beginnen met jong paard longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_liesje_x

beginnen met jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:18

ik ga beginnen met een paard van 5 jaar, die alleen nog maar het
poetsen enzo kent. nog niet longeren dus. in het begin wil ik haar daar gewoon aan laten wennen,
maar nu begon de eigenaar over longeren met hulpteugels, om haar eerst goed los te krijgen voor het rijden
nu dacht ik zelf aan bijzetteugels, maar wat vinden jullie?

Def

Re: beginnen met jong paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 17:22

Paard kent nog helemaal niets van het longeren?
Dan zou ik eerst eens even zonder iets doen. Ik doe zelfs zelf altijd eerst zonder longeerlijn, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Ik zou eerst eens gaan werken aan de commando's leren voordat je met hulpteugels enz. aan de gang gaat, dat is al moeilijk genoeg voor een paard dat net begint.

En als je dan later de commando's bevestigd hebt zou ik een pessoa gebruiken.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 17:33

ja dat was ik ook van plan hoor Knipoog
maar ik zat er gewoon even over na te denken,
pessoa zal wel kunnen, maar die dingen zijn aardig duur en aangezien ik er
nog nooit met pessoa heb gelongeerd, lijkt me dit geen goed idee.
ik wil sowieso eerst even een maandje het paard leren kennen en gewoon zonder iets erbij longeren

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:14

Wanneer het paard het longeren nog niet kent zou ik beginnen met samen wandelen, langs de weg of op het terrein (afhankelijk van ervaring, band, noem maar op) om aan de hand de commando's stap, draf en halt aan te leren, zodat het paard bij het beginnen met het longeren dit al kent.

Dan als dat goed gaat zou ik gaan bijzetten, omdat je een paard schever kan maken door het longeren zonder bijzet. Als je bij gaat zetten zou ik zelf niet met bijzetteugels longeren.

De nadelen zijn imo dat je het paard vast zet, omdat het paard in tegenstelling tot met een slof/touwtjes niet door kan glijden, waardoor het sneller vast gezet wordt en wel af zal buigen, maar niet altijd zal nageven.
Tweede nadeel vind ik dat een paard zijn hoofd in bijna geen één gang stil kan houden en dus bij iedere stap een los-vast-verbinding zal ontstaan.

Zeker voor paarden die nog weinig gewend zijn zou ik qua hulpteugels beginnen met de Gogue (driehoekshulpteugel) of de er op lijkende Chambon. De Gogue geeft imo een betere drukverdeling en die gebruik ik daarom loever.
Verder is de halsverlenger ook een goede, maar sommige paarden gaan hier erg op hangen en dan is het belangrijk om met andere hulpteugels af te wisselen.
Ook de genoemde touwtjes (hetzelfde als slof, alleen dan goedkoper voor aan de longe) kunnen erg goed werken.

Veel plezier en succes!

Edit: ohja! Zelf zou ik trouwens wel beginnen in een omheinde bak (of afgezet stuk), zodat het paard daar steun in kan vinden en je het paard gemakkelijker in rondjes kan leiden. Wanneer je later in een open ruimte gaat longeren zou ik kiezen voor hulpteugels met begrenzing aan de zijkant, zodat ze minder snel over de buitenschouder wegvallen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:04

Ik zou niet beginnen met bijzetteugels ofzo, ik longeer zelf 1/2 keer in de week een 3 jarige NRPS en die longeer ik ook niet langer dan 25-30 minuten.
Dan probeer ik ook voornamelijk te stappen maar meneer is bang voor rennende kinderen en daar zijn er veel van op woensdag en die kunen heeeeel goed luisteren naar wat mensen tegen hun zeggen (not).
Dan wordt het meestal een 10 minuten stap(als het niet minder is), 10-15 minuten draf(als het niet meer is),5minuutjes galop(beide kanten op).

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:00

ik denk dat ik het over een tijdje eerst ga proberen met een halsverlenger,
aangezien ik die nog wel ergens heb liggen!
als dat niet werkt misschien een gogue of chambon,
maar die moet ik dan nog kopen, dus daar ben ik nog niet over uit!
ik longeer het paard in een soort van cirkel,
heb het nu 2 keer gedaan en het ging super! ze loopt
vanzelf eigenlijk al met haar neus op de grond, en af en toe
in een boogje, dus ik kijk eerst even aan hoe ze dit verder doet

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:41

wat is trouwens het verschil van inwerking met een gogue en chambon?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:33

De gogue: http://www.horsetackinternational.com/i ... -gogue.jpg
Zoals je ziet loopt deze driehoekshulpteugel van de boeg, naar achter de oren en dan via het bit terug. Naast druk naar achter komt er dus ook druk boven het hoofd dat ook daadwerkelijk naar beneden vraagt. Imo duidelijker voor jonge paarden dan een standaard bijzetteugel: druk naar achter, maar hoofd naar beneden. Even cru gezegd.

Chambon: http://www.geocities.com/Petsburgh/Park ... hambon.jpg
De chambon loopt 'op het eind' niet terug van het bit terug richting boeg. Imo: wanneer het paard dan omhoog komt wordt ook het bit omhoog getrokken (als je met bit werk tenminste Knipoog ) en kweek je dus meer angst en onbegrip hiervoor dan dat je het paard lekker ontspannen leert te lopen.
Maar sommigen vinden juist de Chambon beter werken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:38

PukenIcara schreef:
Ik zou niet beginnen met bijzetteugels ofzo, ik longeer zelf 1/2 keer in de week een 3 jarige NRPS en die longeer ik ook niet langer dan 25-30 minuten.
Dan probeer ik ook voornamelijk te stappen maar meneer is bang voor rennende kinderen en daar zijn er veel van op woensdag en die kunen heeeeel goed luisteren naar wat mensen tegen hun zeggen (not).
Dan wordt het meestal een 10 minuten stap(als het niet minder is), 10-15 minuten draf(als het niet meer is),5minuutjes galop(beide kanten op).

Een half uur aan de longe is inderdaad al vrij lang voor een jong paard, het vraagt ook nogal wat concentratie van je paard. Vijf minuten galop aan de longe is voor een jong paard misschien wel al te veel. De vraag is ook waarom je je paard wilt longeren; wil je 'em vooral 'mak' maken, gaat het om concitie, moet ie sterker worden?

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 10:35

het gaat er om dat hij nog niks kent, en ik dus met bit wil gaan longeren, een hulpteugel om
de spieren al wat los te maken, dan went ze ook gelijk wat aan druk op het bit (ik snap dat dit niet te veel moet worden natuurlijk Knipoog )
conditie wil ik ook een beetje dat ze krijgt, maar dat hoeft nog niet zo veel te zijn, dat kun je
ook nog wel krijgen als ik er over een tijdje op ga.
voor de rest doe ik het eigenlijk gewoon omdat er zo lang niks mee gedaan is en dat ze nu een beetje
aan me gaat wennen en zo..
maar een gogue is dus beter dan een chambon? ik wil het sowieso eerst proberen met een halsverlenger,
maar vind de gogue nu toch wat beter klinken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:50

Wat ik zelf nog een voordeel vind van de Gogue en Chambon t.o.v. de halsverlenger is dat ze alleen begrenst worden wanneer ze te hoog komen en volledig ontspannen kunnen lopen op 'vrije stap hoogte' tot en met de neus op de grond.
Bij de halsverlenger is het paard daarin meer beperkt.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:06

Ik longeer het liefst met een touwtje, vanaf het zadel naar het bit en dan tussen de voorbenen vastzetten aan de singel.
Dan kunnen ze lekker zelf het bit opzoeken. Hier worden ze lekker los van

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 15:21

ik heb nu toch een pessoa gekocht,
heb ook al een paar keer met touwtjes gelongeerd, maar het probleem is
dat ze de hele tijd naar buiten trekt aan de longeerlijn
we hebben wel een soort van longeerbak, maar die is veel groter dan hoever de longeerlijn komt zegmaar,
en op de stukjes waar ze niet meer langs de hoefslag loopt, maar er van af moet gaat ze
naar buiten trekken. ik heb al geprobeerd om de longeerlijn ook vast te maken aan de neusriem en het bit tegelijk,
en geprobeerd om de longeerlijn door het bit te halen, over het hoofd heen en dan aan de andere kant
weer vast te maken aan het bit, maar dit hielp allemaal niet!
iemand nog een tip?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:45

Als je nou weidepaaltjes in de longeerbak zet?
Als het paard met de touwtjes nog naar buiten trekt zou hij dat waarschijnlijk niet minder gaan doen met de Pessoa.
Het kan zijn dat het paard zijn balans nog niet goed kan vinden aan de longe en daardoor de cirkel groter wilt maken.

Door een lint te spannen (met weidepaaltjes bijv.) zorg je ervoor dat het paard kan 'steunen' op de omheining. Als het paard dan ontspannen, in balans lekker op zijn hoefslag kan lopen kan je het weer eens proberen.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:28

ja, ik denk dat ik het ook maar helemala moet gaan omheinen! doe ik denk ik met een paar hindernissen,
maar ik ben zo bang dat hij straks alleen maar steun aan de bakrand heeft. heb ooit op
een manege een pony ingereden, mar dat ging volgens hun manier, gewoon in een rijtje achter elkaar
die heeft dus altijd gewoon of achter een andere pony aangereden, of alleen langs de bakrand,
dat beest heeft nu totaal geen coördinatie.. snap wel dat het met longeren
een heel ander verhaal is!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:59

Ik vind je verhaal wel een beetje vaag eigelijk. Eerst zeg je dat hij nog nooit gelongeerd is en alleen nog het poetsen kent en een paar dagen later zeg je ik heb nou een pessao gekocht! Dus je heb hem wel meteen aan de longe met touwtjes gedaan. Voor een paard is het al moeilijk in het begin om zijn evenwicht te vinden als je aan het longeren bent. En als je meteen met touwtjes gaat werken vind hij het makkelijker om rechtdoor te lopen omdat hij nog niet zo soepel is om mooi in een rondje te lopen. Waarom heb je zo'n haast??? Doe het lekker rustig aan en ga in elkaar vertrouwen. Een pessoa is erg zwaar voor een paard. Kan je nagaan voor een paard die net het longeren kent en die nog niet eens conditie heeft.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:04

Je paard trekt niet zomaar naar buiten hoor. Mijn paard heb ik eerst denk ik 3 maanden zonder touwtje gelongeerd band op gebouwt weten wat ho draven en galoperen lekker aan het bit wennen zonder touwtjes want zo'n raar ding in je mond is al wennen!!!!!!!!!!!!!!!

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:40

met pessoa longeer ik nog niet, heb hem alleen maar vast gekocht, aangezien je een aanbod
van een pessoa voor 5 euro niet zo snel krijgt Knipoog
ik heb haar eerst 3 weken aan het longeren en bewegen laten wennen, maar ze trok steeds naar buiten
toen begon de eigenaar over de touwtjes, en het stap -draf -galop met commando kende ze al dus ik dacht waarom niet
went ze ook een beetje aan druk op het bit..
ze trok steeds naar buiten, en het lag er ook echt aan in welke bui ze was of ze het erg deed of niet!
maargoed, nu doe ik het met een afgezet stuk zodat ze steun heeft en gaat het al een stuk beter..
het is echt niet zo dat ik haar na een keertje longeren gelijk met touwtjes laat lopen hoor..