Hulp gevraagd! (fret)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-08 17:23

Sinds 3 weken heb ik een fretje van nu 14 weekjes oud (foto's in mijn onderschrift)
Het gaat allemaal echt goed met de opvoeding, tot gisteren..
Kon altijd haar tuigje omdoen, was nooit iets aan de hand, en ze ging graag met mij mee!
We spelen heel veel samen, en ze komt echt niks te kort (op een maatje na nog, maar die komt later pas)
Alleen gisteren dus.. Wou haar tuigje omdoen, en ze greep mij!! En deed niks anders dan normaal!
En ze heeft mij nog goed gegrepen ook nog.
Heb haar daarvoor gestraft (toen ze mij vasthad, klein tikje op de neus en consequent nee gezegd)
Ze liet toen ook gelijk los!
Alleen vlak erna, greep ze mij weer! precies hetzelfde verhaal!

Iemand tips??
Want dit is niet het speelsige bijten wat ze steeds deed! Dit was echt goed gemeend bijten, en doorbijten.. Mijn vinger is voor een deel ontvelt..

Kom aub niet aan dat ik nog een maatje voor haar moet halen, want die komt er wel, alleen niet nu!! Aangezien dit mijn eerste fret is, en ik geen behoefte heb dat als het fout gaat, dat ik 2 valse fretten heb! Wil het eerst nog ff onder de knie krijgen!

Groetjes Lin en Amy (fretje)


Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:45

Ik denk dat je je vraag het best beantwoord krijgt op een frettenforum maar die van mij deden dat ook rond die tijd, soort van puberen en uitproberen. Gewoon consequent blijven en na de 2e keer straf, gewoon terug zetten in de kooi (soort van time-out). Als ze dan weer gekalmeerd is, weer opnieuw proberen. Succes

Life has no remote. Get up and change it yourself

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 06:11

Dankje, dat is denk ik een hele goede tip om haar weer in de kooi te zetten!
Zal de forum eens opzoeken!


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 06:15

Sowieso het speelse bijten ook niet meer toelaten. Wanneer je dat wel doet, snapt ze misschien niet tot hoever ze mag gaan en zal ze haar dominantie gaan testen en grenzen gaan verleggen.
Heel consequent zijn en gelijk terug in de kooi.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:27

Je moet denk ik een beetje geluk hebben met fretten...
Ik heb zelf jaren 2 fretten gehad en dat waren echt schatten en die zouden nooit bijten, maar fretten zijn van nature hele valse beesten, als ze bijten laten ze ook niet zomaar los...

Consequent straffen en dat hoeft echt niet zachtjes hoor!
Hij bijt jouw ook niet zachtjes, goed laten zien wie de baas is!

En mocht hij toch blijven bijten... dan heb je misschien toch met een wilde fret te maken en die maak je niet zo makkelijk tam...
Waar heb je hem vandaan?

Anoniem

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:08

Even heel wat anders (want van het gedrag van die beesten heb ik weinig verstand), heb je een tetanusprik gehaald? Das natuurlijk wel aan te raden na een beet...

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 16:08

Ik heb haar bij een fokker vandaan, maar zij is alles behalve een valse fret! Dit was in principe eenmalig, en ze heeft het nu ook niet meer gedaan!
Tuigje krijg ik nu iig niet meer om Scheve mond Iemand ook tips daarvoor?
Ze wilt nog wel graag mee, alleen het tuigje krijg ik gewoon niet meer om, dan holt ze weg..

En ja heb aantal jaar terug een tetanusprik gehad, zal informeren bij mijn dokter wanneer ik hem weer moet halen!

Over het speelsige bijten, ik speel nu ook niet meer met mijn handen, ja speel er nog wel mee, maar ze mag er niet meer in grijpen, en doet ze ook niet. Het is nu meer alleen dreigen van beiden kanten! Haha!

En ja, wat ik had gelezen/gehoord/gezien is dat ik haar een tikje op de neus moest geven, en consequent nee moest zeggen en een vinger erbij moest doen (alsof ik een pup afstraf zeg maar Clown )

Had van iemand gehoord dat ik er nu gelijk een 2e bij moest nemen, maar dat is niet slim lijkt mij?
Aangezien ik dus nog maar een beginner ben met fretten.. En dat lost het toch ook niet op? Of denk ik een beetje scheef nu?

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:11

In het nekvel pakken en net zolang laten bungelen tot hij gaapt. Dan geeft hij zich over Lachen Iedere keer als hij weer bijt, tikje op de neus + in het nekvel grijpen tot hij gaapt danweer loslaten.

L 08/2013 & L 11/2015

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 16:22

Hehe.. Dat moet ik alleen doen als ze weer bijt..?
Ja ben niet iemand die iets super snel zielig vind, maar krijg nu een beeld voor mijn ogen dat ik haar dan pijn doe.. Bloos

T3mptati0n

Berichten: 2864
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Best place on earth :)

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:44

In het nekvel pakken doet niet zeer, heeft hetzelfde effect als bij kittens/katten en andere jonge dieren. De moeder pakt ze daar ook als ze 'te wild' doen of als ze het niet wil hebben.

L 08/2013 & L 11/2015

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 16:46

Oke, zal erom denken de volgende keer!
Maar als ze mij vast heeft, en ik pak haar bij haar nekvel, wordt ze dan niet 'boos' voordat ze zich overgeeft?

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:53

Wat je kan doen is ook bij t nekvel pakken en tegen de grond duwen, zo wordt het ook vaak gedaan. Je hebt grote kans dat ze boos wordt ja als je haar in haar nekvel pakt, maar daar moeten ze even doorheen, en dan geven ze zich meestal wel over Lachen
T komt wel goed, ze is denk ik gewoon aan het puberen. Het is een algemeen bekend feit dat vrouwtjes gewoon wat feller zijn, dus moet jij ook consequenter en feller zijn Lachen Je hebt trouwens, als je haar in haar nek pakt, ook kans dat ze gaat schreeuwen en piepen, maar even wachten op het overspronggedrag, idd gapen bijvoorbeeld. Dan kan je loslaten.
Je krijgt het trouwens niet altijd eruit hoor, dat bijten. Mijn fruns bijt ook als he hem op wilt pakken. Zodra je hem vasthebt is het over, maar bij hem is het schrikreactie. En wij hadden een vrouwtje wat ook stevig beet. Toen ze zo tegen de 5 jaar aan liep begon het minder te worden, en uiteindelijk was het een ontzettend lieve fret geworden Lachen T hangt echt per fret af...
Succes ermee!

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 17:15

Oke dankje! Zal kijken of het mij gaat lukken.. Zal wel een soort van schrikreactie hebben als ze gaat piepen of schreeuwen Nagelbijten / Gniffelen

Maar wat zeggen jullie over een 2e fret? Want ben nu bang dat als ik er een 2e bij neem, dat het fout gaat.. Niet tussen hun maar met mij en hun!

Mijn planning was, dat als ze loops is haar te laten dekken, en dan een jong te houden van haar!
Maar wat ik het gehoord is dat een fret pas met 9/10mnd loops is!

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:37

Oooh.. doe dat nou juist niet.. Zowiezo moeder en dochter bij elkaar kan problemen geven. Verder zitten er overal fretten die een huis zoekn, wat zou je dan gaan fokken met een fretje zonder stamboek en dergelijk (tenminste, ik denk dat ze dat niet heeft?) Verder, als je niet laat steriliseren is er een heel grote kans op tumoren, vanwege de hormonen.. Doe alsjeblieft jezelf, je fret en de pups een plezier, en doe het niet.

Een tweede fret, hangt ervanaf, kan goed lopen, kan ook anders nemen. Wat je ook kan doen is een ouder gecastreerd mannetje erbij nemen, van n jaar ofzo. Dan kan je vaak zien of het rustige fretten zijn of niet, en dan kan je je nog bezig houden met je eigen pup. Verder zijn mannen zowiezo rustig, dus om dit nog eens te voorkomen raad ik je aan een gecastreerd mannetje erbij te nemen...

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-08 20:28

Ohw.. goed dat je dit zegt!!!
Word op jacht dus naar een gecastreerde mannetje!! Nagelbijten / Gniffelen

Maar haal iig niet meer bij een fokker een fret. Liever uit het 'asiel' zeg maar!
Ik kijk dit nog even aan (wat ik zowiezo van plan was, wou het maandje of 2 aankijken)

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 06:11

Dat is een heel goed idee Lachen Super dat je toch uit het asiel gaat halen. Ik weet niet waar je woont, maar anders kan ik, als je dat leuk zou vinden, en als ik mijn ov-jaarkaart heb, dat is binnen nu en een maandje, misschien eens langskomen met die van mij? Kan je zien wat een verschil dat is met een vrouwtje, en dan kan je meteen kijken of je dan een man of een vrouw wil, en hoe jouw fret met andere fretten is..
Hoeft niet natuurlijk hoor Clown

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:26

FZ_lie; ook even over de keuze man/vrouw.
Houd je er rekening mee dat je je vrouwtje moeten laten helpen? Ze kan anders dood bloeden bij haar loopse periode. Man vrouw gaat over het algemeen het beste. Natuurlijk zit je niet te wachten op god mag weten hoeveel fretten Clown. Dus is dan de keuze gecastreerde man met gecastreerde vrouw het best.

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Re: Hulp gevraagd! (fret)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-08 19:21

Ja had dat gelezen indd, dat ze loops kon blijven!! Maar laat haar ook helpen, zowiezo nu ik ervan overtuigd ben dat het zowiezo geen slim plan is om haar te dekken.
Dus is dan beter om haar te steriliseren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 50 bezoekers