Spat, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Spat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 22:42

Vanmiddag is er bij mijn paardje spat geconstateerd,
Tussen de middelste schijf zit erg weinig ruimte en er was een "wolkje" te zien.
Mijn wereld ging er ineens heel gek uitzien. Mijn paardje mankeerd echt wat?????

Maar wat nu???

Hoe nu verder???

Heeft hij pijn???

Komt dit goed???

En nog veel meer van deze gedachten spoken de hele dag in mijn hoofd.

Wie heeft er ervaring met een paard met spat. Wat is de prognose? Wat kan ik straks nog met hem doen?

Ik moet nu stappen en hem op spatbeslag laten zetten. Ook heeft hij voor 14 dagen pijnstillers.

Is er leven na spat?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:07

ik heb een paardje met spat, verhaal begint positief maar eindhigd minder goed

nadat de spat was vergroeid(jaartje weidegang, na 9 mnd wat gaan stappen) heb ik M1 dressuur en L springen gereden met haar, toen reacreatief want ik kreeg een ander paard
en ineens uit het niets werd ze LA weer kreupel, wat bleek, de spat was verder gaan woekeren, niet alleen bij de spatgewrichtjes maar nu in het spronggewricht zelf
ze liep op 3 benen en t was eigenlijk uitzichtloos Scheve mond
ze is een taaie en ging toch iets beter lopen, ze staan hier thuis dus dat scheelt dat ik er geen pensionkosten aan kwijt ben, dus ze mocht gewoon blijven zolang ze niet te veel pijn had
maar dat had ze dus wel

het nog even aangekeken, en was al bezig mt afscheid nemen, toen ze toch weer wat verbeterede
nu heeft ze begin dit jaar een infuus Tildren gehad, en ik rij weer buiten met haar! veel stappen, kleine stukjes draf en galop, maar ze loopt weer, doet weer gek in de wie trekt sprintjes enz enz!

zoek eens op Spat en daarna ook eens op Tildren, dan vind je heel erg veel info, want er zijn hier aardig wat bokkers met een paard dat spat heeft

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:07

Dit zijn vragen die je echt aan de da moet stellen die spat bij jouw paard geconstateerd heeft, dit omdat het zo ontzettend verschillend is per paard dat je daar in z'n algemeenheid weinig over kunt zeggen.


Mijn pony heeft spat gehad en dat ging met ups en downs, altijd medicijnen voor gehad, ze heeft het latere leeftijd gekregen en heeft er goed haar oude dagje mee kunnen slijten, met medijnen.
In het begin toen ik net had gehoord dat ze spat had kon ik er niet meer op rijden, dit kon pas na 2 jaar weer en zeker niet op het oude nivo alleen licht recreatief en niet op zware bodum.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:06

Kan je misschien wat meer vertellen over tildren? De zoekfunctie levert een heleboel onzinnige hits op.
Wat is het en wat doet het?

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:52

Hoe oud is je paard?
Het is bijna niet te geloven maar zelf heb ik twee paarden en allebei hebben ze spat.Een paard hebben we laten opereren,dit paard is weer helemaal terug in de sport,ik spring hier zelfs mee in de klasse M.
Maar het andere paard is voor mij ook zeer onduidelijk.Ik heb kort geleden te horen gekregen dat ze spat heeft.
Een ding weet ik wel,ze kunnen het beter niet hebben.Volgens mij blijf je met zulke paarden tobben.De ene keer lopen ze goed en de andere keer zijn ze weer stijf of kreupel.Elke keer als je gaat rijden en ze lopen wat minder fijn denk je dat het aan die spat ligt.
Het is ook moeilijk te beoordelen hoe je dit het beste kunt behandelen.Dit kun je het beste met een da bespreken.De da weet ook precies hoe ze een paard moeten behandelen want inderdaad elk paard heeft een andere behandeling nodig.Succes met je paardje.

Joets

Berichten: 1630
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:38

Spat dat hoor ik vaker..
Maar ben ik dom als ik vraag wat het nu is?
Als ik het goed begrijp iets in de gewrichten?

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:24


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 21:58

Mijn paardje wordt dit jaar 11.
De da wil eerst een maandje of wat aankijken en proberen met spatbeslag en pijnstillers voor hij een prognose wil geven.
Ik wil er nu zoveel mogelijk over te weten komen zodat ik in de toekomst de juiste keuze kan maken. En wat anderen er voor ervaring mee hebben.

@Sambo Bedankt, mooie site.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:50

Bijmij op stal stond ook een pony met spat in vrij erstige vorm, hij werd afgekeurd , de eigenaaresse heeft hem teruggekocht van de verzekering en is met hem naar Erik Laarakker gegaan. Daar is hij behandeld en inmiddels loopt hij als een kieviet. Hij loopt nu zelfs weer wedstrijden. Op de foto's was te zien dat het gewrichtingekapselt isen dat ie geen last mee heeft.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:02


Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:02

kijk bij spat... komt niet bij link in...

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:03


Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:57

Een goede hoefsmid nemen .Deze kan met aangepast beslag het paard zonder pijn laten lopen. Spat hoeft niet het einde te betekenen van de sport.
Heel belangrijk en door velen onderkend: een gediplomeerde hoefsmid

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:16

verschild heel erg per paard. ik heb nu een 13 jarige merrie hier staan met spat. en loopt 100 % goed. zelf heb ik een merrie van 17 gehad met 1 achterbeen spat. zij was kreupel, maar dta kwam door ataxie. de spat viel erg mee. ook ken ik een nu 8 jarig die in het Z loopt met spat. En ik ken een ±12 jarigepony die spat en overhoef heeft die nu in een rusthuis staat, omdta hij elke keer kreupel is. Het verschild dus echt per paard.
1 ding is heel goed weidegang. is dat niet mogelijk is een potstal (niet mesten stro op stro) ook erg goed die warmte die daardoor onstaat schijnt aangenaam voor ze te zijn.