van achter naar voren rijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

van achter naar voren rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 06:54

hoi

hoe interpreteren jullie dat?
Welke techniek, beengebruik, handhouding, zit...

Ben eens benieuwd hoe iedereen dit bekijkt, want velen blijken hier toch verschillend over te denken.

-tjes


Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:16

Het ligt ook aan het paard.. Bij elk paard rijd ik weer anders.. Maar over het algemeen rijd ik best veel met been en weinig met m'n handen.. Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:29

Zal een poging doen het uit te leggen, maar ben daar niet zo best in *LOL*

Lekker voorwaarts rijden, been eraan als het nodig is, niet de hele tijd door en dat dan opvangen met mijn handen.

Ik heb ondertussen geleert en gemerkt dat alleen aan de voorkant plukken geen zin heeft, ophoudingen etc. maken terwijl je niets met je benen doet geeft vaak als effect dat de voorkant in de krul loopt en de achterkant er achteraan sloft.
Ik noem dit zelf altijd de 2 aan elkaar geplakte paarden...

Pas als ze achter actief loopt *wat ik dus met mijn benen en stem doe en soms met een klein tikje op de kont* kan ik wat opvangen aan de voorkant en zo gaan vragen.
Meestal is dat al veel minder werk omdat wat van achteren komt toch opgevangen moet worden.

Vind dus ook dat het soepeler gaat als het van achter uit komt.

Duidelijk?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 12:10

inderdaad dat verschil voel je heel duidelijk, vooral in draf

maar ik heb het soms moeilijk om tegelijk benen te geven en te begrenzen. Bloos!

bij benen geven gaat ze soms ineens te snel en dan moet je je handen er weer bijgebruiken wat ik soms tegenstrijdig vind. ophoudingen dmv mijn zit in stap lukken perfect. in draf dus wat moeilijker. Scheve mond

over galop spreken we dan nog niet. ik rijd met een dravertje, waardoor een mooi handgalopje niet altijd lukt. Scheve mond

daarom vroeg ik me af hoe jullie dat bekijken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:53

Mijn mening is dat je altijd lichte druk op je kuit moet hebben om het paard van achter actief te houden. Door het schakelen en overgangen te rijden maak je de achterhand sterk. Wat het paard dan sneller gaat lopen vang je voren op door kleine ophoudingkjes te maken gevolgd door een ontspannen hand ondersteund door de kuit.

Het is dus niet de bedoeling om tegenstrijdige hulpen te geven, maar afwisselende hulpen die elkaar ondersteunen. Een hulp die de achterhand activeert en een hulp die het paard opvangt als hij uit elkaar valt of sneller wilt. Door dat veel te herhalen gaat het paard vanzelf leren zichzelf te dragen in een regelmatig tempo. Daarom zijn die zo overgangen belangrijk!

Als je dat in de stap en draf in orde hebt gaat de galop vanzelf een stuk beter.

Een huis begin je ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 14:05

dit is nu eens uitleg waar ik wat aan heb!!!

en ... binnenkort eens terug wat les nemen

als er "toevallig" nog eens geld binnerolt om een degelijke instructeur te kunnen betalen

ik voel tenminste al wel wanneer ze me echt draagt en haar achterhand erbij houdt, en dat heeft lang geduurd. het is wel een fijn gevoel om dan zo lekker te kunnen doorzitten.

ik ben wel zoals velen, verleid door dat knikje in de hals, maar "hold your horses Clown ", ik weet dat dat niet het belangrijkste is!

ik ben mr een echte "bos-recreatie"ruiter, maar enkele dressuurknepen leren zou me geweldig lijken.


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:16

Drijven en opvangen zei mijn oude instructrice altijd en dat klopt ook wel. Lekker drijven en als je paard goed voorwaarts is gaat hij als het ware jou hand zoeken om tegenaan te lopen. Dit vang je op met kleine drukjes. Ondertussen blijft dat proces steeds doorgaan. Voorwaarts houden, contact laten zoeken, drukjes geven, voorwaarts houden... etc.

Dat knikje in de hals heb ik inmiddels (eindelijk) wel afgeleerd. Mijn paard kroop in het begin dat ik haar had helemaal in elkaar. Die was met teveel hand gereden. Af en toe betrap ik me er helaas toch nog wel eens op dat ik haar wil gaan vastpakken, als ze schrikt of zo. Blijft een moeilijk iets dat paardrijden...


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:30

Okkie1 schreef:
Mijn mening is dat je altijd lichte druk op je kuit moet hebben om het paard van achter actief te houden. Door het schakelen en overgangen te rijden maak je de achterhand sterk. Wat het paard dan sneller gaat lopen vang je voren op door kleine ophoudingkjes te maken gevolgd door een ontspannen hand ondersteund door de kuit.

Het is dus niet de bedoeling om tegenstrijdige hulpen te geven, maar afwisselende hulpen die elkaar ondersteunen. Een hulp die de achterhand activeert en een hulp die het paard opvangt als hij uit elkaar valt of sneller wilt. Door dat veel te herhalen gaat het paard vanzelf leren zichzelf te dragen in een regelmatig tempo. Daarom zijn die zo overgangen belangrijk!

Als je dat in de stap en draf in orde hebt gaat de galop vanzelf een stuk beter.

Een huis begin je ook niet bij de zolder te bouwen Knipoog


Niets meer op aan te vullen! Super uitleg!!
OK dan!

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:15

Ik geef altijd gewoon been totdat het paard gewoon goed voorwaarts loopt, dan geef ik ophoudinkjes en ondertussen blijf ik bijdrijven, zegmaar "naar mn handen toedrijven" noem k et altijd maar Lachen zodat het paard gewoon goed voorwaarts blijft lopen en niet afzwakt.

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:47

Bij Ilkkah als ze haar achterhand er niet goed onder heeft:
kleine tikjes op de kont en alels wat daar gebeurt weer voor opvangen zodat je paard neit sneller gaat, maar je juist aan de voorkant er weer profijt van hebt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:00

gatelover schreef:
Ik geef altijd gewoon been totdat het paard gewoon goed voorwaarts loopt, dan geef ik ophoudinkjes en ondertussen blijf ik bijdrijven, zegmaar "naar mn handen toedrijven" noem k et altijd maar Lachen zodat het paard gewoon goed voorwaarts blijft lopen en niet afzwakt.


Het is de bedoeling dat je je paard in een tempo kan rijden, zo laag als jij dat wilt en dat de achterhand actief wordt. Het paard actief maken wilt dus niet zeggen dat hij harder moet lopen. Dat is juist niet de bedoeling, want dan zal hij eerder uit elkaar vallen dan dat zijn passen verruimen en zijn achterhand versterkt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:06

ik heb altijd geleerd dat voorwaarts lopen niks met hardlopen te maken heeft. "Hardlopers zijn doodlopers" was dan de uitspraak die we te horen kregen.

Hij mag dus wel in een laag tempo, maar hij moet toch wel voorwaarts blijven...? Als je op een laag tempo gaat, zonder dat je paard voorwaarts is, heb je weer meer kans dat ze gaan hangen op de teugel. Toch?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 22:08

Nee het is de bedoeling, je paard van achter voorwaarts te rijden, dus een actieve, vlugge achterhand. Doordat je je paard van achter actief rijdt *heeft idd niks met snelheid te maken maar met grootte van de passen en de kracht die gebruikt wordt* gaat hij zijn gewicht op de achterhand verplaatsen waardoor hij de voorhand ontlast en je als het goed is minder gewicht op de teugel zult krijgen.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 09:38

als ik drukjes op de teugel geef staad ze meteen stil..ik heb geleerd op de volte zorgen dat ze haar passen veruimd en de achterhand er goed onder loop dan komt ze vanzlef met haar hoofd naar beneden en zodra ze goed loop ga je oveningen doen en als ze dan met het hoofd omhoog komt hoef ik alleen maar wat been te geven en gaat weer nagevelijklopen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:43

De energie moet van achteren komen en die achterhand activeer je met drijven. Om de energie niet direct weer het paard uit te laten lopen, vang je deze op aan de voorkant, met een "weerstand biedende" (NIET terug trekkende of vaststaande!) hand. Dit zorgt voor de opslag van de energie in het paard. De energie wordt opgeslagen in de ruggegraat, die opgespannen wordt (het paard wordt compacter).
De energie moet er altijd eerst van achteren in gereden worden, voordat je 'm van voren kan opvangen. Dus: beenhulp komt altijd voor een teugelhulp. Hoe verder je komt, hoe dichter ze bij elkaar komen, totdat het lijkt of ze tegelijkertijd komen. Toch moet ook dan de beenhulp altijd een fractie eerder gegeven worden om het van achter naar voren effect te handhaven.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 13:43

QQQQ schreef:
De energie moet van achteren komen en die achterhand activeer je met drijven. Om de energie niet direct weer het paard uit te laten lopen, vang je deze op aan de voorkant, met een "weerstand biedende" (NIET terug trekkende of vaststaande!) hand. Dit zorgt voor de opslag van de energie in het paard. De energie wordt opgeslagen in de ruggegraat, die opgespannen wordt (het paard wordt compacter).
De energie moet er altijd eerst van achteren in gereden worden, voordat je 'm van voren kan opvangen. Dus: beenhulp komt altijd voor een teugelhulp. Hoe verder je komt, hoe dichter ze bij elkaar komen, totdat het lijkt of ze tegelijkertijd komen. Toch moet ook dan de beenhulp altijd een fractie eerder gegeven worden om het van achter naar voren effect te handhaven.


dat bedoel ik dus ook... energie van achteren noemen wij voorwaarts.


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:09

Als je een paard van achter naar voor rijdt zoals hierboven beschreven, dus eerst actief voor het been maken, zodat het paard "vanzelf" je hand gaat opzoeken, dan pas kan je paard zijn rug gebruiken.

De techniek is niet zo ingewikkeld imo, gewoon zorgen dat je paard aan het been is (en van een groen paard uitgegaan), zorgen dat je het tempo kunt bepalen zonder dat je je hand nodig hebt. Dan houd je je paard automatisch licht aan de voorkant, de achterhand kan er onder gaan komen, en uiteindelijk krijgt je een opwaarts gaand paard.

Mijn idee is dus dat je er met je hand enigzins vanaf moet blijven. Dan kan ook het paard zijn passen pas optimaal afmaken, wat de tact en de ruimte in de gangen weer ten goede komt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:47

Ik ben het helemaal eens met hetgeen hiervoor is gezegd. Alleen ik ben ervoor om het paard eens de hand te laten volgen (er van uit gaant dat het paard over de rug en vanachter naar voor wordt gereden) en eens uit te laten kauwen.
Zo zorg je ervoor dat je even een ontspannings moment inbouwt. Gewoon even je handen naar voren steken en als je goed van voor naar achter hebt gereden zal je zien dat het paard de hand volgt en mooi de neus even omlaag kan, zonder de verbingding te verbreken. (snappen we hem nog)?
Ik zie nog vaak genoeg die gespannen in elkaar getrokken koppies, en maar drijven en bijtikken van achter

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 17:42

Okkie1 schreef:
Het is de bedoeling dat je je paard in een tempo kan rijden, zo laag als jij dat wilt en dat de achterhand actief wordt. Het paard actief maken wilt dus niet zeggen dat hij harder moet lopen. Dat is juist niet de bedoeling, want dan zal hij eerder uit elkaar vallen dan dat zijn passen verruimen en zijn achterhand versterkt.


Ik wil dat mijn paard op een normaal tempo voorwaarts loopt. Daarmee bedoel ik dattie juist niet te hard en juist niet te langzaam loopt. Op een te laag tempo bereik je niks.

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:59

Gatelover: Onder het tempo rijden zorgt in sommige gevallen juist wel voor oplossingen, bijvoorbeeld een paard dat genijgd is onder de ruiter uit te lopen, maar dat is hier niet ter sprake.
Jij omschreef het alsof je je paard sneller liet lopen. Maar tempo heeft met het van achter naar voren rijden niks te maken in principe. Daaruit kwam mijn antwoord voort. Knipoog

Snepje: tuurlijk moet je je paard de ruimte geven. Om vertrouwen in de hand te wekken en de rugspieren te verlengen. Daardoor krijg je ook juist ontspanning. Maar bij het verzamelen pak je hem weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:03

Ik vind dat QQQQ het heel goed verwoord heeft.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:58

haai
als ik mijn paard "van achter naar voren rijdt" zoals jullie dat zo mooi zeggen, maar ook als ik mn paardje wil laten verzamelen, aan de teugel wil laten lopen, uitstrekken en noem nog maar tig van die dingen, gebruik ik geheel geen teugels.
Als mijn paardje eenmaal loopt zoals ik hem hebben wil ga ik uiteraard niet nóg meer drijven, waarom zou ik? Hij loopt toch?
Goed, iedereen verklaart me nu zeker voor gek? maaruh, mijn paardje gebruikt dus écht zn achterhand wel! én zn koppie is er mooi bij, halsje netjes, rug gebruikt ie prima, en van mij kunnen ze niet zeggen dat ik hem "in de krul getrokken heb"
9 van de 10 keer dat ik rijd, heb ik geen teugels, zadel, touwtje of wat dan ook, maar stond mn pony gewoon in de wei en had ik zin om erop te klimmen. De ene keer dát ik dan met teugels rijdt (al dan neit met bitje) hangen ze er een beetje voor Jan met de korte achternaam bij.
Een paard rij je niet op teugels, maar op benen en zit, en eventueel een stukje stem erbij.
Maar goed, ik rijd dan ook absoluut NIET engels!

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:33

je hoeft idd niet te blijven drijven
Als hij in het juiste tempo met het juiste impuls loopt doe je niks.
Valt hij terug in tempo of impuls dan weer wel.
Het is idd de trainingskunst uiteindelijk zo min mogelijk te hoeven doen.
maar het moet wel van achter gaan komen en een jong paard wat dat moet gan leren, zul je in het begin wat meer bij moeten drijven

Van voor wil ik wel een kleine druk bewaren.
Maar dat is voor mij erg weinig, omdat ik meer niet prettig vind.

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:02

Okkie1 schreef:
Gatelover: Jij omschreef het alsof je je paard sneller liet lopen. Maar tempo heeft met het van achter naar voren rijden niks te maken in principe. Daaruit kwam mijn antwoord voort. Knipoog


Hmm.. Ik weet niet waaruit je dat geinterpreteerd hebt.. Ik heb er bijgezet dat ik mijn paard in dat tempo laat lopen dattie niet afzwakt.. Maja NEway Haha!

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers