[AR] paard hooi laten keren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

[AR] paard hooi laten keren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 15:49

Hallo allemaal!

Elk jaar laten we een van onze weides (60 are) hooien, en dat kost ons massa's geld (als je de meststoffen meerekent, meer dan hooi kopen).

Om de kosten wat lager te houden, maar vooral voor de 'fun', zeg maar, zouden we het keren zelf willen doen. Maar dan wel met de hulp van onze Tinker. Die loopt nu al enige tijd aardig voor de koets. Ze is enorm rustig (het prototype van een tinker) en bereid te werken. Maar een hooikeerder is natuurlijk iets anders dan een gewone koets en ik vermoed dat je je paard er niet zomaar in een keer kunt voor spannen.

Maar hoe ik zoiets nu het beste aanpak, weet ik niet. Een hooikeerder voor paarden zouden we kunnen lenen, dat is geen probleem. Maar praktisch: maakt zoiets niet veel lawaai? Welke delen van het tuig worden gebruikt? Dus, hoe bereid ik haar het beste voor? Wie heeft ervaring met paarden inzetten op het land? Hebben jullie nuttige adviezen voor mij?

Alvast bedankt!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:57

hartstikke leuk idee in ieder geval, Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou het gewoon voorzichtig gaan proberen, dit is het eerste wat me te binnen schiet (en ook het enige) dus ik zou even wachten op meer reacties
Laatst bijgewerkt door Duncan op 11-05-04 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:59

Ik denk dat je gewoon de borst en het schoftje aan moet doen. Broek is niet nodig. De strengen zal je wel op een of andere manier aan het 'ding' kunnen vastmaken.
Het voorbereiden weet ik niet, ik denk gewoon gaan proberen, of het herrie maakt weet ik niet, anders een paar keer dat ding herrie laten maken naast haar oid.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:38

Wat een gaaf idee!
Ik weet niet of het kan, onze hooiwagen is iig erg groot. (er passen ong. 150 balen op) Maar misschien kun je ergens een kleine ouderwetse lenen. Misschien moet je gewoon langs boerenbedrijven gaan (wel kleine ouderwetse boerderijen, want moderne hebben geen hooiwagens meer)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 20:27


De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:27

Ow sorry Bloos
Dat weet ik niet of kan. Vaak zijn zulke hooikeerders met aandrijving vanuit de tractor. Dan moet je ergens een ouderwetse kunnen lenen, zijn vast nog mensen die er een hebben.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:37

Een vorkje-schudder noemen wij dat Haha!
Ik heb het hier wel eens gezien, ik moet ergens ook nog een foto hebben, maar de vraag is... wáar *LOL*
Ik zou niet weten hoe je je paard daar aan zou moeten laten wennen. Het maakt wel veel geluid. Misschien zou je al eens in de lange leidsels kunnen sturen en dat iemand er achter aan loopt en soortgelijk geluid laat maken?
En dan zul je het denk ik gewoon moeten proberen.....

Zweig

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nes, Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:54

Je kunt ook als die mensen waarvan je hem leent dat ding ook gebruiken met een paard, je eigen paard met die van hun mee laten lopen terwijl die dat ding trekt, dan ziet de jouwe ook wat het is en als die ander rustig blijft is er ook niets spannends aan

tja... dat bedoel ik nou

FleurS
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:19

Ik sleep met mijn paard regelmatig onze rijbak met een eg. Ik gebruik dan eigenlijk alleen het borsttuig. Daarnaast heeft de eigenaar van de stal (een oude boer die vroeger het land heeft bewerkt met paarden) leidsels voor mij gemaakt die zo lang zijn dat ik achter de eg kan lopen. Als ik achter de eg loop heb ik meer overzicht dan dat ik naast het paard zou lopen.

Ook heb ik de strengen wat langer gemaakt en vergeleken met het karretje lopen de strengen naar de grond en dus raken ze zijn achterbenen op een lager punt. Zou eventueel problemen op kunnen leveren.

Veel succes verder, een leuk idee!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:09

FleurS schreef:
Ook heb ik de strengen wat langer gemaakt en vergeleken met het karretje lopen de strengen naar de grond en dus raken ze zijn achterbenen op een lager punt. Zou eventueel problemen op kunnen leveren.

Veel succes verder, een leuk idee!


Daarom gebruikte ik bij het slepen toch de broek, de strengen liet ik dan door de broek lopen zodat ze hoger uitkwamen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:46

Om een beetje vergelijkend geluid te produceren kun je haar voor een autoband te spannen waar je een flinke hand stenen in gegooid.
Op het moment dat gt trekken rammelt de band over de grond en maken de stenen een rammelend geluid.
Let op dat ze er erg vlot van kunnen worden Haha!
Ik weet niet of je normaal oogkleppen gebruikt, maar dat kan je een stuk helpen omdat ze dan het hooischudden niet zien.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 11:07

Zweig schreef:
Je kunt ook als die mensen waarvan je hem leent dat ding ook gebruiken met een paard, je eigen paard met die van hun mee laten lopen terwijl die dat ding trekt, dan ziet de jouwe ook wat het is en als die ander rustig blijft is er ook niets spannends aan


Helaas die werken al lang niet meer met paarden.

De truk met de band en de stenen lijkt me erg goed. We hebben wel al eens een kinderslee achter ons paardje gespannen en dat maakte bij momenten ook een heus kabaal (als de sneeuw niet dik genoeg was) en daar kon ze toen erg goed tegen. De strengen hebben we toen ook door de broek gehaald, maa recht ideaal was dat niet omdat het leer daar niet echt op gemaakt was. Misschien moet ik een soort strengophouders maken?

FleurS: wat voor een eg is dat? Hoe groot en heb je die gemaakt of gekocht? Want dat zou ik graag ook eens proberen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:07

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel welke delen van het tuig gebruikt worden voor zoiets; je hebt geen broek nodig, alleen een borsttuig, of gareel. en je hebt een zogenaamde "swing" nodig, een swing is een soort ijzeren staaf met een haak eraan die je aan de keerder moet bevestigen. de swing zelf heeft aan beide uiteinden 2 inhammen en daar moet je de strengen bevestigen, je poedersuiker het beste touwen strengen gebruiken, die zijn in dat soort werk het makkelijkst. en als een keerder lawaai maakt, en je paard is dat niet gewend moet je zorgen dat hij/zij dat wel word door hem of haar is voor iets anders te spannen, wat het paard nog niet kent, bijv. een veldslee of een tractorband.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:50

Als je een broek gebruikt, kan je daaraan sporenriepjes doen, en die als strengendragers gebruiken Lachen Doen wij ook altijd! Werkt super!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 17:57

Manuutje: Bedoel je met een "swing" een soort zwenghout? Zoals bij een gewone koets?

Sjonniej: Goeie tip van de sporenriempjes. De ring van de broek zal waarschijnlijk beter tegen gewicht kunnen dan het leer dat er vlak achter zit.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:36

Swing is inderdaad het zwenghout, iedereen noem het anders Lachen
Het is dus de plek waar je bij een koets ook de strengen vastmaakt

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:40

manuutje: je hebt ergens een N vergeten, nu staat er poedersuiker
ik denk dat je het gewoon moet proberen
maar dan wel de strengen oid, niet direct eraan bevestigen, maar een stukje touw ertussen
moest ze schrikken ervan, kun je het met een mes makkelijk doorsnijden
zodat ze niet helemaal panikeert
en zorg dat je met 2 bent, 1 langs elke kant, heb je toch iets meer te vertellen
succes!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:32

Lijkt me wel gaaf zeg om zoiets te proberen!
Maar ik zou inderdaad je paard proberen aan het geluid te laten wennen als ze er nog niet voor staat om ongelukken te voorkomen...

Ik weet niet of die hooischudder erg zwaar is, anders zou je kunnen proberen om achter haar met de lange lijnen te lopen en iemand anders de hooischudder een stukje te laten trekken, dan hoort ze het geluid zonder dat er heftige dingen kunnen gebeuren...

Ik sleep met mijn paard wel eens de bak, met 3 aan elkaar gebonden autobanden erachter, dat gaat met alleen een borsttuig ook prima. De strengen heb ik dan wel verlengd met 2 touwen.
Ze lopen inderdaad wel heel laag langs de achterbenen. Ik heb ook zitten denken om eens te proberen om dat met strengdragers ofzo op te lossen...

Wat mij een fijn tuig lijkt voor zulk soort dingen is zo'n (ouderwets) werktuig, waar de schoft en de borst uit een stuk zijn, die gooi je er zo op!
Ik ben nog steeds op zoek naar zo'n (2e hands) tuigje, want ik vind het best een beetje zonde om zulk werk met m'n goeie tuig te doen...

Afbeelding

Afbeelding

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 18:46

Werken op het land met je paard is zwaar werk, voor jou en zeker voor je paard.
Dat kan je niet zomaar een keer per jaar doen, wil je dat toch; weet dan dat je paard zich kapot loopt door de grote druk op de borst en de gewrichten van de achterhand.
Landbouwpaarden waren niet voor niets van het zware type.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 09:13

Albert schreef:
Werken op het land met je paard is zwaar werk, voor jou en zeker voor je paard.
Dat kan je niet zomaar een keer per jaar doen, wil je dat toch; weet dan dat je paard zich kapot loopt door de grote druk op de borst en de gewrichten van de achterhand.
Landbouwpaarden waren niet voor niets van het zware type.


Daar heb je natuurlijk een punt. Maar het ging om een klein stukje land (vergeleken met wat de boeren hier vroeger deden) en hooi keren lijkt me minder zwaar dan bvb ploegen. Zeker als het gras al wat begint te drogen.

We hebben natuurlijk nog geen hooikeerder van dichtbij gezien. Misschien valt het wel erg tegen van gewicht enzo. De mensen van wie we er misschien een kunnen lenen spanden er hun hackneys voor. Dus ik dacht dat een tinker wel moest lukken.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:09

kun je anders nog aan een ander paard geraken?
dat je 2-span hebt?
is het wat lichter voor beide paarden...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:42

landbewerken is inderdaad zwaar werk maar

ik eg en sleep mijn bak met de shet!!

met eggen doe dan wel maar de helft anders word t te veel
en net als de boer waar ik het ooit van geleerd heb stop ik ff een minuutje ofzo na een paar keer keren
ik doe wel altijd een stro touwtje tussen de strengen en de sweng anders
loopt tie te dicht op de eg cq sleepgerei
(strotouwtje voordeel-> snij je snel door als t niet goed zou gaan , nadeel-> is niet zo sterk dan is een halstertouw dat is weer beter maar kan je pas riskeren als je paard er aan gewend is!)

ik doe wel de broek om puur om de strengen iets hoger te laten uitkomen vooral met draaien heeft dit het voordeel dat tie er niet zosnel instapt
gewoon n gaatje bijprikken en dan kan je ze lekker hoog hangen
zodat tie er geen last van heeft wel opletten dat t niet te hoog hangt want dan krijgt tie een opwaartse druk op zijn borst

zou t gewoon proberen ,eerste keren gewoon nog een ervaren menner mee nemen en dan komt t vast wel goed

succes

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:48

visje schreef:
Sjonniej: Goeie tip van de sporenriempjes. De ring van de broek zal waarschijnlijk beter tegen gewicht kunnen dan het leer dat er vlak achter zit.


heb je enig idee hoeveel gewicht er op komt als je plots moet stoppen met de kar???
je moet de broekriemen ook niet te strak om de strengen heen doen
het is ook alleen maar om de strengen geleiderlijker naar beneden
te laten lopen zodat tie er met kort draaien niet in stapt

de strengen niet te hoog hangen t makkelijkst is als je het paard zo neer zet dat er net spanning op de strengen zitten en dan de strengen in je broek hangen ,dan valt t gewicht op de broek wel mee (en wat dacht je van het gewicht op het kruis van je paard als je ze te hoog hangt??daar zou ik me drukker om maken )

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers