Iemand zin om mee te denken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Iemand zin om mee te denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 00:08

Ben al een tijdje op zoek naar een leuke manege, tenslotte wil ik mijn eigen paardje kopen. Zondag ben ik wezen kijken op een prive stal, deze man heeft twee veulens te koop staan. Als ik een veulen koop ( twee jaar) mag ik op zijn paarden rijden als ik dat wil en mijn zoon ook. Het zag er allemaal gezellig uit en we werden met open armen ontvangen. De paarden stonden er ook goed bij. Echt helemaal te gek. Ik mis het paardrijden. Het veulen ben ik ook helemaal gek van. Het geld is geen probleem, tijd misschien wel, daarom is mijn grootste wens een paard aan huis. Eerder heb ik gevraagt hoeveel tijd je maximaal kwijt bent aan een veulen. Dit valt ook gewoon te doen. En voordat hij ingereden kan worden zijn we alweer 1 tot anderhalf jaar verder. Het enige probleem is dat het boven op een berg is waar geen bus naartoe gaat, nu kan daar ook wel een oplossing voor komen, dus dat is eigenlijk ook geen probleem. Kortom help word er een beetje warrig van geef me als jullie zin hebben de voor en nadelen van het hebben van een veulen, zodat het misschien wat rustiger word in mijn hoofd. Binnen vijf jaar hebben we een huisje waar zij gewoon aan huis kan staan. Wat zouden jullie doen, alle ideën zijn welkom en bedankt.


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:03

De voor en nadelen die verbonden zijn aan het hebben van een veulen zijn voor iedereen anders. Het rijtje hieronder is mijn mening, misschien ben jij het er wel niet mee eens.

Voordelen:
- Je kunt je paard helemaal zelf opvoeden en zult dus minder snel voor onaangename verrassingen komen te staan.
- Je bouwt al in een eerder stadium een vertrouwensband op met je paard.

Nadelen:
- Een veulen kost geld en je hebt er eigenlijk niet zo heel veel aan (zou voor mij niet de hoofdreden zijn, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er zo over denken. )
Hierbij denk ik aan: stallingskosten/ opfokkosten, dierenartskosten, kosten van het inrijden enz enz
- Wordt het veulen wel zo zoals je had verwacht. Op papier kan het nog zo perfect zijn, tot wat voor paard (grote, karakter e.d) het uitgroeit zul toch moeten afwachten. Op het moment dat je daar achterkomt, heb je al veel kosten gemaakt.

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:07

Als je dat veulen aan huis wil zetten, en dr is plaats voor, zet je dr gezellig een flinke shet bij, kan je daar die berg mee oprijden als je naar die manege wil Knipoog
Of heb k t nu verkeerd begrepen Verward

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:52

Ik zou ook een lijstje maken van de dingen die "geen probleem" zijn, maar waar je wel aan moet denken, zoals vervoer naar de manege, het geld, de tijd, het zoeken naar een nieuw geschikt huis met stal, de tijd en kosten daarvan...
Dan een lijstje van voordelen en nadelen (denk ook aan: geen andere manege hoeven zoeken, lang wachten tot je je eigen paardje kan berijden etc).

Als je in je hoofd warrig bent scheelt het vaak om het op te schrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:54

miepiesiepie schreef:
Als je dat veulen aan huis wil zetten, en dr is plaats voor, zet je dr gezellig een flinke shet bij, kan je daar die berg mee oprijden als je naar die manege wil Knipoog
Of heb k t nu verkeerd begrepen Verward


uik denk dat bedoeld dat ze in een gat woont..in the middle of nowhere Knipoog


Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:01

Tis de vraag of het veulen 'heel' blijft totdat je er op zou kunnen rijden, begrijp me niet verkeerd, ik bedoel dat er nog vanalles met het beestje kan gebeuren voordat je er zowieso eens op kan zitten, kan natuurlijk ook met een wat ouder paard, maar straks ben je gehecht aan zo'n beestje en kan er nooit op rijden, terwijl dat is wat je zo mist...

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:39

ik zou idd een lijstje maken van de voor en nadelen en die bespreken met iemand die jou goed kent. zo neem je volgens mij de beste beslissing. Knipoog succes!

Lampje
Berichten: 1313
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:59

ben het met guccio eens

kimmie261

Berichten: 19189
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:05

zolang je goed met de eigenaar kan opschieten is het meestal koek en ei....totdat het onverhoopte gebeurt en dat er ruzie komt, wat dan?????

alles heel goed op papier zetten, ook de minder leuke dingen,voorkomt ten alle tijden narigheid in slechtere tijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:12

Wat ik me afvraag is waarom je op zoek bent naar een manege voordat je een eigen paard hebt? Of ben je op zoek naar een adres om te gaan rijden?
Ik heb het precies andersom gedaan, had eerst een paard en ben toen gaan kijken waar ik hem neer kon zetten. Lips are sealed Voordeel was natuurlijk wel dat ik in Nederland zit waar je heel veel mogelijkheden hebt. Hoe de situatie in Spanje is weet ik niet. Ik zou alleen, als ik een veulen zou kopen, een adres zoeken waar ik begeleiding zou krijgen. Bovendien ken ik het Spaanse temperament een beetje, en weet dat je heel snel op tenen kunt trappen.
Ik ga met degenen mee die zeggen dat je niet bij vrienden moet gaan staan, want daar komen problemen van. En de manier van het houden van paarden in Spanje, en helemaal van het houden van veulens aldaar (naar de verhalen van Dinkeygirl hier op bokt) ik zou er knettergek van worden.

Ik zou je aan willen raden een volwassen paard te nemen, ga lessen in de stijl die je leuk vindt (dus dressuur of Domo Vaquero) en geniet vanaf dag 1. Een veulen brengt zoveel risico's mee, kans is groot dat je er nooit op zult kunnen rijden.

Je suis Charlie.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 21:48

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken, door mijn inpulsieve bericht van gisteren heb ik het wat warrend opgeschreven zoals ik al eerder vermelde. Zoals ik al zei mag ik en mijn zoon op de paarden rijden van de eigenaar van het veulen totdat deze de leeftijd heeft om er mee te beginnen, het is ook niet echt een manege, deze man heeft negen paarden en verhuurd boxen. Zelf is het een uit de hand gelopen hobby. Het veulen zou daar ook voorlopig de eerste twee jaren blijven staan, zodat ik ook hulp heb bij het inrijden enz. En in de toekomst hoop ik zelf een leuk huisje te kopen met het paardje ernaast. Gelukkig zit ik niet in Spanje, maar in Baskenland dat is toch ietsje anders qua mensen dan de spanjaarden. Ik ga eens kijken wat Dinkeygirl allemaal te vertellen heeft. Als ik nooit met het veulen zou kunnen rijden, dan zou ik het lekker op een weilandje zetten, bij een kennis en dan wel weer verder kijken, maar daar ga je natuurlijk niet vanuit, maar als ik eenmaal een diertje in mijn bezit heb kan ik er moeilijk afstand van doen. Ik wilde gewoon weten of ik het te inpulsief aanschaf, zonder er goed over na te denken, en in een dag ben ik toch niet van plan om het veulen te kopen, dit weekend gaan we weer kijken praten, wil het diertje zien lopen en daarna nog een keer met een da er naartoe. Dan alles goed bespreken en dan zijn we alweer een stukkie verder in ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ah alleen arme shet de berg is bijna 10 kilometer hoog. Nee dan liever op de fiets...... grappie hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 20 bezoekers