paard te dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sabrinalover

Berichten: 182
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: friesland

paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 14:50

hoihoi,
ik heb een draver...
hij is te dun, ik heb hier op bokt gezien, dat ze door mais wel snel lekker dik worden...
waar kan je dat halen? hoe kan je dat voeren? enz.......

Le Bon Kievitshof........mijn superpaard
~~*~~de enige man waarbij rughaar sexy is~~*~~


Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:07

Onze dierenarts zei mais niet echt goed is. Wij hebben hetzelfde probleem gehad. We hebben ze ijslanderbrok gevoerd, wat ook heel goed helpt.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:08

Brood dat is zo ongeveer het beste wat werkt!!
Misschien eens een briefje/gesprek met de bakker, die hebben vaak heel veel 'oud' brood over (3 dagen oud) en moeten dat ergens kwijt!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:55

pulp werkt ook heel goe

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:25

Sjonniej schreef:
Brood dat is zo ongeveer het beste wat werkt!!
Misschien eens een briefje/gesprek met de bakker, die hebben vaak heel veel 'oud' brood over (3 dagen oud) en moeten dat ergens kwijt!

Oh interessant. Heb jij dit ook gegeven en in welke hoeveelheden?

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:37

Wij op de manege gebruiken maismeel en dat mengen met gewoon voer en water en daar worden ze ook wel dikker van echt waar ik heb het zelf gezien!!!
Maar ik weet niet waar je het kan halen.
*LOL*

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:40

Sjonniej schreef:
Brood dat is zo ongeveer het beste wat werkt!!
Misschien eens een briefje/gesprek met de bakker, die hebben vaak heel veel 'oud' brood over (3 dagen oud) en moeten dat ergens kwijt!


Brood is niet het allerbeste dat werkt hoor je kunt beter maismeel gebruiken!!!

Lovers LISA WIL JE NIET MEER KWIJT Lovers

Huilen PARLARDINA MIS JOU Huilen

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:22

Weet je ook de reden van de magerheid??? Je kunt je paard wel van alles voeren maar als hij bijv. (lees bijv.) wormen heeft valt hij ook net zo snel weer af.

Kan natuurlijk ook zijn door een (te) goed werkende spijsvertering. Net als sommige mensen die eeuwig slank blijven (jaloers). Dan weet ik niet of brood/ mais een goede oplossing is.


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:30

Sjonniej schreef:
Brood dat is zo ongeveer het beste wat werkt!!
Misschien eens een briefje/gesprek met de bakker, die hebben vaak heel veel 'oud' brood over (3 dagen oud) en moeten dat ergens kwijt!


Zou ik niet doen.. veel brood is echt niet goed voor paarden!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:42

brood zou ik nie doen te veel zouden de darmen kunnen verstoppen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:44

Mais is inderdaad niet zo goed. Dat veel mensen (vooral grote bedrijven of boeren) dit voeren is vooral om de reden dat het goedkoop is.
Er zitten teveel eiwitten in, paarden krijgen er dikke benen van en erg gezond is het ook niet.

Beter kun je hooi bijvoeren. Kost iets meer, maar een stuk gezonder!

sabrinalover

Berichten: 182
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 14:19

ik las net op www.welshcob.nl/tips (medisch en dan 'mager paard') dat je hem bij moet voeren met gekookte aardappelen met een handje mais erdoor heen....aardappelen zijn toch slecht voor paarden???? waar kan je mais kopen??? dat is toch ook kippenvoer? (haha)

Le Bon Kievitshof........mijn superpaard
~~*~~de enige man waarbij rughaar sexy is~~*~~

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:28

We hebben voor een van onze paarden nu een ander soort hooi gekocht, zit in pakken. Luzerne ofzo. Hier doet hij het een stuk beter op. Pulp kan ook helpen. En gras, dus weidegang.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Lampje
Berichten: 1313
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:26

Kuil!!!
maar gras op de wei werkt ook super goed!!!

sabrinalover

Berichten: 182
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 15:31

hij staat nu overdag in de wei en savonds op stal. hij krijgt in de stal een plak hooi en 2 emmers gras+ 1/3e schep biks. en nog wat lekkers(peer/appel/brood ofzo)... dit weekend ga ik hem stallen bij een handelstal voor tinkers(vegilin van claerbergen), en daar krijgt hij kuil+biks+2 handen wortels en van mij nog lekkers:p

Le Bon Kievitshof........mijn superpaard
~~*~~de enige man waarbij rughaar sexy is~~*~~

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:25

Mijn paard Kylia is ook een draver en heb haar nu zon week of 9. Toen ik der net had gekocht was ze dus veel te mager en kwam ook geen grammetje aan.Op een dag had ze koliek en kwamen we der achter dat ze bom vol wormen zat. De baas van de manege meteen wormenkuur gegeven en ze krijgt extra voer en gewoon op de wei in het gras en ze komt nu al best wat kilotjes bij.Misschien heeft jouw paardje ook wel wormen .De baas van de manege heeft wel gezegt dat het nooit een dik paard zou worden maar ze is nu niet meer zo mager als toen ik der kreeg

DOE EENS GEK JE LEEFT MAAR EEN KEER!!!!!

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:26

Brood is idd niet super. Een meisje hier op het dorp voert haar paardjes dus alleen brood en ze zijn dus mooi allemaal BROOD mager! Tot zover het dik worden v brood Knipoog Maar wat idd goed werkt (ik heb zelf al een aantal magere paarden opgefokt)
- Veel eten geven, wat dan ook, dus ook gewoon brok, mensen die zeggen dat een paard maar maximaal zoveel KG per dag mag hebben is onzin, sommige paarden worden al dik v lucht, anderen v nix. Ik heb mijn eerste merrie v 1,54m (toen 4jr) in 2jr tijd met 6kg biks per dag (anders werd ze vals) naar 1.64m gevoerd. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat een merrie na haar 4e jr nietmeer groeit, onzin dus!
1/3e schep bix is dus naar mijn mening ook te weinig, vooral voor een paard wat gereden wordt, ik zou er minimaal 1KG per dag bovenop doen.
- Kuil of gewoon gras, de 2e is het goedkoopste, kuil mee oppassen, rustig beginnen met voeren als je paard geen gras gewend is.
- Veel hooi, zorg dat je paard de hele dag hooi kan eten, een paarden maag is erop gemaakt om minimaal 10uur per dag eten te verteren, dus een plakje 's ochtends en een plakje 's avonds is eigenlijk te weinig.
- Pulp, goede vuller, sommige paarden komen hier lekker van aan, voor anderen is het idd alleen een vuller en gebeurt en vrij weinig, dus proberen maar
- Mais is een goede aanvullen, zelfde als pulp, maar kan niet zonder brok gegeven worden, zeker aan paarden die bijna dagelijks arbeid verrichten. De meningen over dit goedje zijn ook verdeeld, ik heb het zelf nog nooit gevoerd evenals mailsmeel e.d.

Toch blijf ik erbij, meer brok in kiepen Knipoog Mijn 2 paarden (ong. 1.8m hoog) krijgen in de winter, wanneer ze 3x per week gereden worden per paard minimaal 3kg sportbrok per dag + ½kg muesli + ½kg haver. Daarnaast eten ze met zn 2-en 1 pak weidehooi per 2 dagen op.
Maar het mooie is, als ze eenmaal op gewicht zijn, kost het veel minder voer om ze zo te houden!!

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 16:32

Ps: Paarden moet je voeren met je ogen, niet met de weegschaal zoals veel mensen doen. Dus niet naar het aantal standaard scheppen kijken wat een draver nodig zou hebben, kijken met je ogen. Wordt hij dunner, meer voeren, wordt hij dikker, minder voeren, heel logisch eigenlijk. Op grotere stallen zie je soms dat bijna alle paarden dezelfde hoeveelheid voer krijgen, maar voeren moet je altijd individueel per paard aanpassen.

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 07:56

volgens onze dierenarts was het zo met mais: Een jaar geleden is er een hormoon gevonden in koeien. Ze dachten dat het gewoon zo "hoorde" maar het kwam van de mais. Veel koeien gingen zich anders gedragen toen ze mais kregen. Mijn pony's hebben dit ook gehad. Als mijn merrie, bij een andere pony kwam, vooral bij merries had ze het, was het gillen en slaan. Maar een ander soort gillen dan normaal. Nu is ze sinds een aantal weken van de mais af, en is dat voorbij, het gillen. Ook springt ze weer, maar of dat er mee te maken heeft weet ik niet.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 07:58

liousca schreef:
Brood is idd niet super. Een meisje hier op het dorp voert haar paardjes dus alleen brood en ze zijn dus mooi allemaal BROOD mager! Tot zover het dik worden v brood Knipoog Maar wat idd goed werkt (ik heb zelf al een aantal magere paarden opgefokt)
- Veel eten geven, wat dan ook, dus ook gewoon brok, mensen die zeggen dat een paard maar maximaal zoveel KG per dag mag hebben is onzin, sommige paarden worden al dik v lucht, anderen v nix. Ik heb mijn eerste merrie v 1,54m (toen 4jr) in 2jr tijd met 6kg biks per dag (anders werd ze vals) naar 1.64m gevoerd. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat een merrie na haar 4e jr nietmeer groeit, onzin dus!
1/3e schep bix is dus naar mijn mening ook te weinig, vooral voor een paard wat gereden wordt, ik zou er minimaal 1KG per dag bovenop doen.
- Kuil of gewoon gras, de 2e is het goedkoopste, kuil mee oppassen, rustig beginnen met voeren als je paard geen gras gewend is.
- Veel hooi, zorg dat je paard de hele dag hooi kan eten, een paarden maag is erop gemaakt om minimaal 10uur per dag eten te verteren, dus een plakje 's ochtends en een plakje 's avonds is eigenlijk te weinig.
- Pulp, goede vuller, sommige paarden komen hier lekker van aan, voor anderen is het idd alleen een vuller en gebeurt en vrij weinig, dus proberen maar
- Mais is een goede aanvullen, zelfde als pulp, maar kan niet zonder brok gegeven worden, zeker aan paarden die bijna dagelijks arbeid verrichten. De meningen over dit goedje zijn ook verdeeld, ik heb het zelf nog nooit gevoerd evenals mailsmeel e.d.

Toch blijf ik erbij, meer brok in kiepen Knipoog Mijn 2 paarden (ong. 1.8m hoog) krijgen in de winter, wanneer ze 3x per week gereden worden per paard minimaal 3kg sportbrok per dag + ½kg muesli + ½kg haver. Daarnaast eten ze met zn 2-en 1 pak weidehooi per 2 dagen op.
Maar het mooie is, als ze eenmaal op gewicht zijn, kost het veel minder voer om ze zo te houden!!


Bij mij helpt brok niet. Mijn pony's zijn al zo energiek, dan worden ze het nog veel meer. Ze steigeren nu al als ze niet vooruit mogen, ik wil niet weten hoe het is als we er nog meer brok bij gooien. Dan zijn ze volgens mij echt onhandelbaar.

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:11

Okkie1 schreef:
Mais is inderdaad niet zo goed. Dat veel mensen (vooral grote bedrijven of boeren) dit voeren is vooral om de reden dat het goedkoop is.
Er zitten teveel eiwitten in, paarden krijgen er dikke benen van en erg gezond is het ook niet.

Beter kun je hooi bijvoeren. Kost iets meer, maar een stuk gezonder!


Citaat:
Maïs is rijk aan zetmeel en hierdoor een geschikte energiebron voor paarden. Best is toch te rantsoeneren omdat de dieren anders gemakkelijk vervetten. Maïs is anderzijds arm aan eiwit en mineralen


bron "Handleiding voor het gericht voeren van paarden" (AVEVE)

Citaat:
Maïs is het graan met de hoogste energetische waarde (1021 VEP/kg vers product), maar zijn eiwit inhoud is zeer laag (63g/kg) en er is een uitgesproken terkort aan de aminozuren lysine en tryptofaan. Maïs kan in een aangepast rantsoen zeer nuttig aangewend worden


bron " Voeding van paardn " (brochure van het ministerie van landbouw)

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:22

Maismeel koop je gewoon bij de fouragehandel, waar je ook brok koopt. Onze arabier moest ook maismeel om wat voller te worden en dat werkte goed, je kan er gewoon een papje van maken. Maar als je hem nu gaat verplaatsen en hij krijgt ander voedsel zou ik het eerst maar even aankijken wat hij daarop gaat doen.

ponylover11

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:41

Mais/ mais meel is niet goed om te voeren, uit mais halen de paarden maar 30% energie. Paarden verteren dit namelijk heel erg slecht. Beter is haver te voeren dit wordt voor 78% verteerde door het paard. Maar meestal licht het "te dun" zijn aan het aanbod van het ruw-voer. Een paard slaat zijn hooi op in de dikke darm en (zo`n 75 liter) hierdoor lijkt hij gelijk al voller. Ook haalt het paard de meeste energie uit zijn ruwvoer. Dus de tip is meer ruwvoer verstrekken.

Ik zoek nog een date!!!

baudyh

Berichten: 4259
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:10

1 plak hooi is veelste weinig en 1/3 biks ook.Probeer eerst maar eens hooi onbeperkt en voer de biks op.Als je niet meer biks wil omdat ie er te heet van wordt.Heb hetzelfde probleem.Ik geef equisanum kern.Zitten veel olieen in en daardoor wordt ie dik maar niet heet.Het is echt het proberen waard.

Ons eerste veulen van 2024: Una Bella Donna prinses G.W. Geboren op 21 Maart op naar nr 2.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:12

Maartjuh, je moet je paarden eens opvoeden Knipoog Haha, geintje hoor. Ik denk idd dan lekker veel hooi geven, dat is toch het aller belangrijkste wat een paard nodig heeft! Pulp worden ze trouwens ook niet fel van! Goede vulling! Sommige paarden worden er ook dik van... Dus dat zou dan goed uitkomen Knipoog

Bij mij verkrijgbaar omdat ik er zelf erg over te spreken ben: CORTAFLEX PM voor info en prijzen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 38 bezoekers