ontstoken oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-04 15:30

hanimo heeft een ontstoken oog, het traant helemaal en er komt ook wat etter uit.
en het binnenste wat normaal wit is is dus nu helemaal rood..

kun je er ook wat tegen doen of moet je gewoon wachten tot het zelf geneesd?
heb nm wel eens gehoord dat je het met lauwe thee moet uitspoelen??

nou jah, heeft er iemand nog tips??
groeten alja

ONDERSCHRIFTLOOS


Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:35

Als het aan het irriteren is (dus nog niet ontstoken) dan kun je het met lauwe thee of lauw water (eerst koken) uitspoelen, maar als er wat etter uit komt zou ik toch de DA even langs laten komen.

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:48

Ik dacht dat je inderdaad uit kunt spoelen met afgekoelde kamillethee. Maar anders kun je de dierenarts even bellen, die hebben van die speciale oogzalfjes.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:00

Als het bindvlies rood is heeft hij een conjuctivitis,dus een ontsteking.Dan helpt spoelen met water of kamillethee niet afdoende.
Je kan het beste een tubetje oogzalf gaan halen bij de DA.
Kijk wel of de oogbol niet beschadigt is want dat kan uitmaken wat voor zalf je krijgt.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:01

De zalf van de vee arts helpt erg snel en zeer goed.Meestal maar een paar dagen erin doen en het is weg,ook de vliegen vinden het vies,dus nog een voordeel,want die maken een ontsteking juist erger.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:28

allemaal goede adviezen, ze helpen perfect. Om in de toekomst dit probleem te voorkomen kun je beter een vliegenmasker om het hoofd doen....nooit geen ontstoken ogen meer(wordt vaak veroorzaakt door vliegen) Knipoog

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:43

Het enige wat ik eng vind aan zo'n vliegenmasker.........verleden zomer was er bij een paard in het land een vlieg onder gekomen en dat paardje werd helemaal gek,sprong in het rond en schudde met zijn hoofd,was heel vervelend om te zien en je kan op dat moment niets doen,alleen hopen dat ie niet in de sloot beland.We wisten natuurlijk niet zeker of t wel een vlieg was...maar het leek er heel erg op en het was ook een en al "vlieg" rond de paarden.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:07

Zou er door de dierenarts naar laten kijken. Ogen zijn heel belangrijk en daar moet je zuinig op zijn. Zo een zalfje halen is ook riskant. Als het oog beschadigd is (kan bij stoten, strootje in oog enz) en je doet er zalf in dan kan dit helemaal verkeerd uitpakken. Daarom kijkt de dierenarts dan eerst of het hoornvlies heel is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:26

CAF-oogzalf werkt echt heel goed. Kijk verder het ook eens goed na. Bij Imker zat er vorig jaar gewoon een paar dagen een vlieg in te sudderen, wat we dus niet gezien hadden. Ik geloof goed dat dat zeer heeft gedaan. Verdrietig

Toos paardloos

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:45

Let in godsnaam op voor maanblindheid!
Als je het niet laat controleren door een DA dan kan je paard straks blijvend blind zijn gepaard met heel veel pijn!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:25

Shaseera heeft er ook heel lang last van gehad. Iedere keer weer andere zalfjes en dergelijke gekregen, niets hielp. Laatste redding was het doorspoelen van de traanbuizen (da dacht ze verstopt zaten omdat haar ogen zo traanden).
Heb ik nog even mee gewacht omdat Shaseera toen binnen twee dagen ging verhuizen. Nu op haar nieuwe stal heeft ze nergens last meer van, niks doorspoelen van de traanbuizen, ze had gewoon last van het stof. Nu op haar nieuwe stal staat ze veel frisser, haar stal is vrijwel naast de deuropening gebouwd die nooit dichtgaat.

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:16

Tjee,kan je nagaan,wat een andere stal en frisse lucht kan doen zeg.
Lekker hoor voor haar!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:40

een oogzalfje heb je al voor een paar euro bij de dierenarts. Zeker niet te lang mee wachten!

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:33

Wees er zeker van dat een verwonding uitgesloten is en dat naar binnengroeiende wimpers er ook niet de oorzaak van zijn. Als de oorzaak tocht is of overlast van vliegen dan helpt baden met kamillethee. Heb je twijfels over de aard van de ontsteking haal de DA erbij.
Zowel bij mijn honden als bij het paard heb ik goede ervaringen met dit ouderwetse huismiddel. Succes

Respect is de basis van een grote vriendschap, Yfande 19-juni 1993 - 26 oktober 2009
De paarden van de hoop galoperen, maar de ezels der ervaring lopen langzaam

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:55

vera schreef:
Let in godsnaam op voor maanblindheid!
Als je het niet laat controleren door een DA dan kan je paard straks blijvend blind zijn gepaard met heel veel pijn!


Inderdaad altijd naar laten kijken ivm maanblindheid Scheve mond

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:13

Ga dat niet afwachten!!! Een paard op stage had ook een ontstoken oog, doordat er een stroje in was gekomen. De vorige eigenaar heeft gedacht dat het wel over ging. Toen ze bij ons kwam, zat er voor de helft een wit vlies overheen. Er was niet bij gezegd dat het paard wel eens blind kon zijn met dat oog, het was immers maar een stroje. Toen ik ging testen of ze wat zag, kon ik bij wijze van spreken mijn vinger erin drukken zonder dat ze het oog sloot. Blind dus. Nog even van die zalfjes geprobeerd, maar het mocht niet baten. Paard zal er aan moeten wennen, en misschien ramt ze op een dag niet meer met haar blinde kant, tegen de stalmuur...

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:52

thanx voor de tips allemaal, de DA heeft er naar gekeken en een zalfje gegeven

ONDERSCHRIFTLOOS

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:46

alja schreef:
thanx voor de tips allemaal, de DA heeft er naar gekeken en een zalfje gegeven


En als het nu weer terugkomt (gebeurde vorig jaar bij mijn paard ook) dan zou ik toch een vliegenmasker adviseren. Heeft de mijne nu continu om en hij heeft nog geen traantje gelaten. Het is alleen wel een superdom gezicht vind ik persoonlijk. En ze gaan ook nog wel eens af of scheefzitten, omdat ik verder geen halster opdoe.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:20

vera schreef:
Let in godsnaam op voor maanblindheid!
Als je het niet laat controleren door een DA dan kan je paard straks blijvend blind zijn gepaard met heel veel pijn!

Ik ken een paard die beginnende maanblindheid had.
De dierenarts heeft wat middeltjes gegeven nu ziet het er beter uit.
De eigenaar van het paard heeft ooit een mooie fries gehad die ook onstoken oog had gehad( maanblindheid) en dat was zo erg geworden dat zijn oog er uit moest .
Nu had zijn nieuwe paard ook onstoken oog en de eigenaar neemt geen risico meer dus belde gelijk de veearts .

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.


Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:46

ik kreeg groen spul...uhm ben kwijt hoe het heet maar als het me te binnen schiet zou ik het melden ,maar hoor idd ook vaak dat je het met thee op kunt lossen

Met mijn gedachten ergens anders,,.....

ben ik altijd overal !!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:58

Supertip: Traumeel ampullen halen. Met een injectie naald en spuit legen. Naald eraf halen en druppeltje Traumeel in het oog laten vallen. Werkt als een tierelier.

Sabelientje
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-03-07

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:01

heej,

mijn Pony Heeft Alleen een rood oog (het gedeelte wat anders wit hoort te zijn dan).
voor de rest heeft hij geen andere symptomen..
Wat kan k het beste doen ? ook naar de DA Gaan?
Of Eerst Spoelen Met afgekoelde thee? (dat doe ik morgen zowieso)
hij heeft het pas sinds vanmiddag.. tenminste we zagen het vanmiddag pas.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:02

Ik tem even dit is een heel oud topic Bloos

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.

Lisannos

Berichten: 156
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Lienden!

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:20

Je kan er een zalf bij de dierenarts voor halen!
Veel succes ermee. Ach gut

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:44

Heel oud topic, dus inderdaad een slotje!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 5 bezoekers