Scoliose

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 18:17

Zijn er hier mensen die dat hebben?
En wat moeten jullie er aan doen? Hebben jullie zo'n soort corset (dat bestaat toch?) of is er niks aan te doen?

Ik heb dus gemerkt dat ik zelf echt 'scheef' ben. Ik zie het zelf ook als ik voor de spiegel sta (zonder truitje), wel maar een heel klein beetje, en misschien zie ik wel spoken, maar als ik buk en mijn armen laat hangen zie je toch echt dat mijn schouders zeg maar aardig ongelijk zijn.

Toen ik in groep acht zat moest ik gecontroleerd worden bij de GGD en toen liet ze me die oefening doen, voorover bukken en je armen laten hangen, en toen zei ze dus dat ik scheef was, misschien scoliose. Toen een tijd naar de orthopeet geweest, om het half jaar controle gehad en toen zei hij dat het alleen door de groei kwam.
Maar blijf je dan zo scheef? Mijn moeder denkt dat het erger is geworden (ze had het toen ook gezien bij de GGD), ondertussen zit ik in de vierde klas dus er zitten wel wat jaren tussen.

Ik heb de laatste tijd ook vaak last van mijn rug. Vooral sinds ik vorig jaar van een paard ben gevallen, maar nu dacht ik dat het misschien ook wel hier mee te maken kan hebben?
Dit is het topic over mijn 'rugklachten' zeg maar:
[AM] Jaar geleden, nog steeds last van mijn rug?

Mijn vader gaat morgen een afspraak maken met de dokter.

Ben wel benieuwd Nagelbijten / Gniffelen
Hoop dat het niks is Scheve mond

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:28

Bijna iedereen heeft in mindere of meerdere mate scoliose.
Heb je die scoliose ook als je op een stoel zit? En als je je handen op de bovenste rand van je bekken zet, staan ze dan op gelijke hoogte?

Ik weet niet of er iets aan gedaan moet worden. Ik denk dat je dat aan de huisarts moet vragen.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 18:31

Als ik recht op een stoel zit?
Of wat bedoel je?

En dat handen op je bekken als je zit of staat?

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:34

ik heb vroeger (35 jaar geleden) van mijn 12e tot mijn 16e overdag in een beugel gelopen en 's nachts moest ik in een gipsbed liggen tegen scoliose. Zo werd mijn rug in de juiste positie gedwongen.

Ik baalde daar toen vreselijk van: nooit meedoen met anderen, geen feestjes, geen leuke kleren (voor zover je die toen had),helemaal niets, 3 x per week heilgymnastiek (fysio tegenwoordig) en thuis eindeloos oefeningen doen Boos!
Ik zie tegenwoordig nooit meer iemand lopen met zo'n beugel (rechtophouder), dus ik neem aan dat ze andere middelen hebben dan een soort frame van ijzer dat ze om iemand heen maken, met een neksteun en een kinsteun......

Heeft het geholpen???? Geen idee, ik heb nog steeds een S-bocht in mijn rug, maar ik weet natuurlijk niet hoe het geworden zou zijn als ik die behandeling niet had gehad.....

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:37

Ja, als je recht op een stoel zit. Vraag eens of er iemand kan kijken of je dan nog steeds die scoliose heb.
En handen op je bekken als je staat.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:41

Ik heb het (scoliose) zelf wel, als een dubbele afwijking zelfs. En wat is er aan te doen, of er echt goede oplossingen zijn weet ik eigenlijk niet eens

Toen ik ervoor in het ziekenhuis liep gaven ze eigenlijk een beetje de keuze, gipsbed of een aantal therapieen (o.a. mensendiek therapie). Nou ja, gipsbed (weet eigenlijk niet eens wat ik me er precies bij moet voorstellen Verward ) viel eigenlijk sowieso al af en schijnt ook vrij achterhaald te zijn. Corset hebben ze het bij mij nooit over gehad geloof ik Knipoog.
Om er toch iets aan te doen ben ik toen haptonomie in combinatie met oefeningen voor mijn rug. Leek wel iets te helpen, maar of ik er nou echt rechter van werd.

Trouwens, bij mij zie de zijkanten van mijn taille wel echt scheef lopen, ene kant is bijna recht en andere zit een behoorlijkeboog in Haha!

*Is overigens al wel paar jaar geleden allemaal, dus weet niet alles meer precies Schijnheilig *

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 18:43

Als ik rechtop zit (voor mijn gevoel) en ik vraag aan mijn moeder hoe mijn rug dan zit is het nog steeds ongelijk.
Als mijn moeder me dan draait om "recht te zitten" heb ik het gevoel dat ik helemaal scheef zit Scheve mond

Mijn handen zitten ook ongelijk als ik sta.
Scheelt ongeveer een cm volgens mijn moeder.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:52

een gipsbed wordt als volgt aangemeten:

je ligt in de gipskamer van het ziekenhuis in je blootje op je buik op een tafel, een stelletje beulen gipsen je in van je nek tot je knieën, je moet blijven liggen tot het gips droog is (heel warm en zwaar), dan halen ze het van je rug, kan je je aankleden en naar huis.....alwaar je vervolgens een week lang in bad of onder de douche moet om de gipszooi van je lijf te schrobben, uit je haar moet je het knippen!

ben je hier net overheen, dan is het "bed"klaar en moet je passen.

Ze hebben een model gemaakt van hoe je rug zou moeten groeien, je moet er op je rug in liggen en wordt met riemen vastgebonden, je moet je matras ervoor uitsnijden.

Als je met vakantie wil of uit logeren moet het mee, je mag geen nacht zonder slapen. Ik werd altijd 's nachts gecontroleerd of ik nog wel netjes vastgebonden op mijn rug lag, wat vaak niethet geval was Schijnheilig

Maar ja, dergelijke barbaarse methodes zullen ze nu wel niet meer hebben.......i.p.v. gips hebben ze nu modernere materialen.

Het grappige was dat zo'n gipsbed 1 x per jaar vervangen moest worden en dat ik dan het oude exemplaar uit het raam mocht gooien.....helaas lag er dan al een nieuwe te wachten.....

Belker

Berichten: 15257
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:53

dat kan ook gewoon een door jou aangenomen houdig zijn. Ik heb ook last van een scoliose. Oorzaak/gevolg vraag is niet te beantwoorden.
Was er eerst een slechte houding waardoor ik scheef liep en waardoor mijn wervel ook scheef is gaan staan, of stond mijn wervel al verkeerd en ben ik daardoor in mijn houding scheef geworden....
(dit alles nog eens verergerd door diverse zware valpartijen van paard, zolder, brommer)

Wat mij goed helpt is een combinatie van fysiotherapie, manuele therapie en dagelijks spierversterkende oefeningen voor rug en schouders doen. Dagelijks 10 minuten. 3 keer per week en dan langer is ook goed, ik heb het geluk dat ik op mijn werk die oefeningen kan doen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:06

ik laat mijn rug (ben nu 46) 2 x per jaar rechtzetten door een manueel therapeut, meestal zijn 3 behandelingen genoeg. Bij mij gaat het onderin scheef zitten, bij de SI gewrichten.

Als ik van mijn paard val, ben ik wel meteen aan de beurt, dan staat alles meteen scheef.....

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:23

Mn broertje heeft het, moet ervoor naar de fysio en heeft op school aangepaste stoel enzo maar hij kan wel nog gewoon alles zonder problemen.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:43

Spirit schreef:
Mijn handen zitten ook ongelijk als ik sta.
Scheelt ongeveer een cm volgens mijn moeder.


Dan zou het kunnen zijn dat je ene been iets langer is dan je andere been. Daardoor kan je een scoliose krijgen/hebben. Maar als je zit zou 'ie eigenlijk weg moeten zijn als het daar aan ligt.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:30

Ik heb ook scoliose. maar ze zijn er pas achter gekomen door de fout van de dokter toen ik uitgegroeit was dus dan heeft een corset geen zin meer. Ik heb er nu weinig last van ik heb wel mensendieck en fisiotherapie hehad. Met fysio werd het alleen maar erger ik verekte telkens een spier. M'n zus heeft het ook plus nog 2 afwijkingen. Die is er aan geopereerd zware operatie. Maar dat moest wel omdat haar organen in de verdrukking kwamen. Na de operatie moest ze ook in een corset. Echt een hel want ze was afgevallen door het slechte eten in het ziekenhuis. Dus als je dan weer aankomt past dat ding niet meer.


GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:35

Een heel goede vrindin van mij heeft een scoliose. ze heeft veel therapie gehad. en nu is het goed vastgegroeid. ze heeft er nu ok minder last van maar het is wel zichtbaar

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 20:39

Mijn vader heeft een afspraak gemaakt voor 1 juni bij de orthopeet.
Ben niet eerst naar de huisarts geweest, mijn vader had die afsprakenkaart nog van een paar jaar geleden, dus hij had daar meteen naar gebeld.

Ben wel 'benieuwd' Scheve mond

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:49

Ik heb ook scoliose en lardose. Ze opereren bij scoliose als je ruggegraad een bocht maakt van meer dan 12 graden geloof ik. En geloof me, 12 graden is best veel!
Ik ben niet geopereerd, maar heb er wel vrij veel last van. Ik heb toen ik nog in de groei was jaren lang mensendieck gedaan. Dat heeft niet echt geholpen, want uiteindelijk kreeg ik er nog lardose bij ook!
Nu ga ik een keer per week naar de fysio en die trekt alles een beetje los en houdt het soepel voor me.
Verder kanik niet meer op grote paarden rijden (vanwege het opgooien) Sinds ik op IJslanders rij (en dat is alhee lang) heb ik nauwelijks last van mijn rug. Ik doe iedere dag spierversterkende oefeningen voor mijn buik en billen, zodat mijn rug zo veel mogelijk ontzien kan worden.
Verder kan ik niet te lang zitten.
Bij iedereen zullen de gevolgen van scoliose anders zijn, de een heeft er nauwelijks last van, bij de ander beinlvoedt het zijn leven nogal.
Ik hoop heel erg voor je dat het meevalt!
Heel veel succes bij de orthopeet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Artimes, C_estmoi, Charat, ComscoreBot, Dammie, DWitzel, Fly_high, Kabayo, meintje, MelissaV, meniekske, Nef1985, Patriesje, Petra_O, Saab99, Sita_xx, Spike2019, winnetou4502, xLaraaj, Zick_Zack en 85 bezoekers