Wie kent Amagun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acapulco
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Harskamp

Wie kent Amagun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 21:08

Hallo allemaal

Ik heb een ruintje van 8 jaar. En zijn opa is Amagun.
Ik heb al verschilllende verhalen gehoord over deze hengst. Maar heeft 1 van jullie misschien nog meer informatie over Amagun? Hoe die was of is. En wat hij allemaal gepresteerd heeft.

Groetjes Cool

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:39

Ik ken wel een trakehner genaamd amagun. bij het kwpn staat hij nu te boek als J. Amagun. is dit misschien de Amagun die je zoekt?

Acapulco
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 18:34

Dat is de Amagun die ik zoek. Ik ben al op verschillende trakhener site's wezen kijken, Maar ik kan niet echt iets vinden

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:03

nou amagun is geboren op 22-01-1968 in duitsland. in 1972 heeft hij daar ook zijn verrichtingsonderzoek gelopen.
In nederland staat hij dus bij het kwpn geregistreerd als J. Amagun 132 Stb. In 1987 is hij tijdens het dekseizoen overleden.
Amagun was een donkerbruine hengst van 164 cm met een pijpomvang van 20 cm.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

mischien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:55

Heeee Acapulco !!
Ben je ook zover om te komen "bokken" !!!!!!!
Hartstikke leuk hier, hoor... en verslavend, omdat je toch wilt gaan kijken of je een reaktie krijgt op je berichtje !!!!!
Ik lees dus dat Amagun ingeschreven staat bij het KWPN, als je nog een gaat zoeken op verschillende sites, kun je hem daar misschien vinden ?!
Het zou leuk zijn als je een foto of plaatje of mischien zelfs foto's van nakomelingen in de sport zou tegenkomen !!!!
See you soon,
groetjes Knipoog

nelis

Berichten: 4936
Geregistreerd: 02-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:22

mijn paard is een volle afstammeling van j amagun zie profiel

als je wilt heb ik wel wat info over hem die ik je dan kan pben

TequilaRos

Berichten: 4466
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:49

Hengstleistungsprüfung Westercelle (BRD) 1972
Stap voldoende lang, zeer goede draf, goede galop, levendig temperament, harde constitutie; doorsnee springaanleg, goede Rittigkeit (= aanleg als zadelpaard). Heeft ruiter met gevoel nodig, elegant rijpaard.

Plaatsing voldoende
Jaar verrichting 1972
Plaats verrichting Westercelle (BRD)

Afkeuring 1978 (volledige collectie)
Leverde op diverse keuringen enkele toppers; toch blijken teveel nakomelingen ongewenste eigenschappen te hebben zodat aanhouden van J. Amagun de fokkerij niet vooruit helpt.
Bij veulens bouw en beweging achterbeen zeer vaak afwijkend. Hengst heeft overigens goede merries gehad en levert wél een mooi type. Bij veulens voorbeen vaak iets teer en ingesnoerd onder de knie. In stap zou achterhand meer gebruikt moeten worden, in draf stuwing iets beter.
Enters toonden in doorsnee veel ras bij voldoende goede ontwikkeling. Ook kwaliteit achterbenen was iets beter dan bij veulens. Enkele enters toonden in doorsnee veel ras bij voldoende goede ontwikkeling. Ook kwaliteit achterbenen was iets beter dan bij veulens. Enkele enters konden wat rijtypischer. Stap over het algemeen redelijk, overstap kon meer. Draf voldoende, maar minder dan bij veulens. Ook bij enters bemerkingen op bouw en gebruik achterhand.
Zelfde opmerking bij twenters, waar te weinig stuwing werd waargenomen. Overigens goede breedte en diepte, voldoende ontwikkeling en uniformiteit. In groep twenters meer lijn dan in groep enters; bij twenters nogal eens een wat stekerige (Trakehner) gang, dus te weinig kniebuiging.
In alle jaargangen werd te vaak een afwijkend kniegewricht waargenomen.

Overige informatie
HK Utrecht 1975
1e van 2 RP 5-jr en ouder.
Deze Trakehner is de vader van de 'Siegerhengst' van de laatst gehouden Trakehner hengstenkeuring, waar 4 zoons van hem werden goedgekeurd. Beste hengst, sterk gebouwd, veel klasse. In Duitsland werden van zijn eerste jaargang vier zoons voor de dekdienst goedgekeurd.
Eigenaar: J.W. Florijn, Rheden & Fa Kelholt-Leerink, Geesteren(Gld).

HK Utrecht 1976
Zadelrubriek cat III 5e van 7.

1978 export naar BRD (station Nümbrecht Niederbröl)

1982 import Nederland; goedgekeurd door NRPS als Amagun NRA STB 82*9

Erkenning 1985 (WPN)
Bij nakeuring aangewezen voor de WPN-fokkerij.
Hij heeft van 1975 t/m 1978 ter dekking gestaan bij Kelholt-Leerink te Geesteren en is in 1978 afgekeurd op grond van de getoonde afstammelingen. In de afstammelingenrapportage werd het type over het algemeen geroemd, maar bouw en gebruik van het achterbeen achtte de hengstenkeuringscommissie destijds te weinig overtuigend om de hengst te handhaven. Nadien is J Amagun goedgekeurd door het NRPS. Inmiddels was uit stamboekgegevens, maar vooral ook uit sportgegevens, duidelijk geworden dat een herkansing van deze hengst in de WPN-fokkerij op zijn plaats zou zijn. Aangezien de hengst bij het NRPS is goedgekeurd, kan het WPN slchts een erkenning verschaffen, hetgeen overigens wat betreft registratie en dergelijke dezelfde waarde heeft.
Opmerkelijk is het grote aantal sportpaarden dat J Amagun heeft gebracht. In 1983 liep 33.6% van zijn nakomelingen in de sport; in 1984 was dit 39.5%, een uitzonderlijk hoog percentage. De kinderen komen in alle disciplines voor, echter vooral in de dressuur, onder aanvoering van het Olympische paard Ampère van Jo Rutten. In 1984 liepen nog 4 Z-dressuurpaarden en 4 springpaarden boven de 200 NHS-punten, alsmede 7 Z-springpaarden.
In de fokkerij zijn van hem 72 stamboekmerries ingeschreven. Daarvan hebben 25 het sterpredikaat ontvangen. Er zijn 6 keurmerries ingeschreven, die alle een IBOP-B certificaat ontvingen.

1986 niet meer voorgebracht bij NRPS

1987 tijdens dekseizoen overleden