trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mathijssen
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Oirschot

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 14:10

Hoi,

Het lijkt wel of bijna iedereen een trailer heeft behalve ik Gaaaap .
Ik zou graag mijn eigen paard meenemen naar de manege waar ik
sind kort western rijd. Ik rijd nu op een manegepaard, is ook wel leuk maar ik zou zo graag Miera willen meenemen. Les aan huis is helaas geen optie.

Het probleem is n.m.:
1 geen trailer
2 geen trekhaak aan mijn auto
3 geen rijbewijs BE

Dus de vraag is: Hoeveel ben je kwijt voor een simpele 2/3e hands trailer Verward
en ik weet dat rijbewijs BE niet altijd nodig is maar ik kan niet eens met mijn auto fatsoenlijk achetruit rijden dus een enkele les lijkt me nodig.

Ik ga nog proberen of ik een trailer bij iemand kan lenen 1x per week
maar zouden die hun trailer willen uitlenen, zo goed ken ik ze niet?


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:15

mathijssen schreef:
Dus de vraag is: Hoeveel ben je kwijt voor een simpele 2/3e hands trailer Verward
en ik weet dat rijbewijs BE niet altijd nodig is maar ik kan niet eens met mijn auto fatsoenlijk achetruit rijden dus een enkele les lijkt me nodig.


Je hebt trailers in allerlei prijsklasses, van 800 gulden tot ........? (veel!)
(Kijk eens op marktplaats....)

Rijbewijs BE heb je in praktijk ALTIJD nodig indien je met een GEREMDE trailer rijdt.

Met B mag je rijden: ongeremde aanhanger: gewicht + laadvermogen niet meer dan 750 kg en gewicht + laadvermogen mag niet meer zijn dan het gewicht van je auto (dan heb je wel weer BE nodig). Mits je auto het toestaat! Niet elke auto mag en kan ongeremd 750 kg trekken.

Indien je met een geremde aanhanger rijdt (de grotere trailers zijn altijd geremd tegenwoordig-voor zover ik weet-) mag je totaal gewicht; dus gewicht trailer + laadvermogen + auto niet zwaarder zijn dan 3500 kg. En je trailer + laadvermogen mag niet zwaarder zijn dan je auto (anders dus weer BE nodig.)

In praktijk blijkt dat je daar (ver) boven komt, aangezien een gemiddelde auto (die een trailer kan trekken) al gauw 1000 kg weegt, een trailer ongeveer 500-700 kg, en het laadvermogen komt dichtbij de 2000 kg (opgeteld dus 3700 kg = BE!) En het gemiddelde laadvermogen is al meer dan je auto weegt, dus ook alweer BE!

Het gaat dus niet om het gewicht wat er daadwerkelijk in je trailer staat, maar om wat er in kan! Dus al zou je een veertje in je trailer leggen, mag je het nog niet zonder BE rijden.

Ik rij zelf (heb ook alleen B) met een ongeremde ponytrailer, gewicht 370, laadvermogen 380 kg. Mag dus net aan.
Heb evengoed jaren zonder BE mijn paard naar de wedstrijden gereden, maar het risico is dat je en een fikse boete krijgt, maar ook dat je gezellig je trailer (incl. paard) mag afkoppelen en een bestuurder met BE mag gaan zoeken!!!!!!!!!!!! Haha!

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:17

En nog erger dan die bon, je bent niet verzekerd. Bij een ongeluk draai je dus zelf voor de schade op! Ik ga vrijdag op voor mijn E rijbewijs, een hoop geld maar het moet nu maar eens.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:42

Maar Lielle toch, reed jij dan altijd zo rond??? Foei toch, meissie, je loopt echt een gigantisch risico als ze je pakken. en niet te vergeten dat je neit verzekerd bent.
Wel weer goed dat je het dan toch gaat halen...

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:05

Een redelijke trailer waar je niet meer aan hoeft te klussen heb je voor ongeveer 2000,- Euro. Je kunt ook trailers huren, meestal voor een 40 EUro per dag. Misschien is er iemand op de manege die zijn trailer verhuurt.
Ik leen mijn trailer in ieder geval niet uit, tenzij iemand acuut naar de kliniek toe moet natuurlijk.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:39

Imker, nee ik rijd dus ook niet met trailer! Ik ga niet onverzekerd de weg, daarom schreef ik dit berichtje juist.

Mijn moeder rijdt altijd, maar ik vind dat ik nu toch iets te oud ben geworden om altijd door mijn moeder te worden weggebracht.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 00:02

Een fatsoenlijke bus mag bijna altijd 2000kg trekken. Bovendien zijn die niet zo duur om te rijden, tenzij je echt een piepklein autootje hebt.
Buitenzorg: Je kunt met een flinke auto en een 1 1/2-paards trailer rijden zonder E-rijbewijs. Goed opletten en veel rekenwerk, dan kan het. Wel is het zo dat je dan continue op de grens zit van wat is toegestaan, en dat is niet lekker. Bovendien zijn die auto's in mijn ogen ook niet echt in staat om trailers te trekken.
Als je een precies en onderbouwd kostenplaatje wilt, PB even.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

marleen92

Berichten: 101
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: deventer

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:09

hoi bokers,
mathijssen je bent niet de enige wij hebben ook geen trailer Verward .
mare doei marleen92

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:22

Ik heb idd ook een trailer, vanwege de concoursen. Trouwens, je kunt ook een trailer huren, misschien een optie? Verward Een fatsoenlijke trailer heb je wel voor 5000 gulden, maar daar komt dan nog het geld voor je rijbewijs bij. (En als je gaat rijden zonder dat rijbewijs; het geld voor de boete! Knipoog ) Als trailer en laadvermogen niet meer is dan het gewicht van je auto, mag je het trekken met je B-rijbewijs. Maar meestal zit het gewicht er al boven, of anders er net tegenaan en dat is niet fijn... Veel succes iig! Lachen

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:47

Wij dachten hetzelfde met een tweedehands trailer maar koop gewoon een nieuwe. De tweede hansjes die we hadden gezien van merken zoals sluis wesco en waco lagen rond de 4500 gulden. Dat vond mijn pa raar omdat je voor de helft meer een betere nieuwe had! Maar das mijn mening. We hebben thuis een blomert 1,5 paards trailer die afgewerkt is met aluminium en het heeft tevens een lange dissel wat goed werkt bij drempels en achteruit sturen. Hij kostte destijds 8250 inclusief rubberen gietvloer en een automatisch oprolbaar zeil. En de trailer heeft een superwegligging. gr gabrycha Knipoog

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:14

idd, he kan best hoor, zonder E maar het is ff 'uitmikken' zeg maar..

Ik heb sinds kort een Ford Focus wagon, daar komt binnenkort een trekhaak achter en dan ga ik kijken voor een (waarschijnlijk nieuwe) 1.5 paards:
1.5 paards zijn meestal rond de 1300 kg totaal ( dus netto gewicht+ max. laadvermogen) en evt. kun je ze laten 'terugkeuren' tot 1100 bijvoorbeeld.
Mijn som wordt dan:

auto weegt 1220 kg ( en mag ook zoiets trekken)
trailer 1200 ( totaal)
totaal blijft dus onder de 3500 en auto is zwaarder dan gehele aanhanger: dus legaal Lachen

Bij mij komt er een paard in van ca. 500 kilo, de trailer zal netto ( leeg)
ook rond de 500-550 wegen dus wat mijn auto daadwerkelijk moet trekken is max. 1100 kilo.
En dat ligt dus ca. 1000 kilo onder het max. toegestane.

Ongetwijfeld bestaan er veiliger combinaties, maar ik blijf er bij dat die hoe dan ook aanzienlijk duurder worden, terwijl mijn combi ook echt niet onveilig is (dan zou ik niet gaan rijden..)

het zal niet vaak voorkomen dat ik puur voor mezelf meerde paarden meeneem, dus voorlopig is een 1.5 paard genoeg Lachen

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 21:38

Madelein, zoals jij het berekend klopt het wel, maar het blijft allemaal kantje boord. Ik weet zeker dat een goede VW of Mercedes bus op grijs kenteken goedkoper is om te rijden dan jou Ford Focus. Bovendien mag een VW of Mercedes gewoon twee ton trekken en hoef je dus niet te gaan zitten pielen met gewichten, terugkeuren en meer van die ongein. O.K., je moet wel effe je E-rijbewijs halen, maar dan leer je tenminste meteen rijden met een aanhanger.
Oh ja, je mag als particulier gewoon met een grijs kenteken rijden, las laatst weer eens ergens dat dat niet zo zou zijn, onzin.
Maar de allerbeste oplossing is nog steeds een vrachtwagen, en dan niet zo'n huppelding op klein rijbewijs, maar gewoon een echte van een ton of twaalf.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

paard vervoeren met een b-rijbewijs: alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:18

voor alle mensen met een B-rijbewijs. Er is een alternatief voor de trailer. Je zou een klein paardenvrachtwagentje kunnen kopen. Die zijn duurder in aanschaf dan een trailer, maar je hoeft er geen auto voor te zetten die genoeg trekkracht heeft om een trailer met 1 of 2 paarden te trekken. Dat soort auto's is over het algemeen duur in de aanschaf en duur in de belasting en verzekering. Een vrachtwagentje (apk en goed onderhouden) van een paar jaar oud koop je vanaf 10.000 gulden (reken zelf de euro's maar even om). Vaak zijn die al omgebouwd (en gekeurd) voor vervoer van paarden. En....je mag ze tot een bepaald gewicht (ik dat 2500 kg uit mijn hoofd) met een B-rijbewijs rijden.

Je kunt ze in een 30 dagen belasting doen (net als een camper).

groetjes,
Anya

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

paard vervoeren met een b-rijbewijs: alternatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:32

Anya schreef:
Een vrachtwagentje (apk en goed onderhouden) van een paar jaar oud koop je vanaf 10.000 gulden (reken zelf de euro's maar even om). Vaak zijn die al omgebouwd (en gekeurd) voor vervoer van paarden. En....je mag ze tot een bepaald gewicht (ik dat 2500 kg uit mijn hoofd) met een B-rijbewijs rijden.

Je kunt ze in een 30 dagen belasting doen (net als een camper).


Even je huiswerk opnieuw doen hoor. Je mag tot 3500kg rijden met B-rijbewijs. De wegenbelasting gaat op kwart-tarief, mits hobbymatig gebruik. Voor €4500,00 koop je echt geen goede bus op klein rijbewijs, forget it, tel maar het dubbele. Bovendien zijn het levensgevaarlijke bakken om mee te rijden, je bent namelijk vrijwel altijd overbeladen, zeker als er twee paarden op moeten.
Doe het goed, haal je C-rijbewijs en koop een grote vrachtwagen. Met enig zoeken is er voor €10.000,00 een fatsoenlijke bak te koop met een ton of vier laadvermogen.
Ik heb er al jaren eentje, die nu helaas weg moet, maar ik loop ernstig het I-net af te stropen naar een andere wagen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 01:14

Er zijn een aantal vrachtwagentjes te vinden die zelf niet al te zwaar zijn en derhalve wel twee paarden kunnen vervoeren zonder overbeladen te zijn. Ervan uitgaande dat twee paarden (500-600 kg per paard, dit is het gewicht waar de politie vanuit gaat) totaal 1000-1200 kg wegen, dan moet je er wel opletten dat de vrachtwagen niet meer weegt dan maximaal 2200 kg). Dat betekent wel dat je het laadvermogen eventueel moet laten terugkeuren naar het maximum van een B-rijbewijs (dat wil zeggen gewicht vrachtwagen + laadvermogen = 3500 kg). Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken in mijn omgeving verschillende mensen die met zo'n vrachtwagentje rijden (o.a. een Iveco, een verlengde, verhoogde renauld Master en een Mercedes. Zonder problemen, binnen de beladingsgrenzen en aangeschaft voor om en nabij de prijs die ik opgaf. Dus.....kennelijk kan het wel. Ik ben het met je eens dat je wel even moet zoeken, dat wel.
Anya

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 19:59

Anya, je vergeet even dat als je twee paarden op de wagen hebt, je meestal ook met twee mensen bent, of drie als je de luxe van een groom hebt. Als vuistregel hanteer ik dat een mens met al z'n spullen 100kg weegt. Als je paarg 600kg weegt x2 plus drie mensen, dan kom ik op 1500kg aan laadvermogen. Dat betekend dat de wagen maar 2000kg mag wegen.Eigenlijk minder, want nu heb je dus geen enkele marge. Wagen van minder dan 2000kg eigengewicht die 3500kg mogen wegen, ik ken ze niet hoor.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

vrachtwagentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:55

Ik heb een BE rijbewijse, een Jeep Cherokee diesel op grijs kenteken en een tweepaards trailer. Om naar mijn paard te gaan ben ik dagelijks tweemaal een half uur rijtijd kwijt. In het weekend gaat de trailer er aan om naar les te rijden. Omdat ik trailers eigenlijk ondingen vind, ik mijn auto onhandig groot vind (parkeren in A'dam!) en hij graag een slok lust, zou ik best de overstap willen maken naar een vrachtwagentje. Dus jeep en trailer weg, golfje diesel en paardenbusje er voor in de plaats.

Ikke, jij lijkt er nogal kijk op te hebben. Wat doet zo'n vrachtwagentje in de wegenbelasting? Is de verzekering op zo'n busje vergelijkbaar met een jeep of Landrover?

June_oud
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:13

Je hebt inderdaad niet altijd een BE-rijbewijs nodig om met een trailer te mogen rijden, maar het lijkt mij wel verstandig om dat rijbewijs te gaan halen. Ik heb 'm dit jaar ook gehaald en ik moet zeggen dat het me vies tegenviel om fatsoenlijk met zo'n enorme aanhanger te rijden. Natuurlijk is een trailer kleiner dan de aanhanger waar je examen mee moet doen, maar als je met zo'n enorme aanhanger hebt gereden weet je wel goed waar je allemaal op moet letten. Je wilt je paarden tenslotte wel op een veilige manier vervoeren, toch? Ik heb een spoed-cursus gedaan (8 uur les en daarna direkt examen) en was hiervoor f 1070,-- kwijt. Het is natuurlijk best een heel bedrag, maar je leert er echt heel veel van!

Ik heb ook geen eigen trailer, maar huur er één als ik een wedstrijd heb. Voor mij is dat in verhouding veel goedkoper dan een eigen trailer, omdat ik niet zoveel wedstrijden rijd (hoewel ik eigenlijk toch wel heel graag een eigen trailer zou willen hebben..... droom droom).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:43

ikke... ik had al honderd kilo gewicht meegenomen (niet meegeteld voor de zekerheid). Bovendien gaat de politie uit van lading vs laadvermogen in de bak (dat wil zeggen: de paarden achterin dus) bij controle wegen ze de paarden niet de mensen. Als ze al wegen, meestal gaan ze uit van een soort standaardgewicht: 500 voor een paard, 300-400 voor een pony en 600 voor een erg groot paard. Bij benadering bepalen ze dan het gewicht versus het laadvermogen. Dit heb ik bij diverse instanties nagevraagd.

Een renauld master (tweepaards) weegt (wel met een aluminimum opbouw dus niet zoveel als jij denkt). Hetzelfde geldt voor een IVEKO (kleinste model). Of voor een Volkswagen 35 Light-liner, B-rijbewijs
Leeg gewicht van 1760 tot 2500 kg, afhankelijk van het materiaal van de opbouw. Verder stel ik voor de discussie te stoppen en ik wil je suggereren een kijkje te nemen bij diverse sites waar ze paardenvrachtwagens maken/ombouwen voor hun vak. Bijvoorbeeld Roelofsen in Raalte. Daarop staat al een vrachtwagentje met b-rijbewijs en een laadvermogen van 950 kg. Of bij RC-trucks....ik citeer uit hun website:
RC maakt oa. de volgende wagens:
- Speciaal Design Trailers (1,5 en 2 paards trailer).
- 2 paards trucks voor B en/of E rijbewijs.
- Oplegger van 4 tot 5 paarden voor B/E rijbewijs!!!
- Schamelwagen, alles in en voor menners!!!
- Groot rijbewijs opbouw van 3 tot 8 paarden.

of bij anemone.nl, ik citeer weer:
Anemone Horse Home heeft verschillende kleinere paardenwagens, nieuw en gebruikt. De meeste kunnen worden gereden met een gewoon klein rijbewijs, toch bieden ze genoeg ruimte voor de paarden en het materiaal.

Het is echt wel degelijk mogelijk om legaal met een vrachtwagentje met twee paarden erin de weg op te gaan. Wat mij betreft einde discussie. Ik heb het bedoeld als tip voor wie er wat mee wil doen....

groet,
Anya

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 08:27

mathijssen schreef:
Hoi,

Het lijkt wel of bijna iedereen een trailer heeft behalve ik Gaaaap .
Ik zou graag mijn eigen paard meenemen naar de manege waar ik
sind kort western rijd. Ik rijd nu op een manegepaard, is ook wel leuk maar ik zou zo graag Miera willen meenemen. Les aan huis is helaas geen optie.

Het probleem is n.m.:
1 geen trailer
2 geen trekhaak aan mijn auto
3 geen rijbewijs BE

Dus de vraag is: Hoeveel ben je kwijt voor een simpele 2/3e hands trailer Verward
en ik weet dat rijbewijs BE niet altijd nodig is maar ik kan niet eens met mijn auto fatsoenlijk achetruit rijden dus een enkele les lijkt me nodig.

Ik ga nog proberen of ik een trailer bij iemand kan lenen 1x per week
maar zouden die hun trailer willen uitlenen, zo goed ken ik ze niet?


Een gebruikte trailer heb je (een goeie) voor zo'n 2-3000 gulden.
Persoonlijk zou ik in jouw geval toch eerst mijn BE halen voor ik met een trailer op pad ga, dr staat toch een levend wezen in, en 80x steken om hem in te parkeren is ook geen pretje voor een paard. Zowizo ben je dan vaak niet verzekerd als er wat gebeurt.
Is er niemand die je kan brengen?
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, DotBot, Trendiction en 92 bezoekers