Paard kan geen linker galop onder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Paard kan geen linker galop onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:53

Ik rijd op een fries paard van ong 14 jaar. Ze is een hele tijd niet meer intensief gereden en nu rijd ik er op, maar heb 1 probleem. Ik krijg haar niet in de linkergalop. Boos! Als ik haar los in de bak doe en dan gaat galoperen dan gaat ie soms wel goed. Haha! . Ik hoop dat iemand iets weet waar ik het probleem mee kan op lossen. OK dan!

[edit] Opvallende kleuren uit tekst verwijderd
Oscar [/edit]

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:11

Ik verplaats je topic even naar Rijtechnisch.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:29

okey, wist niet dat het fout zat sorry

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:46

Friezen hebben zowieso al vaker problemen met de galop. En waarschijnlijk zul je ook al problemen hebben in de draf (en stap) linksom?

Bij veel paarden zie je dat als ze vast zitten in de spieren ze veel moeite hebben met de galop. Dat is dus erg zwaar voor ze, waardoor ze onder het werk uit proberen te komen. Hij doet dat door in zijn makkelijke galop aan te springen? Of harder te draven maar niet in de galop aan te springen?

Als ze dan op twee kanten gelijk ontspannen lopen gaat de galop vaak al een stuk beter.

Welke hulpen geef je voor de galop?

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:49

Ja hij springt in de rechter galop op de linker kant, ze springt wel makkelijk in galop op de linker kant maar wel de verkeerde dus. In de stap heb ik geen problemen aan de linker kant en draf ook niet dat gaat allemaal goed, zou het ook te maken kunnen hebben met het beleren vroeger? Maar ik weet niet dat ze het altijd heeft gehad ik geloof het niet. Maar ze kan het wel los in bak dan doet ze het soms, dat vind ik dus heel raar!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:52

Welke hulpen geef je voor de linkergalop?

Denk niet dat het met het zadelmak maken te maken heeft. Dat is wel erg vergezocht.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:54

Ik drijf haar in de hoek aan buiten been achter de singel, binnen been op de singel, eigenlijk gewoon hetzelfde als bij de rechterkant.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:56

Misschien komt je hulp niet goed genoeg door of hou je haar teveel vast. Zorg dat je binnenbeen lang is, je hélemaal ontspannen zit en je weinig hulp geeft, bij één keer moet ze aanspringen zo niet dan geef je haar een tik.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:56

Eerst kracht trainen aan de longe? Misschien is dat wel een idee. Eerst maar alle spieren weer sterk maken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:58

LuvdaTossa schreef:
Eerst kracht trainen aan de longe? Misschien is dat wel een idee. Eerst maar alle spieren weer sterk maken.


Maar dan zou ze ook problemen hebben in de draf. Dat hij rechtsom wel gewoon aanspringt en hij volgens haar op twee kanten gelijk loopt moet eigenlijk betekenen dat hij wel soepel en sterk genoeg is, maar dat de hulp niet goed doorkomt of onjuist is. Al denk ik zelf nog steeds dat hij niet helemaal rechtgericht is.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:04

Misschien rugproblemen?? Door het gewicht kan ze natuurlijk rugpijn krijgen. Je hoort dat heel veel. Ik zou er een osteopaath bij halen.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 13:06

Misschien begrijp ik Vera verkeerd over het gewicht! Maar het kan niet door mijn gewicht komen.. Ben nogal een licht meisje! Maar misschien heb ik het wel fout!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:18

Ook al ben je een licht meisje Haha! , ieder paard kan problemen krijgen door wat er op zijn rug zit: zadel + het gewicht van de ruiter. Zorg dus dat je goed recht boven het paard blijft zitten. Klem niet te veel, daar reageert bijna ieder paard op. Als je twijfelt, kun je het misschien iemand anders (instructeur?) even laten proberen.

Het kan nodig zijn er een fysio of kraker bij te halen, in ieder geval als hij ook niet goed aanspringt aan de longe. Wat je zelf kunt doen aan de longe is goed op de beenzetting van je paard letten. Als ze het binnenachterbeen niet onder maar naast de massa plaatsen is dat vaak een teken dat ze of in de rug of in het heupgewricht last hebben.
Ook kun je de rug masseren en kijken of ie daar erg gevoelig is, of achter je paard gaan staan om te kijken of hij wel recht is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:19

Denk niet dat dat het probleem is, dan had ze andere problemen gehad. En rechtsom ook (aangezien het paard volgens haar rechtgericht is zou die dan op beide kanten problemen hebben).

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:31

Check of je linksom niet stiekem toch de binnenteugel teveel vasthoud.
Probeer vanuit wijken voor het linkerbeen aan te springen (op volte of rechtdoor). Zorg daarbij dat je d'r goed van je linkerbeen weg in je rechterhand voelt stappen alvorens aan te springen (laat desnoods de binnenteugel echt doorhangen). Op de volte aanspringen en op de volte blijven maakt het correct aanspringen waarschijnlijk makkelijker.
Succes.

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 14:46

Bedankt allemaal!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:09

springtie aan de longe wel goed aan links? En ook als je er dan een zadel op legt? Zo niet, dan zou er heel goed iets aan de hand kunnen zijn met het paard, zo wel, dan kan je het gaan uitbouwen. Dus longeren, goed oefenen met de galop, en dan iemand erop zetten, die verder helemaal niets doet. Jij geeft de hulpen voor galop, en de ruiter "zit" alleen maar. langzaamaan kan je dan de ruiter de hulpen laten geven, om uiteindelijk ook los zelf aan te kunnen springen in de linkergalop
Succes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 23:20

Okkie1 schreef:
Denk niet dat dat het probleem is, dan had ze andere problemen gehad. En rechtsom ook (aangezien het paard volgens haar rechtgericht is zou die dan op beide kanten problemen hebben).

Hoeft niet altijd - heb zelf een paard gehad met soortgelijk probleem, uiteindelijk bleek dat z'n heupen een beetje scheef stonden. Nadat Rodinde de boel heeft rechtgezet kwam het eigenlijk vanzelf goed. Maar je hebt gelijk, dan zou het paard verder ook niet helemaal rechtgericht zijn, wat ik overigens nog steeds niet uitgesloten acht.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:17

ik heb het probleem ook een tijdje gehad; bij mij was het toverwoord: recht maken. succes ermee!

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 08:39

LuvdaTossa schreef:
Eerst kracht trainen aan de longe? Misschien is dat wel een idee. Eerst maar alle spieren weer sterk maken.

Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande. Je zegt dat ze een lange tijd niet intensief is gereden, dus spier/krachtverlies. Ik heb precies hetzelfde probleem met mn paardje, en ik longeer em nou regelmatig...

Liberna

Berichten: 361
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:05

Haaay.Haha!

Heel veel friezen hebben problemen met rijden.
ik rijdt heel soms ook friezen in die maanden niks
hebben gdn dus ik weet er alles van..Knipoog
Probeer eerst gwn lkkr met longeren met de bijzetteugel.
zadel en hoofdstel.
Zodat alles net egt lijkt..
daarna kan je het ook met de longeerlijn op rechte lijnen doen.
dan leert ie erg snel dat ie niet in de verkeerde galop moet aanspringen..Haha!
en als je tog een bijzet teugel eraan doet doe dan de binnenste kant iets strakker.
zodat ie naar binnen moet kijken .
op rechte lijnen,dan heeft ie haast geen mogelijkheid om
in de verkeerde galop aan te springen.
ga het daarna als het aan de longe beter gaat.
zelf is proberen.
houdt ze hoofd helemaal naar binnen.( BinneHand Op Je knie.)
En altijd natuurlijk in een hoek aanspringen/..Knipoog
En ook een mogelijkheid is : In een volte aanspringen.
of in een volte 10 meter en dan wanneer je op de hoefslag komt meteen aanspringen...Knipoog

Zo heb ik wel genoeg verteld..Knipoog
doei doei

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 16:25

Ik heb haar vanmiddag gelongeerd, met hulpteugels, en ze ging in de linker galop. Ik ben er na gestopt met galoperen. En ga het morgen weer proberen, maar ze kan het dus wel aan de longe! Iedereen bedankt voor de tips

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:15

mijn paard kon niet rechts galopperen toen ik hem kocht
dat heb ik aan de longe geoefend met bergop aanspringen (de bak was niet helemaal recht, maar scheef)
als hij dan toevallig aan de longe wel goed aansprong, na 10 keer verkeerd, dan prees ik hem de hemel in en kreeg hij meteen een snoepje
op den duur leerde hij het trucje en na een maand kon hij het op de stem op dezelfde plek onder het zadel en uiteindelijk is het hele probleem over gegaan