mijn paard houd rechts vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

mijn paard houd rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:02

wanee rik rijd trekt mijn paard met rechts net of ze het bit vastpakt en elke keer trekt heel irritant.
ik wil er nu echt wat aan doen want ik erger me erraan en word dan boos op haar watik niet wil.
laatst ben ik zo boos geweest dat ik haar een tik op haar neus heb gegeven met de zweep ja ik weet dat is niet d ejuiste methode maar ik vraag nu julie hulp.stijf is ze niet.....wie weet wat ik meot doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:25

lees mijn onderschrift Haha!

verder niet boos worden en terugtrekken.
je paard is niet de schuldige, doet het ook niet expres.

Jij moet leren je paard recht te richten, want dat is de reden dat hij aan 1 kant vast zit.
En dat kun je niet leren zonder les.
op bokt is er ook al regelmatig wat over geschreven, misschien kun je dat eens op zoeken.

op www.hoefkatrol.com staat er ook veel over.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:34

Hee RK, eindelijk je favo-tip in je onderschrift, scheelt weer wat typen he.
Helemaal juist verder.
Wat ik nog toe kan voegen: Als jij niet vasthoud, kan je paard het ook niet.
Werk aan een betere reactie op weinig been, ook eenzijdig been (wijken, schoudervoor). Als dit goed werkt, en je niet teveel aan de voorkant gaat doen, komt het vanzelf weer goed.
Succes ermee!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 23:05

ik heb dus les...maar die zegt juist dat ik haar kort moet houden maar een anders zegt juist dat ik der losser moet houden....de achterhand loopt er ok mooi onder en loopt goed actief en ook heb ik enit het idee dat ze stijf is maar waarom trekt ze dan zo

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:29

Wie zegt dat er niet ergens iets vast zit bij je paard waardoor hij niet recht is? en weet je instructrice wel zeker dat het niet bij jou vandaan komt dat het paard niet recht kan lopen? Een paard loopt niet voor zijn lol scheef en een tik op de neus is echt niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:31

Als een paard scheef is in de aanleuning loopt ie dus niet eronder achter. Dan zal hij met een achterbeen minder zijn dan in het andere achterbeen. Vaak zie je dat hij aan de holle kant het achterbeen naast het voorbeen plaatst. De holle ( lichte kant) is dus ook het probleem, daar moet het paard langer willen worden en het achterbeen onder de massa gaan zetten. Dus werk eraan dat je sturing over die achterbenen gaat krijgen dan kan je het paard makkelijker recht gaan stellen.

En let op......het probleem zit in de achterkant.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 11:07

Insider schreef:
Wie zegt dat er niet ergens iets vast zit bij je paard waardoor hij niet recht is? en weet je instructrice wel zeker dat het niet bij jou vandaan komt dat het paard niet recht kan lopen? Een paard loopt niet voor zijn lol scheef en een tik op de neus is echt niet de oplossing.



ze loopt niet scheef ze loopt wel recht en ze trekt gewoon met rechte dat doet ze ok als er iemand anders op zit.
en ik zei al dat die tik niet de oplossing is.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 11:08

Pipo schreef:
Als een paard scheef is in de aanleuning loopt ie dus niet eronder achter. Dan zal hij met een achterbeen minder zijn dan in het andere achterbeen. Vaak zie je dat hij aan de holle kant het achterbeen naast het voorbeen plaatst. De holle ( lichte kant) is dus ook het probleem, daar moet het paard langer willen worden en het achterbeen onder de massa gaan zetten. Dus werk eraan dat je sturing over die achterbenen gaat krijgen dan kan je het paard makkelijker recht gaan stellen.

En let op......het probleem zit in de achterkant.



dat zegt mijn instucteur ookaltijd maar haar achter hand zit er goed onder en ze is goed voorwwarts ze trekt gewoon met een kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:38

Een paard heeft een rede omdat te doen.
of je moet eens naar zijn tanden en rug laten kijken of hij is toch scheef.
dat is namelijk niet raar, want elk paard is scheef, zo word hij geboren.
Net als links en rechtshandige mensen.

En dat hij het bij een ander ook doet, is helemaal niet vreemd.
je moet gaan leren dat hij beide kanten net zo goed ontwikkeld en soepel maakt.
Als ik jou met links (er van uitgaande dat je rechts bent) laat schrijven.
Zal er in het begin ook niet een net schrift op papier komen.
pas als jij daaarin gaat oefenen zal dat steeds beter worden.
net als bij het paard, dat is niet in 1 keer te veranderen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 11:42

haar tanden zijnnet gevijld dus dat kanhet niet zijn...
en ik rijd nu al heel lang op haar en is nu 2 jaar mijn paardje de rechterhand is wel haar moeilijke kant maar de laatste tijd trekt ze zo..ik snap niet waar dat weg komt.
mijninstructeur heeft een ongeluk gehad(onder paard gekomen) en we kijgen maandag dus les van iemand anders misschien dat die kan kijken hoe het zit.
mijn eigen instructuer wil ook nooit op mijn paard ,wat ik neit leukvind want hij stap wel op een kwpn die ok bij me in de les rijde maar niet op mijn haflinger

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:28

Sorayalover, hoe weet je of een paard scheef is?

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:24

Misschien een poosje met je gewicht rijden? Dus echt alleen maar op been en gewichtshulpen en verder lange teugel. Dit heb ik ook een paar weken met mijn paard gedaan en die kan nu heerlijk ontspannen, ook als ik de teugel opneem. Daarbij is het goed voor jullie allebei om meer op benen en zit te gaan letten.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:32

Mystica schreef:
Sorayalover, hoe weet je of een paard scheef is?

ze heft haar hoofd recht voor haar schouders en haar kont gaa tokneit naar binnen of buiten

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:33

joelledsr schreef:
Misschien een poosje met je gewicht rijden? Dus echt alleen maar op been en gewichtshulpen en verder lange teugel. Dit heb ik ook een paar weken met mijn paard gedaan en die kan nu heerlijk ontspannen, ook als ik de teugel opneem. Daarbij is het goed voor jullie allebei om meer op benen en zit te gaan letten.



kijk hier heb ik wat aan dit kanik gaan probere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:57

sorayalover"]

dat zegt mijn instucteur ookaltijd maar haar achter hand zit er goed onder en ze is goed voorwwarts ze trekt gewoon met een kant
[/quote]

[quote="sorayalover schreef:
ze heft haar hoofd recht voor haar schouders en haar kont gaa tokneit naar binnen of buiten


Je spreekt jezelf wat tegen. Maar het paard is gewoon scheef in het achterbeen, werkt daar maar aan.

En niet eigenwijs zijn tegen je instructeur want een paard wat zijn kont naar binnen doet en aan een kant veel sterker is gewoon scheef. En dat zegt hij dat ook nog en jij blijft beweren dat het niet zo is Zo leer je nooit paardrijden.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:58

sorayalover"]
[quote="Mystica schreef:
Sorayalover, hoe weet je of een paard scheef is?

ze heft haar hoofd recht voor haar schouders en haar kont gaa tokneit naar binnen of buiten
[/quote]

Dat wordt niet bedoeld met een scheef paard. Lachen
Een scheef paard is een paard dat op 1 had meer kan/wil als op de andere door de bespiering enz. Niet dat ze scheef op de hoefslag loopt oid.

Als je haar recht wilt hebben moet je veel oefenen met buiging, rechte stukken vooruit zonder aanleuning van bakrand oid. Gewoon haar slecht kant sterker en soepeler maken.

Als ze het bit vastpakt wil een rollenbit helpen, die kan ze niet vastpakken. (okay, er zitten altijd slimmerds bij die het wel lukt) Maar dan is het probleem nog niet opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:06

Mystica schreef:
[

Als ze het bit vastpakt wil een rollenbit helpen, die kan ze niet vastpakken. (okay, er zitten altijd slimmerds bij die het wel lukt) Maar dan is het probleem nog niet opgelost.
[/quote]

\


Waar de rijkunst stopt begint de bittenwinkel.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:08

Daarom heb ik er bij gezet dat daarmee het probleem niet is opgelost. Haha! Je rijdt er alleen je paard mee aan gort.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:22

Mijn paardje doet dat ook heel erg!! Die houd recht ook vast. Dat was ook eerste instantie mijn fout omdat ik recht vast houd en links juist er niet bij houd. Het is nu bijna niet meer gelukkig want ik werd er helemaal gek van. Ook met wijken enz heb je daar enorme last van. Ik Rijd hoor nu korter en ik speel heel de tijd met mijn vingers, je hebt kans dat ze er dan in gaat hangen, maak dan een ophouding en weer los, en dat de hele tijd blijven volhouden. Het heeft echt gewerkt bij mij. Niet boos worden( ik snap wel dat het heel frustrerend kan zijn) want dat werkt echt niet. Als ik zo boos worde dan gaat ze alleen maar meer vast houden. Mijn instructrice heeft mij er erg bij geholpen en eindelijk is het over, soms doet ze het stiekem maar dan maak ik een ophouding en weer los!! Wel goed contackt blijven houden met de teugels, succes

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:15

loslaten loslaten en nog eens loslaten. Gewoon rechtuit rijden over vier benen laten lopen. Naar voren en tempo rijden. Terug gaan trekken heeft geen zin. Verder aan allebei de kanten wat laten inbuigen. Voor de rest alleen maar naar voren.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:11

Citaat:
Waar de rijkunst stopt begint de bittenwinkel.


Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het is misschien een heel ander onderwerp. Maar een ander bit kan net je bedoeling beter doorgeven aan je paard. Een bit is een instrument en kan dus gewoon gebruikt worden. Je verpest je paard echt niet door bitten af te wisselen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:18

Meid je paard is gewoon scheef, hoe je het ook wend of keert........ paard kan alleen vastpakken wat jij hem aanbied. loslaten, ontspannen gaan zitten en misschien een andere instrukteur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:19

Samanta schreef:
Mijn paardje doet dat ook heel erg!! Die houd recht ook vast. Dat was ook eerste instantie mijn fout omdat ik recht vast houd en links juist er niet bij houd. Het is nu bijna niet meer gelukkig want ik werd er helemaal gek van. Ook met wijken enz heb je daar enorme last van. Ik Rijd hoor nu korter en ik speel heel de tijd met mijn vingers, je hebt kans dat ze er dan in gaat hangen, maak dan een ophouding en weer los, en dat de hele tijd blijven volhouden. Het heeft echt gewerkt bij mij. Niet boos worden( ik snap wel dat het heel frustrerend kan zijn) want dat werkt echt niet. Als ik zo boos worde dan gaat ze alleen maar meer vast houden. Mijn instructrice heeft mij er erg bij geholpen en eindelijk is het over, soms doet ze het stiekem maar dan maak ik een ophouding en weer los!! Wel goed contackt blijven houden met de teugels, succes
Je hebt het probleem weggenomen maar de oorzaak niet opgelost. Je spoelt het paard los van het bit waardoor je het in je hand niet gelijk meer voelt. Dit zal trouwens gaan veranderen en dan is het een aantal keren zo erg.

Het probleem zit in het achterbeen en het scheefzijn. Niet in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:20

soofenflo schreef:
Citaat:
Waar de rijkunst stopt begint de bittenwinkel.


Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Het is misschien een heel ander onderwerp. Maar een ander bit kan net je bedoeling beter doorgeven aan je paard. Een bit is een instrument en kan dus gewoon gebruikt worden. Je verpest je paard echt niet door bitten af te wisselen!



Dat doe je wel, maar meeste mensen willen dat liever niet geloven.
Met een nieuw bit is een paard altijd een paar dagen fijn, daarna komt het oude probleem gewoon weer naar boven.

Maar dat hoef je niet te geloven hoor.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 23:13

ik ga proberen de teugels meer los te laten hoe moeilijk het me ok lijkt want ze trekt echt heel erg en ik zal mn instructeur vragen maandag