Onze eerste dress.les sinds jaaaaren!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Onze eerste dress.les sinds jaaaaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 15:09

En het ging goed!!! Ik voel spieren waarvan ik het bestaan niet wist, maar het voelt heerlijk!!
Vanochtend om 11 uur ben ik op weg gegaan met Isolda. Isolda was druk en etterig, overal bang voor. Ik was wel wat zenuwachtig en dat maakt Isolda zo vervelend, wat mijn zenuwen weer niet ten goede kwam.

En ach, zorgen om niets gemaakt, want Isolda was helemaal niet bang. Alleen de caveletti waren wat eng en de cantine, maar daar hield het mee op. Voorstellen aan de juf en aan de gang.
Isolda en ik werden direct voor de leeuwen gegooid. Paarden losmaken en aan het werk. Isolda wist niet wat haar overkwam en ik eigelijk ook niet *LOL*
Er vlogen me termen om de oren waar ik niet zo goed raad mee wist Haha! Ook al hadden jullie mij nog zo goed voorbereid, we hadden het zwaar.
We moesten zwoegen, het zweet liep Isolda en mij overal bij neer. Lachen

Ja en nu gaan we een paar pasjes wijken, Jantina: Verward even later; schouderbinnenwaarts, Jantina: Verward
Buitenbeen achter de singel, Jantina: Verward Heb ik toch? *LOL*
Het was echt geweldig, even doorzetten en Isolda dieselde maar raak. Netjes braaf aan de teugel, in draf even moeite gehad, maar toen ging dat ook.

En toen kwam hetgene waar ik zo tegenop zag..... De GALOP.... Lips are sealed
In een binnenbak, klein, twee andere paarden erbij in, geen ruimte om uit te wijken.... Ik ben natuurlijk alleen strand gewend!

Isolda sprong netjes aan om vervolgens al bokkend en knorrend door de bak te denderen. Opnieuw, opnieuw, opnieuw en toen ging het beter. Het aanspringen dan weliswaar, want verder was het een crime.
Heb je weleens een paard gereden wat vierkant de bak doorgaat? Dus met haar hele lichaam naar buiten gewend, ipv naar binnen? Drama.
Opnieuw, opnieuw, opnieuw en Jantina en Isolda maar zweten....
Maar het ging al beter. Heel klein ietsiepietsie, maar toch.

Mijn instructrice heeft mij gevraagd of zij even mocht proberen. *LOL* Isolda maakte er een heerlijk potje van, maar ze gaf niet toe!
Ze vroeg me nog of ik geen blaren kreeg van het galoperen..... Zo hard ging ze tekeer, kun je nagaan Haha! Mijn boefje Lovers

Nu moeten we verder oefenen in de galop. Zorgen dat ze sterker word. Ze vind het gewoon heel erg moeilijk om EN je koppie naar beneden te houden EN ook nog eens aan te springen in galop EN je kont onder de massa te brengen EN dan ook nog eens bochten te rijden. Wat wij geoefend hadden in galop was rechtuit.

Maar ik ben intens gelukkig Lovers Ik ben twee uur onderweg geweest voor een uurtje les, maar het was het waard. Ik heb hondermiljoen dingen waar we aan moeten werken, maar ik ben vol enthousiasme!
Isolda was ook enthousiast, ze wilde goed werken, ook al was ze niet zo snel aan mijn been als normaal. Komt misschien van de bak? Ik weet het niet, maakt ook niet uit. Ik ben helemaal HEPPIE!!
Laatst bijgewerkt door jantina op 13-01-02 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:31

Wat leuk dat het zo goed ging! Dennis moet ik ook niet in een bak zetten hoor. Recht uit is veel makkelijker. Ik rijd met hem ook bijna alleen maar buiten(vooral omdat de bak een zwembad is).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 15:43

Haha, dit klinkt me allemaal heel bekend. Ik rijd ook bij een boer, en dus altijd in een buitenbak of buiten of in het weiland. Als ik dan voor lessen naar een binnenbak ga is Manouk ook een snelontploffend bommetje. Ze heeft dan eerst wel even tijd nodig om uit te razen.
Maar wat fijn dat het zo goed ging!
En nu weer lekker aan het werk met Isolda.


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:18

hahah dat jantina: Verward vond ik zo grappig *LOL*
de galop is idd moeilijk om alles goed te doen. daar heb ik ook moeite mee of ja.. mijn paard eigenlijk Haha! om NIET meteen uit elkaar te vallen, om meteen in dezelfde hoek aan te galoperen, om met stelling te rijden etc etc.
zucht maar het was dus de moeite waard! gelukkig maar!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:50

Zwoegen is dat he......les Knipoog
Nou je bent niet de enige die met zijn paard vierkant door de bak gaat hahahaha Bloos ik heb er ook zo een onder mijn kont!!!!
Ik heb nu sinds jaren ook weer privelessen en je loopt inderdaad in het begin dagen krom van de spierpijn hahahaha
Maar het is zoooooo ontzettend fijn als je verbetering voelt en ziet, en het ECHT bezig zijn met je paard.....dat is zo mooiiii *LOL*

Ga je nu iedere week lessen?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:02

Gaaf zeg!!! Echt leuk dat je zo van de les hebt genoten joh! Enne...dappere instructrice hoor... Haha! Zomaar op jouw race eendje stappen...*grinnik* Ben je van plan om nu met enige regelmaat les te gaan nemen met Isol? Ben ik wel neiuwsgierig naar...maarre...een uur heen en een uur terug??? Pfoeh...dat Isol nog de energie had om bokkend en knorrend door de bak te denderen... Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-02 19:22

Ik krijg nu de eerste tijd 1x in de twee weken les, omdat de vrouw waar ik les vankrijg, maar 1x in de twee weken een weekend hier op het eiland is.
Op zich best fijn, want nu heb ik ook weekenden om voor me zelf aan het werk te gaan. Of eens rustig een knetterharde buitenrit te maken. Alhoewel ik daar misschien meer schade mee aanricht voor de galop. Hmmmm... Arme Isolletje, geen racepartijtjes meer *LOL*

Hihihi, Vikki, ja hoor Isolda had nog energie voor tien. Ondanks dat ik niet zo heel veel rijd, alleen de weekenden ophet moment en af en toe door de week als ik vrij ben, heeft ze nog een goede conditie. Dat valt me best mee eigelijk! Zelfs op de terugweg had ze nog praatjes *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:39

woow, jantje! dat is toch super! heb je weer wat om aan te gaan werken! succes hoor!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 09:42

Dus de les was je goed bevallen? Nu eerst even alles laten bezinken en dan oefenen. Wedden dat het de volgende keer al veel beter gaat?

En dat vierkant door de bocht gaan klinkt heel bekend, dat is Kaminka's allersterkste punt! Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:09

Goed hoor om zonder les zo ver te komen! Ik zat trouwens te denken tijdens je verslag dat je misschien makkelijker de galop kan verbeteren aan de longe. Je paard heeft dan niet jouw gewicht erbij om zich in balans te houden en met een geschikte hulpteugel kun je haar mooi rond houden en aan de voltes werken. Voor jou ook minder vermoeiend Haha! Ik weet niet of je daar de gelegenheid voor hebt en de belangstelling, dan wil ik (en ongetwijfeld anderen) er best uitgebreider op ingaan.

PS Ja hoor, ik ben ook best vierkant door de bocht gegaan, gisteren nog met Pablo bij het losspringen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 13:07

Ha, doet me goed te horen dat er meer paarden zijn die vierkant door de bocht gaan *LOL* Gedeelde smart is halve smart Haha!

Ja, het advies van longeren had ik al gekregen van een kennis die bij mij in dezelfde les reed. En de instructrice gaf er nog de tip bij: veel schakelen. Nou deed ik dat al heel veel, maar dan in stap naar draf. Nu ga ik dat ook maar doen van draf naar galop en weer terug.
Ik ben van plan vrijdag haar aan de longe te doen, dan heb ik pas weer vrij Verdrietig
Ik had zelf bedacht dat ik eerst zonder hulpteugel haar even uit zou laten razen en flink wat overgangen maken zodat ze los is en dan bijzetteugels er aan te doen. Daar heb ik al meerdere keren mee gelongeerd, maar ik doe meestal in draf. Ik ben vaak bang dat ze uitglijd in het natte gras. IK ben van plan om met haar naar het strand te gaan, zodat ze rustig kan galoperen zonder bang te zijn.

Zijn bijzetteugels een goede optie voor deze kwestie? Mijn kennis gaf aan om met touwtjes te longeren. Dus van tussen de benen, door het bit, naar het laagte punt van de zijkant van de singel. Zo kon ik haar beter lang en laag instellen vertelde ze me....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:12

Longeren met touwtjes kan haar zeker sterker maken!!!
Goeie tip van je instructrice!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:14

Ik zou idd ook de touwtjes gebruiken, daarmee kun je veel makkelijker varieren dan met een bijzetteugel. Je kunt haar dan eerst even laten uitrazen (ben ik niet zo'n voorstander van maar jij kent je paard beter dan ik achter een PC) en dan haar laag instellen. Touwtjes onderaan de singel vastmaken, tussen de benen door, via het bit naar de singel bij de onderkant van de zweetbladen. In het begin zal haar dat echt moeite kosten, maar zo kan ze haar evenwicht zoeken zonder extra gewicht.
Wat het schakelen betreft, meestal wordt dat bedoeld in dezelfde gang, dus arbeidsdraf verkorten en verlengen. Zo worden ze scherper aan je been en komen ze meer op de achterhand. Dat kun je dus ook in galop doen, en zeker op het strand Haha! (ben niet jaloers, helemaal niet) Overgangen rijden is trouwens ook heel nuttig, zeker als je paard een rustige galop nog niet lang volhoudt. Aanspringen, half rondje galop, weer naar draf als beloning.

Succes

PS Een goed boek over longeren (Haanstra bv) is heel handig!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 13:19

Mijn instructrice gaf het schakelen van draf naar galop aan, omdat ze nogal woest aanspringt. Liefst met een megabok ofzo en vervolgens met een flinke gang naar de andere kant van de bak sprint *LOL*
Het kan zijn dat dit gewoon komt omdat ze niet gewend is in een kleine ruimte te galoperen, aangezien ze languit/rechtuit op het strand dit wel kan. Kwestie van balans zoeken misschien Verward
Ik denk dat ze door veel die overgang te maken ze ook meer kracht krijgt in haar achterhand? Ik kan haar dan een overgang laten maken, rondje galop en draven.

Lielle, waarom ben je niet voor uitrazen aan de longe?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 13:29

Een paar redenen:

Medisch:
- groter risico op blessures door het werken op een volte (belast pezen en banden sterker)
- risico op uitglijden en vallen

Opvoedend:
- longeren is bij mij werken. Uitrazen doet hij maar los of in de wei, tijdens het werk (onder man of aan de longe) moet hij naar mij luisteren en zich gedragen. Een keer een enkele bok kan, maar daar moet het dan ook bij blijven. Ik begin ook altijd met de touwtjes vast, op een lange stand uiteraard. En dan moet hij gewoon rustig stappen, draven en gehoorzamen. Dat kost trouwens wel een hoop geduld en consequentie in het begin, maar nu weet Pablo niet beter meer (meestal dan }> )

Wat het aanscheuren in galop betreft, je kunt ook proberen uit een sukkeldrafje aan te springen, en juist met weinig contact te rijden zodat ze niets heeft om aan te trekken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 20:26

goh, daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Vooral dat opvoedkundige deel... Haha!
Het is alleen dat als ik haar direct met haar hoofd "vastknoop" heb ik altijd een beetje het gevoel dat ze dan juist eerder op haar plaat gaat Verward
Maar dat is een gevoel van mij zelf uit, dat weet ik eigelijk niet.

......contact te rijden zodat ze niets heeft om aan te trekken.....
Op zich trekt ze niet aan me hoor, als ik aangalopeer. Ze smeert hem om het zo maar te zeggen, ze piept ertussen uit Haha!
Of bedoelde je dat niet?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, gonniee, Hanneke137, kaatje77 en 37 bezoekers