Paard niet willen komen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Paard niet willen komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 20:26

Elk jaar weer het gelazer met die dikbil ( haflinger) ze is niet te vangen in de wei!

Ze loopt naar je toe als je der bij de halster wil pakken rent ze weg 10 meter verder op staat ze je aan te kijken van nananana je krijgt me toch niet.
En zo ben je een uur bezig.
Wortels of appels werkt niet trapt ze gewoon niet in!

Ze staat samen met me andere paardje als ik me andere paardje deruit haalt dan komt ze aangerent dus kan der nooit alleen uithalen...

Echt irritant gewoon! Iemand nog tips of het zelfde probleem??

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:51

denk dat er geen andere oplossing is....je hebt gewoon een slim paard....

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:58

Jep, meld zich.
Bas was heel erg bang en niet te pakken toen ik hem net had, zelfde idee, kwam tot een meter voor je staan en zodra je een vinger uitstak was meneer weer weg.
Wat je moet hebben is geduld, heel veel geduld.
Niet opsluiten, niet jagen of snel willen zijn, worden ze alleen maar argwanend van en dan komen ze helemaal niet meer.

Ga je wel eens de wei in om haar alleen even een aai te geven, een worteltkje, handje biks en dan weer weg gaan ?
Dus niet alleen om haar uit de wei te pakken ? Want dat hebben ze snel door.

Wat je eventueel kan doen is eerst een klein stukje touw aan het halster laten hangen, dan heb je in het begin iets meer grip.

Zoals ik het gedaan heb is ongeveer zo :
Touwtje eraan.
Even naar de wei: Hai bas, hier een happie biks, brave pony, doei bas. Verder helemaal niets, alleen even een happie geven en weer weggaan.
Ook zat ik veel in de wei, gewoon te niets doen, soms een boekie dr bij en uurtje in de wei zitten.
Soms met een appeltje, die legde ik dan vlakbij mn benen neer, verder deed ik niets, keek hem niet aan maar liet hem het zelf uitzoeken.
Hij kwam het appeltje dan op een gegeven moment na veel getwijfel wel halen en dan praatte ik tegen hem, verder nog helemaal niets.
Langzaam heb ik dit opgebouwd door eens mn handen te bewegen als hij bij me kwam, dan was hij weer snel pleite, maar kwam toch weer terug uit nieuwschierigheid of omdat ik iets te eten bij me had, en dan bewoog ik weer mn handen.
Soms pakte ik even het touwtje beet, dan had ik hem te pakken maar dan nog nam ik hem niet meteen mee, ik gaf hem wat te eten en aaide hem wat over zn has en lichaam, brave pony, goedzo.
Zo ben ik heel lang door gegaan, de ene keer pakte ik hem wel, de ander keer niet.
Toen het beter ging en hij al naar me toe liep voor ik de wei ik kwam nam ik hem eens mee uit de wei.
Heel langzaam en heel beheerst, niet te veel en te snel willen, ze weten dondersgoed waarom jij de wei inkomt.

Ik ben nu zo ver dat Bas dus wel naar me toe komt, hij staat al bij het draad te wachten, het touwtje onder het halster is er al binnen een paar weekjes afgegaan.
Soms vertikt hij het ook nog wel eens, en dan rent hij ook op een paar meter afstand van me weg.
Dan zeg ik : Oke dan niet joh, en ga met mn rug naar hem toe op de grond zitten, bekijk het maar... moet je eens zien hoe snel hij dan naast me staat, totaal beledigd dat ik er verder geen welles/nietus spelletje van maak en hem geen aandacht meer schenk, dan laat hij zich gewillig pakken.

Hier een foto van het touwtje aan Bas zn halster, het moet niet te lang zijn dat ze tijdens draven en galloperen er op kunnen staan en vallen, als ze tijdens het grazen er even op staan hebben ze vaak al gauw genoeg door dat ze even een stapje terug moeten doen.
Als je goed kijkt zie je dat het ongeveer op kniehoogte hangt, nu heeft hij zijn hoofd iets laag, je kan het beste op borsthoogte hangen als het hoofd omhoog is.
Afbeelding

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:04

ik heb er ook last van: paardje wil lekker eten en verder niets... En ik heb t met name als ik m ff in de wei zet en dan hem eruit wil halen, ik ga altijd maar als een gek met biks rammelen daar wil hij wel op af komen. Want de wei in doe ik op dat soort momenten niet( als hij er net op staat en er niet af wil) want dan valt ie me dus gewoon aan!! En dta vind ik toch te gevaarlijk.

Normaal komt ie ook niet maar kan ik hem wel pakken, maar als ie liever eet dan komt ie dus echt niet alleen na hard rammelen maar daar trapt ie omdat ik t een paar keer heb gedaan pas na tien min weer in ( zijn eet drang voor biks overwint t van het liever willen eten dan werken)

Maar goed ik weet hoe lastig het is en ik probeer t met voer als zal dit wel niet de beste manier zijn maar ik heb geen zin om een uur te staan klooien met een bokkende pony in de wei..

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 22:16

Weet je wat het probleem is ze maakt er een spelletje van ik heb deze pony al 7 jaar en ze vind het nog steeds grappig..Ze is niet bang ofso en ze is heel erg aanhankelijk! Biks rammelen helpt ook niet haha werkte het maar Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:36

Toch er niet achteraan blijven lopen, dat is juist haar lolletje.
Negeer haar eens, of ga enorm uitgebreid en lief het andere paard staan aaien en liefkozen, beetje jaloezie kweken.
Maak jij er een spelletje van, als ze komt draai JIJ je weg i.p.v zij. en hou dat een tijdje vol.
Dat wil ook nog wel eens werken, juist haar intresse proberen te trekken door haar volledig te negeren en weg te gaan op het moment dat zij bij jouw komt

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:40

Ze trapt daar niet in echt niet ze is zoooooo slim gewoon het enigste wat werkt is als haar maatje uit de wei word gehaald :s normaal ging ik wellis op de grond zitten ff peukie roken dan kwam ze wel maar nu echt niet die truc heeft ze ook al door.
Ik heb een keer in de regen 3 uur heen en weer gelopen omdat mevrouw niet uit de wei wou haha dan ken je der echt wel schieten.
Het enigste wat helpt is Shakir ( me andere paard) uit de wei halen.
Ik zat der over na te denken om keer zon cursus te doen maar weet niet of het werkt hahaha

jongusgek13
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:38

haaj iedereen,

eerst had ik hetzelfde.
maar toen ben ik altijd als ik uit school kwam ben ik een appel of een wortel gaan brengen naar mijn pony's.
en na 2 weken ongeveer kwamen ze als ik ze uit de wij ging halen zelf altijd al.

duzs succes met vangen.

en tussen door ook wat geven.

doeg van annelies

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:07

Maar welke truc kent ze ? Dat wanneer ze komt jij haar dan ook meteen pakken wil ?
Dat hebben ze snel door.
Maar ben je nou al echt heel vaak in het land geweest zonder haar te willen pakken, alleen maar om een knuffel of wat lekkers te brengen ? Haar aan jouw aanwezigheid te laten wennen?
Je zegt zelf nl: Heb al eens in het land gezeten en dan kwam ze wel maar die truc heeft ze snel door...

Daaruit maak ik op dat de keren dat ze komt jij haar dan ook meteen wil pakken of dat enigzins probeert.
Ze heeft nou idd door dat wanneer jij komt, jij ook iets meer van plan bent dan alleen even aandacht brengen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:35

Paarden hebben snel door dat ze als ze gepakt worden ze moeten werken. Daarom geef ik dus ook de tip om regelmatig de wei in te lopen om te knuffelen of verwennen.

Daarentegen hebben we er eentje gehad die echt niet te pakken was, die sloten we in het begin met 4 man en een longeerlijn in, later werd dit 3 man nog later 2 en op het laatst wist ze dat als je haar wilde pakken ze weg kon rennen wat ze wilde maar dat ze toch hoe dan ook gepakt werd. Toen hebben we nooit meer problemen gehad. Hoogstens ontweek ze je een keer maar als je dan net deed of je haar inging sluiten dan stond ze snel stil en liet zich pakken.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 12:04

Ik ben zeker wel elke dag in het land zonder dat ik haar pak:) mijn andere paardje die staat dus ook bij har in het weiland en die neem ik dus ook vaak mee Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:56

Aai en knuffel je haar dan ook? Geef je haar een paar brokjes?

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:21

Hieke wil altijd wel goed komen maar misschien is dit een optie:

Je pony leren komen en blijven. Begin met de basis van vd. Meelopen, stilstaan en komen en blijven. En bij komen en blijven mag ze pas komen als je op je hurken gaat zitten en dan iets lekkers geeft. Kun je ook goed toepassen bij longeren. Lees even in Uit het zadel rond. En kijk daar dan ffies op die site van pinky_girl..
Succes

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:33

mijn pony deed dat ook, jaren aan een stuk en nu sinds een 2 tal maanden is het gedaan OK dan! . Ik ging hem steeds halen met het bakje waar ik ook zijn brok in deed als ik hem 's morgen en 's avonds eten gaf dus hij kende dat bakje heel goed . Eerst kwam hij dan niet maar na een tijdje wel en mocht hij er gewoon uit eten. Daarna deed ik voorzichtig mijn hand naar zijn hoofd en had hem beet. Zo moest ik hem steeds uit de wei halen tot een maand of 2 geleden. Toen kwam hij wanneer ik aankwam en dat is nu nog steeds zo. Hij volgt mij zelfs nu in de wei en dat zou hij vroeger nooit doen ofwel dan dadelijk weglopen maar nu komt hij gewoon los met me mee OK dan! Verward (ik denk dat het de biks is geweest Haha! )