radeloos...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romey
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: Zeeland

radeloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 08:33

Hallo, Ik heb een 25 jarige friese merrie... doorgaans een schatje.....
Ze bezit nog een hoop spirit waar je soms eng van word....
Maar ineens lijkt het tij gekeerd....
Als ik haar in de bak wil laten lopen,(freestyle oefeningen) (naast mij/achter mij) doet ze haar oren in de nek en stuift er vandoor..
Longeren wil ze ook niet meer.....
In de wei zijn we gister met 4 man sterk moeten komen om haar te halen....
Ze heeft al geprobeerd me uit de stal te meppen...
Kortom ze is momenteel vreselijk geirriteerd en moeilijk..
Dus dan denk je aan hengstigheid....
Ze is helemaal onderzocht, mankeert niets, maar ik kan er momenteel echt niets mee...
Wat kan ik hier nou eens aan doen??
Vind het echt heel naar....


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:00

De merrie is 25 jaar en heeft misschien geen zin meer om te moeten werken.
Geef haar een tijdje (2 weken) rust en laat haar gewoon lekker loslopen, probeer na die periode of ze weer wil werken voor je.
Is ze dan nog zuur en doet lelijk, dan lijkt het mij dat ze toe is aan pensioen.

Misschien vindt ze gewoon samen wandelen nog wel leuk. Laat haar het tempo bepalen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.


Romey
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:06

Ja ik had daar ook al aan gedacht, maar het punt is, dat ze liever WEL werkt als je boven op haar zit, ze wil uren door de polders rennen (als het aan haar ligt) maar ze wil ineens eigenlijk niets meer..
We hebben haar gelijk laten nakijken of alles goed was....
Als ik haar nu stil zet, word ze helemaal gefrustreerd..
Als ze weet dat we gezellig naar buiten gaan dan word ze al vrolijk, maar het is zo'n plotselinge verandering...
Het is nog geen oud omaatje....dat hebben we al door..
Ze heeft gister nadat ze gevangen is, nog even lekker buiten mogen uitlopen en genieten en dan is ze heeel braaf...
Ik moet net niet proberen haar goed los te krijgen of meet haar bezig te zijn....
Ze bepaald altijd haar eigen tempo... want ze hoeft niet te werken voor mij, ze moet alleen wel goed los zijn en goed uitgereden om eventuele spierpijnen te voorkomen...
Eigenlijk doet ze alleen maar waar ze van kan genieten, maar zou leuk zijn als ze wel wat respect voor me blijft houden....

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:00

ja voor mij lijkt het nu dat ze altijd wel haar zin heeft gekregen..
zij mocht bepalen wanneer ze geen zin meer had/moe was, en dan stopte jij.
lekker makkelijk natuurlijk, en nu ziet ze, bijv met longeren, dat ze weer moet werken en dan denkt ze, ik mag toch altijd mijn zin, en hier heb ik geen zin in dus ik doe het niet..
dus het lijkt me simpel dat jij nu jou zin moetm doordrijven, dan wordt ze maar misschien een keer echt moe, maar jij moet wel de baas blijven natuurlijk!!
en je zei zelf dat het nog geen oude dame is dus een keer wat meer beweging(tot ze goed luistert)kan ook geen kwaad..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:35

Ja, ben ik met DANIenVLIEG eens. Laat er wel goed weten wie de baas is. Waarschijnlijk ken je haar karakter een weet jij wel wat zij het leukst vind. Doe dat dan met haar, maar wel op jouw commando. Dus blijf de baas, maar je hoeft haar natuurlijk niet echt door te douwen in iets wat ze echt niet leuk meer vind. Mijn lieve Senja is ook 25 en ze rijdt het liefst buiten en zo hard mogelijk. Dat mag dan ook wel, maar niet altijd, en alleen als ik het zeg. Het gaat nog steeds prima tussen ons.

I'm not weird, I'm gifted!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:38

Hee Blue Star, je moet haar niet het tempo laten bepalen, want dan gaat ze nog meer regeren over Romey. Dat doet ze al. Dus jij bepaald het tempo wat jij denkt dat goed voor haar is. Anders gaat ze bijvoorbeeld heel hard draven, want dat vind zij een leuk tempo!

I'm not weird, I'm gifted!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:05

Met tempo bepalen bedoelde ik eigenlijk of ze wel of niet wil draven e.d. sorry voor mijn onduidelijkheid.

Uit Senja haar verhaal begrijp ik dat ze Romey al langer kent, en ja dan kan je beter beoordelen wat er aan de hand is.
Ik ben puur uitgegaan van wat ik las. Maar als 4 mensen het paard uit de wei moeten halen, vraag ik me af of het probleem alleen bij Romey ligt.

De merrie is al wat ouder, heeft zoals ik begreep altijd willen werken onder het zadel en was lief. Waarom nu de omslag? Tijdens het werken aan de hand zou ik nog kunnen snappen maar waarom word Romey dan de stal uitgemept?

Alleen je paard tijdens het rijden het tempo van stappen of draven (sukkelen of doorlopen) laten bepalen kan deze verandering niet brengen.

Romey hoelang ben je al bezig met de freestyle oefeningen? en hoelang al met de merrie?
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 13-05-04 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:08

ik vind het gewoon allemaal lijken op super dominant gedrag.
dit komt(volgens mij) omdat ze steeds meer dr eigen zin mocht en nu is ze doorgeslagen en wil ze in alles dr eigen zin..
zo zie ik het..
wees gewoon streng, maar begin wel rustig en vraag niet alles in één keer anders wordt het alleen maar erger..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Romey
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 07:42

Goedemorgen allemaal, sorry voor mijn late reactie.....
Dank jullie ook voor jullie goede raad...
Het is misschien wel handig als ik het allemaal even nader uitleg..
Ik heb Tomke nu 2 maanden....
Ze is een echte lieverd en mijn ervaring met paarden is al van ongeveer 20 jaar geleden..
Ik ben er van uit gegaan Tomke een gezellige ouwe dag te geven, lekker met haar te tutteren en te vertroetelen....
Ik ben ook wel wat te makkelijk geweest voor haar, mnede omdat ze oud is en ik dus dacht dat ze het alleen naar de zin moest hebben...
Ze zal ook zeker aanvoelen dat ik zelf onzeker raak als ze moeilijk doet in de stal...
Het freestylen doe ik nu een week en dan alleen de simpele oefeningen want nogmaals , ze moet voor mij niet werken, ik wil dat ze in goede conditie blijft.. en mij respecteerd als haar verzorger (ik noem het stiekem haar mama)Ze doet dat normaal gesproken ook geweldig.....
Gister ben ik eens met een cordate houding naar haar toegegaan ....
Zo van, je gaat met mij nu niet meer lopen, anders gaat het fout...
Ze was dus toch nog erg hengstig)
Heb eerst de paardjes van mijn zus binnen gehaald van wei en haar genegeerd...
Toen ik aankwam om haar te halen, stond ze zelfs al te hinnken.. en heb haar zo mee kunnen nemen..
sávonds nog wat gelongeerd en met een heel klein beetje protest in het begin is het een prima verlopen....
Zou het toch niet haar hengstigheid geweest kunnen zijn??
Dat ze een kadee kan zijn is mij al wel duidelijk... hahhaha
Maar het was wel heel erg rot hoor...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers