Wanneer nou peesjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Wanneer nou peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 09:44

Iedereen zegt wat anders: Peesbeschermers moet je niet aandoen bij buitenritten omdat er zand tussen kan komen.. Anderen zeggen weer dat de pezen overhit worden door peesjes.. Anderen zeggen dat dat helemaal niet erg is..

HELP!!! WAT IS HET NOU??????????????????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:01

mijn paard tikt met de achterhoeven de pezen van de voorbenen aan, dus ik doe het gewoon om. in de bak kan er ook zand tussen komen en kan het ook warm worden

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:19

Ik weet t eerlijk gezegd ook niet. Wanneer ik buiten rijdt doe ik ze meestal om, omdat aman weleens rare sprongen maakt Scheve mond wanneer ze bijv. een put tegen komt want stel je voor er kunnen kabouters uitkomen Tong uitsteken
Maar ook in de bak heb ik ze om.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:21

Pezen raken niet oververhit van peesbeschermers, bij bandages heb je daar wel kans op.
Het zand wat er tussen komt richt zelden tot nooit schade aan, áls het al wat aanricht zijn er hoogstens 3 haartjes weg.
En het is maar wat je liever hebt, het risico lopen op een klappees of een paar haartjes weg die er zo weer aangroeien.
Elk paard met ijzers rij ik met peesbeschermers, een ongelukje zit in een klein hoekje...

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:38

whahahaha ja marrie... volgens mij heb je teveel sprookjes gelezen.. Tong uitsteken Maar wanneer nou wel en wanneer gebruik je nou geen peesjes? sommigen zeggen alleen bij het springen.. of kan het gewoon altijd?? Verward En als het paard nou geen ijers heeft? Verward
Laatst bijgewerkt door Depny op 11-05-04 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:46

CoWgIrLtJuHh schreef:
whahahaha ja okkie... volgens mij heb je teveel sprookjes gelezen.. Tong uitsteken


wat bedoel je hier nu weer mee?

peesbeschermers gebruik ik wanneer paarden gaan aantikken. het geeft geen steun oid. dus ook bij springen gebruik ik ze

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 10:49

woeps.. kheb een beetje scheel gekeken.. Het was tegen Marrie bedoeld.. sorry okkie Bloos! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:02

CoWgIrLtJuHh schreef:
woeps.. kheb een beetje scheel gekeken.. Het was tegen Marrie bedoeld.. sorry okkie Bloos! Haha!


oh, hihi, dan snap ik t wel Haha!

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 11:03

Tong uitsteken Ik weer hoor Haha!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:16

CoWgIrLtJuHh schreef:
Maar wanneer nou wel en wanneer gebruik je nou geen peesjes? sommigen zeggen alleen bij het springen.. of kan het gewoon altijd?? Verward En als het paard nou geen ijers heeft? Verward


Ík gebruik ze áltijd bij élk paard met hoefijzers zodra ik ze ga rijden/longeren en Treasure krijgt ze ook om op de wei, de andere niet. (laten wij nou eens toevallig alle paarden beslaan zodra we ze kopen Knipoog ). Als ze geen ijzers hebben dan hebben ze een héél weinig kans dat ze zichzelf blesseren dus dan is het imo niet persé nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:20

Okkie1"]
[quote="CoWgIrLtJuHh schreef:
Maar wanneer nou wel en wanneer gebruik je nou geen peesjes? sommigen zeggen alleen bij het springen.. of kan het gewoon altijd?? Verward En als het paard nou geen ijers heeft? Verward


Ík gebruik ze áltijd bij élk paard met hoefijzers zodra ik ze ga rijden/longeren en Treasure krijgt ze ook om op de wei, de andere niet. (laten wij nou eens toevallig alle paarden beslaan zodra we ze kopen Knipoog ). Als ze geen ijzers hebben dan hebben ze een héél weinig kans dat ze zichzelf blesseren dus dan is het imo niet persé nodig.
[/quote]

waarom laat je alle paarden beslaan dan?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:22

Omdat onze rijbrak te grof is om ze zonder ijzers te laten lopen en voor de uitritten die we maken.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:26

CoWgIrLtJuHh schreef:
whahahaha ja marrie... volgens mij heb je teveel sprookjes gelezen.. Tong uitsteken Maar wanneer nou wel en wanneer gebruik je nou geen peesjes? sommigen zeggen alleen bij het springen.. of kan het gewoon altijd?? Verward En als het paard nou geen ijers heeft? Verward


Volgens mij Amanda hoor niet ik, ik geloof niet in Kabouters zij ziet ze vliegen hihi!!!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 11:30

CoWgIrLtJuHh"]
whahahaha ja marrie... volgens mij heb je teveel sprookjes gelezen.. Tong uitsteken Maar wanneer nou wel en wanneer gebruik je nou geen peesjes? sommigen zeggen alleen bij het springen.. of kan het gewoon altijd?? Verward En als het paard nou geen ijers heeft? Verward
[/quote]

[quote="Marrie schreef:
Volgens mij Amanda hoor niet ik, ik geloof niet in Kabouters zij ziet ze vliegen hihi!!!


Whahaha leuk!!! Eri gelooft niet in kabouters.. Maar ze heeft toch elke keer weer een reden om een sprintje te trekken Tong uitsteken Haha!

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:11

miep miep!!!!! Schijnheilig

ikke

Berichten: 37461
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:26

CoWgIrLtJuHh schreef:
Peesbeschermers moet je niet aandoen bij buitenritten omdat er zand tussen kan komen..
de pezen overhit worden door peesjes..

Je geeft het zelf al aan *LOL* *LOL*
Dit zijn de belangrijkste redenen om geen peesbeschermers te gebruiken. Het heeft ook totaal geen zin zolang je niet meer dan een meter springt. Als je paard onder het rijden z'n pezen aantikt, dan doe je iets gruwelijk fout. Als ik ooit een ruiter zo slecht zie rijden, dan ram ik hem/haar persoonlijk met een eind hout van het paard. Kan ik ook rustig zeggen, ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard zoiets doet, het kan ook bijna niet.
Het tikken wat je hoort zijn de achterhoeven die ONDER de voorhoeven komen, omdat die niet op tijd weg zijn. Dit is dus ook vrijwel altijd een teken dat het paard onvoldoende op de achterhand loopt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:45

ikke"]
[quote="CoWgIrLtJuHh schreef:
Peesbeschermers moet je niet aandoen bij buitenritten omdat er zand tussen kan komen..
de pezen overhit worden door peesjes..

Je geeft het zelf al aan *LOL* *LOL*
Dit zijn de belangrijkste redenen om geen peesbeschermers te gebruiken. Het heeft ook totaal geen zin zolang je niet meer dan een meter springt. Als je paard onder het rijden z'n pezen aantikt, dan doe je iets gruwelijk fout. Als ik ooit een ruiter zo slecht zie rijden, dan ram ik hem/haar persoonlijk met een eind hout van het paard. Kan ik ook rustig zeggen, ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard zoiets doet, het kan ook bijna niet.
Het tikken wat je hoort zijn de achterhoeven die ONDER de voorhoeven komen, omdat die niet op tijd weg zijn. Dit is dus ook vrijwel altijd een teken dat het paard onvoldoende op de achterhand loopt.
[/quote]

jaja Verward ik heb het hier met mn DA over gehad en wat ik hier nu weer hoor Verward Fijn om te weten dat je iemand in zo'n geval met een stuk hout van zn paard aframt, dan heb je nog heel wat te doen........

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:47

ikke"]
[quote="CoWgIrLtJuHh schreef:
Peesbeschermers moet je niet aandoen bij buitenritten omdat er zand tussen kan komen..
de pezen overhit worden door peesjes..

Je geeft het zelf al aan *LOL* *LOL*
Dit zijn de belangrijkste redenen om geen peesbeschermers te gebruiken. Het heeft ook totaal geen zin zolang je niet meer dan een meter springt. Als je paard onder het rijden z'n pezen aantikt, dan doe je iets gruwelijk fout. Als ik ooit een ruiter zo slecht zie rijden, dan ram ik hem/haar persoonlijk met een eind hout van het paard. Kan ik ook rustig zeggen, ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard zoiets doet, het kan ook bijna niet.
Het tikken wat je hoort zijn de achterhoeven die ONDER de voorhoeven komen, omdat die niet op tijd weg zijn. Dit is dus ook vrijwel altijd een teken dat het paard onvoldoende op de achterhand loopt.
[/quote]

En al die paarden met een klappees, hoe verklaar je dat?

[edit]Heb het al aangepast Knipoog [/edit]
Laatst bijgewerkt door Solvej op 11-05-04 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:50

Okkie1 schreef:
En al die paarden met een klappees, hoe verklaar je dat?


ik of ikke? Haha!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:48

Ik gebruik geen peesjes. Apollon is ook niet beslagen. Wou het wel laten doen maar was volgens de smid niet nodig. Ook niet als ik elke dag op de weg kwam volgens hem..

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 15:36

ikke schreef:
Je geeft het zelf al aan *LOL* *LOL*
Het heeft ook totaal geen zin zolang je niet meer dan een meter springt.


Ehhhhhhmmm... ik spring dus wel eens meer dan een meter Tong uitsteken... Enne moet je ze nu wel op een buitenrit omdoen of niet Verward Waaaaaaaaaaaaah nu weet ik ut al heeeeeeelemaaaaaaaaaaaaal nie meer Tong uitsteken

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 15:56

Een peesklap voorkom je meestal niet met een peesbeschermer. Anders dan de naam doet vermoeden ontstaat dit namelijk meestal niet door letterlijk een klap op de pees van buitenaf (kan natuurlijk wel). Het is een vorm van (extreme) overbelasting waardoor de schade ontstaat. Mul zand bijvoorbeeld, of in een kuil trappen, snel draaien etc. Of ook gewoon zonder duidelijk aanwijsbare reden.
Peesbeschermers beschermen tegen een impact van buitenaf op de pees, verder doen ze niets qua ondersteuning ofzo.

Nulla tenaci invia est via

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 15:50

Moet je op een buitenrit nou wel of geen peesjes om? Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:54

Alleen als jou paard zijn benen kapot loopt, anders zijn het ondingen.
Waarom zou je ze omdoen? Voor de sier?

Ze zijn ervoor de pezen te beschermen als het paard makkelijk zijn benen open tikt tijdens het lopen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:40

Margreet schreef:
Een peesklap voorkom je meestal niet met een peesbeschermer. Anders dan de naam doet vermoeden ontstaat dit namelijk meestal niet door letterlijk een klap op de pees van buitenaf (kan natuurlijk wel). Het is een vorm van (extreme) overbelasting waardoor de schade ontstaat. Mul zand bijvoorbeeld, of in een kuil trappen, snel draaien etc. Of ook gewoon zonder duidelijk aanwijsbare reden.
Peesbeschermers beschermen tegen een impact van buitenaf op de pees, verder doen ze niets qua ondersteuning ofzo.


Heb een aantal paarden met een klappees meegemaakt en die hadden dat door een tik tegen het been.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 27 bezoekers