Hoefsmid die natuurlijk bekapt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Hoefsmid die natuurlijk bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:18

Wie kent er in de buurt van Alphen aan den Rijn een hoefsmid die natuurlijk bekapt? Op dit moment staat mijn fjord zonder ijzers maar wordt bekapt op de conventionele manier. Ik wil graag overstappen op natuurlijk bekappen


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 07:31

Persoonlijk ben ik er geen fan meer van, natuurlijk bekappen. Tjo werd gedaan door Fernand van Geene en sinds die tijd is ze steeds gevoeliger gaan lopen op het harde, voor die tijd geen problemen mee gehad (op de ouderwetse manier), ze werd hooguit 1-2x per jaar bekapt en kon gewoon over het harde rijden zonder problemen, alleen steentjes was ze wat gevoelig op. Mn stalgenootje liet Fernand komen en ik dacht van goh klinkt interessant die manier laten we dat ook eens proberen.
Gevolg: mn fjord die nooit ijzers nodig had of heeft gehad moet nu op ijzers omdat ze op het harde giga gevoelig loopt. Voor mij geen natuurlijk bekappen meer...... als dr hoeven straks weer bijgekomen zijn gaan de ijzertjes er weer onderuit en dan hoop ik mn oude ritme weer op te kunnen pakken wat bekappen betreft. Echt dood zonde, maarja......
Hoop dat het voor jou wel werkt....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:00

Woon je in de buurt van Den Haag of zit ik nu helemaal verkeerd? In den haag zit een hoefsmid die van alles en nog wat doet, zowel conventioneel als natuurlijk. Bij interesse kan ik via pb even gegevens doorgeven.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:01

Ik laat mijn pony's natuurlijk bekappen door Lynn Apple ( www.naturalhorses.com )

Geen problemen mee gehad, Arti stond toen ze kwam op Ijzers...die zijn eraf gehaald. Ze heeft een paar weekjes gevoelig gelopen, maar nu loopt ze zonder problemen over grindpaden e.d.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:03

Lynn Apple komt ook in de regio Zuid Holland.... zaterdag komt hij Banjer weer doen... Lachen Meer info op http://www.naturalhorses.com

Banjer loopt al meer dan een jaar supergoed op natuurlijk bekappen... Lachen Het zonder ijzers heeft ons zelfs al een keer "gered" met buitenrit... Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:19

@Vippie->Vergeet niet dat je paard, die normaal gesproken op de hoefwand liep opeens op z'n zool moet gaan lopen. Moet jij maar eens met je blote voeten over grind lopen en zien hoe fijn jij dat vindt. Het is imo gewoon een kwestie van wennen.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:21

mag ik ff vragen wat conventionele manier van bekappen is.. (zal iemand hier een pb willen sturen)

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:31

De conventionele manier, dat geloof ik wel. Dat is volgens mij gewoon zoals mijn paarden al jaren bekapt worden. Maar de "natural", wie legt mij uit hoe dat dan werkt?

Webshop - digital art: MoTekent

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:53

zie de bovengenoemde site

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:02

Nederlandse link op die site werkt niet ... Ik lees een aardig woordje Engels, maar zou het graag in het Nederlands lezen, omdat de uitleg dan toch wat beter overkomt.

Webshop - digital art: MoTekent

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:11


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:44

Tessebes schreef:
@Vippie->Vergeet niet dat je paard, die normaal gesproken op de hoefwand liep opeens op z'n zool moet gaan lopen. Moet jij maar eens met je blote voeten over grind lopen en zien hoe fijn jij dat vindt. Het is imo gewoon een kwestie van wennen.


Mijn paard heeft nooit op de hoefwand gelopen, verre van dat zelfs, ik weet niet hoe je daarbij komt of waar je dat uit opmaakt. Mijn paard heeft altijd een super natuurlijke afslijting gehad.
Een paard wat zn hele leven al op blote voeten loopt (6 jaar om presies te zijn) hoeft niet te wennen, die weet niet beter.
Feit is dat bij natuurlijk bekappen de zool wat wordt uitgehold en daardoor wordt de zool dunner, hierdoor is ze dus gevoeliger gaan lopen. Zaak dus om de zool weer dikker te laten worden, vandaar dat ze dus op ijzers gaat de komende maanden en dat ik dus niet zo gelukkig ben met natuurlijk bekappen door deze smid.

Dus ik zou graag horen waar jij je mening van het op de hoefwand lopen op baseert, aangezien je mijn paard niet kent en al zeker de hoeven niet.
Verklaar je nader... Verward

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:55

Vippie schreef:
Feit is dat bij natuurlijk bekappen de zool wat wordt uitgehold en daardoor wordt de zool dunner, hierdoor is ze dus gevoeliger gaan lopen. Zaak dus om de zool weer dikker te laten worden, vandaar dat ze dus op ijzers gaat de komende maanden en dat ik dus niet zo gelukkig ben met natuurlijk bekappen door deze smid.


Verward De zool moet helemaal niet uitgehold worden bij natuurlijk bekappen, dus of jij of de hoefsmid heeft het niet goed begrepen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:04

Tessebes"]
[quote="Vippie schreef:
Feit is dat bij natuurlijk bekappen de zool wat wordt uitgehold en daardoor wordt de zool dunner, hierdoor is ze dus gevoeliger gaan lopen. Zaak dus om de zool weer dikker te laten worden, vandaar dat ze dus op ijzers gaat de komende maanden en dat ik dus niet zo gelukkig ben met natuurlijk bekappen door deze smid.


Verward De zool moet helemaal niet uitgehold worden bij natuurlijk bekappen, dus of jij of de hoefsmid heeft het niet goed begrepen.
[/quote]

Ik bekap niet dus dat zal de hoefsmid dan zijn he? Verward Ik heb zelf ook diploma bekappen (ouderwetse manier) en denk dat ik dat maar eens ga benutten na dit geklungel. Je mag toch verwachten van iemand die zo'n naam heeft dat die wel weet waar hij mee bezig is, blijkbaar niet dus. Huilen

Maar nogmaals hoe kom jij erbij dat mijn paard altijd op de hoefwand gelopen heeft, dat vraag ik me dus nog steeds af.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:16

Quote van www.paardnatuurlijk.nl: De hoefsmid snijdt de zool dan hol, maar dat lost de oorzaak niet op; van binnen is de zool nog steeds plat. Het uitdunnen van de zool zorgt echter dat het paard gevoelig gaat lopen.

Dat bedoel ik dus.....

Quote: Dit gevoelig lopen wordt dan in een later stadium als argument gebruikt om toch maar hoefijzers te gaan gebruiken.

Klopt ook, je moet toch wat, paard kan moeilijk al kreupelend over de weg blijven lopen, al is het maar een klein stukje tot aan het bos. In eerste instatie dus hoefijzers om dr in ieder geval zonder "pijn" over het harde te laten lopen.

Menig smid heeft mijn fjordje bestempeld als een pony met oerhoeven, niks aan doen, gewoon zo laten.. eens in de zoveel tijd controle werkte prima.
Baal er dus behoorlijk van dat we nu dus toch aan de ijzers moeten, maarja tis een noodoplossing aangezien hoefschoenen op dit moment ook niet de voorkeur verdienen.

Vandaar.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:23

Je moet bij "Natuurlijk bekappen; de witte-lijn methode" kijken en niet conventioneel bekappen.

P.s. Ik snap dat je baalt, de hoefsmid heeft het lekker verkloot, want blijkbaar begrijpt hij niks van natuurlijk bekappen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:00

IlsjePilsje schreef:
Wie kent er in de buurt van Alphen aan den Rijn een hoefsmid die natuurlijk bekapt? Op dit moment staat mijn fjord zonder ijzers maar wordt bekapt op de conventionele manier. Ik wil graag overstappen op natuurlijk bekappen

Als je je paard niet wil laten kreupelen moet je dat niet te veel laten doen.
Wij hebben enkele klanten gehad die dit ook lieten doen maar de problemen waren sneller daar als weer weg!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:54

Bel Frank Douven in Korteraar maar. Als hij het zelf niet doet, heeft hij waarschijnlijk wel een goede andere tip voor je. 0172-604882.

Als je 'm toch spreekt, doe je 'm dan de groeten van Sonja van Milena? Zeg maar dat ik een heel mooi geluksijzer aan de muur heb hangen in m'n nieuwe huis dat graag eens bewonderd wil worden door een smid. Dan weet hij wel genoeg Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:00

Sonja schreef:
Bel Frank Douven in Korteraar maar. Als hij het zelf niet doet, heeft hij waarschijnlijk wel een goede andere tip voor je. 0172-604882.

Als je 'm toch spreekt, doe je 'm dan de groeten van Sonja van Milena? Zeg maar dat ik een heel mooi geluksijzer aan de muur heb hangen in m'n nieuwe huis dat graag eens bewonderd wil worden door een smid. Dan weet hij wel genoeg Haha!


Ilse heeft frank al Knipoog

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:03

Frank is eerlijk genoeg om als hij iets zelf niet kan of wil je te helpen naar iemand die je anders/beter kan helpen. Dus toch maar even vragen Haha!

PS wie hem spreekt: wil je aub die boodschap doorgeven? Dan weet hij wel wat er bedoeld wordt Tong uitsteken

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 14:32

Sonja schreef:
Frank is eerlijk genoeg om als hij iets zelf niet kan of wil je te helpen naar iemand die je anders/beter kan helpen. Dus toch maar even vragen Haha!

PS wie hem spreekt: wil je aub die boodschap doorgeven? Dan weet hij wel wat er bedoeld wordt Tong uitsteken


Ik zal het tegen hem zeggen....

Aanstaande vrijdag komt hij ook naar Lars kijken, dus ik bespreek het ook eerst met hem.
De afgelopen keer heeft hij hem ook anders bekapt dan het echte conventionele... ik hoop dus ook dat ik er met Frank uit zal komen.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:35

Vippie, Fernand legt de hoef "open" om de straal meer ruimte te geven. Dat is het uithollen en volgens de methode strasseren. Er zijn verschillende methodes op dit moment in zwang. Strasseren is daarvan de meest rigoreuze.
Ik laat ze ook door Fernand doen, al jaren en Merrit ´s hoeven zijn zoveel beter geworden!! Van platvoeten naar normale hoefjes.

Dit zeg ik nog even om hem niet helemaal zwart af te schilderen, want ik ben een tevreden klant.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:52

Voor de goede orde, mijn vriendin heeft hem ook en is er ook tevreden over (met name de omgang met haar paard), maar helaas werkt zijn methode dus niet voor mijn fjord en baal er behoorlijk van aangezien ik endurance rij en behoorlijk afhankelijk ben van goede pijnloze hoeven. Vroeger kreeg ze altijd dikke A's bij het voorbrengen en sinds Fernand met moeite een B met opmerkingen.
Dus helaas voor Fernand weer een klant minder.
Dr hoeven waren goed, dus waarom van die rigoreuze veranderingen waar ik niet om gevraagd heb (was er zelf niet bij als ze bekapt werd). Baal er echt stevig van....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:00

Maar Strasseren is dus wat anders dan natuurlijk bekappen of zijn er gewoon meerdere methodes van natuurlijk bekappen?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:03

ff een vraagje: :Lynn Apple zou die ook in Noord-Holland komen en, ook belangrijk, spreekt ze Nederlands, want ik spreek bijna geen woord Engels.... Bloos!

Ik heb mijn paard nu achter zonder ijzers staan, hij staat 24/7 op de wei, werkt minimaal (1 uurtje per week vorzichtig een ritje door de berm) en het gaat redelijk goed, alleen slijten de stralen erg hard af, vóór, waar ie wel ijzers heeft, overigens ook, zal wel door de weidegang komen....

Vóór kan ie niet zonder ijzers, omdat hij nog gecorrigeerd moet worden wegens toontredendheid en op blote voeten loopt ie in 2 dagen weer helemaal scheef Scheve mond

*edit* ik heb Lynn gemaild, wacht op antwoord.....*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 114 bezoekers