Wanneer weer trainen met pas geruinde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wanneer weer trainen met pas geruinde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 08:59

Onze 3 jarige fries Duke is ongeveer 2 weken geleden geruint. Hij moest stalrust hebben ivm een operatie onder narcose via de lies en komt pas sinds 3 dagen weer in de paddock.

Ik heb hem voordat hij geruint werd al ingereden en was van plan hem na de zomer (ergens in september) voor het eerste te starten.

Nu vroeg ik me af hoe jullie de training weer opbouwen nadat je paard geruint is.
Ik dacht eraan hem nog een week alleen paddock en wei rust te geven en dan langszaam te beginnen met longeren en over 2 weken weer voor het eerst erop. En dan het rijden en longeren afwisselen en de duur van het trainen langszaam uitbreiden en over 2 maanden te starten met de lessen. (die vrij intensief zijn voor hem). Wat denken jullie hiervan? Hoe deden jullie het?

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:13

Vasco (mijn bijrijdpaard) is afgelopen vrijdag geruind. Ook hij heeft nu stalrust tot woensdag en dan mag hij op het land. Als hij 2 weken op het land heeft gelopen beginnen we met wat licht longe werk. Als hij dan een week goed aan de longe loopt gaan we rustig aan weer rijden. Het advies was 2 weken op het land na de stalrust en dan langzaam aan weer op pakken.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:41

ik zou er ook gewoon einden mee gaan lopen, flink wandeltempo. Longeren is op zich niet echt slecht, maar het geeft toch een wat eenzijdige belasting. Als extra gewoon rechte stukken lopen Als je dat dan buiten doet, wordt/is hij ook gelijk meer verkeersmak *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:19

Ligt eraan per paard. Na 10 dagen bouwen wij het meestal weer rustig op.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:21

Wij gooien ze altijd ongeveer minstens 6 weken naar buiten, maar na zo'n liesoperatie schijn je wel weer snel te kunnen beginnen. Lichamelijk knappen ze daar wel weer snel van op. Ik weet niet hoe het geestelijk opneemt (het blijkt toch vaak wel een redelijk grote impact te hebben)

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:36

mijn zus haar hengst van 7 jaar oud is 3 weken geleden geruint, op de wei, volledige narcose (dus gewoon tradiotioneel) Hij is gelijk op de wei gebleven, dag en nacht. Ze heeft er nu weer 2x op gereden, een keer buiten en 1 keer in de bak. Dus na 2.5 week ongeveer weer begonnen. Hij is goed genezen en rent zich in de wei ook helemaal rot, dus nu weer langzaam beginnen.

tinkerpunto
Berichten: 60
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:42

Wat zzegt de DA ervan! Die kan vaak wel bepalen hoe zwaar de ingreep is geweest voor het paard.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:53

Ligt ook heel erg aan de strengen, we hebben 2 minuten geleden nog een hengst laten castereren en die had zo'n dikke strengen dat hij 3 tot 4 weken moest rusten.

AnneliesB

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:57

Geen ervaring mee. Mijn vriend wel met een paard van hem. Deze heeft zich snel herstelt van de ingreep en was na 5 dagen alweer compleet de oude!