erg dunne haflinger hoe krijgen we haar dikker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

erg dunne haflinger hoe krijgen we haar dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 11:24

we hebben een haflinger gekregen nu hebben we haar 3 weken maar ze is nog erg dun weten jullie een goed middel om haar Goed wat dikker te krijgen??
ze krijgt nu +- 2 kilo brok per dag.. verder krijgt ze ook voordroog en gemaaid gras ze krijgt ook af en toe wortelen en ze staat in de wei weten jullie nog iets dat we aan haar eetpatroon kunnen veranderen of toevoegen waar ze weer wat vet van krijgt en niet meer haar ribben kan tellen? Groetjes Floor
Ps de pony is al 19


Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:32

Gemaaid gras? Da's heel slecht voor je paard hoor!
Om dikker te worden kun je hem maismeel geven, maar wel goed oppassen dat ze daar niet te veel van krijgt...

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:41

Gebroken mais. Wat eigenlijk voor duiven en kippen is kan. Maar meel uiteraard ook. Gras met gemaaid is door een grasmaaier is idd slecht voor je paard. Maar gesneden met een zijs of een hooimachine (hoe heet zo'n ding?) kan best.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:46

eerst ontwormen, voordat je voeding gaat veranderen.
laat dan de tandarts komen om haar tanden na te kijken, kan zijn dat ze niet goed kauwen kan en daardoor kan ze dun blijven.

de voeding die ze nu krijgt is eigenlijk wel veel.
laat haar lekker in de wei staan en geef haar 2x per dag 3/4 kilo biks erbij, verder niks gaan geven, want dan wordt de erg druk van teveel voeding.

kijk het een paar weken aan, dik worden doe je niet in 1 dag!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:02

Ik ga mee met bovenstaande antwoord. Probeer eerst alle eventuele medische problemen uit te sluiten alvorens haar vol te stoppen. Ze krijgt naar mijn mening al meer dan genoeg brok. Ik weet niet wat je met gemaait gras bedoelde, broeierig kort gemaait gras kan zorgen voor koliek.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:06

Ik heb hele goede ervaringen met pulpbrok en maismeel. Voer het in kleine stapjes op en voer het meerdere keren per dag.

De gedroogde pulpbrokjes moet je wel 24 uur van te voren inweken met ruim water totdat het helemaal is uitgezet. Pas op met het maismeel! Voer niet te veel en bouw het langzaam op.
Het maismeel kun je dan door de pulp mengen. je kan het ook appart voeren maar dan moet je het wel natmaken.

Ik ben het eens met ellepel, ik zou eerst uitsluiten dat je paardje zo mager is door medische redenen.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:07

ellepel schreef:
eerst ontwormen, voordat je voeding gaat veranderen.
laat dan de tandarts komen om haar tanden na te kijken, kan zijn dat ze niet goed kauwen kan en daardoor kan ze dun blijven.!!!


Helemaal mee eens!!!!

Citaat:
Gemaaid gras? Da's heel slecht voor je paard hoor!
Ook hier ben ik het helemaal mee eens, gemaaid gras is altijd slecht voor een paard, of het nu met de maaimachine is of op een andere manier...

En verder is 2 kilo biks per dag al best veel voor een haflinger. Brok is vooral een energieleverancier. Die van mij (werkt dagelijks behoorlijk) krijgt 1,5 kilo per dag, en nu hij in het land staat nog maar 0,75 kilo. Ook met maismeel moet je heel erg oppassen, pony's en zeker haflingers zijn erg gevoelig voor een teveel aan eiwit.
Wat goed is, is om je paardje veel ruwvoer (hooi, bijvoorkeur echt hooi en geen voordroog) te voeren. Bij voorkeur meerdere malen per dag. Voordroog heeft niet de voorkeur omdat het zuurgehalte hiervan aan de hoge kant is voor de paardenmaag, verder is dit ook weer eiwitrijker dan gewoon hooi.

Maar als je twijfelt, haal er dan gewoon een deskundige bij. Met verkeerd voeren (ook al is het nog zo goed bedoeld) kan je heel veel kwaad doen.

Succes OK dan!

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 13:09

thnx voor al jullie reacties!!
we hebben haar uiterraard al ontwormd en vandaag is ook de dierenarts voor haar langs geweest en heeft in haar mond gekeken en natuurlijk ook even een klein verdere controle hij zag niet veel mis aan haar.
we geven de pony's idd gemaaid gras maar het is niet van dat hele kleine spul hoor! Lachen we hebben wel iets verstand van paarden heheh Knipoog
maar thnx voor jullie reacties! en we kijken wel verder
ze is namelijk al wel wat aangekomen sinds ze bij ons staat het is tenminste geen vel over been meer!!

Thnx groetjs Kuzz FLoor en dikkkuh knuffel van hilda!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:22

snuffel schreef:
Ook hier ben ik het helemaal mee eens, gemaaid gras is altijd slecht voor een paard, of het nu met de maaimachine is of op een andere manier...


Hooi wordt ook gemaaid hoor...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:27

Mijn tinker was ook zowat vel over been toen ik haar kocht... en heb goede ervaring met Pavo slobbermix (zitten lekker veel granen in en vitaminen en mineralen). Maakte een papje van de slobber + brok en dat was voldoende om haar ziende ogen vooruit te zien gaan

/3 3 juni 2018 outdoor Koudbloedenwedstrijd Uden /3
Dolgelukkig met Sayla & Ruari :+: [ITP]Met Say aan Zee! :z [KS-ITP] Sneeuw & Vrieskou :z foto's van 2 buffels... 8-)
☁ ☁ Always look on the bright side of life - Life of Brian ☁ ☁


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:31

Mystica"]
[quote="snuffel schreef:
Ook hier ben ik het helemaal mee eens, gemaaid gras is altijd slecht voor een paard, of het nu met de maaimachine is of op een andere manier...


Hooi wordt ook gemaaid hoor...
[/quote]

Maar hooi wordt gedroogd, en wordt gemaait als ze de lengte daarvoor heeft. Hooi hoort nadat het gedroogt is in ieder geval 3 maanden daarna niet gebruikt te worden, om de kans op koliek te vermijden.
Kuil wordt natuurlijk ook gemaait, ook op de goede lengte en vervolgens zo verpakt dat het niet bederft. Toch iets heel anders dan het gras wat uit de maaier wordt gehaalt, vervolgens een paar uur lekker kan broeien en vervolgens gevoert wordt aan de paarden.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:29

Coby"]
[quote="Mystica"][quote="snuffel schreef:
Ook hier ben ik het helemaal mee eens, gemaaid gras is altijd slecht voor een paard, of het nu met de maaimachine is of op een andere manier...


Hooi wordt ook gemaaid hoor...
[/quote]

Maar hooi wordt gedroogd, en wordt gemaait als ze de lengte daarvoor heeft. Hooi hoort nadat het gedroogt is in ieder geval 3 maanden daarna niet gebruikt te worden, om de kans op koliek te vermijden.
Kuil wordt natuurlijk ook gemaait, ook op de goede lengte en vervolgens zo verpakt dat het niet bederft. Toch iets heel anders dan het gras wat uit de maaier wordt gehaalt, vervolgens een paar uur lekker kan broeien en vervolgens gevoert wordt aan de paarden.
[/quote]

OK, ik had me niet helemaal zorgvuldig uitgedrukt, maar bedoelde wel hetzelfde. Dank je voor deze correctie/aanvulling.

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:30

juist en om dat broeien gaat het. meteen gevoerd aan een paard kan gemaaid gras totaal geen kwaad hoor.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:00

ellepel schreef:
juist en om dat broeien gaat het. meteen gevoerd aan een paard kan gemaaid gras totaal geen kwaad hoor.

Dat is niet helemaal waar. Net gemaaid gras bevat door het maaien bepaalde gifstoffen, dit is in te grote hoeveelheden niet goed voor een paard. Een handje geplukt gras kan qua hoeveelheid geen kwaad, maar een bak gemaaid gras is echt schadelijk hoor!!!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:06

Waar komen die gifstoffen dan vandaan? En waarom komen die niet vrij als het paard het gras zelf af bijt? Niet eigenwijs hoor, gewoon interesse.

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:05

nou wij maaien ook vaak zelf gras voor onze paarden en ze zijn er nog nooit ziek van geworden, we voeren het echter wel meteen nadat het gemaaid is.
in de wei eten ze tog ook gras?
dus waarom zou gras geven slecht zijn?

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 07:05

Mystica schreef:
Waar komen die gifstoffen dan vandaan? En waarom komen die niet vrij als het paard het gras zelf af bijt? Niet eigenwijs hoor, gewoon interesse.

Klinkt misschien heel raar, maar gras wat net gemaaid is, schrikt en daardoor komen er giftige stoffen vrij. Dit is een natuurlijke reactie. Het is hetzelfde principe dat wanneer er ergens een sprinkhaanplaag is, de gewassen die massaal door deze insecten aangevreten worden ook een stof afgeven, waardoor de gewassen die er vlakbij staan niet opgegeten worden en zodoende dus het ecosysteem in balans kan blijven (al lijkt dat voor de mens niet zo, vooral de mens van wie de betreffende aangevreten gewassen zijn).
Het is dus een soort natuurlijk verdedigingsmechanisme van de plantenwereld.
Interesse bevredigd??? Knipoog Het legt een beetje lastig uit zo op "papier".

Citaat:
in de wei eten ze tog ook gras?
dus waarom zou gras geven slecht zijn
Gras eten door dieren in het land gebeurt hapje voor hapje de hele dag door, en niet zoals met maaien hele grote stukken tegelijk afsnijden. Daar zit m het verschil.

Floortjuhh

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 10:04

ik wil nog even toevoegen dat onze pony's idd vers gemaaid gras krijgen.
en dat dus nog totaal niet aan het broeien is..
ook staan onze paarden op de wei en zijn dus al gewend aan het gras, dus slokken ze het niet meer naar binnen.
we zijn ook rustig aan begonnen dus echt beetje bij beetje..
ook is ons gras geen gazon gras maar gras uit een weiland van een boer en voetbalveld (hier wordt ook niet met gif op gesproeid of iets! gewoon ruw gras) Lachen
dus zo heel slecht is het niet.. natuurlijk is gemaaid gras niet het beste voor je paard.
maar het gaat tot nu toe idd nog goed en beter wat gras dan teveel brok!
en onze pony's zijn ook forse pony's en kunnen het beter aan.
Groetjes Floor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, Deeks93, DWensink, Eefje_Sammy, Navarofrida en 32 bezoekers