Paard ontspant d'r rug niet.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Paard ontspant d'r rug niet.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 19:11

Ik heb een paardje wat moeite heeft om d'r rug "los" te laten, als ik een constante draf rij, loopt ze super, Maar als ik een overgang maak naar halthouden, dan drukt ze als het ware d'r rug omhoog, ook gooit ze d'r hoofd omhoog en valt ze dus uit de krul.
Ditzelfde gebeurt als ik scherpere figuren ga rijden of overgangen naar galop maak.

Het is een arabiertje en ik weet dat die een ruggenwervel minder hebben, en ik heb weleens gehoord dat het daarmee te maken kan hebben maar volgens mij is dat onzin (of niet Verward )

Ik heb de laaste twee weken voornamelijk mee op een lange wei gereden waarbij ze alsmaar recht uit gaat, hier is ze altijd super los en geheel ontspannen. Haha!

Wie herkent dit?? of wie heeft een nuttig advies??

Groetjes Esther

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*


gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:19

Volgens mij is longeren met pessoa-tuigje erg goed.
Je paard gebruikt dan zijn hele lichaam, ook zijn rug.

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 20:25

misschien wel, maar ik wil eigenlijk eerst eens kijken of ik het niet rijtechnisch kan verhelpen. En verder loopt ze eigenlijk altijd goed aan de longeerlijn

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:42

estar, volgens mij is dit wel enigzins typerend voor een arabier (het verhaal over die ruggewervel is me niet bekend), daarom is het verstandig voor allerlei adviezen en hulpmiddelen te gebruiken gewoon in de praktijk hulp te krijgen. dit soort dingen zijn over het internet gewoon bijna niet te adviseren. je zou bv wel eens iets onschuldigs kunnen proberen zoals balkjes te lopen zodat het paard wat meer bewust wordt van zijn beweging.

Amor Vincit Omnia

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:21

Ik denk niet dat het er mee te maken heeft dat het een arabier is (heb jaren arabieren gereden, heb nu met een KWPNer het zelfde probleem)
Het heeft er mee te maken evenwicht, ze zich laat vallen in de bocht, omdat ze moeite heeft met de buiging in de bocht, het goed onder brengen van haar achterbeen. Ook met aangalopperen moet ze goed haar achter been er onder zetten.
Om dit verbeteren is het goed om in de bocht en op de volte haar eerst goed op de buiten teugel te rijden (zodat ze zich niet op de binnen schouder laat vallen) en daarna laten inbuigen. Om het achter been gebruik te verbeteren kan je de volte te verkleinen en dan laat wijken voor het been zodat je op de grote volte komt. Hou hiebij goed in de gaten dat ze zich niet over de buiten schouder laat vallen.
Is een een beetje lastig om uit te leggen zo op papier.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:26

Klopt van die wervel, volgens mij hebben ze een lendewervel minder.
Het probleem is hier dat je paard niet voorwaarts in de overgang naar halt houden gaat en ook in de wendingen niet voorwaarts genoeg blijft. Let er in de wendingen extra op dat ie hierbij niet terug komt: rij vóór je een wending inzet je paard iets terug (halve ophouding) en zet dan pas de wending in. Zorg daarbij dat je in het wenden eerder versnelt dan vertraagt. Ook schoudervoor instellen voordat je de wending vraagt met een korte hulp van je buitenbeen kan helpen.
Voor de overgang terug: rijdt veel schijnovergangen (tot bijna stap, maar ook naar een paar passen stap), totdat je paard duidelijk verwacht dat ie weer door moet draven. Dan kan je 'm een keer doorrijden naar het halthouden. Denk erom niet teveel teugel bij het halthouden te gebruiken, maar op je zit terug te rijden. Op 'diepe zucht' uitademen kan je een oplettend paard al stil laten staan.
Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:46

ik heb hetzelfde probleem met de draver waar ik op rij.
die ontspant zowiezo erg moeilijk en gebruikt haar rug niet goed, ik loop daarom vaak balkjes. ik rijd eigenlijk ook constant figuren, om haar soepeler te laten worden.
de eigenaresse rijdt haar met thiedeman, maar ik weet niet of dit nu goed is of slecht is voor haar rug?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:51

Voor jou paard is het moeilijk om die overgang te maken, dan probeert ze onder het werk uit te komen door haar rug en hoofd weg te duwen. Het is haar meerdere malen gelukt dus zal ze het ook blijven proberen. Zorg dat de ophouding beter doorkomt als je de overgang naar het halthouden maak. Door veel schijnovergangen te rijden (zoals QQQQ ook al aangeeft) maak je haar attenter op je hulp. Ga zo ontspannen mogelijk zitten bij de terugwaartse overgang en rij weer naar voren. Herhaal dit vaak tot je paard op de geringste hulp terug komt. Dan maak je een overgang naar het halthouden, eerst stel je haar dieper in, mij part dat ze te diep loopt en dan rij je haar terug met een ophouding die goed doorkomt. Dus dat je paard de neus niet weg kán duwen, ontspant ze weer dan geef je haar weer wat ruimte. Probeer er dus doorheen te rijden. Geef niet aan haar toe. Succes.

Anike

Berichten: 1932
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:17

Heey Es..!!
Haha!

Doerte is natuurlijk niet de jongste meer hea.. dat heb ikje gister in de smsjes laten weten..
Ik zal zo snel mogelijk weer een keertje met je mee gaan!

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 19:06

heey bedankt allemaal voor jullie berichtjes!!
even voor laetitia, ik rij doerte ook met een thiedeman, die staat eigenlijk altijd heel los in gesteld. Doerte duwt eigenlijk vooral d'r rug omhoog als ze een overgang moet maken naar een langzamere gang, andere overgangen (denk dan aan stap -> galop) maakt ze heel goed, hierbij luistert ze dan ook altijd heel braaf naar m'n been, ik hoef alleen maar aanteleggen en ze springt al braaf weg.... Ik heb een keer meegedaan aan een "zitles"en daarbij heb ik geleerd om mezelf lang te maken bij een overgang terug, dus dan neem je je paard terug zonder aan zijn mond te komen, maar misschien dat ze hier te fel op reageert, want zodra ik mijn benen strek staat ze stil en dan ben ik d'r hoofd kwijt

* Nieuw Profiel, met foto's!!!*

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:50

Estar schreef:
Ik heb een keer meegedaan aan een "zitles"en daarbij heb ik geleerd om mezelf lang te maken bij een overgang terug, dus dan neem je je paard terug zonder aan zijn mond te komen, maar misschien dat ze hier te fel op reageert, want zodra ik mijn benen strek staat ze stil en dan ben ik d'r hoofd kwijt


Probeer het strekken van je benen eens te combineren met het "van achter naar voren omvatten" van je paard (als je begrijpt wat ik bedoel...).
Je paard staat 'boem!' stil, maar sluit van achteren niet (loopt vóór langer door dan achter, waardoor de rug wel moet gaan hangen en het hoofd omhoog komt).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:38

Estar schreef:
Ik heb een paardje wat moeite heeft om d'r rug "los" te laten, als ik een constante draf rij, loopt ze super, Maar als ik een overgang maak naar halthouden, dan drukt ze als het ware d'r rug omhoog, ook gooit ze d'r hoofd omhoog en valt ze dus uit de krul.
Ditzelfde gebeurt als ik scherpere figuren ga rijden of overgangen naar galop maak.


Een leerzaam topic voor je waar alle antwoorden in staan:

[RT] Waarom meteen boos als...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:54

Hihi! Jippie paste wat af vandaag!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:37

rij haar met dr hoofd heel laag zo loopt ze "over" d'r rug.
en ik ben het eens met gatelover een pessoa-teugel zou ook helpen.
ik heb eer zelf ook een en als mijn paard een stijve of vaste rug hem laat ik haar ook lopen aan de longeerlijn gewoon rustig aan doen.
probeer haar zo veel mogelijk ruimte te geven als ze wilt nageven desnoods haar hoofd tussen dr benen.
zo is de rug lang en ontspannen.
probeer dat maar en steeds een stukje lager.
en veel schakelen zo moet ze dr rug wel gebruiken om evenwicht te houden.

suc6

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers