Tong over het bit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-02 17:54

Mijn pony heeft helaas een nare gewwonte ontwikkeld, ze doet haar tong af en toe over het bit waarna er dus uiteraard geen land meer mee te bezeilen is. Ik heb er een eenvoudige D-trens in hangen maar heb ook nog een dubbelgebroken bit. In de ruitersportzaak adviseerde de verkoper mij om eerst van bit te wisselen voordat ik drastischer maatregelen zoals een tonglepel ga proberen. Ook zei hij dat ik de bovenste neusriem misschien wat strakker moet doen zodat de kaken beter op elkaar blijven. Al met al ben ik er niet blij mee, heeft iemand ervaring met dit probleem?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 18:11

Ik heb bij mijn paard ook een lepelbit, om dezelfde gewoonte. Ik heb eerst geprobeerd om de sperriem gewoon wat strakker te doen, maar dat hielp niet. Nu rij ik met een lepelbit en heb ik nergens meer last van. Je zou ook kunnen proberen om eerst zo'm rubberen lepel om je bit te doen voordat je een nieuw bit aanschaft.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:15

met een tong lepel zou ik wachten hoor
daar kom je nooit meer vanaf,
bij ons kwam vaak een man rijden en bij die man gooide het paad zijn tong over het bit, die man zat de heletijd in zijn mind,
mischien zit jij ook wel te veel in de mond dat hij daarom mer de kans krijg om zijn tong over het bit te krijgen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:00

euhm heb je het hele hoofdstel wel gecheckt of het goed zit.
Bon deed dat ook en toen bleek dat dr bit te groot was en het bit te laag in dr mond hing, ff checken dusssssssss

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:14

Hangt je bit niet te laag?
Kijk eens in de mond als ze het bit in heeft, het mag niet tegen de tanden aan liggen, niet aan de onderkant en niet aan de bovenkant. Als ze ruimte over heeft aan de bovenkant kun je het best een gaatje hoger hangen, dat scheelt soms een heel stuk!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 16:49

mijn paard doet dat ook maar ik heb nooit geen problemen verder.hij blijft gewoon bestuurbaar dus ik rijd gewoon zo door

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:23

Ik heb ook een tijdje Hackneys getraind, zowel voor de wagen als onder de man. Ze worden dan ook meestal met n stang gereden, maar doordat ze zo super reageren en gevoelig zijn is er perfect mee te rijden. Maar goed, de hengst die ik reed had hetzelfde, hij gooide ook z`n tong over t bit. Nou had die eigenaar n nogal aparte manier om dat tegen te gaan. Hij gebruikte een stukje panty (kous).. eerst natmaken... en dan legde hij een soort van beginknoopje om zn tong heen. Geen knoop, maar net dat je t stukje om elkaar heen draait. Dat hield dus zn tong naar beneden. En vervolgens maakte hij n soort van knoopje onder zn kin door. Dit klemde niet af en t paard liep er fantastisch mee. t Lijkt misschien heel zielig, maar t was n handige manier. Later is hij ook overgegaan op n bit met lepel eraan. Dat werkte meestal wel, maar soms legde hij alsnog zn tong erover. Reed je m dan weer n tijdje alleen met bit, zonder poespas ging t meestal n tijdje goed, waarna t weer gebeurde.

Maar heb je n paard die het wel doet en je hebt er geen last van, is het denk ik toch niet goed ermee door te rijden. Je hebt minder controle en t paard kan volgens mij nooit goed ontspannen in zn mond lopen.

Marieke

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:41

Op deze manier wordt het ook met dravers gedaan. Eigenlijk gebruikt iedere trainer deze methode. Op zich heb ik er geen problemen mee, maar sommigen maken hem verkeerd vast en dan steekt de tong er half uit, geen gezicht en ook gevaarlijk. Maagr goed, zo is Ilana er dus ook aan gekomen. Ik heb expres een lepelbit genomen omdat ik toch weet dat ik het haar niet af kan leren, en de mehode die ze op de drafbaan gebruiken vind ik niet praktisch. Daar gebruiken ze het een kwartier, als ik een uur rij, is dat echt niet gioed!!

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:47

hoi mssx

ik heb echt geen problemen met hem.hij doet het ook niet altijd.als hij z'n tong over het bit heeft is hij heel goed onder controle te houden volgens mij snapt hij niet dat hij z'n gang kan gaan.ik rijd nu ook niet zo vaak meer want hij staat in een rusthuis.

groetjes

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

even nog dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 19:55

Hallo,

Graag wil ik ook nog even reageren....
Ik begreep uit je bericht dat hij al in het rusthuis staat.... heb je zijn gebit al eens na laten kijken???
Tong uit de mond betekent niet per definitie dat ze het uit verzet doen, of om leuk te zijn, maar het kan aan het bit liggen, maar ook zijn gebit....
Als het zijn tanden niet zijn, zou je kunnen proberen om een ander bit te proberen. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een zachter bit.
Oudere paarden kunnen gevoeliger reageren op van alles en nog wat....

Veel succes...
Groetjes Colinda Knipoog

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 20:05

ik denk niet dat het aan z'n tanden ligt.ik heb hem nu 9 jaar en hij heeft het altijd gedaan en hij is bij mij al een paar keer bij de tandarts geweest voor controle. ik had het eerst niet door maar iemand zei het toen we aan het buiten rijden waren(al een aantal jaren geleden).hij heeft een dik bit die lijkt me aardig zacht in z'n mond.ik heb er nooit echt bij nagedacht om een lepel of zo te nemen omdat hij niet moeilijk is(mischien een beetje dom).in ieder geval bedankt voor het advies.

groetjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 21:44

flaim schreef:
hij heeft een dik bit die lijkt me aardig zacht in z'n mond.


Is het bit niet té dik? Een dik bit is leuk en aardig, maar als je paard een klein mondje heeft dan is een heel dik bit ook niet fijn, dan hebben ze zo'n mond vol en kunnen ze amper hun mond dichtkrijgen. Die wordt dan wel dichtgesjord met een neusriem (hoeft daarvoor niet eens zo heel strak te zitten) en dan komt de tong dus in de verdrukking: de enige uitweg: tong naar buiten of over het bit.
Probeer het eens met een wat dunner bit, is misschien wel veel fijner voor je paard!
En dat het scherper inwerkt is een fabeltje: de maximale inwerking van een dunner bit is misschien wel wat groter, maar het ligt aan de hand van de ruiter of die maximale inwerking ooit gebruikt wordt. Kwestie van doseren dus.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:16

Eigenlijk dezelfde raad als Margreet(wat ben ik weer meegaand vandaag Haha! ) Controleer of het bit niet te dik is, dan kan het behoorlijk in de weg zitten...En een dunner bit hoeft niet per definitie scherper te zijn.
In goede handen is een correctiestang zachter dan een dubbelgebroken bit in verkeerde handen!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:16

Eigenlijk dezelfde raad als Margreet(wat ben ik weer meegaand vandaag Haha! ) Controleer of het bit niet te dik is, dan kan het behoorlijk in de weg zitten...En een dunner bit hoeft niet per definitie scherper te zijn.
In 'zachte' handen is een correctiestang zachter dan een dubbelgebroken bit in verkeerde handen!

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 12:26

Hallootjes,

Is het niet meestal zo dat problemen met de tong voortkomen uit problemen met de rug???
Een zwakke, gevoelige of verkrampte en vastgereden rug o.i.d..
Valt er met het poetsen van de rug niets op aan de lichaamstaal van je paard?

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 22:56

dat zou het best kunnen zijn die zwakke rug ik weet niet of het daardoor komt ik heb er nooit over gehoord.flame is een draver en heeft niet zo'n goede rug als ik op hem rijd rij ik altijd met gelpad en zo'n 4 jaar geleden stond hij vanaf zijn schoft tot aan zijn broek helemaal strak er is toen een fisio bij geweest die hem weer los heeft gekregen.hoe het kwam weet ik niet want ik reed toen al recreatief dus geen moeilijke dingen voor hem.het is daarna ook niet meer terug gekomen.zijn rug is ook een stuk beter nu ik niet zoveel meer op hem rijd.hij is helemaal een stuk gezonder sinds hij van z'n oude dag geniet.

groetjes