Fokadvies NRPS gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Fokadvies NRPS gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 21:01

Gaan misschien dit jaar nog een veulentje fokken bij mijn merrie.

Zij is een NRPS-stamboekmerrie van 1.55m, stevig gebouwd (echt, daar zit een kracht in!! Lachen ) en kan erg goed springen.
Verbetering is er nodig in de stap. Rest van de gangen is goed al mag ook de galop wat soepeler.
Kleur is Roodvos-stekelharig (ik wist tot ik haar kocht niet dat het bestond)

Het is de bedoeling om een springpaard te fokken.

Afstamming:

v. Adios
vv. Legaat vm. Tavanta
vvv. Marco Polo vvm. Lanita vmv. Uppercut vmm. Lavanta

m. Wendy
mv. Nepal mm. Safety
mvv. Pericles mvm. Iregina mmv. Waldo mmm. Lollypop

Niet slecht toch??? Knipoog

Zat zelf te denken aan Arco Polo (v. Andiamo Z)
Maar ben eigenlijk tegen inteelt...... Scheve mond

Dus misschien dat iemand hier een beter idee heeft???


Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 21:04

Owja, qua karakter......

Moeders is een beetje een schijterd dus Paps mag wel een lefgozertje zijn Lachen

"It's snowing still," said Eeyore gloomily."So it is.""And freezing.""Is it?""Yes," said Eeyore. "However," he said, brightening up a little, "we haven't had an earthquake lately."

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:09

Springpaard? Maar voor welk stamboek? Of bezit moeder genoeg 'bloed'?

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 21:39

Is voor het NRPS stamboek. Dus wel een NRPS hengst.

"It's snowing still," said Eeyore gloomily."So it is.""And freezing.""Is it?""Yes," said Eeyore. "However," he said, brightening up a little, "we haven't had an earthquake lately."

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:02

bachelor NH Tong uitsteken
neej, ik weet het zo niet. Maar ben zelf ven van die hengst Lachen geen idee of hij op jou merrie past Lachen

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 07:54

Cantos zou op papier wel passen. Goede springhengst, met hele goede basisgangen. Vooral de galop vind ik soepel. Hij zou in mijn ogen ook een goed dressuurpaard kunnen zijn. Lijkt mij een koele rustige hengst. Maar of hij werkelijk bij haar past weet ik niet. Ook heb je nog de keus uit zijn 2 goedgekeurde zonen Casantos en Cantis. In Casantos zit er bij mijn weten abantos bloed en dat is een zoon van Abgarxx.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:21

Cantos zou idd wel een goede optie zijn. Zijn zonen staan mij persoonlijk minder aan, maar die zou je zelf eens moeten zien.

Ik heb zelf dit jaar een heel mooi veulentje van Royal highness(ook uit een merrie van 1.55 Knipoog ). Heel mooi luxe diertje en fijn bewegen.
Royal Highness werd begin dit jaar verrichtingskampioen, de cijfers kun je vinden op www.nrps.nl in de hengstenlijst. Ik ken de hengst persoonlijk en vind het een heel fijn dier Goed bewegen, fijn springen en een ontzettend fijn karakter! (het is alleen wel een schimmel Knipoog )
Complete afstamming van hem is trouwens: Royal Bravour x Lauriston x renville x uppercut.

ik ben zelf niet zo weg van het karakter van Animo en Andiamo, weet niet hoe Arco Polo is en vererft, maar ik vond hem niet prettig uit zijn ogen kijken (paard moet vriendelijk kijken, kan er niets aan doen, dat is mijn enige tik Lachen )

Ik ga nu even mijn tentamen verder leren. Zal vanavond op de terugweg in de trein mijn gedachten er nog even over laten gaan

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 14:19

Wat betreft Royal Bravour: Renville heeft de zelfde merrielijn als Adios en Uppercut zit ook al in de merrie's stamboom..... Lijkt me dus helaas niet zo"n goed idee...

En als het van de cantos lijn was zou het Casantos worden. Cantos is een dure jongen Lachen

Las trouwens dat de stap en draf bij de Animo/Andiamo familie niet echt goed is. Weet iemand hier meer van??

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:47

Cantos is inderdaad een dure jongen, maar vermoedelijk wel waard. Als je groter (duidelijk groter) wil fokken is hij wellicht een mindere optie. Dan zou ik gaan vaan Bachelor NH, echt super, weet niet wat hij kost, weet wel dat hij heel goede bewegingen geeft en paarden met veel vermogen op de sprong (spreek uit eigen ervaring).

Wij hebben zelf een 6 jarige Bachelor afstamming en een 2 jarige afstammeling van Cantos.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 16:53

ik zou ook gaan voor bachelor NH

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:22

foto's in mijn profiel van een 4 jarige Bachelor. Zeker veel sprong en ook mooie bewegingen, fokt ook groter, maar wel kortere ruggetjes. Mijn bachelor ruin komt uit een moeder van 1.54, is nu 1.62 groot.
Bachelor kost volgensmij 350 euro.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 19:44

Hoe duur is Cantos wel?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:07

ik dacht 850 euro.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:11

Casantos is volgens mij niet zoveel goedkoper dan Cantos (en dekt iig dit jaar beperkt ivm sport, volgens mij moest je tijdig bespreken)

Uppercut zit in die hengst in de vierde generatie, daar maak ik me persoonlijk echt niet druk meer om
Renville zit ook pas in de derde generatie, ik weet niet of het directe halfbroers zijn of in de verte Verward
Wel grappig, ik heb die hengst juist gebruikt omdat ik dan Ramiro voorin had(merrie voert zelf al twee keer ramzes-bloed Knipoog via ramiro en via report) en terugfok op courville en uppercut *LOL*

Voor Bachelor-nakomelingen kun je mij over het algemeen niet echt warm krijgen, maar er zullen gerust wel goede nakomelingen van komen Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 23:02

Cantos is 1000 euro, casantos 795 Bloos!

Weet niet zo goed hoe dat zit met inteelt bij paardjes.
Alleen bij konijnen... Haha!
Misschien dat iemand die daar meer vanaf weet eens iets erover wil melden

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:41

Jetstream? Volgens mij springt die nu nationaal. Brengt vaak mooie types die goed kunnen lopen EN springen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:59

Quasimodo goed springpaard. met erg leuke paps erachter Quidam de revel goed spring bloed

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 08:03

hmm Dutch Oil misschien. Hij is wel klein maar wat een gummibal van een springpaard is dat zeg.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:36

Ik vond Dutch Oil niet zo bijzonder onder het zadel. Heb wel betere springpaarden gezien. En zo te horen kan deze merrie ook wel wat maat en massa gebruiken Knipoog

Om even op de vraag van TS terug te komen;
inteelt bij paarden wordt vaak geen inteelt meer genoemd. Ik zie persoonlijk bepaalde hengsten/merries graag vaker terugkomen in de stamboom. Ik ben van mening dat je daardoor bepaalde eigenschappen ook sterker kan verankeren (natuurlijk ook negatieve dingen, je moet wel je verstand blijven gebruiken)
Er zijn ook hengsten waar ik absoluut niet op terug wil fokken, omdat ze de negatieve kanten wsl extra bevestigen.
Zeker als het in de derde/vierde generatie of verder zit vind ik het geen punt

Het mooiste is als je terug kan fokken op de merrielijn, maar dan moet je merrie al wel uit een goede en bekende merrielijn komen en dan moet er ook nog een hengst met soortgelijke bloedvoering rondlopen Knipoog
Er zijn over deze materie ook wel wat topics op bokt geweest trouwens Zoek bijvoorbeeld maar eens op inteelt of lijnteelt.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:49

ach, zo zie je maar dat ik van springpaarden toch niet echt veel verstand heb. Ben beter bij dressuurpaarden. Haha!

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:26

Maar wat zijn dan de goede hengsten om op terug te fokken?
En kan iemand mij een goede merriestam (springpaarden) noemen anders dan de banta stam?

"It's snowing still," said Eeyore gloomily."So it is.""And freezing.""Is it?""Yes," said Eeyore. "However," he said, brightening up a little, "we haven't had an earthquake lately."

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:30

ik heb dit jaar een Bachelor merrieveulentje uit een Bonaparte merrie
Foto's van Noa in mijn profiel
volgens kenners mag ze er zeker wel wezen *LOL*


Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 22:50

Ja, wat ik van bachelor weet is datie mooie veulens fokt.
En ook Noa mag er zijn!:)
weet alleen weinig van oftie ook goede springers fokt

"It's snowing still," said Eeyore gloomily."So it is.""And freezing.""Is it?""Yes," said Eeyore. "However," he said, brightening up a little, "we haven't had an earthquake lately."

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:08

Jumper dat is een zoon van Zuidhorn. Zal massa toevoegen, maat weet ik niet en hij kan toch ook een aardig potje springen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 08:35

Wat me opvalt ,dat voor het NRPS elke soort hengst vernoemd wordt.

Telt het Arabisch bloed niet meer mee bij dit stamboek?

Want dat was toch waar dit stamboek herkenbaar door moest zijn.

Of neemt men maar wat bloed met bv. Amor er in en het komt wel goed.??



Amor Holst (30.2% XX) + (2.0% OX); Stb; preferent; bay; 1.62m; 1959; Approved Sgldt stallion
..... ..... ..... ..... ..... ..... .....Lorbeer (10.2% XX); Stb Holst; bay; 1.58m; 1919 /Darley Arabian XX; bay; 1702
..... ..... ..... ..... ..... .....Loretto (6.7% XX) + (6.3% OX); Stb Holst; light bay; 1.60m; 1932; Approved Holstein stallion
..... ..... ..... ..... ..... ..... .....Zerline (3.1% XX) + (12.5% OX); Stb Holst; bay; 1922 /Darley Arabian XX; bay; 1702
..... ..... ..... ..... .....Barba (5.9% XX) +(4.0% OX); Stb Holst; bay; 1943
..... ..... ..... ..... ..... ..... .....Heinitz (6.6% XX) +(3.1% OX); Stb Holst; bay; 1.64m; 1931; Approved Holstein stallion /Darley Arabian XX; bay; 1702
..... ..... ..... ..... ..... .....Line (5.0% XX) +(1.6% OX); Stb Holst; 1937

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 117 bezoekers