hoe uitgestrekte draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

hoe uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 11:28

Mij is het altijd aan geleerd om een uitgestrekte draf te rijden om dan met je kuiten aante sporen zeg maar.
Maar nu zegt een ander meisje dat dat helemaaaaal niet zo is en dan je hem gewoon moet aansporen (dus normaal aansporen) en je buitenhand iets meer naar voren doen.

Ik vond dat maar raar?? Maar nu weet ik het niet meer ik wil natuurlijk wel dat ik het goed doe..

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:16

kuiten aanspannen, hoofd naar voren, bekken ontspannen en iets meer naar voren....het paard soort van laten gaan....teugels ontspannen...en begin rustig en eindig rustig

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:17

( dit zijn de beginsels, zo heb ik het geleerd)

"here i am baby, signed, sealed, delivired i am yours!"

Haha! Peggy I love you! Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:23

sorayalover1 schreef:
en je buitenhand iets meer naar voren doen.


Door je buitenhand naar voren te doen rijd je hem niet meer tussen 2 teugels en ga je een onregelmatige middendraf kweken. Dus nee, lijkt me zeker niet verstandig.

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:29

Ik ben ook een bezig met het oefenen van de middendraf en wat ik te horen krijg is dat je voordat je begint je paard heel goed voorwaarts (niet hard, maar voorw.) rijd, goed op 2 teugels en lekker die achterhand eronder (ik zit dan altijd door). Kom je op de diagonaal of lange zijde voor de middendraf zet je je paard eerst goed recht, dan ga ik lichtrijden, drijf ik bij en geef ik iets meer hand zodat je paard echt goed naar voren kan. Mijn merrie reageert hier heel goed op, alleen moet je wel oppassen dat je het niet continue op dezelfde lange zijde/ diagonaal doet, maar bv ook afwisseld met een ac-lijn of een korte diagonaal. Succes!!

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:17

ook goed leer je dat op een paard wat al ervaring heeft en goed kan strekken,
die van mij had er eerst nog geen ervaring mee maar kan errug goed strekken! Party!!

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:50

ik heb het ook moeten leren door rustig op te bouwen.
een uitgestrekte draf (b.v. diagonaal) bouw je rustig op, je gaat niet ineens (stel :H-X-F ) al vanaf de H beginnen te porren. je zet de wending in en bouwt het dan rustig op door eerst je bekken te ontspannen, ietsje ook in je handen te onstpannen ( niet losgooien van voren) en zachtjes, maar meer been te geven , vervolgens accelereer je een beetje tot een goede middendraf, en daarna vloei je over een in uitgestrekte draf, en als je weer bijna bij de F bent, bouw je het in omgekeerd volgorde af Lachen
succes ermee!!!

Mensen met Arabische paarden hebben hemel op aarde.. meer weten? klik HIERof HIER
SGW, meest veelzijdige tak van de sport voor ruiter en paard, &nd I love It ! meer weten? klik HIER

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:02

Ik mis een beetje de voorbereiding in dit verhaal. Voor de betreffende diagonaal/lange zijde zet ik in de hoek het paard nog even extra op het achterbeen door een kleine ophouding te maken. Vervolgens stel ik eerst het paard recht en ga dan pas vertrekken.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 20:06

Bedankt voor jullie tips en goede raad!! Ik zal het eens tegen dat meisje zeggen...

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:54

annegti schreef:
Ik mis een beetje de voorbereiding in dit verhaal. Voor de betreffende diagonaal/lange zijde zet ik in de hoek het paard nog even extra op het achterbeen door een kleine ophouding te maken. Vervolgens stel ik eerst het paard recht en ga dan pas vertrekken.


ja misschien wel Haha!, maar ik rijd nu op een niveau dat alles verzameld moet Lachen. en hij loopt standaard op zijn achterhand, anders lukt het me niet om hem de uitgestrekte draf in te zetten Haha!, anders krijg ik net zo'n hardlopende kameel Tong uitsteken dan valt hij helemaal uit elkaar Haha!

Mensen met Arabische paarden hebben hemel op aarde.. meer weten? klik HIERof HIER
SGW, meest veelzijdige tak van de sport voor ruiter en paard, &nd I love It ! meer weten? klik HIER

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:37

sorayalover1 schreef:
Mij is het altijd aan geleerd om een uitgestrekte draf te rijden om dan met je kuiten aante sporen zeg maar.
Maar nu zegt een ander meisje dat dat helemaaaaal niet zo is en dan je hem gewoon moet aansporen (dus normaal aansporen) en je buitenhand iets meer naar voren doen.

Je drijft toch altijd met je kuiten Verward Ik weet niet wat jij dan normaal drijven vind? Maar dan heb ik zeker wat gemist.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:25

1 belangrijk punt:

Middendraf? of Uitgestrekte draf?
Middendraf => Paard maakt ruimere passen (liefst wel in het zlfde tempo)
Uitgestrekte draf => Paard gooit zijn voorbenen naar voren tot het klikje, en moet zijn achterbenen ook meenemen (in hogere klasses verwachten ze van je dat je dit ongeveer in het zelfde tempo rijdt als alles in de hele proef)

Ik moet bij uitgestrektedraf mijn benen beide wat naar achterleggen, mijn paard wat laag en rond spelen en dan wat druk uitoefenen met beide benen.. En dan gaat alles vanzellef (bij mijn knollie:P) Pling

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:03

annegti schreef:
Ik mis een beetje de voorbereiding in dit verhaal. Voor de betreffende diagonaal/lange zijde zet ik in de hoek het paard nog even extra op het achterbeen door een kleine ophouding te maken. Vervolgens stel ik eerst het paard recht en ga dan pas vertrekken.


zo heb ik het dus ook geleerd, ik rijd nu M1 en mijn paard zn midden draf/uitgestrekte draf is nooit echt goed geweest omdat hij niet goed opgericht liep.
hij loopt nu meer opgericht en de uitgestrekte draf gaat al veel beter, maar voordat ik daaraan begin, moet ik precies t zelfde doen als wat annegti zegt, in de hoek juist iets meer verzamelen,en dan op de diagonaal rustig opbouwen enw eg rijden.

Het lijkt mij als je hem in de hoek al naar voren gaat rijden, dat de midden/uitgestrekte draf alleen maar slechter te zien is Verward of heb ik dat verkeerd?

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 12:51

danifur schreef:
Het lijkt mij als je hem in de hoek al naar voren gaat rijden, dat de midden/uitgestrekte draf alleen maar slechter te zien is Verward of heb ik dat verkeerd?




mij is ook verteld..
dat je als je hem in de hoek een beetje verzamelt.. dat ie dan op de diagonaal ook ECHT vertrekt zeg maar.
en met hem in de hoek al vooruit rijden niet zo veel.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:19

eefke"]
[quote="danifur schreef:
Het lijkt mij als je hem in de hoek al naar voren gaat rijden, dat de midden/uitgestrekte draf alleen maar slechter te zien is Verward of heb ik dat verkeerd?




mij is ook verteld..
dat je als je hem in de hoek een beetje verzamelt.. dat ie dan op de diagonaal ook ECHT vertrekt zeg maar.
en met hem in de hoek al vooruit rijden niet zo veel.
[/quote]

ja ik denk ook wel dat dat de meest logische manier is, als j paard bijoorbeeld een midnere uitgestrekte draf heeft kan je hem in de hoek wat terug nemen, en op de diagonaal echt laten knallen zeg maar dan ziet het er alleen maar beter uit Lachen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:10

nooit je buitenhand naar voor doen; die moet je r altijd bij houden voor als er iets gebeurt (niet trekken ofzo hoor)...
Gewoon aansporen zonder te 'klapperen', maar meer aandrukken zeg maar en dan je kuiten ertegenaan houden

Hallo??

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:08

mieke kan geen middendraf ze schiet dan gelijk in galop aan. Hoe kan ik dat oplossen

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:20

je spoort haar schijnbaar teveel aan..en je houd haar van voren te weinig tegen...je geeft dus teveel been met te weinig.''ophouding''van voren..snap je?
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:22

ik spoor der nie aan ze is van zichzelf al vrij snel

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:39

Wat ik doe is gewoon altijd in de hoek al beetje meer been geven, soort voorbereiden op wat er komen gaat, eenmaal op de lange zijde rustig meer been bij geven (links-rechts) en niet in 1 keer hard schoppen zegmaar, en proberen de snelheid van voren op te vangen zodat je paard werkelijk strekt, en niet alleen maar harder gaat draven Lachen

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:55

uitgestrekte draf lukt mij nog niet echt Haha! maar heb sinds kort er wel een middendraf ingereden. ik heb hem dat eerwst aan de longe aangeleerd op een bepaald commando. dan zie jezelf ook of hij het goed doet. aanvoelen is vaak wat moeilijker en een ander heeft een ander beeld van wat hij nou wel verruimen en uitstrekken vind. dat commando heb ik weer gebruikt tijdens het rijden en nu doetie het wel op mijn benen en zit Haha!
uistrekken blijft een probleem.. is hij ook niet echt een ster in..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:57

Sjonniej"]
[quote="sorayalover1 schreef:
Mij is het altijd aan geleerd om een uitgestrekte draf te rijden om dan met je kuiten aante sporen zeg maar.
Maar nu zegt een ander meisje dat dat helemaaaaal niet zo is en dan je hem gewoon moet aansporen (dus normaal aansporen) en je buitenhand iets meer naar voren doen.

Je drijft toch altijd met je kuiten Verward Ik weet niet wat jij dan normaal drijven vind? Maar dan heb ik zeker wat gemist.
[/quote]

Dat vroeg ik me ook al af. Haha!
Ik hoop toch niet dat bij jouw normaal drijven is, dat je je hakken erin zet?


gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:08

Drijven met je hakken is geen drijven, maar schoppen Haha! En daar krijg je in je wedstrijd veel strafpunten voor, mijn ervaring als ruitertje van 11 Tong uitsteken

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:15

Goed zo. Haha!

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:20

normaal aandrijven en drijven met je kuiten? Wat is het verschil? Ik weet niet beter of je moet juist met je kuiten drijven!

You're immortal until proven otherwise


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers