echt puur op uitstraling, hij was echt HELEMAAL groen, en er was echt nog nooit wat mee gedaan.
hij was ook nog hengst, en buiten mee aan een touwtje lopen was al bijna te veel gevraagd.
hij kon wel voetjes geven, een beetje met moeite en borstelen was ie ook wel gewend maar vaststaan etc. nog.
maar ik was gewoon helemaal verliefd en dit was eigenlijk wat ik altijd al wilde hebben.
een paardje wat ik helemaal zelf kon beleren, en die heb ik nu ook(wel met de nodige tegenslagen hoor!!)
maar het gaat nu hartstikke goed,
heb hem inmiddels 3 maanden en we gaan er vanavond weer op..(wie had dat ooit gedacht Haha! Haha! )

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:01

pino heb ik een jaar op proef gehad.. 7 maanden stage, 5 maanden school Haha!

lazy had ik al gekocht voor ik haar had gezien, ik wilde perse een concordeschimmel!!!

rena kocht ik puur op verstand, kwas niet echt verliefd, maar ze was dragend en lag in mijn budget, khoop het veulen een beetje goed te kunnen verkopen !
haar heb ik overigens wel 100% rondom laten keuren Knipoog

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:59

Ik ging kijken bij Levi (toen nog geen 2 jaar oud) en was verlieft Lovers
Hij werd goedgekeurd (klinisch) en ik kocht hem...Heb hem nog steeds en we zijn net begonnen met zadelmak maken inrijden.

Omdat Levi nog zo jong was en een jaar de opfok in ging wilde ik eigenlijk nog een pony, een oudere waar ik wat van kon leren. Ik kwam uit bij Arti...een 16 jarige new forest merrie die in het verleden Z2 dressuur gelopen had. En daarbij, wat voor mij het allerbelangrijkste was een superbraaf karakter had en erg verkeersmak was.

Ik ging kijken en rijden...dat was ze dan...superpaard Lovers Ze was een maand tevoren al klinisch & röntgenlogisch goedgekeurd, maar toch heb ik haar zelf nog een keer klinisch laten keuren. En daarna gekocht Haha!

Levi was meer een impulsive aankoop en Arti meer met mijn verstand Schijnheilig

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:02

Kip zonder verstand meldt zich Haha!

Ik liep met een vriendin de wei in waar haar paard stond, en na 7 jaar paardloos geweest te zijn, werd ik op slag verliefd....op een haflinger nog wel Bloos! Knipoog

Heb haar wel 3 maanden op proef gehad, maar nooit gekeurt, erg dom achteraf maar erg veel geluk gehad tot nu toe ook.

Ik dacht wel na over stalling en geld en tijd en dat soort dingen, maar dat zij iets zou mankeren kwam niet eens in me op.
Misschien ook omdat ik al zo lang uit de paarden was, mijn eerste paard was namelijk wel gekeurt.

Ondertussen hoor ik zoveel verhalen dat ik bij de volgende wel zou laten keuren, maar toen was ik gewoon een meid van 22 met een penny verliefdheid Haha!
Nu ben ik een meid van 23 met ene penny verliefdheid Haha!
Heb er nog steeds geen spijt van, als ik ooit nog een nieuw paard koopt zal dat ook uit verliefdheid zijn, maar dan laat ik haar wel eerst keuren

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:06

Ik zag Mirk en ik zei gelijk in de auto: die wil ik hebben *LOL*

Ik had mensen met 'verstand' meegenomen en die vonden het ook helemaal mijn type . Goed gekeurd en nu nog steeds ben ik erg blij met hem.

Een paard moet voor mij een zekere uitstraling hebben waar ik op moet vallen en daarbij moet hij natuurlijk ook helemaal goed zijn Lachen

:){

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:27

Sterke achterhand (dus ruime stap, mooie draf en ruime, doorgesprongen galop), schofthoogte, kleur, afstamming, karakter en hij/zij moet goedgekeurd zijn!. En dan ligt het natuurlijk aan details, wat er veel gevraagd wordt op dat moment of wat de vraag is van een potentiële koper.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:43

Tos was echt mijn droombeeld, vanaf dat ik hem zag was het: dit is hem
Toen op zoek naar een braaf leerpaard en een paard gevonden wat helemaal aan mijn eisen voldeed (minimaal M en liefst ook in span ervaring) Maar hij werd afgekeurd dus kon na een paar dagen weer terug. Baalde vreselijk leek zo het ideale paardje...
Toen gingen we in Belgie ergens bij een paard kijken en zouden vlak langs iemand komen die ook nog een leuk paard te koop zou hebben.
Wel groen van het land, maar toch gaan kijken. Terwijl het totaal niet was wat ik zocht. Maar liefde op het eerste gezicht Knipoog Helemaal mijn type paard
Toen nog met mijn gevoel en geweten in strijd, want het was niet wat ik zocht, en zou ik het wel kunnen, maarja, zo'n mooi paard met zo'n uitstraling... en een uitdaging...
Mocht een maand op proef, dus de uitdaging aangegaan, goed gekeurd en nu 5 maanden later nog geen sec spijt gehad van mijn beslissing

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:05

Gitta"]
[quote="Smurfie schreef:
Ik heb 4 weken geleden een nieuw paard gekocht heb hem eigelijk niet laten keuren..Had al op verschillende paarden gereden maarja had der niets mee totdat ik bij Shakir uitkwam. Ik werd gewoon verliefd op hem hoe die me aankeek het was een soort klik toen ik der op ging rijden had ik echt zoiets dit is gewoon mijn paard.
Me andere pony moest wel verkocht worden want wou de sport in..En hij was te sterk en durfde hem dus niet in te rijden..
Dus ik had zoiets van ik koop een ouder paard Maar toen ik vroeg hoe oud shakir was bleek dat ie nog geen eens een week onder het zadel was en dat ie over een paar dagen 3 moest worden.
En ik had zoiets van als ik shakir niet koop dan krijg ik er zo ontzettend spijt van!
En ik heb het toch gedaan Haha! en ben der super blij mee een echt droompaardje!


hoop dat je er veel plezier mee beleeft . Alleen koop ik nooit meer een paard zonder hem te laten keuren ,heb ik een hele slechte ervaring mee gehad en dat wil ik niet meer maken.
Wil zeker weten dat het paard goed is als ik hem koop je kan daarna al genoeg pech hebben. en jammer genoeg heb ik dat nu al meerdere keren ervaren
[/quote]

Hij kwam bij een grote stal vandaan waar dus alleen maar sport paarden stonden hij is inmiddels wel gekeurt hoor Haha!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:14

Karakter

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 14:28

horsewisper schreef:
Karakter


is bij mij ook iets waar ik naar kijk jammer genoeg past het karakter waar ik op val niet echt binnen het plaatje dat ik voor ogen heb. Hou van paarden met karakter houdt in de praktijk vaak in dat dat regelmatig tegen je werkt maar ach dat maakt het ook wel weer heel leuk...

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 14:30

Smurfie"]
[quote="Gitta"][quote="Smurfie schreef:
Ik heb 4 weken geleden een nieuw paard gekocht heb hem eigelijk niet laten keuren..Had al op verschillende paarden gereden maarja had der niets mee totdat ik bij Shakir uitkwam. Ik werd gewoon verliefd op hem hoe die me aankeek het was een soort klik toen ik der op ging rijden had ik echt zoiets dit is gewoon mijn paard.
Me andere pony moest wel verkocht worden want wou de sport in..En hij was te sterk en durfde hem dus niet in te rijden..
Dus ik had zoiets van ik koop een ouder paard Maar toen ik vroeg hoe oud shakir was bleek dat ie nog geen eens een week onder het zadel was en dat ie over een paar dagen 3 moest worden.
En ik had zoiets van als ik shakir niet koop dan krijg ik er zo ontzettend spijt van!
En ik heb het toch gedaan Haha! en ben der super blij mee een echt droompaardje!


hoop dat je er veel plezier mee beleeft . Alleen koop ik nooit meer een paard zonder hem te laten keuren ,heb ik een hele slechte ervaring mee gehad en dat wil ik niet meer maken.
Wil zeker weten dat het paard goed is als ik hem koop je kan daarna al genoeg pech hebben. en jammer genoeg heb ik dat nu al meerdere keren ervaren
[/quote]

Hij kwam bij een grote stal vandaan waar dus alleen maar sport paarden stonden hij is inmiddels wel gekeurt hoor Haha!
[/quote]

Lachen lekker toch weet je in ieder geval dat hij nu helemaal in orde is ...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:50

ik val ook zeker weten voor het uiterlijk!
ik hou alleen van richting sportpaardjes (haflingers,flinkere paarden enzou hou ik absoluut niet van)
maar dan wil ik er ook een goed karakter bij.

bij mickey heb ik het beide,ze ziet er goed uit en heeft super karakter Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

strawberry

Berichten: 6
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Nederland:P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:07

Hoi hoi!
Ik denk dat het belangrijk is of het klikt tussen jou en je paard....
Ik heb zelf ook een paard gekocht, maar ik voelde meteen dat het klikte!
En we zijn samen op weg om goed in de spring wedstrijden te komen!

Dit denk ik duz...
ik hoop dat het je helpt!

strawberry
Pling OK dan!

Do you like to see a Miracle?
Be the miracle!

LotusT

Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:19

ik was niet opslag verlieft toen ik mijn paardje kocht. Bloos Hij was nog niet onder het zadel, verder was hij wel braaf.. ik heb hem wel laten keuren en gekocht. Ben nu blij dat ik het toen toch gedaan heb


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:48

Ik koop echt een paard op zijn gangen, op zijn verwachtingen voor de toekomst: dus heeft hij capaciteit om topsport te kunnen lopen, heeft hij werklust.
Daarbij kijk ik: is het mijn type, niet te druk of te rustig.
Daarna kijk ik naar het uiterlijk, ik wil geen schimmel of bonte, maar voor de rest maakt het me niet uit: zwart, bruin, witte benen, bles, sneb

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:54

tjah, voordat k ga kijken heb k alles met verstand bekeken, vragen gesteld etc.

Of k het paard koop hangt meer af van mn gevoel, k meot zeggen dat k mn paard niet echt met mn verstand gekocht heb. Uiteindelijk weet k dat het wel goed geweest is, maar echt slim was het niet. Al heb k nu wel wat ik wil Lovers

Plus dat k geen verstand heb van afstamming, gangen etc dus een paard eigenlijk zoiezo op gevoel koop

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:59

Dat ik mijne voor t eerst zag had ik eerst iets van neeeeej niet mooi, wil ik niet... maar ik heb haar gekocht omdat ze wel rustig was en trouw... dat is t belangrijkste voor mij. nu vind ik haar een plaatje, want ze is dat ook. ik had mn droompaardje in mn hoofd en daar leek ze niet op. dus heb t op die manier vredrongen zeg maar... maar ik heb haar nu bijna 4 jaar en dat wordt alleen maar meer!

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 20:23

Ik zie dat iedereen zo een eigen manier heeft de 1 vind uiterlijk belangrijk de volgende potentie voor de toekomst. een ander geen van allen en gaat voor betrouwbaarheid.
Ikzelf heb denk ik de lat wel steeds iets lager gelegd ,vroeger ging ik op uiterlijk en uitstraling en zeker ook het kunnen van een paard.
Tegenwoordig ga ik al minder op het uiterlijk af soms moet je er doorheen kunnen kijken.
Wel vind ik het belangrijk dat een paard gewoon lekker door zijn lijf kan bewegen en dat hij tact kan houden.
Ik weet nog toen ik de merrie aanschafte die ik nu heb dat mijn vriendin wel tig keer riep ooh zie je dat wat een mooie uitgestrekte draf ze heeft tuurlijk leuk om te zien maar hoe is haar arbeidsdraf en de rest daarin rij je vaker dan een middendraf dat is maar 1 onderdeel in een proef.
Nou die galop was ronuduit een drama zeker gezien haar leeftijd (10 jaar)
Ze galoppeerde heel groot tuurlijk had daardoor veel sprong maar wordt toch moelijk om dat netjes te gaan sluiten. (en dat blijkt) . Ook had ze nog geen wedstrijdervaring en er moest nog aardig aan de basis worden gesleuteld. Toch heb ik haar gekocht zeer zeker omdat het problemen waren die puur rijtechnisch waren.
Nu heb ik dus een bijna 13 jarige merrie die ik nu voor het eerst in de b gestart heb . Een paar jaar terug had ik er nooit aan begonnen nu had ik zoiets van leeftijd behoedt je niet voor gebreken heb 3 jonge paarden weg moeten brengen met beengebreken en eentje van 8 jaar die nu met de vut is in Drenthe . Dus als ze op haar 10e jaar nog zo goed op de benen staat hebben we in mijn ogen de riskante tijd al gehad .
Nu heb ik dus een relatief fijn paard die tot nu toe nog geen dag kreupel is geweest ok het is een eigenwijze taart maar er valt nu best goed mee te werken en ze gaat nog per week vooruit...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Googlebot, OmgiliBot en 99 bezoekers