Eigenaar van een dominant paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Eigenaar van een dominant paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 11:16

Hoe ga je om met de acties van je dominante paard? Persoonlijk vind ik het niet leuk als mensen boos worden op mijn paard, ik ben ook wel eens boos geworden op iemand toen ze de mijne voor de 9de keer voor klootzak had uitgemaakt. Feit blijft wel dat de mijne dominant ís. Ik vind het ook érg vervelend dat hij de klappen uitdeelt - niet dat ik graag wil dat hij klappen krijgt natuurlijk. Ik wil het liefste een apart weitje voor hem, maar dat kan bij ons niet, 'dan wil iedereen dat'. Maar iedereen heeft er toch voordeel van als dominante paarden apart staan?? Nu baalt iedereen van het feit dat de mijne dominant is, inclusief ikzelf!

Culemborg here I come!!


Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:32

{weet niet of ik je verhaal helemaal snap hoor}
Maar die van mij is ook behoorlijk dominant, en ja, hij krijgt af en toe een tik om hem te laten weten wie de baas is Pling
Maar inderdaad andere mogen hem niet slaan van mij, ik zeg er ook wat van.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:54

kristie schreef:
{weet niet of ik je verhaal helemaal snap hoor}
Maar die van mij is ook behoorlijk dominant, en ja, hij krijgt af en toe een tik om hem te laten weten wie de baas is Pling
Maar inderdaad andere mogen hem niet slaan van mij, ik zeg er ook wat van.

Dan ben maar blij dat je niet bij mij op stal staat. Ik mep een paard namelijk terug, indien daar redenen voor zijn. Ik laat onder geen enkele voorwaarde door welk paard dan ook over me heen lopen en schop ze desnoods met grof geweld terug, als dat echt noodzakelijk blijkt te zijn.
Meestal is het voldoende om ze een keer goed op hun plek te zetten, ze weten dan wat ze aan je hebben. Duidelijkheid is voor dit soort paarden extra belangrijk, als de grenzen steeds ergens anders liggen is dat niet alleen onduidelijk, je schept ook onzekerheid bij het paard, die dan zelf z'n grenzen stelt, die heel ergens anders liggen dan jij graag zou zien.
Begrijp me goed, ik ben absoluut geen voorstander van ongebreidelde schop- en meppartijen, maar ik wil nog wel langer met paarden werken om me zomaar van de wereld te laten denderen. Ik eis mijn ruimte ook, net als elek paard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:01

En kan je paard ook niet op een ander tijdstip erop?

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:37

die van mij staat te koop Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 12:40

Okkie1 schreef:
En kan je paard ook niet op een ander tijdstip erop?


Alleen als de grote wei leeg is en dat is niet zo gauw want iedereen wil z'n paard lekker lang buiten...

Als je met paarden werkt vind ik het anders dan als je ook pensionklant bent. Ik heb ook wel meegemaakt dag mensen hun paard voor mijn paard in de stalgang parkeren en dan gaan slaan als hij hapt. Dat vind ik dan onnodig want dom gedrag van hun kant. Zij willen dan mijn paard opvoeden terwijl dat happen er nou eenmaal inzit. Je moet m ook niet confronteren. Het gaat hier ook niet om dat gedrag, maar het feit dat ik er van baal dat mijn paard andere slaat in het land, maar er ook geen andere oplossing lijkt te zijn omdat hij niet apart mag. Dat is echt knap k want ik vind het echt niet tof als de DA moet komen voor een paard dat een ram van de mijne heeft gehad!!!

Culemborg here I come!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:43

Ik heb ook een dominant paard.
Zou je niet zeggen als je hem op stal en in omgang ziet.
En de enige reden dat hij zo is dat hij weet dat hij op zijn mieter krijgt als hij alleen al denkt aan iets uitvreten.
En de stalhouder die hem buiten zet slaat hem gerust op zijn donder.
En dat vind ik perfect, hij hoort zich maar te gedragen, geen flauwekul.

Hij heeft een jaar ergens gestaan, waar hij niet op zijn plaats gezet werd.
hij heeft die man bijna het hele terrein over gesleept met buiten zetten.
bleek ook te steigeren.
allemaal dingen die ik niet van hem ken.
Want als ik hem buiten zet is er niks aan de hand.
Toen ik hem verhuisde heb ik dat dus wel gezegd, dat hij dat bleek te doen.
En idd, daar had hij het ook geprobeerd.
1x...

verder heeft Kawa altijd bij andere paarden in de wei gestaan.
dat heeft ook altijd goed gegaan.
Hij is binnen de kortste keren de baas en dan is alles rustig in de wei.
Hij heeft door de vorige leider wel eens happen of klappen ontvangen en ja ook uitgedeeld.
maar ik heb een medelijden met hem als er ergens een hap zit.

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:49

Ik wil de sport in en mijn welsh cob is daar niet geschikt voor omdat ie denkt dat ie nog hengst is en als die andere paarden ziet is het enigste wat ie wil daarheen met lessen ofzo heeft ie der niet zo'n moeite mee om zn hormonen in te houden...
Hij mag ook niet in de wei omdat ie vecht met de ruinen en de merries bespringt ie..Dus hij staat heel de dag alleen op stal
en vind dat een beetje zielig dus ik heb hem te koop gezet en inmiddels heb ik al een ander paard

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:50

Mijn merens is ook erg dominant.. Als je je door zo een paard op je kop laat zitten is het einde zoek en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan (zoals bij RK)
Als het nodig is dat iemand anders hem op zn nummer zet dan moet dat maar.. Liever dat dan dat iemand met gevaar voor eigen leven bij mijn paard in de buurt komt..
Je paard is geen mietje die kan veel meer hebben dan jij denkt. Ook die van mij staat in een groep buiten en ook die van mij heeft vaak klappen gehad. Hem intresseert het niet dus dan ga ik me er al zeker niet druk om maken..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:15

Hij vecht door tot de dood als die tegen 7 andere paarden gaat lopen knokken en de sloot word in geschopt en dan nog loopt te knokken en niet een beetje knokken maar waardoor gewoon gevaarlijke situaties ontstaan dan doe ik dat gewoon niet. Ik ga niet andermans paarden in gevaar brengen en ook zeker niet me eigen paardje

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 13:37

Even voor de duidelijkheid: ik heb géén problemen met rijden, in de omgang, met het naar het land brengen etc en anderen ook niet. Dan is hij superbraaf! Het gaat puur om het contact tussen hem en andere paarden. En dat ik geen keus krijg van de pensionhouder dus hem bij de andere in moet gooien, maar dat als vervolgens eentje zulke klappen krijgt (juist nu in deze periode als ze net samen gaan) dat de DA gebeld moet worden, ik dat knap k vind. Hij krijgt dus van mij wel op z'n flikker, maar dat neemt niet weg dat hij het land terroriseert.

Culemborg here I come!!

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:41

Het vervelende van mijn paardje is als je hem alleen zet in de wei met een schrikdraadje derom heen naast het andere land.. Dat ie dan door het draad en de sloot heen gaat om bij de merries/ruinen te kome..Vervolgens vallen der weer rake klappen. De laatste keer dat ie in de wei is geweest kwam die eruit met 17 wonden...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:51

Ik heb een dominante merrie. Gelukkig is ze ook zeer goed opgevoed, dus in de omgang met mensen merk je er niet veel van. Wel moet je altijd zeer consequent blijven en zorgen dat zij vindt dat jij hoger in rangorde bent dan zij. Dan gaat het goed.

Ze heeft nooit gebeten of zo. Haar dominantie uit zich in proberen door mensen heen te lopen. Ik heb iedereen dan ook toestemming gegeven haar aan de kant te zetten. De staleigenaar heeft haar 1x een schop gegeven, ze heeft het nooit meer geprobeerd Lachen

In de wei is ze de dominantie merrie van de groep. Dat levert eigenlijk nooit problemen op. Meestal is dreigen met de oren genoeg voor de andere paarden om aan de kant te gaan. De plek voor het hek is van haar, zij is degene die het eerst water drinkt. Als er een nieuw paard in de wei komt is er eerst een half uurtje gedreig en komen er wat net niet rake trapjes, daarna is de rust meestal herstelt.

Kortom: ik zit er niet mee. De mensen van mijn stal ook niet. Het is natuurlijk paardengedrag. Als je je er niet mee bemoeit en de dagelijkse kudde redelijk hetzelfde houdt is er niets aan de hand.

Je moet ze alleen erg goed opvoeden in hun omgang met mensen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:56

moeilijk hoor. Mijn paard kan ook niet zo makkelijk bij andere ruinen (als zijn merries er bij staan) en in het begin werd er nog wel eens 1 bij gezet zonder dat ik het wist. Kom ik bij de paarden zeggen ze dat ik een klotepaard heb. Dus ik pardo ik heb gewaarschuwd geen andere paarden erbij als zijn merries er staan. Maar goed dat is nu over.

Ik hoor ook wel eens op stallen dat als je een dominante heb en je hem in de groep blijft zetten je opdraait voor de da kosten van anderen. Ik vind het maar moeilijk moet je je paard als er geen apart stuk weiland is dan maar op stal laten staan ofzo?
Denk in jou geval dat er eerst iets ergs (paard dood of invalide) moet gebeuren voordat de staleigenaar beseft dat hij op stal moet blijven of dat er een wei afgezet moet worden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:01

@gouda. Om te beginnen hoor je als eigenaar van een paard verzekerd te zijn voor wa. De verzekering dekt zulke situaties ten dele. Daarnaast is de eigenaar van het paard met de schade ook mede aansprakelijk. Hij/zij kiest er immers voor zijn paard in een groep te zetten, waardoor schade kan ontstaan (overigens ook aan het dominante paard).

Ik kies er bewust voor, net als de mensen van mijn stal. Onze paarden staan de hele dag buiten en in een groep. Dat is natuurlijk voor een paard. En als je het echt heel eng vindt, dan kun je er ook voor kiezen je paard niet op ijzers te zetten. De meeste ruzies tussen paarden betreffen (als er al daadwerkelijk getrapt wordt) goed gerichte meppen op de borst. Dat levert zonder ijzers een blauwe plek op, maar geen permanente schade.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:09

bij mijn paard zijn de rollen sinds een jaar of 2 omgedraaid. De meeste paarden kan hij niet aan met vechten zijn achterhand is niet sterk meer dus word hij vaak opgejaagd. Vorig jaar zo erg dat hij spierbevangen is geraakt. Dus toen had ik eigenlijk (omdat ik meerdere malen gezegd had dat die ruin eruit moest) die eigenaar de rekening van €450.00 moeten geven of had ik mijn paard op stal moeten zetten. Nu sinds deze week (staan pas 2 weken op t land) is de ruin er eindelijk tussen uit. Het schuim stond tussen mijn paard zijn billen en zat onder de wonden. Ja hoe ver moet je gaan met paarden en wannneer moet je nu ingrijpen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:20

gouda schreef:
bij mijn paard zijn de rollen sinds een jaar of 2 omgedraaid. De meeste paarden kan hij niet aan met vechten zijn achterhand is niet sterk meer dus word hij vaak opgejaagd. Vorig jaar zo erg dat hij spierbevangen is geraakt. Dus toen had ik eigenlijk (omdat ik meerdere malen gezegd had dat die ruin eruit moest) die eigenaar de rekening van €450.00 moeten geven of had ik mijn paard op stal moeten zetten. Nu sinds deze week (staan pas 2 weken op t land) is de ruin er eindelijk tussen uit. Het schuim stond tussen mijn paard zijn billen en zat onder de wonden. Ja hoe ver moet je gaan met paarden en wannneer moet je nu ingrijpen?


In zo'n geval moet je ingrijpen. Een dominantie-gevecht duurt meestal een uurtje en soms een week. Dit klinkt als vals opjagen. Dat is dus wat anders. Daar had ik na een week toch echt een andere kudde-indeling gemaakt met een touwtje met stroom ertussen.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:50

Tja, ik heb ook een dominant geval. Ze is bij mij erg braaf omdat ze weet hoe de verhoudingen liggen. Maar ze heeft wat vervelende trekjes naar vreemden toe. Als ze onbeschoft is vind ik het prima als ze op haar flikker krijgt hoor.

In de wei gaat het op zich prima. Ze is de dominante merrie maar zolang anderen haar ruimte respecteren zal ze nooit jagen o.i.d. Alleen er kan niet zomaar een nieuw paard bij. Die fout heeft de staleigenaar een paar jaar geleden gemaakt. Mijn pony heeft de nieuwe het hele land door gejaagd en vervolgens in de sloot geduwd. Ze draafde trots op en neer langs de kant en ze hebben haar echt met een longeerzweep weg moeten slaan om dat arme paard uit de sloot te halen. Is gelukkig wel goed afgelopen.

Zolang een dominant paard weet wie de baas is zie ik geen problemen eerlijk gezegd. Het zijn volgens mij juist de paarden die net dat beetje extra hebben. Ik ben in ieder geval heel blij met mijn dominante paardje (hoewel dat niet altijd zo geweest is).


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:38

Anya schreef:
Dit klinkt als vals opjagen. Dat is dus wat anders. Daar had ik na een week toch echt een andere kudde-indeling gemaakt met een touwtje met stroom ertussen.

Idd! Dominantie op zich is niet erg. Paarden zijn niet dom en gaan heus wel opzij als een hoger geplaatst paard een signaal uitzendt. Met mijn merrie is het ook gebeurd dat ze in elkaar werd geragd en door het draad werd gejaagd door een ruin met een "persoonlijkheidsstoornis" (zo noem ik het dan even netjes). Ik ben de laatste tijd al vaak genoeg naar de kliniek geweest, dus ik wil niet meer dat die ruin bij mijn merrie in de groep wordt geplaatst. Het is OF hij OF zij ...

Dominantie tov mensen is mi nooit aanvaardbaar. Als je echt wordt aangevallen of onder de voet wordt gelopen door een paard is het wat mij betreft oorlog.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:21

ik heb ook een superdominant paardje..
maar vooral tegen mensen Haha!
vraag maar na bij kim Haha! Haha!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:11

Citaat:
Als je met paarden werkt vind ik het anders dan als je ook pensionklant bent. Ik heb ook wel meegemaakt dag mensen hun paard voor mijn paard in de stalgang parkeren en dan gaan slaan als hij hapt. Dat vind ik dan onnodig want dom gedrag van hun kant. Zij willen dan mijn paard opvoeden terwijl dat happen er nou eenmaal inzit. Je moet m ook niet confronteren.


Bij ons staan er dan maar twee paarden op stal, maar ik vind het erg prettig dat ik gewoon kan opzadelen in het gangpad zonder dat mijn paard in zijn flikker wordt gebeten. En reken maar dat ik uithaal naar dat paard.
Het happen zit er echt niet in hoor, dream on. Daar zit een fout in de opvoeding, lees het verhaal van RK maar, zelfs een dominant paard kun je leren dat gedrag te onderdrukken.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:21

patos schreef:
Citaat:
Als je met paarden werkt vind ik het anders dan als je ook pensionklant bent. Ik heb ook wel meegemaakt dag mensen hun paard voor mijn paard in de stalgang parkeren en dan gaan slaan als hij hapt. Dat vind ik dan onnodig want dom gedrag van hun kant. Zij willen dan mijn paard opvoeden terwijl dat happen er nou eenmaal inzit. Je moet m ook niet confronteren.


Bij ons staan er dan maar twee paarden op stal, maar ik vind het erg prettig dat ik gewoon kan opzadelen in het gangpad zonder dat mijn paard in zijn flikker wordt gebeten. En reken maar dat ik uithaal naar dat paard.
Het happen zit er echt niet in hoor, dream on. Daar zit een fout in de opvoeding, lees het verhaal van RK maar, zelfs een dominant paard kun je leren dat gedrag te onderdrukken.


Heb ik dus op mijn stal ook erg last van. ALs ik in de gang loop of sta met mijn paard word hij al van 4 kanten gebeten. Lekker ontspannen poetsen en er kunnen geen luikjes dicht. Als 1 van die paarden de mijne (of mij soms) bijt dan haal ik als een soort automatische reactie uit met het touw. Laat mij niet zomaar bijten en mijn paard ook niet. Als de mijne het zou doen krijgt hij ook een knal.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:27

Idd, heb er ook geen bezwaar tegen als ze die van mij een mep verkopen als ze bijt, gelukkig heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat ze beet, en de eigenaar van het andere paard heeft het me ook nog nooit verteld.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:16

Ik zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als mijn paard een mep zou krijgen als ze beet. Dat is ook wat anders dan dominantie. Dit soort gedrag noem ik onopgevoed. En daar is de eigenaar schuld van.

Waar ik wel bezwaren tegen heb is de haal met het touw die hierboven wordt beschreven. Deze happende paarden staan vaak ik de stal en happen door hun luikje. Een haal met een touw is dan precies de goede manier om een paard kopschuw te krijgen. Mijn vriendin heeft zo'n kopschuw exemplaar gekocht. Vreselijk lief dier, maar in de stal waar ze stond had 1 persoon de gewoonte om alle paarden maar vast naar binnen te meppen als zij met haar paard langskwam. Dat had ik dus niet moeten zien, dan had zij met het touw gekregen...

Een duidelijk gerichte mep en voor iets dat het paard begrijpt...no problem. Als het andere...alleen na overleg met mij.
Laatst bijgewerkt door Anya op 12-05-04 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 18:31

Tegen een dominant paard in het land kun je eigenlijk weinig doen!
Als je niet zou willen dat hij sloeg kun je hem idd het beste appart zetten! Als hij zich tegen over jou ook Dominant gedraagd is dat wat anders.. Wees concequent en hij weet wat hij aan jou heeft en jij aan hem!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 37 bezoekers