Hoefijzers plakken!!!???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jackie8
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Hoefijzers plakken!!!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 00:18

Ik[color=violet] heb een probleem. Huilen Mijn paardje heeft een trauma. Hij kan achter niet beslagen worden. Ik heb al van alles geprobeerd. Hij is zelfs verdoofd door de DA maar hier vecht hij tegen waardoor hij nog agressiever wordt. Geen enkele hoefsmid durft het meer aan om hem achter te beslaan. Hij heeft hierdoor alleen aan zijn voorbenen ijzers. Omdat ik regelmatig met hem naar buiten wil zoek ik naar een oplossing om zijn achterhoeven te beschermen Verward (ze brokkelen). Hoefschoenen heb ik geprobeerd maar die slijten snel en geven schuurplekken. Nu hoorde ik laatst dat het mogelijk is om hoefijzers te laten plakken/lijmen. Ik heb op i-net gezocht voor info maar ik kan niets vinden. Kunnen jullie me helpen????[/color]


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 00:51

Kan het paard wel bekapt worden achter dan ? En hoevenkrabben? Ik ben er niet kapot van, maar dat zelfs een verdoving niet zou helpen lijkt me een vreemd verhaal.
Hoefschoenen slijten inderdaad, maar ijzers ook en veel sneller. Langzaam opbouwen met hoefschoenen helpt tegen schuurplekken.
Verder zijn er hoefsmeden die aan huis installaties hebben waarbij een been gewoon gelift en vastgezet wordt zodat er niets meer te schoppen valt. Ben er geen voorstander van, maar ja.
Van hoefijzers plakken heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me overigens ook een slechte oplossing omdat het helemaal de hele hoef zou fixeren. Denk ook dat door het groeien van de hoef het ijzer er snel weer af ligt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 06:24

Laatst stelde ook iemand geplakte hoefijzers voor voor mijn paard, maar het idee staat me erg tegen!

Hij kan achter geen ijzers omdat hij zijn voorvoeten te erg beschadigd. hoefschoenen zijn geen optie, want hij geeft geen achtervoeten: hij valt simpelweg om. Bij de smid gaat ie in de hoefstal, dat gaat wel...

Ik heb voor blote voeten gekozen en pas mij daarop aan: i,p.v. 4 x per week een buitenrit, nog maar 1 keer en alleen een kort ritje in de berm. Een noemenswaardige bak heb ik niet, dus verder doe ik leuke dingen met hem: stukje wandelen, vrijheidsdressuur en de rest van de tijd staat mijn paard op de wei!

Het is misschien een grote consessie, maar wel in het belang van mijn paard!


lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 10:51

Maar als ie wel gewoon bekapt kan worden kun je een natuurlijke bekapping proberen.
Is een ander soort van bekappen, er komen geen ijzers onder, en na een soort van omscholingsperiode hoef je geen ijzers te hebben om op de weg te gaan. 4 keer per week zou moeten kunnen.
Kijk even op www.paardnatuurlijk.nl daar staat er alles over.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:13

in geval van mijn pard zal ik nooit zelf kunnen vijlen, omdat hij geen voeten geeft, mijn paard weegt dik 700 kilo en laat zich gewoon bovenop mij vallen.
Mijn smid is geinteresseerd in Strasser enzo en heeft er veel over gelezen en volgens hem doet hij het al grotendeels zo.

De site van www.hoofcare.nl staan ook afwijkende beenstanden op, dat heeft mijn paard ook nog (toontreder), dus vóór zal hij altijd ijzers moeten houden ter correctie en vindt maar eens een smid die "bekeerd" is tot natuurlijk hoefbekappen die wel 2 ijzers wil leggen, die zijn er niet!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:56

Ik ben niet zo voor strasseren want dat is een hele ingrijpende methode,de methode van pete ramey dus zoals op paardnatuurlijk.nl is over een langere peroide en dan is je paard ondertussen beter bruikbaar voor rijden enz.
Ik heb zelf de cursus gedaan en doe mijn eigen shetjes.
Een toontreder is vrij makkelijk op te lossen kost alleen tijd.

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:01

Citaat:
Een toontreder is vrij makkelijk op te lossen kost alleen tijd.


ik heb nog een half jaar om het op te lossen met corrigerend bekappen en beslag, dan is ie 5 en dan kan het niet meer.
Mijn paard komt uit Oostenrijk en heeft daar de eerste 3 jaar van zijn leven op de alm gestaan en is dus extreem toontredend, daarbij hoort het ook nog eens bij het ras (Noriker) dus het is erg moeilijk om het eruit te krijgen zonder nog meer schade aan te richten.
In Oostenrijk vinden ze toontredenheid overigens totaal geen probleem, hier viel de smid bijna om toen hij Morrie voor de eerste keer zag Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:34

Waarom zou het niet meer verholpen kunnen worden na 5 jaar, dat kan prima volgens mij.?
Wist niet dat dat in het ras zat, appart

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:15

na het 5e jaar kan je geen beenstanden meer veranderen, dan zijn alle botten uitgehard en is het paard volgroeid.....

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:22

vroeger heeft mijn moeder eens plakijzers gekocht op de equitana, dan gingen de "nagels" geplakt in (eerst werd er een gaatje geboord voor de plastic nagel) op een geplakt ijzer.
Maar geen succes die plakijzers

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:40

Onze pony zou in eerste instantie plakijzers krijgen in de kliniek in Utrecht, omdat ze hoefbevangen was en de artsen liever niet zagen dat ze genageld werd.
Het was vrij prijzig, ik weet niet meer hoe duur.
Het zou van s'ochtends tien tot mischien wel s'middags half vier duren.
De kans dat ze blijven lang zitten is niet zeker, een keer in een natte bak en ze worden er af gezogen.
Het schijnt nog een moeilijk werkje te zijn om die dingen onder te plakken, gaat echt niet zo van lijm erop en klaar is Kees.
Uit eindelijk hoefde onze pony ze toch niet, omdat ze een dag later weer stukken beter liep.
Maar je paard moet voor die ijzers dus doodstil staan voor lange tijd en er zijn weinig smeden die het doen...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:41

En bekappen moet volgens mij ook bij een plakijzer, bij elk ijzer lijkt me...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:48

Smurf als je het over toontreden hebt dan heeft dat toch niks met de botten te maken maar alleen mat de hoef? en ik ben het niet helemaal met je eens dat je na het 5de jaar gaan beenstanden meer kan veranderen de meeste paarden groeien langer door als 5 en ik heb wel eens een 13 jarig paard gezien die afwijkende beenstand had en die hebben ze na een jaar toch weer goed gekregen.
Hoe zit dat dan?

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:00

ik heb mijn informatie van de DA, de smid en het Norikerstamboek, verder weet ik het ook niet, ik ben maar een eenvoudige sufferd die op een middelbare school informatica onderwijst.....

Volgens de mensen die mij van info voorzien, verandert de lengte van de spieren en pezen als je de stand van de hoef verandert (bedenk maar eens hoe het voelt als je een dagje op hoge hakken loopt of als je dat gewend bent op platte schoenen). Dit kan tot het 5e jaar, daarna niet meer.

Mijn paard is niet een beetje toontredend, maar heel erg extreem, zoals vele Norikers die een aantal jaren in de zomer op de alm geweid zijn geweest. Norikers die in Nederland geboren zijn en nooit op de alm hebben gestaan, hebben rechte benen, dus wij (mensen van het Norikerstamboek) vermoeden dat het maandenlang lopen op erg schuine weides er iets mee te maken zou kunnen hebben.

Maar goed, als er mensen zijn die het tegendeel aan kunnen tonen, graag, ik speel de info wel door aan het stamboek!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:10

het strasser-standpunt over beenstanden veranderen is ook heel afwijkend van het normale dierenarts. Maar de meeste dierenartsen weten dan ook o,o van hoeven. Mijn (zeer goede) dierenarts zei bijvoorbeeld over een paard dat last had van z'n hoeven. Ja, er moeten ijzers onder, want dat dempt beter??!! Ik zat echt te klapperen met m'n oren.
Ondertussen verkondigen ze dat je de stand niet mag veranderen, maar timmeren ze wel wiggen van weet-ik-veel hoe veel cm eronder.
Het schijnt dat de pezen zich helemaal niet aanpassen, maar dat de spieren in de schouder zich aanpassen. Als de pezen (doordat de hielen te lang zijn) te lang zijn, moet de schouder zich extra aanspannen, om die pees te blijven spannen. Als je de hiel dan lager gaat zetten, kan het inderdaad zijn dat het paard wat spierpijn krijgt.
Het is best een lang proces om het allemaal weer goed te krijgen, maar dan kan je wel weer lekker buitenrijden!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:01

we zijn er al anderhalf jaar mee bezig. Ik heb een erg deskundige smid, vind ik, en ik kan nu weinig rijden, maar je kan nog veel meer dingen met je paard doen dan alleen rijden gelukkig!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:55

http://www.dallmer.de

Maakt 'gewone' hoefschoenen en hoefschoenen die met 2-componenten lijn worden vastgezet.

.

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:10

. Nu hoorde ik laatst dat het mogelijk is om hoefijzers te laten plakken/lijmen. Ik heb op i-net gezocht voor info maar ik kan niets vinden. Kunnen jullie me helpen????[/color][/color][/quote]


Er zijn goede produkten op de markt om gewone hoefijzers onder de hoef te lijmen.
Een voorwaarde is echter dat je voor een goede hechting een goede stevige basis moet hebben om te kunnen lijmen. Het is vaak zo dat men over wil gaan tot lijmen als de hoef niet meer genageld kan worden,dit komt dan vaak voor bij hele slechte voeten.Bij brokkelhoeven bijv.
De gedachte is natuurlijk wel goed om een brokkelhoef te lijmen maar de praktijk is toch vaak dat deze hoeven onvoldoende basis hebben om een goede hechting te verkrijgen. Lukt het echter wel om de ijzers goed te lijmen moet je toch rekening met het feit dat het max. 5 wk blijft zitten.
In jouw geval denk ik niet dat het probleem in het nagelen zit maar in het gedrag van het paard. Dus zal het er onder lijmen van de ijzers geen optie zijn want ook hierbij zal het paard zijn voet moeten geven en een paar minuten blijven staan.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:18

Citaat:
Waarom zou het niet meer verholpen kunnen worden na 5 jaar, dat kan prima volgens mij.?


ik heb net even zitten kijken op de site www.hoofcare.nl en daar zeggen ze zelfs het volgende:

Citaat:
Correcties na de leeftijd van 3 jaar is uit den boze omdat men dat de gewrichten teveel eenzijdig gaat belasten.


*schrik*

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:40

ik ken een pony die plakijzers heeft gehad(ik heb de plakijzers hier thuis liggen),de pony had losse wand, dus kon niet genageld worden, maar kon niet lopen zonder ijzers,deze worden met grote lippen voor op de hoef geplakt, de 5 weken is niet gehaald, ik geloof maar iets van 3 weken,en dan werd er maar 3x per week mee gereden......ik denk niet dat de optie plakijzers is, maar meer dat je paard ooit zijn achervoetjes gaat geven, evt onder verdoving....en als een hengst zich laat castreren met verdoving,lijkt het mij niet onmogelijk om onder verdoving ijzerjes eronder te laten slaan, alleen dan zal je hem goed suf moeten laten maken...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:54

De smid krijgt die ijzers er wel onder, dan gaat ie gewoon de hoefstal in, geen enkel probleem, maar dan begint de ellende pas goed: kapotte hoefballen vóór, wekelijks de voorijzers afgetrapt, uitglijden op straat...

Verdoven hoeft niet, als je een goede hoefstal hebt, kan je zo de achterbenen ophijsen zonder dat het paard omvalt.

callippo

Berichten: 3199
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 00:51

smurf schreef:
Citaat:
Waarom zou het niet meer verholpen kunnen worden na 5 jaar, dat kan prima volgens mij.?


ik heb net even zitten kijken op de site www.hoofcare.nl en daar zeggen ze zelfs het volgende:

Citaat:
Correcties na de leeftijd van 3 jaar is uit den boze omdat men dat de gewrichten teveel eenzijdig gaat belasten.


*schrik*


Gaat het in dat geval niet over correcties in zijwaartse richting? dus als links langer is dan rechts bijvoorbeeld?

Correcties t.a.v. toon of hiel langer/korter kun je altijd nog uitvoeren. Dan rekken idd de spieren op. Het gewricht kan in die richting heel ver buigen, dus dat maakt dan niet uit. Maar in zijdelingse richting kan een gewricht maar heel weinig bewegen en na 3 a 5 jaar zijn de botten uitgegroeid.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 05:37

Citaat:
dus als links langer is dan rechts bijvoorbeeld

volgens mij is dat het geval bij toontredendheid

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:52

Een meisje bij mij op stal heeft vorige week plak ijzers gekregen. Haar paard had hoeven waar niet in genageld kon worden omdat ze te kort waren. Ze is bij de Uithof geweest in Utrecht. Daar hebben ze plakijzers er onder gezet. Ziet er erg mooi uit maar kost ook wel wat. Hoeveel precies weet ik niet maar het was niet goedkoop. Wellicht kun je daar eens informeren. Wel een heel vervelend probleem hoor. Hoop dat je een goeie oplossing vind. Succes.

Bevalt prima in duitsland...

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:53

ik heb tijdens theorie les op de manege ook een paard gezien waar de ijzers met tape aan de hoeven waren vastgeplakt, konden ook geen nagels in.

momenteel paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 bezoekers