gevoelige voetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

gevoelige voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 09:50

Ik ben nu al geruime tijd opzoek naar een leuk paardje voormijzelf en in eerste instantie had ik zelf altijd graag iets van een topsail whiz of een hollywood jac 86 er in willen hebben ( ivm karakter, dit vind ik ZEER belangrijk ) maar toen ik het paard van iemand op stal " leerde kennen " werd ik ook wel een beetje ( Kwijl ) verliefd op tucker ( r command )

Zodoende heb ik op mijn zoektocht al best wat leuke paarden gezien en degene die er het meest uitsprongen heb ik ook laten keuren, maar tot nog toe is alles afgekeurd !?! Verdrietig ( loopt er zoveel " troep " in Nederland ? ) Verward


zo heb ik ook een paardje laten keuren dat bij de klinische keuring afgekeurd werd, ze liep gevoelig zo zei de veearts ( op de harde volte, linksom een beetje, rechtsom wat meer ) het probleem was dat ik er zelf niet bij was en kon dus ook niet vragen wat nou precies de moeilijkheden waren, of waar die zaten.
En dat kon de veearts ook niet vertellen ! zou bekappen helpen was mijn vraag , tja uhhhh misschien wel misschien niet was het antwoord.
conditie training? denk het niet zei hij , maar misschien ook wel .
UUhhhh heeft u al vaker quarters gekeurd ? sorry wat zegt u mevrouw kwartels ? quarterhorses of u al vaker quarterhorses heeft gekeurd.
Ohh ja natuurlijk ik keur zoveel paarden............

Het was allemaal zo vaag, hij heeft, heb ik mij laten vertellen, later ook nog een secondopinion gevraagd aan een collega van hem, natuurlijk nemen die het voor elkaar op.
Ik weet ook wel dat ik niet zo mag praten/denken maar ik werd er een beetje moedeloos van en zeker nadat dit dus het derde paardje is dat is afgekeurd.

Maar het allerergste vind ik is dat dat paardje mij niet loslaat, ik ben ( naar mijn leeftijd gezien ) volwassen , maar ik kan een paardje dat ik 1 keer heb gezien ( ja echt waar ik heb haar maar 1 keer in levende lijve gezien )
Niet uit mijn gedachten halen , zo ondersteboven van haar aanwezigheid.
En ik zit nu al weken af te vragen wat ik moet doen, terwijl ik stiekum al weet dat het beter is dat ik haar zou laten staan ...........

( Alvast bedankt voor het luistered oor )

Groetjes Whiz


RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:53

Ik zou het door iemand anders laten keuren en dan ook waar je bij bent.. en ook bespreken met eigenaar.. (misschien is het ook de reden waarom ze hem wil verkopen.. Verward)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:56

Pride heeft sinds zijn bevangenheid gevoelige zolen. Niks aan te doen. Als hij bv op een steentje trapt is het meteen een paar dagen mis, een 'normaal' paard doet daar veel korter over. Ik bekap hem wel natuurlijk waarbij ik zorg dat er zoveel mogelijk draagvlak is. Ik heb wel kort geleden een endurance blootvoets gereden maar ik had wel voor locomotie telkens een B en ik ben maar nét door. Pride heeft nu op maat gemaakte schoenen en die krijgt hij nu ALTIJD aan als we buiten rijden. In de bak heeft hij ze niet nodig. Dus zolang de westernwedstrijden op zand zijn Haha! is er voor ons niks aan de hand. O ja, ijzers met zooltjes kan natuurlijk ook hoor, maar ik ben 'helaas' anti-ijzer omdat het het hele hoefmechanisme op de kop gooit.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:00

cornelie schreef:
Pride heeft sinds zijn bevangenheid gevoelige zolen. Niks aan te doen. Als hij bv op een steentje trapt is het meteen een paar dagen mis, een 'normaal' paard doet daar veel korter over. Ik bekap hem wel natuurlijk waarbij ik zorg dat er zoveel mogelijk draagvlak is. Ik heb wel kort geleden een endurance blootvoets gereden maar ik had wel voor locomotie telkens een B en ik ben maar nét door. Pride heeft nu op maat gemaakte schoenen en die krijgt hij nu ALTIJD aan als we buiten rijden. In de bak heeft hij ze niet nodig. Dus zolang de westernwedstrijden op zand zijn Haha! is er voor ons niks aan de hand. O ja, ijzers met zooltjes kan natuurlijk ook hoor, maar ik ben 'helaas' anti-ijzer omdat het het hele hoefmechanisme op de kop gooit.



Dat zouden i.d.d oplossingen zijn, maar het betreft hier een " groen " paardje dat dus nog niet is ingereden.
En de prijs is er ook niet naar om haar " uit te proberen "
( ggrrrrr dilemma !!! )
i.i.g. bedankt voor de tips !

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:11

Wat Whiz (en ik) eigenlijk wil(len) vragen is dit; zijn er meer mensen met een quarter of paint die van zichzelf al wat moeilijk loopt bv door de spierontwikkeling...? Ik weet dat dit best vaak voorkomt en dat het niks ernstigs is. Princess van mijn tante heeft dat ook een beetje (XONO!!?) het is net of ze alsmaar op kiezeltjes loopt zeg maar, ik stap dan hè...
Laatst bijgewerkt door DJQuarter op 11-05-04 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:11

Wees blij dat de DA blijkbaar 'geen verstand' had van Quarters, want nu weet je tenminste wat er met het paard is. Het kan toch niet zo zijn dat er speciaal DA's voor Quarters gaan komen, zodat de niet '100%' lopende paarden wél goedgekeurd gaan worden omdat dat 'nou eenmaal zo hoort bij Quarters' Verward

Natuurlijk is het vervelend als je 'valt' voor dit paard, maar bedenk wat je er mee zou willen gaan doen (wedstrijden) en wat je dus mogelijk aan onkosten en teleurstelling bespaard kan worden.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:13

Hoe liep het dier eigenlijk op de zachte ondergrond?

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:14

Ja dat bedoel ik nou... Volgens mij lopen 50% van de quarter/paints niet helemaal zuiver... Maar ja dat komt weer doordat er geen hengstenkeuringen zijn enzo maar dat is een ander verhaal...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:14

Ja ik bedoel wel zuiver maar voorzichtig zeg maar...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:17

DJQuarter schreef:
Wat Whiz (en ik) eigenlijk wil(len) vragen is dit; zijn er meer mensen met een quarter of paint die van zichzelf al wat moeilijk loopt bv door de spierontwikkeling...? ..

Een Quarter is af en toe net een normaal paard; hij hoort gewoon normaal te lopen. Als dat niet zo is dan is er iets aan de hand. Dit kan ernstig zijn, maar ze kunnen er ook oud mee worden.
Wat wél belangrijk is dat je weet WAT het is en WAT je wilt met het paard.
Voor wedstrijden en fokken hoor je gewoon van 100% uit te gaan (JMHO).

Missy loopt op steentjes ook gevoelig, maar die is wel hoefbevangen geweest.
Sugar wil ook niet doordraven op 'hard', maar dat heb ik haar wel geleerd.

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:19

Volgens mij lopen bijna alle quarters gevoelig op harde bodem,veel op het harde lopen is dan ook goed! doe ik ook met mijn paardje en het helpt!

Kinkie je was mn alles R.I.P lieve clown [IM] Dag lief vriendje van me.

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:23

Sugarmiss schreef:
Wees blij dat de DA blijkbaar 'geen verstand' had van Quarters, want nu weet je tenminste wat er met het paard is. Het kan toch niet zo zijn dat er speciaal DA's voor Quarters gaan komen, zodat de niet '100%' lopende paarden wél goedgekeurd gaan worden omdat dat 'nou eenmaal zo hoort bij Quarters' Verward

Natuurlijk is het vervelend als je 'valt' voor dit paard, maar bedenk wat je er mee zou willen gaan doen (wedstrijden) en wat je dus mogelijk aan onkosten en teleurstelling bespaard kan worden.



goed punt sugarmiss, kan er niet meer van zeggen, denk dat ik idd een excuus zoek ..................

Maar ik vind dat er zoiezo iets moet gebeuren aan de fok van quarters!
Ik ben het ook absoluut niet eens met dat hengsten bv niet gekeurd hoeven worden voor de fok, als het maar een " mooi vachtje heeft en goed loopt/ presteerd mag hij erop ". zo zie je maar dat ik al een kleine 1500 euro heb moeten inleveren van de aankoopsom die ik vast had staan voor de aanschaf van een quarter, tuurluk kies ik er zelf voor de paarden te laten keuren om mezelf niet achteraf in de nesten te hoeven werken, maar ik bedoel ook maar te zeggen dat de kwaliteit van het paarden leven er van achteruit gaat. toch ?
Hoe meer er gefokt word op mooi en er niet naar gebreken word gekeken hoe meer " slechte paarden " op de wereld komen.............
Of zit ik er nu helemaal naast Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:27

Dus als ik het goed begrijp heb jij telkens voor de keuringskosten op moeten draaien? Vreemd, vaak wordt er afgesproken dat bij 'afgekeurd' de kosten voor de verkoper zijn. Zoek je trouwens perse een quarter? Is een appie ook goed?

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:00

Of een paard (ongeacht welk ras) nu op harde of op zachte bodem loopt, voor een aankoopkeuring moet het gewoon goed zijn.

Onze Flash loopt elke dag in de stapmolen met een harde ondergrond (bestrating), en die loopt er heel prima op.

Of dit een troost is, weet ik niet, maar wij hebben ook al heel wat keuringen van quarters gehad die zijn afgekeurd voordat we Ace vonden.

Gewoon rustig doorzoeken, de goede komt echt wel voorbij.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 11:39

thanks voor al jullie adviesen enne ja ik ben echt op zoek naar een quarter !

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:58

ook een quarter moet op het harde gewoon normaal lopen en dus niet gevoelig. althans das mijn mening Tong uitsteken mijn DA maakt ook geen onderscheid in of het nou een quarter of een warmbloed is, niet goed is gewoon niet goed.

het kan bij dit paardje natuurlijk idd zijn dat hij net te kort bekapt is (net voor de keuring), maar dan zou hij over een week of 3 weer normaal moeten lopen op het harde. dat heb ik zelf nl al eens meegemaakt, mijn hoefsmid had een 2 jarige even mooi erop willen zetten omdat ze wat rafels aan de hoeven had. en uitgerekent kwam er toen iemand die haar kopen wilde. naar de DA om te keuren en idd wat gevoelig op het harde, we hebben haar 3 weken laten staan en zijn toen nog eens terug gegaan voor herkeuring, toen was alles oke ook op het harde.
dus als je echt verliefd bent op dat paardje, is het iets om te overwegen.

ik heb er wel 1 gehad die wat moeilijker liep door de groei ('t ging een beetje hard dat groeien) maar om nou te zeggen dat die gevoelig liep op het harde, nee. die liep hoe dan ook wat moeilijk dat had dus niets te maken met de voeten maar puur de bespiering. overigens is dat allemaal wel weer helemaal goed gekomen en loopt ze helemaal normaal nu.

veel susces met je zoektocht naar "het" paardje.

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:12

Hey Whiz zo te lezen wil het allemaal nog niet lukken he Ach gut .....

Maar idd met het laten keuren van een paard kun je beter afspreken dat als het paard afgekeurd wordt de eigenaar voor de kosten moet opdraaien en bij goedkeuring zijn de kosten voor jezelf....lijkt mij niet meer dan normaal....

Als een eigenaar dit niet wil dan kun je er vaak wel vanuit gaan dat er iets niet okay is

En jou Knipoog nu een beetje kennende koop je een paard voor het leven zeg maar....dus bedenk goed hoe en wat ook al is het paard zo leuk straks zit jij met de ellende.......Heb je een knap paard en je kunt er niks mee..... Verward
Als ik jou was zou ik het paardje opnieuw laten keuren door een arts die jezelf uitzoekt en dan idd wat afspreken met de eigenaar over de kosten hiervan....je geeft zelf ook al aan dat de prijs ook niet mis is ....dus dan mag hij je wel wat tegemoet komen....toch..

Nou wijffie veel succes en ik hoor het wel OK dan!

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 16:44

rina schreef:
dus als je echt verliefd bent op dat paardje, is het iets om te overwegen.
veel susces met je zoektocht naar "het" paardje.


ZUCHT ............... JA Lovers
dank je hou ogen en oren open voor me ?

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 16:46

charene schreef:
En jou Knipoog nu een beetje kennende koop je een paard voor het leven zeg maar....dus bedenk goed hoe en wat ook al is het paard zo leuk straks zit jij met de ellende.......Heb je een knap paard en je kunt er niks mee..... Verward
Als ik jou was zou ik het paardje opnieuw laten keuren door een arts die jezelf uitzoekt en dan idd wat afspreken met de eigenaar over de kosten hiervan....je geeft zelf ook al aan dat de prijs ook niet mis is ....dus dan mag hij je wel wat tegemoet komen....toch..

Nou wijffie veel succes en ik hoor het wel OK dan!

Ik denk dat dat het overwegen wel waard is, en wie weet loopt ze wel goed over een aantal weken ( of ben ik mijzelf nu alleen maar lekker aan het maken ? Verward )

charene

Berichten: 1556
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:50

Whiz schreef:
Ik denk dat dat het overwegen wel waard is, en wie weet loopt ze wel goed over een aantal weken ( of ben ik mijzelf nu alleen maar lekker aan het maken ? Verward )
Ik zou zeggen volg je gevoel...als dit echt het paard is waar jij je toekomst mee ziet dan is het zeker het overwegen waard......maar natuurlijk wel laten keuren, is het al lang geleden die keuring....
Stuur anders even een pb tje over welk paardje het gaat...je weet maar nooit... Knipoog (alleen als je het al kwijt wilt hoor) Haha!

FOTO`S van JOELYN TABASCO TARI
viewtopic.php?f=53&t=463826
CHARENE IS NU CHARITA

redpebbles

Berichten: 456
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: blesdijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:28

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat Quarters en Paints gevoelig of kort in de loop horen te zijn!! En onze dekhengsten worden allemaal röntgenologisch goedgekeurd voordat ermee gedekt wordt. Al onze fokprodukten hebben ruime bewegingen en zijn geen krabbelaars! Ook vind ik dat bij verkoop de koper alleen de DA kosten betaald als het paard goedgekeurd wordt. Dat vinden wij normaal. Zonde als je al zoveel geld aan DA kosten "weggegooid" hebt.

Goede kwaliteit Paints en Quarters te koop op de Sylvester Ranch. Voor meer en andere informatie zie onze website http://www.sylvesterranch.nl

Nieuws: MAGIC POWER SPECIAL: AQHA Champion !!! viewtopic.php?f=53&t=505823

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:48

redpebbles schreef:
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat Quarters en Paints gevoelig of kort in de loop horen te zijn!! .

Ben ik het ook mee eens maar jammer genoeg kom je het maar al te vaak tegen...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:49

Whiz: ondanks dat er tegenwoordig betere regels zijn (veelal om de koper te beschermen), denk ik dat je weinig kans maakt op 'geld terug garantie Haha! ' als na weken blijkt dat het paard toch weer vervalt in zijn oude kwaal (het kreupelen/gevoelig lopen).

Slaap er echt nog een nachtje over Schijnheilig

Skuye

Berichten: 793
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 23:14

ik merk aan jullie verschillende reacties dat iedereen het er moeilijk mee zou hebben, tenslotte is een " gevoels kwestie " altijd moeilijk uit te bannen !
Maar ben eerlijk als ik zeg dat jullie reacties mij heel goed doen, wij " bokkers " hebben het toch maar goed met elkaar voor ! OK dan!

allen dank voor de reaties , en vooral zo doorgaan !

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 23:26

rina schreef:
het kan bij dit paardje natuurlijk idd zijn dat hij net te kort bekapt is (net voor de keuring), maar dan zou hij over een week of 3 weer normaal moeten lopen op het harde. dat heb ik zelf nl al eens meegemaakt, mijn hoefsmid had een 2 jarige even mooi erop willen zetten omdat ze wat rafels aan de hoeven had. en uitgerekent kwam er toen iemand die haar kopen wilde. naar de DA om te keuren en idd wat gevoelig op het harde, we hebben haar 3 weken laten staan en zijn toen nog eens terug gegaan voor herkeuring, toen was alles oke ook op het harde.


Dit paardje is bij ons op stal gekomen en loopt nog steeds als een zonnetje *LOL* Even wachten kan dus een optie zijn. (Off-topic: met haar broertje gaat het ook heel goed, Rina Knipoog )

Succes met je zoektocht.

Gr. Marion


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers