geen succes dat vast staan

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

geen succes dat vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:20

Mijn merrie ging altijd hangen als ik haar aan 1 touw vast zetten. Dat deed ze dus al toen ik haar kocht Boos! Na meerdere halsters en touwen gesloopt te hebben besloot ik dat ze voortaan maar in stal gezadeld zou worden

Nu bijna een jaar later dacht ik waarom probeer ik het niet eens.
Dus ik vorige week haar vast gezet en gepoetst mevrouw bleef net jes staan en ik dacht OK dan! Nog een paar keer zo gepoetst en 1 keer gezadeld Haha!

Gisteren dacht ik, ik zet haar nog wel even in de bak en dan ga ik wel rijden als er nog iemand komt om mee te gaan. (ik had geen zin om alleen te gaan) Dus toen kwam mijn stalgenootje en vroeg of we gingen rijden tuurlijk
Ik Sheila vast gezet in de bak en spulletjes gepakt. Even snel gepoetst en dan de martingaal en het zadel erop.

Ik wil gaan aansingelen (wat ik altijd erg rustig doe gaatje voor gaatje om en om links dan rechts enz) gaat ze ineens hangen Bloos!
Niet zo'n beetje ook vol het gewicht erin en schudden met haar hoofd Boos!
Dat pik ik natuurlijk niet en mevrouw kreeg een mep op haar kont dat ze moest ophouden Geen effect Stoom uit je oren dus dan maar een maatje 38,5 tegen haar kont Bloos weer geen effect Stoom uit je oren

Nog 1tje dan en flink scheeuwen Dat hielp OK dan!

Ik weer rustig verder doet ze het weer Verdrietig ik weer een mep gegeven Bloos en over was het (gelukkig want mijn geduld en het halster hieden het bijn niet meer)
Ik ga mijn hoofdstel pakken gaat ze weer vol hangen Gaaaap het wordt een beetje vervelend Schijnheilig
Echt hangen en dan schudden met haar kop en dan van plek veranderen terwijl ze hing Extreme duivel

Dat het halster en touw het hielden snapte ik niet (mijn geduld was ook bijna op Scheve mond )
Ik nog 1 hele harde (sorry mensen maar zacht hielp niet ) trap tegen haar kont Bloos!
Eindelijk drong het door OK dan! en heb ik verder rustig kunnen opzadelen.
Halster (tweedehands br namaak voor 3 euro gekocht) en touw nog heel Haha! En hopelijk heeft ze er wat van geleerd Knipoog anders gewoon een dagje vast in stal staan of in de bak (wel onder toezicht natuurlijk).

Iemand anders nog ideeën om het anders op te lossen Verward (heb al met een touw achter haar kont door een tweede touwtje enzo geprobeerd)


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:22

wel een beetje lang geworden Schijnheilig

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:22

een dagje vast in stal of ind ebak laten staan??

Dat meen je toch hopelijk niet serieus?

Scheve mond

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:28

aangezien ze het niet altijd doet moet je het belonen als het goed gaat en op tijd losmaken, en vooral niet weggaan bij een paard die deze streken heeft.
Ook geen wonderen verwachten in 2 keer, dat heeft tijd nodig.. iets aanleren heeft men zo gedaan. Afleren daarentegen duurt veel langer

Geniet nu, het is later dan je denkt

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:39

Ze kan wel vaststaan want in het spijthok staat ze elke dag vast
Maar het verschil is dat ze dan vast staat aan 2 lijnen en niet aan 1 Verward
Dus ze staat elke dag al een jaar lang vast maar dan aan 2 lijnen en dan doet ze het niet. Ik heb naar het probleem gezocht maar nog niets gevonden Boos! Ik kan rustig aan het poetsen zijn en dan is het in ene volle paniek tewijl er niets engs gebeurt (op stal zadelen gaat toch ook gewoon goed Verward )

Onze veulens leren ook vaststaan door ze in stal vast te zetten (onder begeleiding) de stal geeft hun een veilig gevoel

Dus ja het is een serieus idee dat vast staan.

En belonen doe ik altijd als ze braaf stil staat

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:47

hoi
ik ken iemand die hier in het dorp woont en die schopt of slaat nooit.
hij heeft een halster gemaakt van stro touw.
dat is sterk en geeft een goede druk achter de oren als ze gaan hangen.
hij zorgt dat het touw goed vast zit aan een sterke paal ofzo zet daar de pony aan en laat ze trekken.
nou dat doen ze maar heel even.
ik heb het nu een paar keer gezien en echt de pony,s staan nu netjes stil met zadelen of als ze bekapt worden.
misschien is het iets om te proberen.
je hoef dan niet te schoppen of te slaan.
ik heb het nu zelf een paar keer gezien en echt het heeft geholpen

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:56

Helga, dat stro touw lijkt me superscherp en kan behoorlijke wonden veroorzaken.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:56

Die van mij wil ook wel eens uit het niets gaan hangen. Zo staat ze weken gewoon vast, en dan opeens gaat ze hangen. Na een aantal gesneuvelde touwen was ik het zat. Nu staat ze dus standaard aan zo'n rubber ding. Die veert mee als ze gaat hangen, en dan is het snel afgelopen.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:01

nou wat ik heb gezien is dat de pony gaat hangen en zodra ze de druk voelde liet ze los en ging naar voren.
er waren geen wonden te bekennen.
alleen al de druk die ze voelen is al genoeg om terug te gaan.
je zou er eventueel wat onder kunnen leggen het gaat erom dat het smal is en dat voelen ze sneller als de breedte van een halster.
die man is een echte paardeman en zal nooit kwaad worden op een dier en probeerd alle problemen met rust voor elkaar te krijgen.
paarden die niet willen laden komen bij hem en na een paar keer proberen loopt het paard de trailer in. die man weet wel wat hij doet.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:10

bij ons op de manege hebben we ook zon paardje, iedere keer als het vastgezet wordt aan een touw dan gaat ze hangen en als ze in de spuitplaats staat is er helemal niets aan de hand.

Everyone who think's that sunshine is pure happiness, has never danced in the rain.


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 10:30

helga1969 schreef:
nou wat ik heb gezien is dat de pony gaat hangen en zodra ze de druk voelde liet ze los en ging naar voren.
er waren geen wonden te bekennen.
alleen al de druk die ze voelen is al genoeg om terug te gaan.
je zou er eventueel wat onder kunnen leggen het gaat erom dat het smal is en dat voelen ze sneller als de breedte van een halster.
die man is een echte paardeman en zal nooit kwaad worden op een dier en probeerd alle problemen met rust voor elkaar te krijgen.
paarden die niet willen laden komen bij hem en na een paar keer proberen loopt het paard de trailer in. die man weet wel wat hij doet.


Tja die tijd van rustig blijven en het probleem rustig oplossen ben ik al voorbij want dat hielp dus helemaal NIET.
Ze heeft ook een touwhalster wat echt niet dik is maar wat minder schade dan een stro touwtje aanricht en ook dat interresseerd haar echt niet

Ik los verder altijd alles eerst rustig op maar als dat echt niet lukt (ze is nogal eigewijs Boos! )

Het halstertouw wat ik gebruik heeft ook zo'n stuk elastiek erin maar als ze echt gaan hangen dan gaan ze gewoon door.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:45

Wat ik gebruik is geen elastiek, maar echt een stuk heel dik rubber, dat krijgen ze echt met geen mogelijkheid stuk, en als ze dat merken dan hangen ze even en als het niet werkt dan gaan ze vanzelf wel weer terug.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:48

ja het kan echt lastig zijn als ze niet stil willen staan.
het paard wat ik nu heb doet het gelukkig wel maar heb het ook anders
mee gemaakt.
ik las het en dacht misschien is het iets.
ik hoop voor jullie dat het beter word en dat ze toch willen blijven vast staan want het is toch wel makkelijk.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:59

hehehe, nou dat gebeurde bij mij op stal ook wel eens met een pony... op het moment dat ze ging hangen gewoon in riek in d'r bil, ze heeft het nooit meer gedaan!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 11:04

Prinnie schreef:
Wat ik gebruik is geen elastiek, maar echt een stuk heel dik rubber, dat krijgen ze echt met geen mogelijkheid stuk, en als ze dat merken dan hangen ze even en als het niet werkt dan gaan ze vanzelf wel weer terug.


Dat is hetzelfde effect (heb zo'n ding ook wel eens in 2en gezien na ene hang party van een kwpner)

Zo'n riek in der kont is voor mij net iets te gevaarlijk Knipoog

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:09

Je zegt dat ze tussen 2 touwen wel rustig staat.
Waarom zet je haar dan niet tussen 2 touwen?
Scheelt een hoop stress en touwen.

PAS OP!!!!! zwanger dus alles wat je zegt kunnen mijn hormonen tegen je gebruiken Lachen

Op zoek naar lp's? Ga dan naar: http://www.blue-rain.nl

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 11:21

ja maar dan moet ik haar dus altijd binnen opzadelen op de deel of in het spuithok maar die zijn bijna altijd allebei bezet Boos!
en als ik haar aan de stang buiten met 2 touwen vastzet gaat ze nog hangen omdat de touwen niet vanaf de zijkant komen Verward

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:31

hey mijn paardje ging vroeger ook hangen in het touw ! ik heb haar het op deze manier afgeleerd .
je neemt een longeerkoord en maakt die vast aan het halster , dan doe je de longeerkoord rond een paal en maakt het uiteinde niet vast , het uiteinde hou je zelf vast ! je zet haar een meter of 2 van de paal en je trekt voorzichtig aan het touw , komt ze voorwaarts laat je het touw wat losser , begint ze te trekken blijf je lichte spanning houden op het touw , op het moment dat ze een beweging voorwaarts maakt laat je het touw weer losser ! zo leer je ze toegeven aan druk ! doe dit in het begin altijd zo en maak haar pas echt terug vast als ze het snapt ! bij mijn paardje heb ik dit zo ongeveer een week alle dagen geoefent en nu staat zij braaf vast !!

succes ermee !!!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 11:37

shana schreef:
hey mijn paardje ging vroeger ook hangen in het touw ! ik heb haar het op deze manier afgeleerd .
je neemt een longeerkoord en maakt die vast aan het halster , dan doe je de longeerkoord rond een paal en maakt het uiteinde niet vast , het uiteinde hou je zelf vast ! je zet haar een meter of 2 van de paal en je trekt voorzichtig aan het touw , komt ze voorwaarts laat je het touw wat losser , begint ze te trekken blijf je lichte spanning houden op het touw , op het moment dat ze een beweging voorwaarts maakt laat je het touw weer losser ! zo leer je ze toegeven aan druk ! doe dit in het begin altijd zo en maak haar pas echt terug vast als ze het snapt ! bij mijn paardje heb ik dit zo ongeveer een week alle dagen geoefent en nu staat zij braaf vast !!

succes ermee !!!


Dat heb ik dus ook al geprobeer en ze kan heust wel vast staan maar soms is er gewoon in ene grote paniek Verward en dan gaat ze hangen
met die longeerlijn heb ik ook geprobeerd en dan doet ze het prima maar zogauw je haar dus weer vast zet is het weer hetzelfde probleem.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:55

waarschijnlijk heeft je paard iets meegemaakt in het verleden terwijl hij vast stond hij is niet voor niets zo bang!
Ik heb een pony gehad die op drie jarige leeftijd in het weiland aan het hek vast stond hij schrokvan een vrachtwagen en gaf een rukje aanhet touw toen was het hek los geraakt waardoor hij is gaan rennen met een hek achter zich aan en daardoor in de sloot geraakt.
Ik kreeg deze pony toen hij 13 was en kon toen nog steeds niet vast staan. ik denk dus dat er bij jouw paard ook veel meer achter zit en dat ie het daardoor niet vertrouwd. ik weet er alleen geen oplossing voor.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:28

ophrah kan wel eens gelijk hebben en als je aan vertrouwen wil werken zou ik eens aan natural horsemanship denken bv emiel voest !!

succes ermee

a dog is for life not just for christmas

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 12:42

Horsemanschip doe ik niet aan ik heb zelf mijn manier om contact met mijn pony te hebben Knipoog

Ik heb toen ik der achter kwam ook de vorige eigenaresse gebeld maar die kon niets verzinnen waardoor het kon zijn maar je zij had 4 jaar lang niets met der gedaan

Ze heeft wel een groot litteken op haar neus en ik denk dat het hiermee verband houdt
Ik wou zelfs naar de dierentolk gaan om het te vragen maar die heeft het veel te druk en is overegens ook erg duur (niet dat dat wat uit maakt want als het helpt is geld niet belangrijk).

Maar af en toe haald ze gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan. Laatst weigerde ze opeens naar rechts te gaan Verward dus DA erbij: niets Tandarts erbij: weer niets rustig geprobeerd: geen resultaat
een paar goede schoppen: en hopla gewoon weer naar rechts Verward

Ze is ook erg dominant naar andere paarden en dat probeerd ze bij mij ook wel eens en dan moet ik haar wel weer op der plaats zetten anders is het gewoon gevaarlijk

Ik hou van der en doe echt alles voor haar maar soms Stoom uit je oren

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:47

Moet je je paard vast zetten? Je kan namelijk ook proberen om haar tijdens het poetsen/zadelen gewoon los te laten staan, wel met halster om. Ligt er wel aan hoe goed ze luistert en hoe goed je haar onder controle hebt! Het is ook weer niet de bedoeling dat je je paard moet gaan zoeken omdat ze niet vast stond.

Maar hangen is toch vaak uit angst? Weet niet of het helpt als je dan gaat schoppen etc.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 12:50

als ze op der plek gezet wordt door een schop is het wel meteen over met het hangen dus het werkt zeker Knipoog

ik kan haar wel los laten staan maar het is gewoon niet handig voor als ik eens ergens anders ben en haar dan wel vast moet zetten ofzo

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:24

zo'n soort koeienband om haar nek doen ipv een halster wil ook wel eens helpen, omdat er dan niet een steeds grotere druk achter haar oren komt als ze gaat hangen, waardoor ze dus sneller/ of meteen weer ophouden.
Ennuh als ze begint te hangen vlug touw los trekken --> druk is weg en dan zijn ze vaak zo verbaasd dat ze meteen weer rustig zijn dan weer vastzetten en verder gaan. Dit een aantal keren doen, is soms ook al voldoende.

Verder singel ik mijn paard trouwens nooit aan als ze vast staan Knipoog(ook niet heel voorzichtig) . Wel gewoon singel vastmaken, maar ik singel pas echt aan in de bak/ of buiten voor ik erop stap (heb ik, denk ik, over gehouden aan een oude verzorgpony die door een ongeluk aansingelen toch iets engs vond).

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, hoogendroog, JPitty, Rodevlinder, Sterrenpony, wend2009 en 35 bezoekers