Even een belangrijk vraagje over Pompidou.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Even een belangrijk vraagje over Pompidou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 19:51

Zoals in Verslag v/d Dag staat, is Pompidou erg onrustig en rent zich suf in de bak.
Had haar vandaag ook even gelongeerd, want die energie moest er toch ff goed uit.
Ze zweete best wel, en heb haar toen een wollen deken opgelegd.
Die heeft ze buiten omgehouden, en binnen ook nog een tijdje. Op een gegeven moment afgedaan.
Nou vraag ik me af, is het niet te koud voor haar?
De stal heeft twee boxen, en gewoon een looppad etc. Er is een buitendeur, en daarvan staat het bovenste deurtje altijd open. Dus er komt wel frisse lucht binnen.
Maar ze stond er zo sufjes bij, zal ze het dan niet koud hebben?

Bij de vorige eigenaar stond ze altijd in een dichte stal, en altijd zonder dek.
Ze heeft een mooie glad vachtje (is niet geschoren).

Ik heb haar geen dek opgedaan, anders is die overgang zo groot.

Maar ik vond haar er niet top bijstaan, mischien was ze wel gewoon moe of zo, maar t zint me niet zo.
Ook eet ze haar eten niet op. Ze is eigenlijk best van slag.
Wel eet ze haar hooi op, en drikt ze genoeg water.

Help me!! Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:04

Als Pompidou een abrupte overgang moet maken van een soort krachtvoer naar de andere is dat voor haar best wel wennen. Nou heb ik zelf een wandelend vuilnisvat die alles wel naar binnen werkt, maar er zijn een heleboel paarden die beslist niet iedere brok lusten. Je kunt de vorige eigenaar vragen wat hij voerde en daar een zak van aanschaffen, en beide soorten brok geleidelijk aan mengen, tot je alleen maar de brok voert die bij jullie op stal gebruikelijk is. In ieder geval zei je dat ze goed drinkt en genoeg hooi binnenkrijgt. Dat is al heel belangrijk.

Of ze het koud heeft kun je aan haar oren voelen. Als die koud zijn, dan zou ik een deken opdoen. Ook even kijken haar haren op nek en lichaam overeind gaan staan, of glad liggen. Net als bij ons het kippenvel, zorgt een paard door een luchtlaag te creeren tussen de haren en de huid voor een isolerende laag. Als je dat ziet, dan heeft ze het koud. Ik persoonlijk zou sowieso nu een deken opdoen, helemaal als ze in een buitenstal staat. Ik doe altijd een deken op als het onder de 10 graden is.

Voor de rest zul je er van uit moeten gaan dat je paard zal moeten wennen aan haar nieuwe stal en nieuwe omgeving. Daar is ze toch snel een kleine maand of twee mee bezig. Je kunt haar zoveel mogelijk afleiding bieden doorveel met haar bezig te zijn. Veel los laten dat ze de spanning uit haar lijf kan rennen. En voor de rest vertrouwen dat het wel goed komt...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 20:12

Dank je wel. Lachen
Ze staan alleen niet in een buitenstal, maar gewoon een binnenbox. Maar er is wel frisse lucht, wat volgens mij best wel tocht.
Ik zal morgen eens kijken hoe ze zich voelt.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 21:51

Ik zit erover te denken een waterdichte gevoerde winterdeken van 350 gram te kopen. Die zou ze dan opkrijgen als ze buiten loopt de hele dag.
En op stal dan een simpele wat minder dikke staldeken.

Vind ik gewoon een fijner idee voor mezelf. Ze blijft een druk type, en op de tocht staan met dat blote lijfie vind ik maar niets.

Raden jullie dit me aan, of moet ik haar zonder deken laten. Ze heeft dus een dunne vacht, en een rank lijfje. En staat hoog in t bloed.

Ik ben echt enorm aan het twijfelen, wat zouden jullie doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 21:57

Anneke schreef:
Ik zit erover te denken een waterdichte gevoerde winterdeken van 350 gram te kopen. Die zou ze dan opkrijgen als ze buiten loopt de hele dag.
En op stal dan een simpele wat minder dikke staldeken.

Vind ik gewoon een fijner idee voor mezelf. Ze blijft een druk type, en op de tocht staan met dat blote lijfie vind ik maar niets.

Raden jullie dit me aan, of moet ik haar zonder deken laten. Ze heeft dus een dunne vacht, en een rank lijfje. En staat hoog in t bloed.

Ik ben echt enorm aan het twijfelen, wat zouden jullie doen?


Ik zou wel een deken doen, maar geen waterdichte. Je kunt er wel een regendeken overheen doen als ze in de regen naar buiten gaat, maar ik vind persoonlijk de waterdichte dekens die je dag en nacht op laat niet zo goed ademen (of je moet een hele dure nemen, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is...). Gewone winterdeken, en dan een niet gevoerde regendeken er overheen, als dat nodig mocht zijn...

Als Pompidou zo vreselijk loopt te rennen buiten, is het ook nog maar de vraag of ze met een 350 grams regendeken niet vreselijk loopt te transpireren. Als je alleen een regendeken doet (mocht ze naar buiten gaan als jij er bent) en die wordt nat van de transpiratie, dan heb je altijd nog de winterdeken waar ze droog mee op stal kan. En een 350 grams regendeken is niet zo één-twee-drie droog, als hij nat mocht worden.

Als ze hele dagen in de winter, bij regen en wind naar buiten gaat, is het nog een ander verhaal. Maar zelfs dan zou ik winterdeken met daaroverheen regendeken nog de voorkeur geven. Het is wat meer werk (deken op- deken af) maar dat zou ik er persoonlijk voor over hebben.

Houdt er wel rekening mee dat Pompidou door het werk nog wat zwaarder gaat worden en gaat uitdijen. Dekens die je nu koopt zouden volgend jaar wel eens niet meer kunnen passen. Koop dus geen al te dure dekens, want dat zou zonde zijn...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 22:18

Bedankt voor je advies!
Ik wil haar graag straks de hele dag buiten hebben staan, liefst waterdicht.
Op stal dan gewoon een staldekentje.
Maar ik bedoel, wordt die overgang dan niet te groot?
Ik vind het best moeilijk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:52

Paarden die veel stress gehad hebben eten altijd liever hooi ipv brok. Vraag me niet waarom maar het werkt wel zo.

Als ze geen dikke vacht heeft heeft ze dan geen deken opgehad?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 23:58

Anneke schreef:
Maar ik bedoel, wordt die overgang dan niet te groot?
Ik vind het best moeilijk.


Overgang van koud naar warm is makkelijker te verwerken dan van warm naar koud. Als ze het echt te warm krijgt, zal ze vanzelf alvast wat haar gaan verliezen (wat ze normaal in de lente kwijt zou raken). Je kunt ook gaan kijken of ze onder de deken transpireert. Dan kun je hem alsnog af laten . Maar als ze het te koud heeft, kan er echt niet in korte tijd een heel pak haar bijgroeien. Beter dus een deken op...je kunt hem altijd nog aflaten als ze het echt te warm heeft.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 09:10

Steef; Nee ze had nooit een deken op, en toch hield ze haar vacht zo kort en glanzend.
Bij de paardenkliniek vonden ze dat erg mooi van haar.
Mooi meegenomen natuurlijk. Lachen

Cassidy: Inderdaad, ik heb liever dat ze het ff te warm heeft dan te koud.
Ik zal eens kijken wat voor dekens ze allemaal hebben bij de ruitersportzaak.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 09:22

Ik blijf zweren bij het systeem wat ik gebruik;

Een Rambo turnout Light (zonder voering) als basisstuk, deze deken is kostbaar maar het hele jaar rond te gebruiken, 100% waterdicht en ademend!

Aan het eind van de zomer gaat hij enkel op, zodra het wat frisser wordt gooi ik er een katoenen deken onder, daarna een 200 grams goedkope staldeken, daarna een 300 grams staldeken en uiteindelijk de 200, daarover de 300 en als laatste de waterdichte.

Die staldekens heb je vaak al voor 100 gulden, die hoeven niet van zo'n goede kwaliteit te zijn omdat die niets te lijden hebben.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:43

Wat jouw paardje doet herken ik precies. Ik ben een maand terug van stal veranderd en de junior eet nu nog zijn brok niet helemaal op, de eerste week at hij helemaal niet alleen hooi en wortels) en liep druk te doen en te hinniken enzo. junior's zijn gevoelige paarden voor zulke overgangen. Staan er wel andere paarden bij die hij kan zien vanuit zijn stal?
Of jouw paardje nu wel of geen dek op heeft gehad bij de vorige eigenaar ik zou hem toch een dekentje opdoen hoor, niet een superdikke maar gewoon een 200-300 grams deken ofzo. En ontworm het beestje voor de zekerheid. Succes

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 11:21

Gaat niet over de deken, maar ik zou proberen haar te helpen door haar een paar dagen (evt langer) de rescue remedie van Bach te geven. Voor de Walnut ben je eigenlijk al wat te laat, maar met de rescue zou je haar een heel eind op weg kunnen helpen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 13:26

Mytens, wat jij beschrijft doet ze precies.
Ze kan mn andere paard goed zien enzo, maar ze is gewoon echt van slag. Als ze samen op stal staan, gaat t goed.
Maar aangezien ik Chester veel buiten wil hebben, staat ze wel ns alleen, en dat vind ze vreselijk. Maar als ik haar dan naast een weitje naast die van die ander zet, blijft ze ook heel druk.
Best frustrerend Frusty .
En dan komt ze dus zeiknat op stal. Dan leg ik haar wel een zweetdeken op, maar als ze droog is gaat ie er weer af. Maar dan is ze natuurlijk wel weer heel warm.

Jasmijn, wat is dat? Rescue Remedie??? Verward