Ik moet nog even zeuren over KN zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Ik moet nog even zeuren over KN zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 21:27

Okee, ik weet het, er zijn al vaker topics over dit onderwerp geweest maar ik zit nog even met een vraagje(s). Ik wou dus een KN zadel bestellen, maar heb daar achteraf toch maar weer vanaf gezien omdat het altijd een risico blift dat het niet past. En terugsturen is geen optie, dat wordt te duur (ik wou het zadel nl. bij Divoza bestellen) dus als het niet past moet ik het zadel hier weer verkopen.

Maar goed, iemand mailde me dus dat ze een KN zadel te koop had en het klonk als een goede deal. Alleen, dit zadel is de KN Olympik, het nieuwere model van KN dus. Nu heb ik gehoord dat een heleboel mensen het oude model veel lekkerder vinden zitten?? Verward Wie heeft er ervaring met de Olympic? En dan nog iets, dit zadel heeft een "normal" tree size. Volgens verkoper komt de Olympic in 3 maten: Normal, Medium en Wide. Zij had het zadel op een Holsteiner (50% Engels Volbloed) van 1.72m. met veel schoft en het zadel paste netjes. Volgens haar past het KN zadel op veel paarden. Maar mijn paard is 1.65m. en heeft gewoon een normale schoft.
En verder: zou ik in een 17,5 inch zadel passen als ik normaal in een 17 inch zadel rijd? Of is er een wereld van verschil tussen een 17 en een 17,5 inch zadel? Ik ben 1.68m. en weeg 56 (ik ben zeg maar normaal, niet slank maar ook niet dik ofzo).

Ik blijf het moeilijk vinden, maar dit klinkt gewoon als een goede deal. Het zadel is nog in zeer goede staat en zeer redelijk geprijst. Als het niet zou passen zou ik het waarschijnlijk nog makkelijk kunnen verkopen via de locale ruitersportzaak. Maar als jullie bij voorbaat al beweren dat een KN Olympic met Normal tree size absoluut niet past op een KWPN van 1.65m. dan begin ik er niet eens aan! Jammergenoeg draagt geen een ruitersportzaak die nog redelijk in de buurt is het merk KN. Dus zelfs als ik voor een nieuw zadel zou gaan, zou alles per post moeten.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 22:17

Ik ben gewoon normaal (dikke kont Haha! ) en rij op een zadel van 17 inch. Veel mensen kunnen er niet op zitten dus ik denk dat het wel wat verschil uit maakt, die 1/2 inch. Je moet het gewoon zelf een keer proberen, dan weet je of je er goed in kan zitten, want je moet natuurlijk niet van voor naar achter glibberen.
Ik heb een kentouwer drs zadel, 17 inch, terug gesneden kamer, kamerbreedte normal. Hij ligt op mijn arabiertje van 1.56m en rank gebouwd. Maar hij heeft ook op een KWPN-er gelegen van 1.65m die vrij fors gebouwd is en op een paard van 1.78m hoog die flink fors is.
Ligt een beetje aan het zadel Haha! Met KN heb ik niet zoveel ervaring. Heb 1 keer op zo'n zadel gereden , zat echt heerlijk ( was het oude model!) maar te groot voor mij (18 inch) .

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:44

Hoi! Ik heb ook een KN van '99, hij zit HEERLIJK!! en ligt perfect op mijn paard en mijn kont past er precies in. (denk aan slank lang meisje)
Ik heb een 17 inch.
Ik kan je helaas niet vertellen over het verschil tussen het niewe en oude model.

Maar ff een tip, ik vind het zowiezo een mega risico om een zadel via mail of divozo o.i.d. te bestellen. Ik zou liever langs een ruitersportzaak gaan waar je goed advies krijgt en waar er goed gekeken wordt naar de ligging e.d. (maar ik weet niet precies of dat ook is wat je van plan bent??)

Suc-6

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 13:55

Ik hoorde idd ook van iemand dat het oude model veel lekkerder zit dan het nieuwe, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 14:15

Ik heb de KN-symphonie dus ik heb geen ervaring met de Olympic. Ik ben er helemaal weg van.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 14:21

Ik heb een 17 inch zadel (wel van ainsley) en ik ben best wel licht en klein voor m'n leeftijd maar ik pas nog goed in dat zadel. veel andere mensen vinden het te krap zitten. Een paardje dat ik regelmatig rijd heeft sinds kort ook een KN zadel, ik vind het echt superlekker zitten!!!!! ik weet alleen eerlijk gezegt niet welke het is, ik denk het oude model.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 21:37

Als je een KN bij Divoza bestelt krijg je ook het nieuwe model, omdat daar de oude gewoon niet meer te krijgen is. Of dit model ook Olympic heet durf ik niet te zeggen, maar volgens mij is het gewoon een 'nieuwe' Symphonie. Ik kan het volgende week iig wel even voor je nakijken.
Als je een paard hebt wat niet extreem breed of smal is (normaal dus, zoals je zelf al aangaf bij jouw paard) zou een zadel met een medium size boom wel moeten passen. Ik weet niet of er bij jou in de buurt wel mogelijkheden zijn om zadels aan te passen (en dan voornamelijk wat betreft de vulling)?

Succes!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 06:37

Thanks voor jullie reacties Lachen Tja, ik zit echt te twijfelen. Omdat dit zadel dus een stuk goedkoper is dan een nieuwe en nog in heel goede staat is klinkt het als een goede deal. Maar ja, aan de andere kant, ik wil wel dat het goed past en het blijft natuurlijk een risico. Ik heb trouwens nog een ander 2e hands KN zadel gevonden (op internet!) en dat is het oude model KN. Alleen het is zitmaat 16.3/4 inch. Ik dacht dat KN zadels alleen in 17 en 18 inch zijn? Verward De verkoper beweert trouwens dat het zit als een 17 inch..

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 09:24

Ik heb vorige week zadels gepast. Ik heb al een oude KN (meer dan 15 jaar oud) en heb uiteraard ook even de nieuwe geprobeerd. Ik voelde niet zo heel veel verschil. Alleen bij mijn paard klepperde het zadel wat -dat had ik ook al met de oude. Met een dekje op merk je het niet maar met het zadel op de blote rug wel. Vandaar dat ik heb gekozen voor de barsnby, dat lag echt super goed, zelfs met een geheel losse singel (die was te lang Frusty ) kon ik gewoon draven zonder dat het zadel ook maar een mm verschoof. En heerlijk zitten natuurlijk Haha! .
Ik heb mijn oude KN overigens op heel veel paarden gehad van een volbloedachtig hengstje van 1.62 tot een KWPN-er van 1.74m. En dat pastte allemaal.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 11:06

Ik heb een KN gehad, en vond het een rampzadel.
ik kon er niet op blijven zitten, heb een passier grand gilbert gehad, en dat zat heerlijk. nu heb ik een county 2000, en dat past me helemaal. Alleen mijn kont nog iets minder..... hahaha....
nee, die KN pastte niet op mijn schimmeltje, en wel op die zwarte dieik toendertijd had. Ik vind een KN heel vlak van de onderkant en mijn Schimmeltij heeft weinig schoft, dus het zadel gleed er zo vanaf. en het klapperde als het erop lag. Op die zwarte lag hij perfect, alleen ik kon er niet lekker op zitten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:24

Ik heb een KN, en ik vind het een superzadel. Ik hoor mijn instructrice nooit meer zeggen "recht zitten!". Daarbij heb ik verschillende paarden, waaronder een paard met een hoge schoft. Ik heb paarden met weinig schoft. MAar het zadel ligt op elk paard! Natuurlijk moet je een 17,5 inch hebben, dat is voor mensen met een normaal tot vol postuur. Mensen met maatje 36 kunnen denk ik ook nog wel in een 17 inch.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 12:32

ik vind de oude echt super! zitten. de nieuwe absoluut niet! mijn instructrice vind hetzelfde.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:30

ik heb een passier grand gilbert extra van 16.5 inch, en ik heb een 'normale' dikte! Vind 17,5 inch van Passier een te groot zitvlak hebben. Je moet in ieder geval een handbreedte voor en achter je kunnen hebben en dit kan bij mij zat. Dit is erg verschillend bij de merken.
De KN-s die ik ken zitten goed, alleen met gelongeer;... geklapper.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 15:20

Desiree schreef:
Natuurlijk moet je een 17,5 inch hebben, dat is voor mensen met een normaal tot vol postuur. Mensen met maatje 36 kunnen denk ik ook nog wel in een 17 inch.


Nou, ik heb anders niet bepaald een maatje 36 (ook niet heel dik ofzo) en heb een 17 inch KN oude model. Er kan een hand achter mijn kont, en ik voel mij niet heel stijf zitten ofzo. Het is een 17 inch, en de boom is 1 slag breder dan medium. Het ligt op een paard van 1.64 met weinig schoft, maar het heeft ook wel eens op een paard van 1.70 gelegen met veel schoft. Op beide lag het netjes. Op die van 1.70 heb ik er niet mee gereden, die was nog niet beleerd, je kon er nog niet op zitten wel een zadeltje opleggen.
Ik zou alleen noooooooit een zadel in een winkel oid bestellen als het niet makkelijk terug kan........
succes iig