Sommige mensen in de paarden wereld.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Sommige mensen in de paarden wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:02

Zo en nu ga ik me even uitleven..

Ik word af en toe zo gek van mensen in de paarden wereld die hun paard behandelen als een mens
Mijn paardjes staat zonder deken in de winter op stal ze staan eigelijk altijd buiten heb ook een uitloopje enzo.
Dan krijg je van die opmerkingen moeten ze geen deken om.
Dan zeg ik van nee waarom zou ik een deken op doen ze krijgen toch een wintervacht.
Dan zitten ze me echt raar aan te kijken. Een paard in de natuur lopen toch ook in de winter zonder deken die krijgen toch ook een wintervacht.
Okay als die moeilijk door zn vacht heen kom dan kan ik het nog wel begrijpen dat je je paard een dek opgooi.
Of als het regent dat ze hun paard binnen gooien omdat ze dan "ziek" worden.
Een paard is geen mietje die kunnen wel wat hebben.
Als ik me paard in de regen laat staan ben ik een dierenbeul.
Ik vind dit echt van die kansloze opmerkingen Als het nou keihard regent dan heb ik wel zoiets van Okay ik zet hem lekker op stal.
Ik begrijp dit soort mensen echt niet.
Of als je op een wedstrijd komt met je paardje en je hebt zn sokken niet geknipt enzo dat ze je dan aanzitten te kijken van wat kom je hier doen met je huis tuin en keuken knol..
Ik word er zoooooo moe van..


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:06

Niet iedereen heeft hetzelfde gebruiksdoel met z'n paard.

Maar het zou wel fijn zijn als mensen het bemoeien eens zouden kunnen beperken tot hun eigen zaken.

Nulla tenaci invia est via

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:08

Ja precies kijk het is altijd nog wel een dier en ik heb zoiets van waarom zou je een paard als een mens behandelen bij ons op stal staat een paard toen die jarig was kreeg die een appeltaart das toch vaag of nie hahaha en de peentjes waren de kaarsjes hahaha

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:10

Het kan nog erger: de overbuurman van mijn paard trakteerde toen hij jarig was Clown Een mand met wortels en appels voor alle paarden.

Ik vind het wel schattig zoiets, ze doen er niemand kwaad mee Lachen

(Had wel een reden hoor, na lange tijd had ze eindelijk de stamboekpapieren van haar paard, dus al z'n gegevens, en daar was ze heel blij mee)

Nulla tenaci invia est via

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:13

Haha ja maar dat is wel leuk maar echt een appeltaart gebakken he hahaa ik dacht echt wat is dittttt en hij kreeg ook een kaart aan zn deur gehangen met gefeliciteerd en slingers bij zn stal whaha..Ik heb me nog nooit zo kapot gelache!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:39

Van mij mag iedereen hun paard behandelen zoals ze zelf willen, als ze er maar goed voor zijn.

Mijn paard staat met deken, het buurpaard niet Lachen
Zij ergert zich aan al die haren en het urenlange droogstappen, ik aan het om en af doen van de dekens en het bijhouden van wanneer dikker en wanneer dunner.
En toch doen we het nog alletwee op onze eigen manier.

Ik ben een giga muts met mijn paard, bak nog net geen taart voor der Knipoog
Maar doe haar er geen kwaad mee, net als de stoere meid naast mij haar paard er geen kwaad mee doet.

Live and let live.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:55

Het ligt er idd aan WAT je met je paard doet, wbt het deken verhaal, ik vind dat veel mensen te snel naar een deken grijpen en van hun paard een mietje maken.

Natuurlijk kan in veel gevallen een deken uitkomst bieden, maar het moet niet logisch zijn om een paard een deken op te gooien als hij naar buiten gaat, dat doe je met een reden en die reden moet gegrond zijn.

Paarden worden zonder deken geboren en kunnen zonder deken buiten staan, maar omdat wij gebruik willen maken van het paard, moet er aanpassingen gemaakt worden, daar is niks ergs aan maar men moet overdrijven en dat zie ik wel vaak, daar is mijn ogen het paard zeker niet mee gebaad.

haha een dierenbeul ben je zeker niet Schijnheilig , mensen die alleen met het uiterlijk van hun paard bezig zijn en de hele dag lopen te tutten met het dier moeten zich eens achter de oren krabben.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 06:24

Weet je wat ik ook zo dom vind.
Dan gooien ze een paard met een deken om als ze gaan rijden gaan ze buiten opzadelen en poetsen in de winter en dat beest staat kou te vatten. of hij gaat rollen deken is zeiknat staat ie daar in losgooi bak met een nat deken. Het dek kan dan wel water dicht zijn maar der komt heus wel water doorheen. En als me paard echt nat is gooi ik altijd ff een zweetdekentje op om op te drogen en daarna haal ik het der weer af.
En wat betreft die haren die zitten er niet voor niets.
Of dan gaan ze rijden met peesbeschermers of bandages terwijl dat beest hardstikke goeie benen heb hoe bedoel je ik zorg dat me paard zwakke benen krijgt.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:06

Oki en haike hebben van de winter ook altijd een deken op, gewoon om ze een beetje kort te houden. Is makkelijker met rijden en iets netter op concours. Verder staan ze gewoon de hele dag op de wei en ga af en toe even kijken, niet overdreven de hele dag kijken (heb wel iets anders te doen). Rij Oki trouwens met peesbeschermers, gewoon omdat hij soms zo lomp is om zichzelf open te schoppen, wordt de laatste tijd wel steeds miunder nu die meer evenwicht krijgt.

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:25

Ik vin ook dat ieder indd voor zich moet weten wat hij/zij met hun paard doen.. wel of geen deken uhmzz. met of zonder peesbeschermers etc !

Het is indd wel zo dat paarden wel tegen een stootje kunnen., maar ik denk dat de eigenaar het een beetje zelf verpest ! Frusty
Ik bedoel dat de eigenaar een mietje van het paard maakt ( zo zijn wij zelf ook hor, dus dit bedoel ik nie aanvallend tegen andere bokkers Schijnheilig )..

Als jij je paard altijd zonder deken op de wei hebt staan dan kannie er wel tegen jah.. maar als je altijd per seizoen een andere deken erop gooit kannie niet ineens zonder !
Tenminste dat lijkt mij..

Ben het wel ook zeker wel mee eens dat mensen het commentaar maar eens moeten beperken en lekker zich met eigen zaken moeten bemoeien ! Scheve mond

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:31

Een van de pensionpony's heeft finaal de gek met zn verzorgster, maar hij is 'verwaarloosd' geweest en dus zooo zielig, hij wordt met fluwelen handschoentjes behandeld. Resultaat; laat zich bijna niet meer pakken en al zijn zielige en schrikkerige gedrag wordt alleen maar beloond door hun overbezorgde lieve poezelige reacties, waardoor het steeds erger wordt... Het blijven dieren! Waar ik ook niet tegen kan; paard bijt mij, dan krijgt ie een pets... Maar dat kan niet, want dat is natuurlijk ook zielig... Moet je eens zien hoe paarden onderling duidelijk maken wat ze wel en niet van elkaar pikken, daar is die pets echt niets bij. Bovendien wil ik een paard wat mij respecteert en niet één die finaal over me heenloopt!!

Faber quisque fortunae suae

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:39

Ik leg mijn paard geen deken op omdat ze het koud zou hebben.
Maar omdat ik niet wil dat ze een dikke wintervacht krijgt.
Een wintervacht is namelijk niet echt practisch als je erg intensief traint.
Het is inderdaad een verkeerde gedachte om te zeggen mijn paard heeft het koud.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:54

Smurfie schreef:
Zo en nu ga ik me even uitleven..

Ik word af en toe zo gek van mensen in de paarden wereld die hun paard behandelen als een mens
Mijn paardjes staat zonder deken in de winter op stal ze staan eigelijk altijd buiten heb ook een uitloopje enzo.
Dan krijg je van die opmerkingen moeten ze geen deken om.
Dan zeg ik van nee waarom zou ik een deken op doen ze krijgen toch een wintervacht.
Dan zitten ze me echt raar aan te kijken. Een paard in de natuur lopen toch ook in de winter zonder deken die krijgen toch ook een wintervacht.
Okay als die moeilijk door zn vacht heen kom dan kan ik het nog wel begrijpen dat je je paard een dek opgooi.
Of als het regent dat ze hun paard binnen gooien omdat ze dan "ziek" worden.
Een paard is geen mietje die kunnen wel wat hebben.
Als ik me paard in de regen laat staan ben ik een dierenbeul.
Ik vind dit echt van die kansloze opmerkingen Als het nou keihard regent dan heb ik wel zoiets van Okay ik zet hem lekker op stal.
Ik begrijp dit soort mensen echt niet.
Of als je op een wedstrijd komt met je paardje en je hebt zn sokken niet geknipt enzo dat ze je dan aanzitten te kijken van wat kom je hier doen met je huis tuin en keuken knol..
Ik word er zoooooo moe van..


Zij snappen jou niet, en jij snapt hen niet...
Zij keuren jou af omdat jij neit met peesbeschermers rijdt en geen dekens om doet, jij keurt hen af omdat zij dat wel doen...

Ik heb geen zin om Mirk in de winter dik een uur uit te stappen voordat ie droog is. Daarom doe ik een deken op. Ik doe hem peesbeschermers om, omdat hij vaak uit joligheid zijn benen kapot tikt. Er zit altijd wel iets achter waarom mensen het doen...

Ik durf te wedden dat jij hem ook behandeld als mens. Jij geeft hem toch ook te eten? Hij heeft toch ook een stalletje? En als het etenstijd is gooi je zijn stalder open en mag hij zelf eten zoeken?
IEDEREEN vermenselijkt zijn paard, jij ook. Zowel bewust als onbewust.

:){


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:17

Smurfie schreef:
Zo en nu ga ik me even uitleven..

Mijn paardjes staat zonder deken in de winter op stal ze staan eigelijk altijd buiten heb ook een uitloopje enzo.
Dan krijg je van die opmerkingen moeten ze geen deken om.

Bij mij zeikt iedereen waarom mijn haflinger een deken op heeft. Dat hoeft helemaal niet. Die zijn gewent aan kou. Hoe komen ze er bij dat ze een deken op heeft omdat ze het anders koud zouden krijgen?

Een paard in de natuur lopen toch ook in de winter zonder deken die krijgen toch ook een wintervacht.

Een paard in de natuur wordt ook niet zeiknat gereden met zijn mooie wintervachtje, en hoeft niet uren te worden droog gestapt.


Of als het regent dat ze hun paard binnen gooien omdat ze dan "ziek" worden.
Een paard is geen mietje die kunnen wel wat hebben.
Als ik me paard in de regen laat staan ben ik een dierenbeul.

Ewalda gaat naar binnen als het regent. Want o wat is ze gelukkig in het hoekje van de wei, met haar staart tussen haar benen gedrukt en de kont in de regen. Nee, dat doet ze stukken liever als in een droge stal op haar hooi te knabbelen. Als je je paard in de regen laat staan moet iedereen dat voor zichzelf weten. Daar ben je geen dierenbeul om. Maar dat ben je dus ook niet als je je paard binnen zet.

Of als je op een wedstrijd komt met je paardje en je hebt zn sokken niet geknipt enzo dat ze je dan aanzitten te kijken van wat kom je hier doen met je huis tuin en keuken knol..
Ik word er zoooooo moe van..

Die mensen kan je het beste negeren.
*Ziet stiekem een paard, doorweekt van de regen, met giga wintervacht en lange sokken op wedstrijd*



Je bent nu het zelfde bezig als de mensen waar je schijnbaar zo'n hekel aan hebt.
Laat iedereen in zijn waarde en bemoei je met jezelf. Heb je ook geen last van gezeik.
*algemeen advies*

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 11:10

Tuurlijk als het een reden is is het goed toch heb ik helemaal geen problemen mee maarja ik heb maar een huis tuin en keuken haflingertje en daar is het helemaal toch niet voor nodig. als je wedstrijden rijd en je paard ziet deruit als een schaap ja dat kan natuurlijk niet.
Dat begrijp ik opzeker wel Haha!
Maarja dat ze hun paard zo behandelen hoef niet te betekenen dat ik mijn huis tuin en keuken haflingertje ook zo gaat behandelen.
En me andere paard loopt ook met beschermers om omdat ie ook zn benen opentrapt.
Maar heel veel rijden dan ook met bandages omdat het er zo leuk uitziet ik heb geleerd dat als je met bandages gaat rijden dat de benen dan verslappen als je dan een keer zonder gaat rijden dat vind ik dan onzin.

malo
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:19

Iedereen behandeld zijn paard of pony anders, mijn paard heeft in de winter ook een deken om, puur omdat ik hem na het rijden anders niet meer droog krijg. Ik vind dat je zelf moet weten wat je met je paard/pony doet maar laat dan een ander ook zelf uitzoeken wat ze met hun paard willen doen. En wat voor een paard iemand heeft maakt mij totaal niets uit, maar helaas denkt niet iedereen daar zo over. Jammer maar helaas

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:47

wat een gezeur!!! Laat iedereen toch in zijn waarde! Iedereen wil uiteindelijk het beste voor zijn paard en doet dat op zijn eigen manier. Daarom hoeft de ene manier nog niet slechter te zijn dan de andere

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:55

Tja dit blijf je toch houden in de paarden wereld. Iedereeen weet alles beter he Knipoog

Ik heb ook dekens op en niet omdat mijn paard het koud heeft puur voor het zweten en dat ze dan een dunne vacht heeft en sneller droog is!!! Tevens vind ik het persoonlijk ook mooier....

En ja dat is ook met knippen van je paard.. Ik scheer zoveel mogelijk op en bandageer ook en dat soort dingen... Barst van de dekjes zo heeft iedereen wat.....

De ander wil dat allemaal niet en knipt dus niet nou voor die mensen heb ik ook respect....
Het belangrijkste is toch dat je lol met je paard/pony hebt en dat ze het goed hebben...

Niet allemaal zo aantrekken joh dan irriteer je er ook nie aan Knipoog

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:56

Margreet schreef:
Niet iedereen heeft hetzelfde gebruiksdoel met z'n paard.

Maar het zou wel fijn zijn als mensen het bemoeien eens zouden kunnen beperken tot hun eigen zaken.


Precies.

Mijn paard stond eerst ook zonder deken. Maar nu k echt met haar aan het werk ben is het gewoon niet leuk meer om elke dag een zijknat paard te hebben. Dus dan maar n dekentje. In de regen buiten staan doet ze ook, of k haar daar een plezier mee doe is n tweede.

Sokken knippen moet je zelf weten, ik vind t gewoon netter staan. Ik vind het gewoon leuk om mn paard er netjes uit te laten zien.

Maar iedereen zoekt t gewoon zelf maar uit, doe wat jij wil met je paard en klaar. Als ze een mening vragen okey. Ook als jij aankomt zetten met een langharig paard (om t zomaar te zeggen) gewoon puur natuur, k vind t prima, alleen zal mijn paard er nooit zo bij lopen, gewoon omdat k dat zelf niet prettig vind. Lachen

Als iemand gewoon goed zorgt voor zijn paard is het prima. Hoe het paard er ook uitziet en hoe ze er ook mee omgaan.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 17:00

Pcies ik vind iedereen moet zn paard behandelen hoe ze het zelf willen Haha! Iedereen gebruikt zn paard anders Haha! en iedereen behandeld z'n paard anders en ik vind dat je daar niet op afgekeurt moet worden.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:36

Smurfie schreef:
Pcies ik vind iedereen moet zn paard behandelen hoe ze het zelf willen Haha! Iedereen gebruikt zn paard anders Haha! en iedereen behandeld z'n paard anders en ik vind dat je daar niet op afgekeurt moet worden.


Ja, maar dat deed jij nou ook. Als je niet wil dat jij afgekeurd wordt, moet je dat ook niety bij anderen doen. Ik heb niks tegen mensen met paarden a la natuur, maar daarom doe ik mijne wel een deken op

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:05

Die van mij heeft de hele zomer een deken op... zomereczeem....
Krijg ik ook vaak commentaar op, al staat ze nu in de buurt van meer ijslanders dus krijg er nu minder reacties op, gelukkig.

Faber quisque fortunae suae

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 21:09

Mackie"]
[quote="Smurfie schreef:
Pcies ik vind iedereen moet zn paard behandelen hoe ze het zelf willen Haha! Iedereen gebruikt zn paard anders Haha! en iedereen behandeld z'n paard anders en ik vind dat je daar niet op afgekeurt moet worden.


Ja, maar dat deed jij nou ook. Als je niet wil dat jij afgekeurd wordt, moet je dat ook niety bij anderen doen. Ik heb niks tegen mensen met paarden a la natuur, maar daarom doe ik mijne wel een deken op
[/quote]

Ik heb der niets op tegen ze moeten het ook niet bij mij doen simpel zat ze hoeven mijn paard niet te vergelijke met hun paard

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 01:30

Hier dan voor iedereen die gelooft dat deze twee zogenaamde "uitersten"niet samen kunnen gaan een voorbeeld dat het wel kan. (btw ik rijd nog geen wedstrijden dus ligt het wat makkelijker)
Ik ben dan waarschijnlijk de mix van mensen met een Puur natuur paard en een paard met deken op etc. Mijn paard heeft in de winter een tussen deken en een ongevoerde regendeken op omdat ze anders zo'n dikke vacht krijgt dat het niet verantwoord is om met haar te gaan werken. In zomer heeft ze vanwege zomereczeem ook een deken op maar staat ze wel 24/7 buiten. Ook in de winter staat ze veel buiten daarom laat ik dan de sokken etc wat langer als in de zomer. In de zomer is het een vlgns wedstrijdmaatstaven netjes verzorgd dier incl af een toe een setje. Het paard en ik voelen ons er goed bij al zouden we liever zomers geen deken opdoen maar daar komen we vanwege het zomereczeem niet onderuit.

springen is passie, dressuur is een kunst

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 11:06

Smurfie schreef:
Haha ja maar dat is wel leuk maar echt een appeltaart gebakken he hahaa ik dacht echt wat is dittttt en hij kreeg ook een kaart aan zn deur gehangen met gefeliciteerd en slingers bij zn stal whaha..Ik heb me nog nooit zo kapot gelache!
Deed ik toen ik nog klein was de stal versieren Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Jet, Lalladidoo, Mark0919, Vinny12511 en 44 bezoekers