Voor Sonja iets over mezelf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-01 10:05

Ik ben 28 jaar, en werk full-time in een 3 mans bedrijfje als secretaresse. Ben getrouwd met André en heb 2 katten, Crispy en Bruce. Op dinsdag rijd ik Paco, 9 jarige BWP-er, heel lief en aanhankelijk, echt een schatje. Op woensdag rijd ik Gangster in de les, een Groninger met een eigen willetje. Hij is 13 jaar (geloof ik) maar nog steeds zo fris als een hoentje. Op zaterdag rijd ik Lindie, een haflinger en heeft dezelfde eigenaar als Gangster. Lindie is 8 jaar en ik rijd haar in de springcurses. Dan rijd ik Paco af en toe op vrijdag en op zaterdag als zijn eigenaresse andere bezigheden heeft. Vind ik altijd heel erg hihihihihihi.
Nou dit was het wel. Groetjes, Ellen



Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 13:42

VERTEL! ik wil alles weten over je groninger gangster! welke afstamming heeft ie gaan ze er mee naar keuringen etc.groetjes van een groningerfreak

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 14:30

gangster een groninger? echt? Goh, had ik niet gedacht!!.
Kim, Jos Lansink heeft Gangster een keer gereden, met de opening van de nieuwe bak!!! (gangster was eerst van de manege waar ik af en toe kwam)

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-01 15:48

Ja stef dacht eerst eigenlijk dat het een kwpn-er was dus ik zei tegen de eigenaresse dat ze eens bij dutchstallions moest gaan kijken. Toen zei ze dus dat het een Groninger was. Wist ik ook niet. Afstamming weet ik niet.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 18:49

vragen please!!!Als het een ëchte"groninger is heeft ie op z'n linkerbil een klavertje met een kroontje erboven of alleen een klavertje ligt eraan waar ie in staat geschreven.
naast het klavertje zit links en rechts een cijfer.
Omdat groningers zo zeldzaam zijn worden alle veulens geregisteerd tenzij ze van een niet goedgekeurde hengst of een merrie zonder papier zijn
groetjes

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 19:59

Groninger.....
Ik zat laatst een beetje te lezen in Orry zijn stamboom en hij heeft zowel aan vaders als moederskant invloed van Sineada (geweldige groninger hengst)en tevens moederskant Ulex (gelders).....
Dat dan mengen met Holsteiner, Engels Volbloed en ergens wat Frans volbloed....en dan heb je een Orry...Lachen

Groetjes,

Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 14:08

Klopt als je heel ver terug spit in het KWPN zit er achter elka paard gelders of groningsbloed.
Namelijk toen men begon met stamboeken had nederland 2 stamboeken stamboek A was boven de rivieren en had een werkpaard voor op de kleigronden dit is de orginele groninger
stamboek B onder de riviren hadden meer zandgrond en een wat sjieker werkpaard.
Na de 2de wereld oorlog was een werkpaard niet zo hard meer nodig en een groep boeren ging zich topeleggen op het fokken van een aard dat statiger was wat hoekiger dus en met meer knieactie voor in het tuig. Dit was in Gelderland en werd later het Geldersepaard.
De paarden in Drenthe groningen en Friesland bleven zwaar vanwege de kleigrond en dit werden de groiningers de rest van het land mengde hun paarden met Volbloed etc. en dat werd NWP (nederlands warmbloed paard)
hier viel de groninger en gelderse paarden ook onder. Omdat werkpaarden niet meer in waren keurde het wpn alle groningerhensgten begin jaren 80 af slechts 1 werd gered bij de slager door een groepje liefhebbers.. toen is het stambek het groningerpaard opgezet. het gelderspaard is nogsteeds een afdeling van het KWPN maar ik hoor vaak geruchten dat zij ook een eigen stamboek willen.
De groningers van nu zijn veel minder zwaar omdat men andere zware rassen heeft gebruikt om inteelt te voorkomen.
Grappige is dus dat wij een groningermerrie hebben die dus een paar generatie's gleden ineens gelderspapier heeft en dan gaat de moederlijn weer over naar gronings.. zo hebben we ook een gelderse merrie en die heeft via de moederlijn compleet groninger bloed.
groetjes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nimber op 2001-02-08 13:08 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 15:18

he in dat boekje (uit 1966) staat ook iets over de groninger en het stamboek. Ik ga het straks even opzoeken en dan schrijf ik het wel even over

Weet je hoe hij er in 1966 over dacht!

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 18:30

jaaah leuk alles over de groningers wil ik weten Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 20:03

Ik ben echt dol op dit soort paarden!!! In speciaal gelders, maar achja, ieder zijn gebreken. Knipoog
Ze kunnen alles, wat je maar wilt, ze zijn sterk en vooral boven alles: Lief.
(uitzonderingen daar gelaten)
Deze twee paarden hebben een bijzonder goed karakter. Dat is juist zo fijn!!
(mede een reden om die fantastische Bazuin uit te kiezen. Had maar liefst een 9 op karakter)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 105 bezoekers