chippen --- daarna rust? *WAAROM ZO NEGATIEF?*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

chippen --- daarna rust? *WAAROM ZO NEGATIEF?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 19:22

Ik las net op www.antichip.nl dat veel mensen erg negatief zijn over chippen, waarom zo negatief? Als het tochzo gevaarlijk is schaffen ze het toch af! Verward

dinsdag wordt Tos gechipt, na de les. *en gemeten*
Daarna moet ik nog ff naar huis stappen! Maar je moet toch rust houden na het chippen? Hoelang en is het dan niet erg als ik naar huis draaf en stap? (kwartiertje lopen)

En na een uur intensief trainen meet hij toch ook altijd lager? *meer door de knien gezakt*
Is dat niet erg?

En hoeveel rust zal ikmoeten houden?
Want als hij dinsdag wordt gechipt, ... ik heb donderdag avond weer les!
Verward

[edit]titl en bericht aangepast over NEGATIEF zijn![edit]
Laatst bijgewerkt door Ethelate op 15-01-02 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:37

naar huis stappen is geen probleem.
Probeer hem alleen niet te veel aan de teugel te zetten want dat is niet zo fijn voor de halsspier waar net de chip in gedaan is.
Dus met een ontspannen teugeltje naar huis stappen.
Of als dat gaat aan de hand.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:43

het beste is als hij 3 dagen rust krijgt, dat heeft de DA mij toen gezegd.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:01

Het is het beste als je naar huis naast hem loopt. Dan kun je risico's uitsluiten. Wij adviseren altijd een dag rust en dat houdt dus ook in niet rijden.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:02

Bij Dennis is niets gezegt toen hij gechipt werd. Hij is afgelopen woensdag gechipt. Donderdag had ik toch al geen tijd om te gaan rijden ofzo. Vrijdag heeft hij op het land gestaan. Gister heb ik d'r ff opgezeten met een halster en een touwtje. ff lekker ontspannen de beentjes strekken was de bedoeling maar het werd een gevecht omdat hij geen zin had. Maar oke. Vandaag ook nog niets gedaan. Normaal doe ik bijna iedere dag wel wat aan vrijheidsdressuur(5 of 10 minutjes ofzo) maar dat heb ik maar laten zitten. Dat is wel veel buigen enzo.
Gewoon niet aan de teugel rijden en niet te veel laten inbuigen. Maar stil zetten hoeft niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:21

Wij adviseren altijd 24 uur rust, maar je kunt rustig aan de hand naar huis stappen *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:31

zou gewoon rustig naar huis stappen, beter helemaal van niet en je naar huis laten brengen met een trailer ofzo.
niet te veel vragen als je toch naar huis stapt (niet draven), lang teugeltje en rustig aan.
je kan nooit voorzichtig genoeg zijn en met een chip kan rare dingen gebeuren.

"Want als hij dinsdag wordt gechipt, ... ik heb donderdag avond weer les!"

ja en? je pony is toch belangrijker dan een les?
dus afbellen die hap, als ie dinsdagavond wordt gechipt, kun je pas woensdag pas echt als 1e dag tellen en volgens mij moet je ongeveer drie dagen rust houden ofzo.
en andere mensen kunnen wel zeggen van dat je er wel meer mee kan doen, maar anderen doen ook zoveel meer dingen waar jij niet mee eens bent. luister naar de da, behalve als hij zegt dat je er van alles mee kan doen, want dan zit er iets verkeerds in dat koppie.
het is nl algemeen bekend dat je paard een paar dagen rust nodig heeft en dan langzaam aan weer rustig gaan opbouwen.

net zoals bij een enting ongeveer.
en van die meting na het rijden, er wordt idd gezegd dat je door je pony voor de tijd te rijden, net ff iets kleiner wordt gemeten, is alleen handig als je bang bent dat je anders in een andere (hogere) cateregorie wordt gemeten, dan is het juist wel handig, als je bang bent een caterogie terug gezet te worden en je dat niet wilt, nee dan is het niet handig.
maar dat is een trucje dat wel eens gebruikt wordt net zoals andere, en die meetmeneertjes zijn ook niet altijd even ok, soms een beetje te aardig voor de eigenaren want dan worden de pony's eronder gemeten, gebeurt ook wel eens hoor.

maar dan zijn er ook wel andere dingen voor te doen, zoals die dag geen water geven heb ik gehoord (zielig toch?) of net voor de tijd de hoeven laten bekappen, en zo zijn er nog wel meer.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 21:30

Maar hij hoeft niet kleiner gemeten te worden!

Maar ovr die les, tja daar ga ik natuurlijk niet heen als dat niet gaat omdat het slecht zou zijn, maar ik vroeg het me af!
Ik hoor het dinsdag hopelijk allemaal!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 21:31

Maar hij hoeft niet kleiner gemeten te worden!

Maar ovr die les, tja daar ga ik natuurlijk niet heen als dat niet gaat omdat het slecht zou zijn, maar ik vroeg het me af!
Ik hoor het dinsdag hopelijk allemaal!
Haha!
Maar de een zegt: 1 dag, de andere 2 de andere 3 en de ander zegt: NOOIT chippen... dus ik twijfel wat ik moet doen!
*laat ik hem een paar dagen stil staan dan ik na die paar dagen me beter vast tapen want dan vlieg ik rond!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:14

tja, je kunt beter je paard ff wat rust gunnen en stil laten staan samen met de chip (want die kan gaan zweven en dat is dus een flink nadeel), dan in beweging laten blijven samen met de chip.
dat is ook als een paard een tijd heeft stil gestaan door problemen (kreupel ofzo), dan zijn ze ook altijd wat frisser/drukker als je er weer opgaat, maar hij moest dus stilstaan voor zijn eigen veiligheid.

kheb mijn paardje toen laten chippen en die dag op stal laten staan (kreeg toen ook enting en had wat aan haar hoef), de andere dagen gewoon in de wei en voordat ik weer begon, (en dat was een hele tijd later door die hoef en omdat ze al een tijdje geen beweging kreeg) eerst gaan longeren, dat helpt vaak voor de frissigheid.

en sorry dat ik misschien wat aanvallend reageerde, maar kheb liever dat je van mn tekst schrikt en het daarom niet doet, dan dat je denkt dat het wel kan en dat er dan iets verkeerd gaat.
en donderdags vind ik echt te vroeg om weer mee te doen in de les, vooral omdat een les rijden vaak toch inspannerder is/kan zijn dan gewoon rijden zonder (positieve/negatieve) druk van een instructeur.

oja, nog over dat kleiner meten, ook al hoeft het niet, het gebeurt dus wel omdat je pony na inspanning gewoon wat kleiner meet, wil je dat absoluut niet, dan dus gewoon geen inspanning of pas na een hele tijd.
maar het maakt toch niet echt uit?
als het jou niet uitmaakt hoe hoog hij gemeten wordt, dan is er toch geen probleem. (oja, er schoot me nog een trucje in, hoefijzers heeft er ook mee te maken).

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:21

Bij meting wordt er altijd rekening gehouden met de ijzers. Wij trekken er dan altijd 1 cm. af *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:26

Mijn pony is gisteren gechipt. Op de manege en dat is van mijn huis een half uur stappen. Het chippen enzo ging allemaal goed en ben gewoon op haar naar huis gestapt met eeen lossen teugel. Vandaag heb ik niet gereden. Morgen ga ik gewoon weer rijden. Tis helemaal goed met der hoor dus verder is er niks met haar aan der hand.

3 dagen rust is volgens mij wel errug veel hoor.. 24 uur rust zei de dierenarts tegen mij..


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 18:59

Tja, ik stap meestal met lange teugel naar huis *na een uur trainen, vragen om aan de teugel te lopen vind ik erg overdreven!*
Dus morgen ook!
na 2 dagen heb ik weer les, dus ik zal het daar wel horen van de DA of dat kan of niet!
Lachen

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:42

Barbiano is afgelopen vrijdag gechipt en hoefde maar 1 dag stil te staan. Ik heb pas afgelopen maandag gereden en geen problemen hoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:09

Toen Estor gechipt werd, dat is nu alweer ruim een jaar geleden, toen heeft hij 1 dag rust gehad, waarin we hem wel uit zijn box hebben gehaald en zonder zadel met een lange teugel een half uurtje gestapt hebben. Daarna mochten we gewoon weer normaal rijden, volgens de betreffende paspoort consulent. Maar hij is nog wel ruim een week stijf geweest met inbuigen enzo, dus hebben we nog niet zo heel erg intensief gereden als we normaal deden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:01

Volgens de chipper van de KNF moet je 24 uur rustig aan doen dat betekend dat je wel mag rijden maar niet intensief in het zweet rijden.
Mijn paard kan absoluut geen dag rust hebben anders is hij moeilijk te rijden.

Dus een beetje draven en molen was een prima optie. En idd net teveel stelling en buiging vragen. Dit puur te zorgen dat de chip niet gaat wandelen maar dat hij zich eerst nesteld voordat je weer intensief aan het werk gaat.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:28

ik hoor altijd dat je ongeveer 3 dagen rust moet geven. dat doen ze bij mij op de manege allemaal...Het is gevaarlijk als je ze te weinig rust geeft, de chip kan dan gaan zakken en schuiven (heb ik gehoord hoor). Dus ik zou als je het niet zeker weet 3 dagen rust geven, wel beweging maar niet rijden. Kan nooit kwaad zoiets, dat heb je denk ik liever dan een chip die is weggezakt. En die les van je komt wel weer, die loopt niet weg dus gewoon even goed laten rusten vind ik. Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 18:37

waarom zijn veel ensen zo negatief? Over chippen? Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers