Naar de kalverslachterij ESA geweest.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Naar de kalverslachterij ESA geweest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:29

Vandaag mijn avontuur naar de kalverslachterij ESA. Iets waar ik als kind toch wel van fantaseerde om eens te gaan kijken. Ik als nieuwsgierige die zich altijd afvroeg hoe iets zou gaan, hoe dat eruit zou zien al is het nog zo smerig Haha!.

Voor ons project van school moesten wij een paar bedrijven bezoeken. Nu zijn we dus naar de slachterij geweest.

Ik heb daar alles gezien, van een lekker stukje vlees in de verpakking, tot hersenen, ingewanden en het slachten van de kalveren. Een hele tocht van 2 uur door de slachterij en indrukwekkend en leerzaam. Ik heb ervan genoten!

Helaas vergeten mijn digitale camera mee te nemen. Ik zal wel reacties krijgen van iek bah vies en zielig en dat je dat nou mooi vindt... Ach ieder zijn meug. Het was een geslaagde dag en zo zie je nog eens iets wat vaak niet toegankelijk is voor zomaar iedereen.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:33

En het valt allemaal reuze mee op zo een slachterij Haha! Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:17

Ik zou het niet aan kunnen zien denk ik Bloos ook al is het misschien nog zo interessant leerzaam. Petje af.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:21

Ben ik blij dat jij je camera bent vergeten ik zit echt niet te wachten op zo een foto's hoor!!Ben blij voor jou dat je het een geslaagde dag vond maar mij krijgen ze daar met geen stap binnen!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:24

Mijn ooms hebben ook een grote slachterij (groothandel) en bij de opening vond ik het ook ontzettend eng! Het lijkt ook heel vreemd, maar alles is zo super schoon daar! Er hangen wel allemaal dode dieren (al lang ontveld) maar toch kreeg ik niet echt een raar gevoel! Terwijl ik niet zo'n held ben! Ze verhandelen gelukkig geen paarden, anders was ik er nooit geweest Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:24

Waarschijnlijk had je geen foto's mogen maken daarbinnen, de meeste slachterijen zijn bang voor (negatieve) publiciteit.
Ik ben pas ook in een slachterij geweest, vond het meeste niet echt vreselijk om te zien, vond het wel erg indrukwekkend.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:25

ESA in apeldoorn? Daar heb ik afgelopen zomer nog in de kantine gewerkt. De kantine is trouwens viezer dan de fabriek volgens mij, want in de kantine liepen de muizen tussen de broodbakken door...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:29

héhé, gelukkig dat het meeviel Haha!
maar wat ik me nu afvraag, hoe worden die dieren nu eigenlijk geslacht?
mety een halssnede ofzo? of anders?

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:30

Hahaha, ja in Apeldoorn. Het kantoorgedeelte is volgens mij ook nog oud.

We hadden bij de pomp een wegwerpcamera gekocht en we mochten foto's maken en alles. Geen problemen hadden ze ermee.

Ik denk dat het reuze meevalt als je daarbinnen bent. Mijn groepsgenoten vonden het allemaal ook meevallen.

Ik denk dat juist de mensen die er nog nooit zijn geweest en niet precies weten hoe het in zijn werk gaat dat die de grootste problemen ermee hebben.

Ze worden eerst met een pin hersendood geschoten of geboord hoe je het ook wil zien, vervolgens wordt hun keel opengesneden. Op dat moment zijn ze pas dood en worden ze opgehangen. Ze moeten namelijk nog wel leeg worden en het hart moet daarvoor kloppen. Ik vroeg me ook altijd af hoe dat dat nou precies ging omdat er volgens mij veel spookverhalen rondgaan. Ben blij dat ik het zelf eens heb kunnen zien hoe het daadwerkelijk gaat.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:34

orionneke schreef:
Hahaha, ja in Apeldoorn. Het kantoorgedeelte is volgens mij ook nogoud,.

We hadden bij de pomp een wegwerpcamera gekocht en we mochten foto's maken en alles. Geen problemen hadden ze ermee.

Ik denk dat het reuze meevalt als je daarbinnen bent. Mijn groepsgenoten vonden het allemaal ook meevallen.

Ik denk dat juist de mensen die er nog nooit zijn geweest en niet precies weten hoe het in zijn werk gaat dat die de grootste problemen ermee hebben.

Ze worden eerst met een pin hersendood gemaakt, vervolgens wordt hun keel opgengesneden. Op dat moment zijn ze dood en worden ze opgehangen. Ze moeten namelijk nog wel leeg worden en het hart moet daarvoor kloppen. Ik vroeg me ook altijd af hoe dat dat nou precies ging omdat er volgens mij veel spookverhalen rondgaan. Ben blij dat ik het zelf eens heb kunnen zien hoe het daadwerkelijk gaat.


Maar dat maken ze zelf dus al niet meer mee gelukkig. Gaat het ook wel eens mis dat schieten dat het nog een 2e keer moet en het dier pijn heeft of zijn dat indianenverhalen?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:37

Ik weet niet of ik dat ooit eens wel zien..Het idee geeft me al een raar gevoel...Heb eigelijk geen mening over je verslagje ben een beetje beduust... Bloos Ga je die fotos ook op bokt zetten? Scheve mond Bloos!

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:39

gouda schreef:
Maar dat maken ze zelf dus al niet meer mee gelukkig. Gaat het ook wel eens mis dat schieten dat het nog een 2e keer moet en het dier pijn heeft of zijn dat indianenverhalen?


Wat wel kan gebeuren is dat het kalf al voordat het geschoten is naar beneden schiet onder het rubber door. Dat gebeurde vandaag in iedergeval. Dan nog moet het dier eerst terug in de box om geschoten te worden voordat ze hem mogen snijden.
Het is bijna onmogelijk om fout te schieten. Het dier komt namelijk in een soort box geplaatst waarbij hij geen kant op kan dan naar beneden als hij valt, soort schuine afloop waarover hij glijdt. Ze worden op het voorhoofd geschoten, misschieten is in mijn ogen onmogelijk. Halfschieten gaat ook niet, er wordt geschoten en ze vallen meteen neer dus waarschijnlijk zijn dat allemaal wilde indianenverhalen ja.

Misschien dat op de kleinere huisslachterijen er meer fout kan gaan. Er wordt geen pin door het hoofd geschoten wat blijft zitten. De pin die het hoof in gaat gaat heeeeeel snel op en neer en het dier is meteen "weg".

Verder was ik niet van plan de foto's te plaatsen. Mensen die geinteresseert zijn wil ik ze wel mailen opzich. Maar ik denk dat ik teveel opschudding veroorzaak als ik ze plaats.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 11-05-04 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:41

Hoezo gaat die pin op en neer? Oooh ik vind het echt luguber maar wil het toch wel weten.. Nagelbijten / Gniffelen Schieten ze dat dan met een pistool of wat? Scheve mond

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:44

Fonnie schreef:
Hoezo gaat die pin op en neer? Oooh ik vind het echt luguber maar wil het toch wel weten.. Nagelbijten / Gniffelen Schieten ze dat dan met een pistool of wat? Scheve mond


Tja het gaat zo snel dat je het je niet kan voorstellen. Zo snel als dat je PATS leest gaat het. Het is niet zo dat er een soort pin/kogel wordt afgeschoten wat in het dier blijft.

Het is gewoon een apparaat wat ze tegen het hoofd zetten, druk op de knop en weg is het dier. Ik ben er eigenlijk nu wel van overtuigd dat ze veel minder lijden dan de dieren die een spuitje krijgen. Ze lijden nog geen seconde eigenlijk.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:45

zo zijn mijn vorige 2 paarden ook gegaan. Wel 'mooi' om te weten hoe het nu zit.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:49

Jup Orionneke het is echt fascinerend om te zien he! Nadat ik dit gezien heb heb ik ook gezegd dat ik mijn paarden zo wil laten gaan!

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:51

Ja eigenlijk kom ik nu tot de ontdekking dat ik daar dan misschien ook wel vrede mee kan hebben. Het klinkt namelijk altijd zo erg, mijn paard gaat naar de slacht....

Nu ik heb gezien hoe het gaat kun je ze geen "beter/mooier" einde eigenlijk geven.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:52

ik heb een keer een programma op tv gezien, dat ging over beroepen die niemand graag wilde doen.

daar ging het dus ook over de kalfjes slachter, het gaat allemaal wel heel snel(voor het kalfje), het enige wat ik schokkend vond, was de enorme hoeveelheid dieren er doodgeschoten worden, ik had het idee , met mijn leken hoofd...., dat er 25 kalfjes gedood werden(op een dag) ofzo(vond ik al een hele klus), maar nee, ze gaan gewoon achter elkaar door...ik weet niet welke slachterij dat was,ik weet alleen dat ze achter elkaar naar binnengedreven werden een soort doodlopende weg in , en daar stond zo'n man met zo'n apparaat te schieten, daarna vielen ze naar beneden, werden opgetild en kwamen dan tegen een plaat aan die stroom gaf(???)...daarna werd de keel doorgesneden , en kwam hij aan de lopende band terecht en verwerkt tot onze gehaktballen.

wat ik wel heel zielig vond, was dat 1 van die kalfjes moest wachten omdat ze wat aan die schieter vroegen, en dat kalfje stond aan die man zijn hand te likken....nou forget it, ik zou dus thuis komen met een kalfje....

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:56

Jou verhaal klopt in zoverre dat de keel meteen wordt doorgesneden nadat ze worden geschoten. Ook van die plaat met stroom klopt, dat is om alle spieren te verbranden en te zorgen dat het dier volledig "leeg" is.

Verder worden er echt honderden geslacht. Toen wij er waren waren er al 600 doorgegaan en stond de band op een snelheid van 175 kalveren per uur.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:58

jeetje wat veel zeg wist ik ook niet.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:03

ja dat vond ik dus ook wel bizar.....die hoeveelheid dieren....maar ja,zou mijn beroep niet zijn en die mensen moeten er toch ook zijn he???

maar even een vraagje, wie snijd die kelen dan door???beetje rare vraag misschien maar die man deed alleen maar schieten daarna vielen ze dus inderdaad door zo'n rubber wandje naar beneden...staat daar dan nog iemand??misschien ook degene die de kalfjes voorziet aan het ding waar ze aan hangen(haak???), die filmde ze niet in die documentaire.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 19:05

Ja daar staan twee mannen nog, eentje die snijdt en de ander hangt hem aan de ketting vast en zorgt dat ie omhoog getakelt wordt.

Denk dat ze degene bewust niet gefilmt hebben, het zou ook niet mijn beroep zijn en heb zeker respect voor hen. Die mensen moeten er immers ook zijn ja. Het werk wat zij doen is gruwelijk zwaar en eentonig, geldt voor alle medewerkers in de slachterij.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:08

ja, wat je zeg is waar, er was daar 1 meisje die sneed de hele dag de oren eraf........kan je je toch niet voorstellen een hele dag oren eraf snijden...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:09

orionneke schreef:
Ja daar staan twee mannen nog, eentje die snijdt en de ander hangt hem aan de ketting vast en zorgt dat ie omhoog getakelt wordt.

Denk dat ze degene bewust niet gefilmt hebben, het zou ook niet mijn beroep zijn en heb zeker respect voor hen. Die mensen moeten er immers ook zijn ja. Het werk wat zij doen is gruwelijk zwaar en eentonig, geldt voor alle medewerkers in de slachterij.


De vader van mijn vriend is varkensslachter gruwel een beetje bij het idee maar goed iemand moet het doen. En vind het knap dat er mensen zijn die het doen en kunnen zal ook wel een vak op zich zijn vooral het verwerken van het vlees na het slachten en ook heel zwaar werk denk ik.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:10

Dat je het mooi vindt begrijp ik inderdaad niet Haha!. Maar dat is niet mijn zaak toch?

Wat ik zelf niet begrijp is dat men zegt dat men niet mis kan schieten en het toch regelmatig gebeurd. En dat heb ik niet alleen van afstand. Mijn mening over slachterijen is dus een tikkeltje anders. Maar zo zullen er diverse ervaringen zijn. Mijn knol gaat er in ieder geval niet heen.

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, rozebadeend, xdesix, XladyX en 33 bezoekers