begin leeftijd trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

paintgek
Berichten: 174
Geregistreerd: 05-11-01

begin leeftijd trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 17:35

Op welke leeftijd beginnen jullie met je (western) paard zadelmak te maken ?
Ik weet dat dit ook wat per ras verschilt, maar hoe zit dat nu precies met Quarters/Paints ?
In America wordt vaak op 2-jarige begonnen .
Beginnen jullie eerst met grondwerk en wat longeren of "plukken " jullie 'm groen uit de wei en gaan er dan al op ?
Wat is jullie ervaring hiermee Lachen


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:17

Gewoon net als ieder ander paard. Zadelmak maken kun je wel doen als ze dik 2.5 zijn en inrijden vanaf 3. Verschilt een beetje per paard, maar ik zou zeker niet jonger beginnen dan dit.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:32

Ik heb vanaf 2 jaar grondwerk gedaan (dus soort trail maar dan aan de hand, dus niet longeren), heeeeelll veel gewandeld, echt uren langs de weg, ook in de winter.
Met 2,5 zadel erop, en tegen 3 jaar beetje erop zitten. Met 3 jaar echt begonnen met inrijden wat we overigens heel langzaam aan doen, alles op zijn tijd. Ze is nu bijna 4 en we zijn nu bezig om de galop erin te krijgen. Tussendoor spelen we een beetje met cavaletties, doen we wat grond oefeningetjes maar dan o.h.z. en maken we lekkere buitenritjes.
We hebben 1x per week priveles en de rest van de week rotzooien we een beetje aan, hihihi. Beetje loswerken/longeren, wandelen, oefenen voor de keuring, vrij springen (over 1 cavalettie), enz enz.
Lekker afwisseld houden voor zo'n jong ding anders vervelen ze zich snel.
Neem hem eens mee naar het strand of bos, ook altijd een succes.

Moet er wel even bijzeggen dat ik een fjord heb en geen quarter/paint.
Op stal hebben we wel een quarter op dit moment van 2,5 die al dik ohz loopt (uur of 3 buitenrit, stops, spinns en vervolgens 3 dagen stil staat met dik achterbeen). Momenteel staat hij met een gekneusde hoef wegens overbelasting (gek he?) op rust. Denk dat het niet uitmaakt wat voor ras het is, als je beleren maar met verstand doet en met beleid, voor het behoud van je paard.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:50

een knol is een knol ongeacht merk, hoogte of kleur.
Dus met 3 jaar zadelmak maken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:59

Leer te luisteren naar het paard ipv naar jezelf en/of anderen en je hoort vanzelf wanneer het er aan toe is.

Gun een paard zijn jeugd, des te langer zullen jullie plezier van c.q. met elkaar hebben.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:46

We hebben een quarter van 3,5 waar we op stappen en draven en nu ook een beetje de galop gaan oefenen. We hebben van te voren gewoon ook veel grondwerk gedaan: wandelen, over balkjes lopen een beetje longeren, maar gewoon alles rustig aan. Je merkt het inderdaad wel aan je paard wanneer zij en jij er aan toe zijn. Ik vind het gekkenwerk om met een paard te gaan spinnen enz. als ze pas 2,5 jaar zijn. Vaak hoor je ook niet zo veel meer van zulk soort paarden als ze een jaar of 7 zijn. Worden ze als fokmerrie gebruikt of zo. Niet mijn idee van paarden houden.

Groetjes, Francisca Lachen

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:06

Mijn paardje is op 2jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Eerst gewerkt in de Round penn. Daarna heeft hij de zomer lekker buiten gelopen en toen hij 2.5 jaar was ben ik hem een beetje gaan rijden. En nu is hij bijna 3 en ik rijd hem 4 x in de week waarvan 3x best wel pittig. Ik denk dat het bij ieder paard een beetje verschillend is. En je kan niet van een ander aannemen wat wel of niet goed is. Door te luisteren naar je paard kan je heel goed horen wat hij wel of niet aankan. Ook de accomodatie waar je paardje staat speelt een rol. Heb je een goede bodem dan kan je best wat meer doen als in een zware bodem. Is er niet veel gelegenheid om hem los te gooien dan zul je hem toch een beetje beweging moeten geven in de vorm van werken.

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 5 bezoekers