Afscheid van Iwaldo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Afscheid van Iwaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:01

Lieve mensen,
Gistermorgen werd ik door de veearts opgebeld dat Iwaldo complicaties had en hij aan het infuus stond omdat zijn darmen nog niet wilden werken. Ik ben er toen (gelukkig) meteen naartoe gereden. Wal stond helemaal achterin de stal, heel stil. Toen ik hem begroette hinnikte hij wel, ik denk dat ie me wel herkenden. Ik heb hem een aai gegeven en op dat moment begon hij over zijn hele lijf heel erg te trillen. Ik wilde de veearts vragen hoe het met hem ging, maar ze kwamen al aangelopen met de mededeling dat hij geeuthanaseerd zou worden omdat hij teveel pijn had. Ik heb gevraagd of ik erbij mocht zijn. We zijn met Waldo naar buiten gelopen, lekker het zonnetje in. Daar kreeg hij een narcose spuit. Hij probeerde nog om zich heen te kijken toen hij een paar paarden hoorde lopen, die oortjes van hem bleven draaien. Langzaamaan begon ie weg te zakken tot hij ging liggen, waarna de spuit gegeven werd en hij langzaam is vertrokken. Ik heb zijn hoofd vastgehouden en hem een knuffel gegeven en hem verteld dat het goed is zo.


Speciaal voor mijn maatje heb ik nu een kaarsje aangestoken.

Lieve Iwaldo.
Zes jaar geleden zag ik je voor het eerst. Wat een groot sterk paard! Glimmen als een spiegeltje, enorme oren die alle kanten op bewogen, en een ondeugend koppie. Niemand wilde je toen rijden, je bleef maar steigeren. Ik was net zo koppig als jij en ondanks dat ik vrij bang was, wilde ik het met jou wel proberen. Door je langzaamaan het vertrouwen te geven wat je kwijt was, overwon je je angsten en wilde je voor me door het vuur gaan. Daar kreeg ik ook vertrouwen van. Natuurlijk bleef de ondeugendheid. Als je iets zag wat je eng vond, kon ik met een aai je zover krijgen dat je er voor mij langsop ging. Maar dingen die niet eng waren vond je altijd een leuke aanleiding om even weg te springen en vervolgens brutaal een sprintje te trekken. Maar dat vond ik niet erg, ik vertrouwde dat je geen gekke dingen deed, en moest wel om je lachen. Maf paard.

Je was een rasecht jachtpaard. De meute, de grote groep paarden, hoorngeschal, daar leefde je voor. Het liefst liep je voorop. Wie er op je rug zat maakte niet uit, je was altijd voorzichtig en kon elke sloot aan. Je hebt je baas het jagen geleerd. Natuurlijk was ik zo koppig dat ik het liefste wilde dressuren, en wat heeft dat een strijd gekost. Diepe dalen hebben we gehad, dat je zo ongelooflijk stijf was, en ik zo gefrustreerd. Maar ook hoge pieken, dat je je bewust werd van je lijf, en je toch wel kon swingen! Op concours vond je het ook steeds leuker. Hinniken naar alle andere paarden. Lekker proberen de losrijdring uit te springen (want springen vond je toch eigenlijk het leukst) en ondertussen toch nog willen werken voor de baas en nog puntjes halen ook. Wat heb ik een plezier met je gehad. En vooral vertrouwen. Want op jouw rug durfde ik het losrijdveld wel over met lang teugeltje. Op jouw rug kon ik alles aan. Wat een braaf paard was je toch ook.

En kan je je onze vakantie nog herinneren? In Ruinen, bij mijn oom en tante op stal. Wat een avontuur voor je. Een buitenstal, een nieuwe buurman. Wat kon je hard hinikken! En natuurlijk moest je de boel weer op stelten zetten door eigenwijs over het hek heen te springen en heel onschuldig te staan kijken met je maffe koppie. "Hier is het gras veel lekkerder"! Droppie.

Iwaldo, ik mis je nu al. De laatste tijd ging het slechter. Je longontsteking, toen je wormen, vervolgens sloegen je vriendjes je in de wei ook nog in elkaar. We zijn maar aan het dokteren geweest. En wat was het moeilijk om zo door te gaan. Ik wist dat er iets mis was, maar jij bent nooit een van de snelsten geweest, en je kon altijd heel goed 'liever lui dan moe' spelen, dus wanneer moest ik stoppen en wanneer kon ik doorrijden? Ik heb gelukkig wel naar mijn gevoel geluisterd. Het rijden ging me steeds meer tegenstaan. Jij had er geen lol meer in. Ik dus ook niet. De laatste vrijdag heb ik je nog gezadeld. Ik wilde er weer tegenaan. Netjes gedressuurd. En wat liep je ineens lekker! Ontspannen, lekker soepel, wat heb ik heerlijk gereden. Diezelfde middag ben ik nog naar de ruitersportzaak gereden en heb ik de kast opgeruimd, uitgesopt, heb je manen getrokken. Op een nieuw begin.

Helaas was het ons niet gegund. Ik heb je nog beloofd dat als je beter werd, we nooit meer zouden dressuren. Alleen maar het wekeromse zand in, lekker scheuren. De zandvlakte over, weer dat paadje op waar jij altijd links wil, en ik rechts. Ik heb nog verteld, dat ik net nieuwe beugelriemen had gekocht, een nieuw shabrak, dat je het niet moest wagen om dood te gaan! Wat was ik opgelucht toen Peter belde en vertelde dat je buiten levensgevaar was. Als ik had geweten dat je ons alsnog zou verlaten zou ik je zondag ook hebben bezocht. Wal, ik heb te weinig tijd gehad om tegen je te zeggen wat ik wilde zeggen. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet. Ik denk dat je het wel voelt. Zal er zo'n band bestaan, tussen een mens en een paard? Dat ik je stal inkom, en je zo gaat staan trillen, dat je je niet meer sterk hoefde te houden voor de buitenwereld, dat je wist dat het goed was? Gekke ouwe sok, je hebt geen pijn meer nu. Ik hoop dat je ergens een plekje hebt gevonden waar je de hele dag mag galoperen. De wind door je dikke shetlander-manen heen. Je oortjes vooruit. Het is goed zo. We hebben het mooi gehad.

Iwaldo, † 10 mei 2004.
AfbeeldingAfbeelding

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:03

Sterkte Huilen En dat zijn prachtige foto's om hem op z'n mooist te blijven herinneren.

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:03

Lieve Laura,

Heel veel sterkte met het verlies van Iwaldo.
Als je een schouder nodig hebt pb je me maar.

Liefs Paulien en Patrick

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:04

Sterkte... En idd zoals Craignethan al zei, prachtige foto's om hem te blijven herinneren!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:04

Jeetje laura, dat het toch zover gekomen is. Verdrietig
Heel erg veel sterkte.
Ik weet verder niet zo goed wat ik zeggen moet.
Mooi stukje heb je geschreven!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:08

Och, Gos.. wat erg. Heel veel sterkte hoor! Je hebt een mooi stukje over hem geschreven. De foto's zijn ook prachtig Ach gut

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:08

Ooh, dit is wel heel erg balen! Heel veel sterkte!
En echt een mooi verhaal wat je geschreven hebt..!
Ik kreeg echt tranen in me ogen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:09

Wat erg Verdrietig ik wens je heel heel veel sterkte.

Liefs,
Annemieke

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:10

Dus toch nog.... Sterkte met dit verlies....


Vriendjes zijn?

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:10

O nee....
Heel, heel, heel veel sterkte. Ik weet hoe je je nu voelt.
Kan verder echt niks zeggen. Heel vele sterkte.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:10

Jeetje.... veel sterkte Laura, wat zul je hem missen...
Sterkte.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:11

Ik zit hier met tranen in mijn ogen je bericht te lezen... Veel sterkte met dit verlies en hou je vast aan de mooie herinneringen zoals deze die je hier hebt neergeschreven... Ach gut

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:11

Vreselijk Laura Verdrietig
Heel veel sterkte toegewenst!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:12

Wat heb je dat verschrikkelijk mooi opgeschreven.
Heel veel sterkte.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:15

Heel veel sterkte!
En inderdaad hele mooie foto's als herinnering!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:16

Sterkte.....

Liefs,
Ciska

pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:17

Ik weet niet wat ik moet zeggen.Wat een mooi verhaal wat je hebt geschreven.Veel sterkte nog met het verlies weet hoe je je voelt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:18

Heel heel veel sterkte..

liefs Renee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:21

Ik heb laatst nog aan jullie gedacht, aan die mooie foto's die van jullie zijn gemaakt in dat bos, en die je hier nu ook hebt neergezet. Ik heb helaas gemist dat het zo slecht met hem stond, en nu is hij er niet meer.
Heel veel sterkte, en koester de herinneringen. Hij zal altijd een plaatsje hebben in je hart.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:23

Ik zit mee te huilen achter decomputer. verschrikkelijk. heel veel sterkte Laura.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:24

Jeetje, ik schrik me rot... Ergens verwacht, maar heel anders gehoopt... Verdrietig

Bah wat verschrikkelijk... Ik heb er haast geen woorden voor...

Heel heel heel erg veel sterkte met het verlies van je lieverd Ach gut

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:25

Zo, das even slikken....wat een prachtverhaal over een prachtbeest!!
Heel veel sterkte de komende tijd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:26

wat erg Verdrietig
helaas heeft de operatie niet mogen baten.
Ik vind het heel erg voor je, omdat iedereen wist dat jij en iwaldo zo'n goede maatjes waren.

heel veel sterkte

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:26

Wat had ik graag gewild dat je met ander nieuws kwam.
Laura, heel veel sterkte...

Je maatje, je vriendje, je Waldo...


Huilen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:27

sterkte met het verlies Ach gut